Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt Lill-Vicke  (läst 36451 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #20 skrivet: 08 sep-11 kl 10:41 »
För att avgöra om man ska använda enkel- eller dubbelkona kan man titta i botten av bromsrörsanslutningarna på hjulcylindrar mm.  Om botten är plan eller lite försänkt i mitten så är det dubbelkona som ska användas, men om den sticker ut som en spets runt det lilla centrumhålet så är anslutningen avsedd för enkelkonat rör.

Ibland - men sällsynt i bromssammanhang) ser man nipplar med utvändig gänga och kona på enheterna och överfallsmuttrar på bromsrören (dvs precis samma kopplingssystem som används för kylanläggningar, t ex AC och luftvärmepumpar), där är det alltid enkelkona som ska användas.

Kolla noga att du har fått bromsrörsnipplar med rätt gänga, prova att skruva in dem i anslutningarna innan du börjar tillverka bromsrör.

Hjulcylindrar för trumbromsar brukar vara billiga och ganska lätta att få tag på även till mycket gamla bilar. En gammal hjulcylinder som kanske är rostig och ful inuti och där alla gummidelar ändå måste bytas, är inte mycket att spara på.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #21 skrivet: 08 sep-11 kl 15:44 »
Jag blev tvungen att kapa röret för att få loss anslutningarna. Eftersom jag nog kommer att byta resten av bromsören också blir det väl till att köpa nycklar avsedda för just sådant arbete.
I olika mekarforum påstås det att bilprovningen och SFRO kräver dubbelkonat på kopparrör, men jag hittar ingen källa till detta. Så än så länge får man väl lov att kalla det hörsägen.

Lite svårt att se hur din kona ser ut på bilden. Är det en konvex eller konkav kona? Bromsrör av koppar är lättare att jobba med än rör av kopparnickel, (mjukare) antar att du använder rör av kopparnickel eftersom du skriver att det är någon form av legering.
När jag skrev "kopparlegering" var jag nästan säker på att det är koppar/nickel, men eftersom jag inte var helt 100% säker använde jag det ordet.
Men vad menar du med konvex och konkav kona?

Lägger in två bilder från aningen olika vinkel.
Efter vad jag kan förstå verkar bromscylindern vara avsedd för dubbelkonat. Det kanske inte går att avgöra detta från bilderna.
Jag ska göra ett försök att få bort luftnippeln. Nu har jag borstat bort så mycket som det går med roterande mässingborste monterad på borrmaskinen. En aning spännande blev det eftersom jag täppte för anslutningshålet med ett finger när jag körde. De sitter ju rätt så nära varann.
Sedan har jag sprutat på rostlösning några gånger. Har jag en massa tur kanske den går få bort.

Eftersom jag hört någon gång att man ska hålla ner bromspedalen en aning, för att inte bromsvätska ska rinna ut när man öppnar bromsledningar, gjorde jag denna lösning innan jag började med rörarbetet. Tydligen fungerar det. Det enda stället som läkt är där vänster rör var skadat. Där kom några droppar när jag kapade vid hjulcylindern.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #22 skrivet: 08 sep-11 kl 18:11 »
Konvex kona = utvändig kona på främre delen av bromsröret.
Konkav kona = invändig kona på främre delen av bromsröret.

Ofta kan man använda sig av konvex kona även där det egentligen ska vara konkav kona eftersom konan brukar forma sig när man drar åt bromsrörsnippeln. Åtminstone gäller detta när man använder sig av kopparrör.

Tycker din hemmagjorda kona har lite för liten diameter. Gör den gärna lite större.

Pedaldomkraft kallas verktyget som man låser bromspedalen en aning nedtryckt med.
Detta förhindrar att bromsvätskan rinner ur huvudcylidern vid byte av bromsdetaljer eftersom kolven i huvudcylindern trycks fram en aning och därmed stänger utgångshålet i huvudcylindern.
If it doesn't work, chrome it!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #23 skrivet: 08 sep-11 kl 20:38 »
Ett enklare och säkrare sätt att hindra bromsvätskan att rinna ut är att tejpa över lufthålet i locket till bromsvätskebehållaren.  Men på en gammal bil lär det ju ändå bli både bromsvätskebyte och kanske renovering av huvudcylindern innan bromsjobben är klara, så ofta är det lika så bra att göra en sughävert för att tömma bromsvätskebehållaren och låta den lilla mängd bromsvätska som finns i de bromsrör som ska vara kvar rinna ut bäst den vill.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #24 skrivet: 09 sep-11 kl 06:34 »
Blev väldigt förvånad när jag så att bilprovningen ställer krav på hur konorna skall se ut. Jag har alltid kört efter devisen gör som det var eller åtminstone se till att det blir tätt.  Det har funkat bra för mig...   
Det som jag vet att billotteriet är petiga med förutom värdena, är rörens fastsättning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #25 skrivet: 09 sep-11 kl 10:47 »
Ja det är ju klart att om det rör sig om en helrenovering av bromssystemet så är det klokt att tömma bromsvätskebehållaren för att efter avslutad renovering fylla på ny bromsvätska. Bromsvätskan är ju som bekant hygroskopisk d.v.s. den tar åt sig fukt från luften och blir därmed med tiden allt mer vattenbemängd vilket i sin tur innebär att kokpunkten sänks och att man riskerar att bromscylindrar och kolvar drabbas av rost på grund av den allt högre vattenhalten i bromsvätskan.

Vitsen med att använda en pedaldomkraft, vilket definitivt är säkrare än att försöka tejpa över lufthålet i locket, är ju den att om man bara ska byta ett bromsok, bromsslang eller ett bromsrör så slipper man att lufta hela bromssystemet vilket hade varit fallet om bromsvätskebehållaren hade blivit tömd.
If it doesn't work, chrome it!

 

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #26 skrivet: 10 sep-11 kl 16:13 »
Golvet blev påbörjat i dag.
Ambitiöst nog hade vi planerat in både lördag och söndag till detta. Men tyvärr tog gasen slut. Tillräckligt sent på dagen för att vi inte skulle hinna in till stan och byta ut gasflaskan.
Men så här ser det ut i nuläget.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #27 skrivet: 05 okt-11 kl 13:23 »
Projektet har legat i träda några veckor. Den fritid jag haft har jag prioriterat till annat som måste göras, och till att ta igen mig lite mellan arbetspassen på jobbet. Det har blivit lite väl långa pass ett tag.
I lördags blev det dags för lite svetsarbete igen.
Jag börjar med lite actionbilder:

Plåtklippen i arbete.

Måttar till på sparklådan hur plåtbiten ska fästas.

Kapar bort en bit på sparklådan där plåtbiten ska fästas.

Jag hade tagit på mig annat den här lediga helgen så här blev jag tvungen att ge mig iväg. Han fick klara sig själv i garaget.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #28 skrivet: 05 okt-11 kl 13:31 »
Golvet på högersidan ser ut att vara klart. Det verkar som jag fått fokus på något annat än golvet, så bilden blev lite suddig.

Sparklådan sedan plåtbiten kommit på plats.

Det är roligt när man ser att det blir något gjort på bilen. Speciellt sånt man slipper gör själv ;=)
Man kan i alla fall ana ett slut på svetsjobbet. Vänster golv, balkar under golvet, avgassystemet och lite detaljer här och där är väl vad som fattas nu.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #29 skrivet: 03 nov-11 kl 12:09 »
Det här projektet blir jag nog tvungen att lägga i malpåse över vintern.
Svetsen och gasflaskan vi hade lånat började ägaren ha behov av själv, så det återlämnades i helgen som var. Jag hade tänkt ägna mig åt lite småpyssel tills det blir för kallt ute i garaget. men det får jag lägga på hyllan så länge.
Jag är nämligen lite justerad för tillfället. Natten mellan söndag och måndag, när jag var på väg hem från jobbet, lyckades jag köra av vägen. I en kurva neröver en svacka överraskades jag av någon sorts frosthalka. Ambulanspatrullen skrev i sin rapport "7 plusgrader och blixthalka". Det måste ha varit extremt underkylt på den platsen. Jag fick storsladd och tänkte "det här grejar jag nog inte. hoppas det inte blir några allvarliga skador på bilen". Bilen sladdade runt och när jag åkte av var bilen vänd åt motsatt håll och på andra sidan vägen. Där klippte jag av en lyktstolpe och, som jag minns det, voltade. Det snurrade åtminstone en hel del inne i bilen.
Så där satt jag och väntade på att det skulle sluta snurra i skallen när det kom en förbipasserande som tillkallade ambulans.

Ett eller ett par revben skadade, ena axeln och ett smalben fick sig en smäll. Axeln börjar hämta sig nu, men det tar väl några veckor innan revbenen är någorlunda. Det hade ju kunnat varit värre. Hade jag kommit en 50 meter längre hade jag dessutom hamnat i en sjö. Eller om jag fått möte. Man får vara tacksam för det som är.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #30 skrivet: 20 sep-12 kl 18:21 »
Det blev ett långt uppehåll i den här tråden. Ingenting gjort på nästan ett år.
Var det ingen som tyckte ens lite synd om mig när jag vurpade? Inte en kommentar om det. Kanske det inte är så intressant med det här projektet.

I sommar har det av olika anledningar inte blivit något svetsat.
Men lite pyssel har jag börjat med i veckan. Det blir inte mycket gjort per dag, ändock något.
Jag har nämnt skivan över reservhjulsbaljan tidigare. En ny sådan är utsågad av plywood. Jag hade några bitar billig plywood liggande. De har en gång varit en låda, som använts till att frakta någon moped eller liknande i. De här bitarna har jag fått för nåt år sedan från butiken som sålde liknande fordon.
På första bilden ligger den på mattan jag tänker använda. På ÖB kallade de den för konstgjort gräs eller något liknande. Grönt, grått och svart gräs fanns det. Tror det är grått gräs jag köpte. Det är ca ett år sedan så minnet kan svika. Det ser grått ut i alla fall tycker jag.
Uppe på skivan har jag lagt en plåt som ska ligga till vänster om skivan. Bredvid ligger mattbiten som ska limmas fast på plåten. Det gick inte rita på mattans baksida, men ristade man med de trubbiga sidan på en brytbladskniv syntes det perfekt. Sedan var det bara att skära efter ritsen. Två, tre gånger fick man skära innan alla fibrer var avskurna.

På andra bilden har jag lagt ut grejerna som det ska ligga i bagaget. Ingen av mattbitarna är limmade ännu. Det är därför det ser lite buckligt ut. En aning nivåskillnad blir det, men inte så mycket som jag väntat, så den kommer jag nog inte att göra något åt. I bakgrunden, lutad mot väggen, skymtar man den gamla skivan.
Jag tänkte kanske försöka använda mig av låset till motsvarande lucka från saaben till det här. Vi får se hur det blir när jag gjort en provmontering.
Sedan ska plåtarna och skivan slipas innan mattorna limmas dit. Det kan nog bli riktigt snyggt i bagaget.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #31 skrivet: 20 sep-12 kl 20:23 »
Var det ingen som tyckte ens lite synd om mig när jag vurpade? Inte en kommentar om det.

Jag minns att jag väntade på att någon annan skulle vara först att kommentera saken, och sedan föll det hela i glömska. Hur gick konvalescensen?

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #32 skrivet: 22 sep-12 kl 09:19 »
Jo för tusan vi tycte synd om dig när du vurpade,det todde vi du fattade utan att få det på pränt. Men ett litet skriftligt deltagande hade ju inte varit helt fel.

Sedan så måste jag säga att jag beundrar alla som svetsar o slipar på gammla bilvrak och sedan får dom att se ut som nya. Jag slipade och spacklade och målade en liten rostfläck på skärmen i sommras. Nu några månader senare så har rosten slagit igenon igen. Ändå så följde jag instruktionen på burken.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #33 skrivet: 03 okt-12 kl 15:49 »
De ville inte starta upp röntgenutrustningen för lite småskavanker mitt i natten, så det dröjde några timmar innan det blev av. Om jag kommit ihåg, vid den första undersökningen, att det sitter ett tunnare ben i vaden hade jag velat kolla det bättre, Jag trodde det bara satt muskler där. Nu blev det bara lungorna som blev röntgade. Ingen punktering.
Sjukskrivning i två veckor.
När den tiden började ta slut tog jag kontakt med min hälsocentral för en vecka till. Där träffade jag en läkare som nog hade en dålig dag. Hon hade minsann jobbat med gipsat ben och jag kunde ju ändå gå lite grann. Så det blev inget av med det.
Första veckan tog jag mig nästan inte upp i taxibussen. De flesta färdtjänstkunderna var nog i bättre skick än mig. Men mest krångel fick de nog på växeln, eftersom jag inte kunde utföra alla uppdrag. Bår eller rullstolstransporter var inte att tänka på. Flygtaxiresenärerna fick lov att hantera sitt bagage själva.
Efter hand som jag blev bättre fixade jag mer och mer, men det dröjde säkert två månader innan jag vågade mig på att hjälpa till att bära bår i en trappuppgång.
Nog om detta. Nu har jag sett att ni tänkte på mig.


Första bilden visar hur det ut i bagaget innan jag började. Det låg även en en ful och fläckad gummimatta där. Säkerligen originalmattan. För tillfället förvarar jag några delar i bilen. Så länge de inte är i vägen får de ligga där.

Här har jag lagt in de nya delarna. Inget är limmat, bara ditlagt. Vad kan vara lämpligast att limma med? Helt vanligt mattlim? Kontaktlim eller annat? Det ska limmas både mot plåt och trä. Det börjar bli för kallt att limma något, så det finns gott om tid att komma med förslag.

På sista bilden har jag börjat skära till en mall för sidoväggen. Jag tänkte göra ett fack på sidorna att stuva undan domkraft och liknande i.  Det här är bara en början. Jag får pussla och skära lite till innan det passar som det ska. Bakersta biten får bli en bit plåt, böjd och klippt i rätt form.
Sen blir det att göra i ordning fästpunkter i skärmen att skruva fast i. Det ska jag väl kunna loppa dit själv.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #34 skrivet: 03 okt-12 kl 17:06 »
Oj..   det vart verkligen spår efter den resan ut i spenaten...    Tråkigt att du springer på läkardjävlar som inte har nån empati.


Få se nu, mattan i bagaget.
Jag skulle försökt att få till en plyfaskiva eller liknande som täcker hela botten och limma mattan på denna.  Detta för att enkelt kunna lyfta bort den vid senare tillfälle om något behöver åtgärdas.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #35 skrivet: 03 okt-12 kl 17:19 »
Den här tråden har jag missat helt! Trevligt att en Taunus får omvårdnad...är svag för tyska Fordar (har själv en 17M -66).

Du verkar oenkligen lägga ner ett gediget arbete  :)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #36 skrivet: 03 okt-12 kl 18:09 »
Oj..   det vart verkligen spår efter den resan ut i spenaten...    Tråkigt att du springer på läkardjävlar som inte har nån empati.


Få se nu, mattan i bagaget.
Jag skulle försökt att få till en plyfaskiva eller liknande som täcker hela botten och limma mattan på denna.  Detta för att enkelt kunna lyfta bort den vid senare tillfälle om något behöver åtgärdas.   


Det var en sak jag glömde nämna om läkaren. För några månader sedan fick jag höra att hon avlidit. Tydligen var det någon cancer som tog henne av daga. Det är mycket möjligt att hennes sjukdom spelade in vid bedömningen av mitt ben.


Förslaget om en hel skiva var inte dumt. Mattbitarna jag redan skurit till går ju använda ändå. Det är visserligen en billig matta och den räcker ändå inte till inne, så jag måste köpa en till. Det kanske blir en delad på mitten. Eftersom jag vill ha luckan över reservhjulet också. Den skulle jag då kunna ändra formen på lite och fästa med gångjärn i framkant. Och det skulle onekligen underlätta att fästa fästjärnen för sidoväggarna i den.
Det blir ändå en del som ska limmas mot plåt. Hjulhusen och en del andra smådetaljer.
Hur bör man lämpligen skära mattan till hjulhusen? Kanske en del för sidan och en del för ovandelen. Det är rundningen där de möts som nog blir besvärlig. Jag har inte kollat än hur mattan beter sig när man värmer den. Sträcka en aning kan nog gå, ....men krympa den.....?

Den här tråden har jag missat helt! Trevligt att en Taunus får omvårdnad...är svag för tyska Fordar (har själv en 17M -66).

Du verkar oenkligen lägga ner ett gediget arbete  :)


Grattis!!! du har vunnit första pris för att du lyckats identifiera bilen.
Jag har medvetet låtit bli att nämna vilken sort det är. Baklyktorna och sidolisten antar jag var det som hjälpte dig.

Och jag hade en ljusblå -65:a ett  tag för ungefär 35 år sedan.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #37 skrivet: 03 okt-12 kl 19:17 »
....Och jag hade en ljusblå -65:a ett  tag för ungefär 35 år sedan.


Intressant tråd!! :D

Och det står en ljusblå -65:a här utanför husdörren :)   Funkar, dock mycket jobb på den. 1,7 V4. Rattspak & helsoffa :-*
Borde nog sälja den ???  Är det nån som hör nån som vill ha så säg till..

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Bergsman

  • Inlägg: 132
    • Västmanland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #38 skrivet: 03 okt-12 kl 19:27 »

Intressant tråd!! :D

Och det står en ljusblå -65:a här utanför husdörren :)   Funkar, dock mycket jobb på den. 1,7 V4. Rattspak & helsoffa :-*
Borde nog sälja den ???  Är det nån som hör nån som vill ha så säg till..

Trefligt...för att inte paja tråden får jag väl visa min kärra på annat lämpligt ställe  :)

Misse....det är inte en kombi du har va? I såna fall är jag intresserad  ;D

andtol

  • Gäst
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #39 skrivet: 05 okt-12 kl 13:36 »
Fint bygge!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser