Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pallkragar, hur många på höjden?  (läst 9245 gånger)

Luffarsjäl

  • Inlägg: 3
  • Fri i själen, fånge på jorden!
    • -
pallkragar, hur många på höjden?
« skrivet: 19 maj-18 kl 23:19 »
Hej. Hur många pallkragar på höjden tycker ni är bra till följande grönsaker för att de ska få optimala förutsättningar? När det inte finns jord under pallkragarna.
Vaxbönor, lågväxande
Grönkål
Purjolök
zucchini
Hur gör ni?
« Senast ändrad: 19 maj-18 kl 23:36 av Luffarsjäl »
Söker politisk och kulturell asyl...

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: pallkragar, hur många på höjden?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-18 kl 00:00 »
Det beror lite på förutsättningar med bevattning.
Utan jord under, så skulle jag nog osökt alltid använda två på höjden för fuktens skull (hårda ytor tenderar absorbera mer värme än jord undertill.)

För bönor, kål, och purjo så räcker nog en pallkrage på höjden i volym.
Jag har två högt för pumpa/squash och bara två per pallkrage.

Morötter vill ha två högt.
Lök (klot-sorter) räcker gott å väl med en.

Jag har lök, ärtor och bönor i gamla fiskfrigolitlådor och balkonglådor.

/Rikard

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: pallkragar, hur många på höjden?
« Svar #2 skrivet: 20 maj-18 kl 08:02 »
Hej. Hur många pallkragar på höjden tycker ni är bra till följande grönsaker för att de ska få optimala förutsättningar? När det inte finns jord under pallkragarna.
Vaxbönor, lågväxande
Grönkål
Purjolök
zucchini
Hur gör ni?
Allt ovan utom squash räcker det med en låda om den är väl gödslad och ovanpå gödseln fylld med bra jord, glöm inte vattna speciellt kanterna i pallkragarna torkar ut mycket snabbt.
Om du ska täcka grönkålen med fiberduk så kan det behövas ytterligare en krage eller hellre annan ljusgenomsläpplig förhöjning för att grönkålen ska få plats på höjden.
 
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: pallkragar, hur många på höjden?
« Svar #3 skrivet: 16 jun-18 kl 20:12 »
Jag har huvudsakligen tre.    Djupet behövs för vissa saker i rotationen upplever jag.   Den mest väsentliga faktan var att jag läste att morotsflugor inte kan flyga så högt som tre kragar, så för morötter rekommenderar jag definitivt tre.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: pallkragar, hur många på höjden?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-18 kl 09:23 »
Jag har oxå just nu tre kragar till grönkålen, men det blir rätt dåligt med ljusinsläppet till plantorna eftersom kålen behöver fiberduk.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lingonberry

  • Gäst
SV: pallkragar, hur många på höjden?
« Svar #5 skrivet: 20 jul-18 kl 02:28 »
Kål trivs dåligt under fiberduk, de trivs bättre med nät, så jag kör på IKEA:s superbilliga spetsmetervara.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 2 användare
skogskälla, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser