Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker nybörjarböcker om etologi  (läst 1851 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Söker nybörjarböcker om etologi
« skrivet: 15 jan-13 kl 10:27 »
Hej!

Jag tycker etologi är jätteintressant, men vill inte plugga det på universitetet. Är det någon som kan tipsa mig om några nybörjarböcker i ämnet?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Söker nybörjarböcker om etologi
« Svar #1 skrivet: 15 jan-13 kl 10:57 »
Det beror ju lite på om vilka djur du vill lära om...
Per Jensens bok Husdjurens beteende från 1983 handlar om höns, ko, häst, får och gris har jag för mig. Den är bra.
Han har också skrivit den här:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127357201
Den har jag inte läst, men den verkar vara lik Husdjurens beteende fast med flera arter...
Etologi är intressant!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Söker nybörjarböcker om etologi
« Svar #2 skrivet: 15 jan-13 kl 11:10 »
Här hittar du av min store idol, Konrad Lorenz. Mycket om olika sorters djur och massor om fåglar. Det var liksom han som grundade etologin.
http://www.bokborsen.se/page-start?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=0&mediatype=0&sallstr=Konrad+Lorenz&screator=&stitle=
Saxat från Wiki:
Konrad Zacharias Lorenz, född 7 november 1903 i Wien, Österrike, död 27 februari 1989 i Wien, Österrike, var en österrikisk zoolog och etolog. Han var son till Adolf Lorenz.

Österrikisk beteendeforskare som grundade etologin, den biologiska inriktningen i studiet av djurens beteende. Detta och andra studier gjorde att han tillsammans med den holländske zoologen Nikolaas Tinbergen och den tyske insektsforskaren Karl von Frisch mottog Nobelpriset i fysiologi eller medicin år 1973, med motiveringen: "for their discoveries concerning organization and elicitation of individual and social behaviour patterns." Mot den då förhärskande uppfattningen att djurens beteende i allt väsentligt var inlärt hävdade han att det hade en genetisk grund, att ett beteende som t.ex. fåglarnas flygande kunde utföras utan någon föregående träning, men att det givetvis modifierades efter varje individs särkilda egenskaper (tyngdpunkt, vingyta etc). Han beskrev också präglingen, den inlärningsmekanism som gör att ett ungt djur snabbt (och definitivt) kan lära sig hur den egna arten ser ut, hur man skall sjunga, vad som är farligt och ofarligt etc. Han var även den första att använda ordet mobbning, beteendet när sociala djur gemensamt anfaller och driver bort inte bara fiender (rovdjur) utan också djur av samma art som uppför sig på ett avvikande sätt. Han intresserade sig under senare tid för människans (och djurens) förmåga att uppleva och förstå verkligheten, i anslutning till Kant, och hans bok "Spegelns baksida" var en viktig start på det som kom att kallas "evolutionär epistemologi". 1938 gick han med i NSDAP och han stödde deras idéer om rashygien, vilket han senare djupt beklagade, som ett avgörande misstag. Under de sista åren av sitt liv stödde han det österrikiska gröna partiet, särskilt i deras motstånd mot kärnkraft i Österrike. Hans böcker, särskilt i "I samspråk med djuren", har fått världsvid spridning och utges fortfarande.

Han är fö mycket lättlast och informativ för lekman såväl som facknördar.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Söker nybörjarböcker om etologi
« Svar #3 skrivet: 15 jan-13 kl 12:44 »
Det beror ju lite på om vilka djur du vill lära om...

Är faktiskt väldigt demokratisk här. Alla djur är intressanta att läsa om!

tinna.m: Ja, Konrad Lorenz har jag ju hört talas om! Det var han som lät gäss präglas på honom, va?

Har du något tips om vilka böcker man ska börja med angående honom? Bra att han är lättläst, jag tycker det är lite segt att läsa böcker som är för "torrt" skrivna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Söker nybörjarböcker om etologi
« Svar #4 skrivet: 15 jan-13 kl 14:00 »
"I samspråk med djuren" och "Grågåsens år" är svåra att släppa, men det jag läst av honom är lättläst och informativt alltihop. Han är rolig och varm, kunnig och klok, hela tiden med rimliga kopplingar till förklaringar som känns adekvata. Däremot är det som hans lärljungar skriver torrare, i de fall jag läst.
Biblan tar hem som fjärrlån om de inte har böckerna, brukar kosta 5-10:-.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 2 användare
ÖsterFröken, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser