Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låsmekanism till pardörrar  (läst 1544 gånger)

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
Låsmekanism till pardörrar
« skrivet: 07 feb-20 kl 17:11 »
Hej,

Jag ska sätta in pardörrar i mitt nya växthus, problemet är att de är två gamla altandörrar. Det finns inga handtag eller liknande kvar. Låskistorna sitter i men är igenpluggade och övermålade.

Är det nån som har ett bra förslag på vilket typ av mekanism man kan ha för att öppna? Jag vill ju också kunna stänga när jag är där inne.

Mvh
Jesper

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #1 skrivet: 07 feb-20 kl 19:01 »
Ett AD-lås fungerar även för det.

Behöver kombineras med en hasp som kan låsa ena dörrhalvan i narken/golvet.

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #2 skrivet: 07 feb-20 kl 19:55 »
Det skulle kunna funka, och med haspen menar du typ en sån här https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/skjutreglar/grindstopp-009237/
Fast kanske utan fjäder i.

Får mäta lite och kolla om ett sånt får plats, helst vill jag ha det på höjden där glasrutorna redan börjat så man har nog bara 60 mm eller liknande att fästa i. Annars kommer det lite långt ner för att vara bekvämt tror jag

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #3 skrivet: 07 feb-20 kl 23:03 »
Även en sådan här https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/skjutreglar/skjutregel-311139/ fungerar, den kan vara så liten, eller stor, som det passar.

Jag har sett och monterat skjutreglar som varit sisådär 5 cm, så det går nog att hitta en lagom stor.

Man trycker ner änden i gruset, eller borrar ett hål i brädan/betongplattan eller vad man har utanför dörren. Har man grus, så vill man ha ett större spel/längre regel.

Hittar du inget som passar på Jula, så prova med en välsorterad byggmarknad som vänder sig mer mot proffs. Järnaffärerna är ju tyvärr näst intill utrotade numera.

AD-låsens bleck kan man med ett uns besvär, såga eller böja, och naturligtvis borra i, om man ska montera lite annorlunda än på de av tillverkaren förutsedda sätten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #4 skrivet: 07 feb-20 kl 23:35 »
Mycket hänger ju på hur breda dörrarna är. Räcker det med att öppna en för att gå igenom själv? Då fungerar det fint med ett skjutlås som håller den andra på plats, det gör ingenting om det är lite pill att öppna de få gånger man behöver dubbel bredd för att komma igenom med skottkära eller liknande. Men måste båda öppnas för att man skall kunna gå igenom bekvämt vill man ju ha något som är enkelt att manövrera utan att man behöver böja sig eller sträcka sig.

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #5 skrivet: 08 feb-20 kl 13:16 »
Ja det är ju två altandörrar så det blir ca 170cm öppning. Så man klarar sig egentligen gott med att bara öppna en oftast.
Kör man med vanlig skjutregel, som kanske är enklast, så kan man ju sätta en på insidan också om man vill kunna stänga ordentligt när man är där inne.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #6 skrivet: 08 feb-20 kl 13:44 »
Ett vanligt dass-vred annars. Eller det kanske bara är vi som kallar de vred som man öppnar både inifrån och utifrån för det. Nåja, ett vred där ytterdelen sitter ihop med innerdelen.

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #7 skrivet: 08 feb-20 kl 15:03 »
Är det inte ett sånt AD-lås du menar då?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #8 skrivet: 08 feb-20 kl 17:01 »
Den här lite nättare varianten tänkte jag på:
https://www.granngarden.se/ad-las-junior/p/1070002?gclid=EAIaIQobChMI5_aDt6jC5wIVj00YCh1Lcw8GEAQYBCABEgLNpvD_BwE

Är platsen där låset tidigare sutttit, igensatt, så är det här så enkelt att montera.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #9 skrivet: 08 feb-20 kl 23:00 »
Ok, så det är ett AD-lås. Det var ju fint, men jag tänkte mer på två trä-vred och att man t ex borrar ett 25 mm hål i dörren och sågar av en bit rör eller en rund träbit som passar i hålet och är ett par mm längre än dörren är tjock, och så skruvar man ihop dem.

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #10 skrivet: 09 feb-20 kl 09:19 »
Ja, jag hade nog liknande fundering ang trävred, men tänkte att det kanske är svårt att få det lagom tight.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #11 skrivet: 09 feb-20 kl 10:02 »
Vill man få att dörren drar in sig mot den andra så kan man sätta en kilformad del på dörren, eller väggen, man stänger emot.

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
SV: Låsmekanism till pardörrar
« Svar #12 skrivet: 09 feb-20 kl 11:25 »
Det är ju smart iofs.
Jag får bolla lite med frugan om hur viktigt utseende är osv.
Har ändå ett tag på mig, karmen står i ett icke uppvärmt garage och målas med linoljefärg  ;D för tillfället.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser