Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isodrän under 1800-talshus?  (läst 901 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Isodrän under 1800-talshus?
« skrivet: 06 okt-19 kl 07:34 »
Hej (igen!)
Har hus med torpargrund (stendel) och krypgrund (trädel), det är byggt i olika omgångar. Vedkamin finns men murstocken värmer inte pga rör i skorstenen.
Ska en spruta in Isodrän för att förekomma fuktproblem? Av det man kan se så finns inga större problem idag, men man kan ju inte se så mycket å andra sidan..
Några förespråkar isodrän, men jag blir så där skeptisk till att spruta in "plast". Det är ju inte som om man kan ångra sig sen. Vad tycker ni? Erfarenheter? Alternativ? Är jag onödigt nojig?

Jag renoverar efter hand men det tar tid.. vet inte om isodrän ger bättre förutsättningar för gamla golv eller inte (håller fukten borta men luftar bra)? Ännu ligger plastmattor på en del av trägolven.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Isodrän under 1800-talshus?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-19 kl 07:59 »
Hittade nu en tråd nedan som heter "Gamla plastmattor" där det stod en hel del matnyttigt om isolering underifrån! Det stod om cellulosa, och material som "beter sig som trä", men kan det inte bli fuktigt, typ sågspån?

Tex om hur trädelen av huset (från slutet på 60-talet) kanske är byggt med golvmattor i åtanke. Då blir det svårt att bli av med dem. Man kan ev lägga trägolv över "grundgolvet" kanske. Min fasa är om de har plastat det golvet liksom de har gjort med väggarna innanför ytterpanelen..

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Isodrän under 1800-talshus?
« Svar #2 skrivet: 06 okt-19 kl 08:36 »
trähus/timmerhus skall endast isoleras med likartade material som andas typ cellulosa,spån,sågspån. Effektivast och i klass med mineralull är cellulosaprodukterna . Undvik all slags plast som isolering likaså mineral/stenull då de inte andas. mineralull buffrar fukt och kan leda till stora problem. En plastmatta på golvet brukar inte vara några problem. Då hade det inte funnits några trähus kvar. Det handlar endast om ventilation. en fuktig grund måste givetvis åtgärdas. Hur finns flera metoder men man måste nästan se konstruktionen på plats.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Isodrän under 1800-talshus?
« Svar #3 skrivet: 06 okt-19 kl 09:32 »
Och en sak som man ofta glömmer bort i sammanhanget är att ta hänsyn till hur mycket problem markfukten kan väntas vara på just det ställe där huset står. Två exakt likadana hus som står på platser med olika markförhållanden kan kräva helt olika åtgärder. Om huset står på ett riktigt torrt och fint ställe klarar det sig bra vilka klåparrenoveringar trossbotten än utsätts för, och vice versa.

Det beror ju t ex på hur bra dränerat det är runt huset, om det står i en sluttning så att smältvatten kan rinna in under huset, hur långt det är ner till grundvattnet, vad det är för material en bit ner i marken osv.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Isodrän under 1800-talshus?
« Svar #4 skrivet: 06 okt-19 kl 12:43 »
Har du i nuläget fuktproblem eller andra problem med golven på nedervåningen, typ golvdrag?
Och vad är skillnaden mellan krypgrunden och torpargrunden, rent konstruktionsmässigt?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Isodrän under 1800-talshus?
« Svar #5 skrivet: 08 okt-19 kl 07:59 »
Tack för svar!
Det låter så självklart och sunt när du skriver material som andas, som typ cellulosa. Ska kolla upp det vidare (isolerar ju väggar nu med träfiberull just för att det känns bättre).
Jag tror det är ca 30-50 cm ner till häll här och tycker att de borde ha grävt ner till hällen när de byggde huset? I så fall borde det inte finnas så mycket jord under.
Trägolven är kalla vintertid ja, det finns däremot ingen unken lukt eller så.
I delen med "torpargrund" är huset byggt på lagd stengrund runt om. I delen med krypgrund är det gjutet runt om med två hål till ventilation.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 4 användare
xaelanar, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser