Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka tomater odlar Ni för att göra tomatpuré?  (läst 2641 gånger)

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
Vilka tomater odlar Ni för att göra tomatpuré?
« skrivet: 17 mar-18 kl 12:25 »
I år tänkte jag bl.a. odla en större mängd tomater så att det även räcker till att göra tomatpuré o.dyl. Vilka tomater rekommenderar Ni till detta?

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vilka tomater odlar Ni för att göra tomatpuré?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-18 kl 13:41 »
Hm... gjorde tomatpuré förra året och märkte inte så stor (ingen) skillnad mellan sorterna. Däremot var det stor skillnad beroende på om de hunnit mogna ordentligt eller ej.
Så mitt svar - en sort som hinner mogna...

Postat med Alternativ.nu´s app


Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Vilka tomater odlar Ni för att göra tomatpuré?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-18 kl 19:29 »
Stapeltomaten för att ersätta burkarna med krossade tomater för mig är money maker. Bra skörd, behöver inte växthus (zon 2) och smakmässigt ganska blek. Perfekt ersättare.   
Skållar och tar bort skal och ”naveln”. Ner i matberedaren och frys in.

livochlust

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Vilka tomater odlar Ni för att göra tomatpuré?
« Svar #3 skrivet: 20 mar-18 kl 19:39 »
Jag odlar Roma och Lugano som stapeltomat. Det är busktomater som jag odlar i hink utomhus. Jag fryser in dem färska och hela. Väldigt bra att ta av hela vintern till soppa, puré ketchup och shakshuka.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Vilka tomater odlar Ni för att göra tomatpuré?
« Svar #4 skrivet: 20 mar-18 kl 20:36 »
Subarctic plenty har jag på friland och använder som "krossade tomater" genom att bara grovhacka/dela och frysa in. (för att jag är lat, självklart kan en koka o ha sig). Den sorten ger alltid mycket även när det är pissigare väder på friland. Men den är inte godast, så brukar sällan äta dom färska, då finns det bättre. När det är fler än jag orkar äta av dom godare åker de med i frysen. Stupice är klart godare men ger inte lika mycket och mer väderberoende. (bor i zon 2, eller snarare 1½)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vilka tomater odlar Ni för att göra tomatpuré?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-18 kl 09:39 »
Jag odlar alltid så många olika sorter som möjligt och när skörden blir för stor, kokar jag in. Mixar allt med skal och gör allt möjligt, ketchup, tomatpuré, tomatsås, köttfärssås, korvstroganoff, tomatsoppa, torkar tomater....allt jag kan hitta på. Underbart att ta fram ur frysen. Har t.o.m. konserverat tomatsås till perfekt resultat.
Tomat är det bästa av allt att odla. Godis med solvarma nyskördade tomater ialla
 färger och former.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Vilka tomater odlar Ni för att göra tomatpuré?
« Svar #6 skrivet: 16 jun-18 kl 18:56 »
Principe Borghese gillar jag för krossad tomat eller puré.

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Vilka tomater odlar Ni för att göra tomatpuré?
« Svar #7 skrivet: 15 jul-18 kl 09:38 »
Stapeltomaten för att ersätta burkarna med krossade tomater för mig är money maker. Bra skörd, behöver inte växthus (zon 2) och smakmässigt ganska blek. Perfekt ersättare.   
Skållar och tar bort skal och ”naveln”. Ner i matberedaren och frys in.

Lobbebubbe link: Jag valde till slut att testa money maker vilket verkar vara ett bra val, dels att den är en frilandstomat och dels så verkar den ge mycket tomater. Tackar för tipset..

 

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Vilka tomater odlar Ni för att göra tomatpuré?
« Svar #8 skrivet: 18 jul-18 kl 20:08 »
Black plum.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser