Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rusta upp gammal gjutjärnspanna?  (läst 75183 gånger)

sagoskog

  • Inlägg: 15
  • Hemma är där hjärtat bor
    • Jämtland
Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« skrivet: 15 jun-08 kl 21:12 »
Hej,
jag har hittat två äldre gjutjärnspannor som inte ser något vidare ut för världen.
Dock vill jag börja laga mat i dem så jag skulle behöva tips på hur man tar hand om dem på ett sådant sätt att maten inte bränns vid i botten?
Det jag gjort nu är att först koka vatten i dem i några omgångar samtidigt som jag skrapat bort rost och annan smuts. Sedan har jag smort in dem med olja, hettat upp dem och smort in dem igen. Maten bränner dock vid och pannorna doftar något av en blandning av rost och bränd kol.

Är väldigt tacksam för hjälp och tips.

/Jennie

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-08 kl 21:27 »
Det är inte så att de är målade med nån svärta eller nåt inuti för att se snygga ut?

Annars har du gjort helt rätt. Använd ALDRIG nån form av fettlösare i gjutjärnsgrytorna. Diskmedel etc utan "koka dem rena" med vatten. Olja in dem med olivolja och låt de torka. Olja om och om igen, du behöver inte hetta upp dem med oljan i.

Blir vattnet missfärgat när du kokar upp det i grytorna? Prova annars att tvätta ur en tuss med svinto och skura den ordentligt med det ett par ggr.
« Senast ändrad: 15 jun-08 kl 21:29 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Abhay

  • Inlägg: 5595
  • If you could be me, who would you be?
    • -
SV: Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« Svar #2 skrivet: 21 sep-08 kl 02:55 »

Nedan är klippt från Skepphult

Vanliga symtom på bristfälligt underhåll
– och åtgärder.
Kärlet har blivit grått.
Orsak: Fettet från produkten har tvättats bort.
Åtgärd: Smörj in kärlet (fl ödigt) med matolja. Sätt in kärlet i ugnen på 175-200 grader i 15 – 30 minuter eller
tills oljan torkat in. När kärlet svalnat - torka ur överfl ödig olja med hushållspapper.
OBS! För produkter med trähandtag ställs kärlet i stället på spisplattan. Sätt plattan på medelvärme och låt kärlet
stå i 10-15 minuter. Stäng av spisen och låt sedan kärlet vara kvar på spisplattan tills det är helt kallt. Överhetta
inte kärlet. Tänk på att ha god ventilation – denna procedur kan ge upphov till kraftig lukt.
Om utsidan oljas, ställ kärlet på t.ex. en plåt, annars kan olja rinna ner på spisplattan eller i ugnen.

Kärlet har blivit rostigt
Orsak: Fettet från produkten har tvättats bort och/eller har mat förvarats en längre tid i kärlet. Ett vanligt fel
som orsakar rostbildning är att kärlet ställs undan med locket påsatt innan det hunnit bli riktigt torrt efter
avsköljning.
Åtgärd: Eventuella rostfl äckar tas bort med stålull (om svårt angripen med stålborste). Utför därefter samma
åtgärd som ovan.
En kompletterande metod som i första hand tycks användas av matlagningsproff s, och som också fungerar är;
Om pannan är för torr så att maten fastnar.
Åtgärd: Häll i rejält med salt och ställ pannan på en varm platta. Bränn ur pannan med saltet. Låt svalna och häll
bort saltet.

Har testat åtgärderna med blandade resultat, istället för matolja för inbränningen använder jag ister.
Saltbränningen funkar fint, släng inte varma saltet i soppåsen bara  ;)
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

Non Profane

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« Svar #3 skrivet: 10 okt-08 kl 21:13 »
Vatten och salt fungerar också bra.

TorparMicke

  • Inlägg: 14
SV: Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« Svar #4 skrivet: 11 nov-08 kl 19:42 »
har en gammal gjutjärnspanna som jag mot bättre vetande misshandlat med diskmedel och liknande kemikalier >:(. Den hällde jag olja i och lät oljan koka bort. Det blev inte helt bra men efter ett 2-timmars pannkaks-stek med mycket smör till varje lagg så är den numer jättebra att steka i. ;D
det går visst !!

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« Svar #5 skrivet: 11 nov-08 kl 21:50 »
När jag har råkat på riktigt hemska gamla gjutjärnsstekpannor - rost, tjocka kolavlagringar osv, så som en panna ser ut när man hittar den bland bråte under huset där den säkert har legat i 50 år - så har jag med framgång sandblästrat dem. Men för att sandblästring ska ha en chans att fungera får det bara finnas hårda avlagringar kvar, så allt fett måste bort först (t ex genom att man kokar ur pannan med maskindiskmedel och sen låter den gå med i diskmaskin några gånger). Och så får man förstås göra sig besväret att steka in den på nytt efteråt.

Emaljerade ytor ska man så klart inte blästra.

Appeltorp 12

  • Inlägg: 152
SV: Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« Svar #6 skrivet: 11 nov-08 kl 22:17 »
Precis som TorparMicke skriver, så är smör helt suveränt till att återuppliva gjutjärnspannor med. Jag tycker att det funkar avsevärt bättre än olja själv.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« Svar #7 skrivet: 15 nov-08 kl 00:00 »
Håller med, bästa sättet att få ordning på en gjutjärnspanna är att steka pannkakor i massa smör tills den är fin igen.

Enligt Fred är ekorrfett det bästa man kan ha till grytor och pannor av gjutjärn ... men vi är nog tyvärr få som kan prova det.

Hur som helst, olja är skit, det blir som en gummihinna på ytan. Smör är mycket bättre och ister eller flott är antagligen bäst.

Trailrunner

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« Svar #8 skrivet: 19 jan-15 kl 23:13 »
Hej

Jag skakar liv i den här tråden igen eftersom jag fick tag i en gammal gjutjärnspanna som var riktigt igengrodd med gammal sot, fett och rost. Fick gå lös med stämjärn först, och gick sedan vidare med stålborste och en roterande sliptrissa på borrbaskin. Se bifogad bild hur den såg ut då. Rätt eller fel, det var bara så jag fick bort alla avlagringar. Därefter svinto och diskining med diskborste och en inbränning i ugn; två timmar, 150 grader med olivolja.

Min fråga gäller svärtan. Nu blev ju pannan ljusgrå där metallen är ren, men jag fick ju inte bort allt så den är ju flammig och inte speciellt vacker. Kommer svärtan tillbaks efter användning?

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« Svar #9 skrivet: 15 apr-15 kl 10:03 »
Ja den blir svartare med tiden. Testade du med ättika innan du började hacka i pannan?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Rusta upp gammal gjutjärnspanna?
« Svar #10 skrivet: 15 apr-15 kl 11:15 »
Här är en gammal tråd med tips och länkar till hur man fixar och underhåller en gjutjärnspanna; http://www.alternativ.nu/index.php?topic=151542.0
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare
Beuty, Tur-Johan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser