Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grrrrr dessa förgjordade dränkbara pumpar.....  (läst 2579 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Grrrrr dessa förgjordade dränkbara pumpar.....
« skrivet: 24 apr-18 kl 15:09 »
har nog gjort av med en 6 till 7 st på 10 år allt ifrån billiga till dyra från rörmokaren.
ändå använder jag de väldigt sällan, det som händer är att de inte startar och jordfelsbrytaren löser ut.
förmodar att vatten läckt in i de, har 2 st nu som är sådana de andra har jag slängt, ska jag slänga dessa trå också eller går de att laga???

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Grrrrr dessa förgjordade dränkbara pumpar.....
« Svar #1 skrivet: 24 apr-18 kl 15:27 »
Plocka åtminstone isär dem och ta reda på orsaken till jordfelet.
För många år sedan dissekerade jag några dränkbara pumpar av kvalitetsmärke (det stod Flygt på dem, de var uppenbarligen tillverkade i Italien). Det hade trängt in vatten i motorn på dem, och det var samma orsak på alla - packboxarna (tre stycken i rad) innanför pumphjulet hade slitit ner axeln så det var djupa spår i den.  Jag misstänker att axeln var av rostfritt stål, som egentligen var i mjukaste laget som anliggningsyta för en sån där packbox (radialtätning).

Jag har en billig pump från Biltema som jag har utlånad sedan några år, den har varit under vatten under alla de år den har varit utlånad och vad jag vet så fungerar den fortfarande bra. Den pumpar dock helt rent sötvatten utan sand eller andra otrevligheter som kan nöta ner tätningsytor i förtid.

Förmodligen är det lämpligt att plocka isär dränkbara pumpar och låta dem ligga isärtagna så att innanmätet får torka, då de inte används.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Grrrrr dessa förgjordade dränkbara pumpar.....
« Svar #2 skrivet: 24 apr-18 kl 15:51 »
Flygt är bra pumpar helt klart men även dom ger sig efter några år.
Köpte en häromdagen till en dagvattenbrunn.
Men jag tror att man utan problem kan löpa julas pumpar och om man slår ut det på 10 år så har man sparat en hyfsad slant.
Julas verkar hålla längre än biltema iallafall av dom vi testat dom senaste 5 åren.


Laga går givetvis men brukar inte dröja länge innan dom rasar igen.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Grrrrr dessa förgjordade dränkbara pumpar.....
« Svar #3 skrivet: 24 apr-18 kl 16:44 »
Flygt är bra pumpar helt klart men även dom ger sig efter några år.
Köpte en häromdagen till en dagvattenbrunn.
Men jag tror att man utan problem kan löpa julas pumpar och om man slår ut det på 10 år så har man sparat en hyfsad slant.
Julas verkar hålla längre än biltema iallafall av dom vi testat dom senaste 5 åren.


Laga går givetvis men brukar inte dröja länge innan dom rasar igen.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


tack för tipset! ska spana in julas pumpar, ska även dela de två jag har och kontrollera pumpaxeln noga, låter ju rimligt att det är där de felar...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 2 användare
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser