Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Fodervallört  (läst 8824 gånger)

Djinn

  • Gäst
Fodervallört
« skrivet: 16 jun-11 kl 15:32 »
Hej!

Har gott om Fodervallört. Är det lönt att bunta ihop och torka till kaninerna? Är växten giftig, eller är det bara roten som påverkar levern?

Gozefa

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Fodervallört
« Svar #1 skrivet: 06 jul-11 kl 20:20 »
Hej! Fodervallört? Är det samma som Vallörten med namnet Symphytum officinalis? Denna ska man nämligen inte använda invärtes, så vitt och brett jag vet. Ja, leverskador var det visst risk för. Däremot kan du ha den som omslag om du stukat foten, eller är inflammerad någonstans och man kan använda både rötter och blad. Lycka till!

Djinn

  • Gäst
SV: Fodervallört
« Svar #2 skrivet: 07 jul-11 kl 13:55 »
Hej! Fodervallört? Är det samma som Vallörten med namnet Symphytum officinalis? Denna ska man nämligen inte använda invärtes, så vitt och brett jag vet. Ja, leverskador var det visst risk för. Däremot kan du ha den som omslag om du stukat foten, eller är inflammerad någonstans och man kan använda både rötter och blad. Lycka till!

Fodervallört Symphytum asperum är inte samma som Vallört Symphytum officinale, och så vitt jag vet används främst roten av Vallört i örtmedicinska sammanhang. Hittar få uppgifter om själva växtens innehåll. För att ytterligare komlicera det hela visar det sig efter nogrannare undersökning att det faktiskt är Uppländs vallört S. x uplandicum jag har i trädgården.

Alltså: Är det ngn som har koll på själva växtens innehåll, inte roten, och på om det är bra kaninfoder?

 

henrietta70

  • Inlägg: 328
    • Skåne
SV: Fodervallört
« Svar #3 skrivet: 04 jun-13 kl 23:12 »
Gammal tråd men detta veta jag:
Upplädsk vallört är hen hybrid mellan äkta och fodervallört.

Mer om vallörterna (med näringsinnehåll bl a):
http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/utan_serietitel_fobo/UST78-1/UST78-1AY.HTM


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 3 användare (2 dolda)
Beuty

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser