Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla bär på en infiltrationsbädd?  (läst 12009 gånger)

Björkman

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
Odla bär på en infiltrationsbädd?
« skrivet: 06 sep-15 kl 16:13 »
Vi har en trekammarbrunn följ av en infiltrationsbädd (BAGA) som idag är täckt av gräs. Vi funderar på att anlägga några hallonlister och plantera krusbär och svarta och röda vinbär på denna yta. Jag vet inte hur djupt anläggningen ligger.

1. Är det en bra eller dålig ide?
2. Kan rötterna förstöra anläggningen?
3. Kan växterna suga i sig ämnen från avloppet som är olämpliga?
4. Andra synpunkter?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-15 kl 18:14 »
Låter väl som en bra idé. Rötterna kan inte förstöra anläggningen (krävs träd till det, och gärna då pil dylikt som skickar iväg rötterna långt). Förmodligen når inte rötterna ned överhuvud taget, men om de skulle göra det så hämtar de inte precis upp e.coli och fyller bären med det. Anläggningen mår bra av att det finns växtlighet ovanpå som bildar en luftficka under snön och på så sätt bidrar till att hålla temperaturen högre på vintern.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-15 kl 19:49 »
Det är en bra idé.
Kolla hur djupt ner rören/markbädden ligger så du inte förstör nåt när du börjar gräva för buskarna.
Vi satte två äppelträd mitt över vår anläggning, för några år sen svämmade infiltreringsbädden över och det ena äppelträdet fick omedelbart stagas upp för det vek sig i typ 45 graders vinkel när rötterna släppte taget pga. av allt vatten. Det har inte hänt fler gånger och trädet lever, mår bra och ger mycket frukt.
Sen förra året har vi även tre stora odlingslådor över bädden och en viss fuktighet når ut till lådorna som därav inte behöver så mycket bevattning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

bro416

  • Inlägg: 15
    • Gotland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #3 skrivet: 24 apr-16 kl 13:18 »
Hur har du gjort, planterat buskar eller?
Tänker själv plantera hallon på infiltrationsbädden,
jag vet inte hur djupt störarna för klättertrådarna måste ner i bädden
för att stå stadigt?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #4 skrivet: 24 apr-16 kl 13:40 »
Låter väl som en bra idé. Rötterna kan inte förstöra anläggningen (krävs träd till det, och gärna då pil dylikt som skickar iväg rötterna långt). Förmodligen når inte rötterna ned överhuvud taget, men om de skulle göra det så hämtar de inte precis upp e.coli och fyller bären med det. Anläggningen mår bra av att det finns växtlighet ovanpå som bildar en luftficka under snön och på så sätt bidrar till att hålla temperaturen högre på vintern.


Man är nog tämligen övertygade om att patogena bakterier och virus verkligen kan tas upp av växters rötter och hamna i frukter/bär

http://dx.doi.org/10.1128/AEM.03704-12
http://dx.doi.org/10.1111/1758-2229.12008
http://dx.doi.org/10.1128/AEM.03867-14

Och vanligen är det just Salmonella (i t ex tomater) och Norovirus (i hallon) man talar om

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #5 skrivet: 24 apr-16 kl 14:49 »
Intressant!

Men någon större risk lär det inte vara för bär på sin egen bädd.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #6 skrivet: 30 apr-16 kl 06:26 »
Jag gillar iden, har nyss gjort liknande (fast inte över modulerna, nedanför den i markbädden). Byggt ett bågväxthus direkt på markbäddsanden. Blev klart i höstas så detta blir första säsongen så jag har tyvärr inga erfarenheter ännu. Ska bli tomat och gurka i växthuset.
Nedanför växthuset får jag också plats med en sparrisbädd.
Angående hallon på modulerna: tillverkarna säger att inget med djupa rötter ska planteras där, men jag hörde i veckan att en av utvecklarna av systemet har just hallonbuskar på. Han har 2 meter höga buskar med massa hallon.
De kan nog inte garantera att anläggningen inte störs, men verkar inte så oroade alltså.

Rapporterna som Kurt länkade till verkar ju en smula oroande dock, har inte hittat dem tidigare trots att jag letat. Måste lusläsa innan barnen får färsk sparris från vårt kretsavlopp :).

Det här var ju lite lugnande iallafall : Although the experiments were conducted with high concentration of Salmonella unlikely to happen in the field, internalization occurred at a low frequency and in-planta survival was limited to less than 30 h. These findings imply that leaf surface contamination, rather than root internalization, may pose higher risk for human infection following consumption of contaminated basil.

MAO: spyr du som en galning, vänta 3 dar innan du äter hallonen.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #7 skrivet: 01 maj-16 kl 10:06 »
Jag tror inte du ska odla på din infiltrationsbedd! Jag hade lite sly på min och det räckte för att infiltrationsrören skulle sätta igen. Som tur var hjälpte det med att högtrycksrensa. Det var slambilen som gjorde det åt mej.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #8 skrivet: 01 maj-16 kl 10:19 »
Det är skillnad på vilka rotsystem som utvecklas. Det finns flera träd som gör nystan i rör så träd skall man generellt undvika. Och träd som blåser omkull (eftersom en bädd sällan är stadig) river sönder konstruktionen även om rötterna inte är sådana att de täpper till.

Just för att hålla slyet borta kan det vara bra att odla något annat på bädden.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #9 skrivet: 01 maj-16 kl 23:08 »
Det känns som om man bör akta sig för att få videsbuskar på bädden, det är ett ogräs som lätt gror på ett sådant ställe och har aggressiva rötter.

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #10 skrivet: 04 maj-16 kl 22:24 »
Har precis fått min infiltrationsbädd på plats (en upphöjd sådan)..och den blev VÄLDIGT upphöjd tyckte jag. Där har jag planterat potatis (efter att ha krattat ut den lite  ;)) och så småningom ska där också bli gurka, kalebass och olika pumpasorter. Det tycks idealiskt eftersom de kan klänga nedför bäddens sidor. Något permanent tänker jag inte plantera förrän bädden "satt sig" vilket inte är förrän om minst 1 år.

Tror inte vi blir förgiftade... ;D!

//Dagg

Gefjon

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #11 skrivet: 12 maj-16 kl 21:11 »
Hur kan folk ens säga att detta är en bra ide? Hade jag gjort en besiktning på din fastiget om du planterat bädden full hade jag varit nära på ett föreläggande.  (:)

 // hälsoskyddsinspektör i en av Sveriges störst kommuner.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #12 skrivet: 12 maj-16 kl 22:47 »
Hur kan folk ens säga att detta är en bra ide? Hade jag gjort en besiktning på din fastiget om du planterat bädden full hade jag varit nära på ett föreläggande.  (:)

 // hälsoskyddsinspektör i en av Sveriges störst kommuner.

Ok, och vad skulle du skriva i ditt beslut? Baserat på vad?

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #13 skrivet: 14 maj-16 kl 19:33 »
Ja, varför? Av hänsyn till vår hälsa eller skulle det skada filtreringen menar du? Bädden är över 1 meter ovanför marken (filtreringsrör osv nedanför marknivå). Om jag inte planterar pumpor m.m. så lär ju gräs och ogräs självså sig där. Jag har varken planterat träd eller buskar så snälla- förklara!

//Dagg

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #14 skrivet: 14 maj-16 kl 19:46 »
Det växte hallon där nya infiltrationen hamnade. Nu växer det hallon där igen och snart över hela. Ingen kommer någonsin att klaga på det.

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #15 skrivet: 14 maj-16 kl 20:38 »
Jag är lite halvt i startgroparna att anlägga nånting annat än gräsmatta ovanpå vår infitration. Är även jag intresserad på ett utförligt svar på varför det skulle rendera i ett föreläggande.   

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #16 skrivet: 22 sep-19 kl 08:43 »
Eftersom det finns både fukt och näring i infiltrationsbädden och det är  det, det växterna vill ha, så är nog chansen att din blir igenväxt med rötter stor i synnerhet om där växer buskar och träd.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #17 skrivet: 22 sep-19 kl 10:20 »
Som sagt tidigare i tråden, träd är inte bra. Men buskar som inte blir så stora kör inte ned rötter som förstör.

Varför skulle en bädd bli förstörd av tunna rötter som hämtar vatten och näring förresten? Enklare bäddar som använder rotsonen fungerar kanon.


Nu är jag inte så säker på att det här stämmer
Citera
// hälsoskyddsinspektör i en av Sveriges störst kommuner.
, men tyvärr kan det göra det. Jag har stött på olika modeller genom åren, och det är tråkigt när personer med den inställningen får ha med folk att göra.

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #18 skrivet: 23 sep-19 kl 08:42 »
Som sagt tidigare i tråden, träd är inte bra. Men buskar som inte blir så stora kör inte ned rötter som förstör.

Varför skulle en bädd bli förstörd av tunna rötter som hämtar vatten och näring förresten? Enklare bäddar som använder rotsonen fungerar kanon.


Nu är jag inte så säker på att det här stämmer , men tyvärr kan det göra det. Jag har stött på olika modeller genom åren, och det är tråkigt när personer med den inställningen får ha med folk att göra.

"En av Sveriges största kommuner" fick mig att bli nyfiken, exilbleking som jag är. Det finns som jag trodde inte ett spår av Blekinge på topp 20 varken i befolkning eller area:
https://www.vilkenstorlek.se/geografi/sveriges-storsta-kommuner/

Nu får vi väl aldrig svar av en användare som bara skrev ett inlägg men det kan säkert stämma att en inspektör skulle få spelet för en bädd täckt av något trevligare än kvickrot om denne kom direkt från skolbänken i staden ut till en tomt i verkligheten. Det kommer att växa saker på bäddar. Om ingen bryr sig om dem så kommer det att börja växa träd till slut och det är ju mot tillverkarnas instruktioner.
Jag skulle inte äventyra min bädd. Jag har själv grävt om den och betalat många sköna slantar för allt jag tog hjälp med och det hade jag inte tänkt göra om på länge. Men jag vet å andra sidan hur djupt den ligger och om jag gräver upp en hallonbuske så ser jag ju hur djupt dess rötter går och då blir det inte samma chansning att flytta den till bädden som det skulle vara på en okänd bädd.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

havalina

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Odla bär på en infiltrationsbädd?
« Svar #19 skrivet: 18 okt-21 kl 09:24 »
Finns mycket perenner med rötter som inte går djupt som gillar väldränerad mark som det ju ofta är på en infiltration (dock lättare i södra regionerna). Vill man ha något som är oerhört effektivt vad det gäller att hålla ogräs borta och samtidigt är ganska vackert och älskas av pollinerare (kan ju behövas i dessa tider) så vill jag passa på att tipsa om mynta. Den täcker allt, snabbt, med ett ytligt lager rötter, doftar gott, får blommor som insekter älskar, finns i olika sorter med olika slags bladformer och bladfärger och höjd, så man kan variera om man inte vill ha bara ett stort fält med samma sort. Det håller effektivt annat ogräs borta och står sig tom relativt bra mot nässlor och kvickrot och behöver inte vattnas. Det vissnar ner på vintern men stjälkarna står ofta kvar in på våren, man kan lätt gå igenom det för att kolla eller dra bort träd eller annat som kan ha frösått sig till skillnad från annat sly. Myntans rötter går lätt att plocka/gräva upp eftersom de ligger så otroligt ytligt om man skulle vilja det.
Den sprider sig gärna (som hallon) så ett tips är att ha gräsmatta som klipps eller annan avskiljare från andra rabatter och bäddar.
Det är ju lite olika med hur långt norr ut mynta är härdig och det beror även en del på sort (finns riktigt många) men de klarar högre zoner på en väldränerad infiltrationsbädd än i en vanlig rabatt.
Det är bara ett tips som har funkat toppen här och jag älskar hur det ser ut och doftar när det blåser i det.
Tips på en vacker och starkväxande sort är chokladmynta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser