Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Handla med kött  (läst 2899 gånger)

kim

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Handla med kött
« skrivet: 04 aug-15 kl 11:52 »
Hej
Jag har följt alternativ.nu i många år och prenumererar på Åter, men det blir inte av att jag skriver nått.

Nu tänker jag dock att detta forum är ett bra ställe att ställa min fråga på:

Jag driver en webbutik som säljer småskaligt, närproducerat kött med hemleverans i Göteborg. Det är en ganska liten verksamhet som gått stadigt framåt om än i sakta mak. Kunderna älskar köttet och väldigt många fortsätter med nya beställningar när de väl provat.

Nu när allt är på plats, och vi har ordning på webbutiken, leveranser och fakturering är det dags att sätta igång med mer kött och mer kunder.

Det kanske låter konstigt men vi har faktiskt startat den här webbutiken för att det var så vi själva ville handla. Inte för att vi känner folk som kan förse oss med tillräckligt mycket småskaligt, närproducerat kött till vettigt pris. Så nu kommer ju den riktigt intressanta frågan: hur vill köttproducenter sälja sitt kött? (vill man göra återtag från slakteriet eller sälja helfallen innan styckning. Hur viktigt är det att veta kvantiteterna på förhand? Vore det en bra grej om man kunde sälja sitt kött via en webbutik och sedan betala en avgift per kund istället för att sälja köttet till butiken? Och så vidare, ni förstår kanske vilken slags resonemang som är intressanta?)

Vi vill helst handla direkt av gården som djuren vuxit upp på. Vet inte om det är en vettig tanke på sikt, men som sagt: vi startade det här projektet så som vi själva önskar att vi kunde handla kött.

Ni har säkert många tankar och idéer, vore väldigt tackam om ni ville dela med er!

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Handla med kött
« Svar #1 skrivet: 04 aug-15 kl 12:25 »
Det är säkert en bra ide, men det finns ju några hakar som du nog behöver reda ut innan du kan få en växande verksamhet.
Som jag förstår det nu så driver du enbart en webbsida med butik? Hur kommer köttet till kunderna? Har du nåt mellanlager?
För som jag ser det så är det största hindret för en producent som vill sälja sitt kött, regelverket kring hanteringen. Om man nu kör sina djur till ett slakteri och sen tar återtag på köttet så ska leveransen från slakteriet till kunderna ske på ett vettigt sätt, och det här blir hela tiden viktigare ju mer verksamheten växer.
Och om då djurproducenten ändå ska bygga upp en kedja för den hanteringen, vad är då vitsen med att sälja via din butik på webben?  Mer än att du kanske kan se till så det kommer många besökare till hemsidan?

Det jag skulle vilja se är då att du ordnar med en godkänd lokal, eventuellt med styckningsmöjlighet, och distributionen från slakteri till mellanlager, och från mellanlager till kund.

Då skulle du bli en attraktiv part som verkligen lyfter bort många av stötestenarna för producenterna, och dom kan ägna sig åt att ta fram bra djur i rätt mängd och rätt tid.
Sen skulle ju då självklart varje producents djur vara fullt spårbara genom kedjan, och kanske med producentens egna varumärke, om så önskas.

Din uppgift blir att få många besökare till butiken, och sälja. Ett par moment som jag själv av erfarenhet vet tar mycket mer tid från produktionen än man tror.

Om dom sen vill sälja köttet till dig eller sälja själv och ge dig provision, kommer nog att vara upp till var och en producent.  det här är ju en bransch med talrika konkurser och annat, så det kanske inte är så jättekul att sälja en massa kött till en nykomling på marknaden.
Å andra sidan råkade jag själv ut för massor av kundförluster när vi sålde direkt till kunderna, så den risken skulle ju minska genom att sälja genom din webbutik där kunden väl betalar med kort i förväg.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

kim

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Handla med kött
« Svar #2 skrivet: 05 aug-15 kl 10:08 »
Hej Ex
Vad roligt att det var du som svarade. Jag hoppades nästan på det. Har läst mycket väldigt intressanta resonemang som du fört här på forumet. För några år sedan när jag började var det din bokföringstråd som tillslut fick poletten att börja trilla ner =)

Okej, får beskriva hru det går till egentligen:

Vi hämtar kött på slakteriet eller hos bonden. Det förvaras i frysboxar i vårt lager medan vi väntar på beställningar.
Kunderna kan beställa i webbutiken där de också väljer tid och dag för leverans. Det går att beställa några få kilon åt gången vilket är populärare än större beställningar även om kilopriset blir högre.
En gång i veckan kommer ett transportföretag med kyl/frysbil och hämtar kött hos oss som de sedan levererar till kunderna. De har flera bilar och kan leverera samtidigt i olika delar av stan om det behövs. Väldigt smidigt.

Vår roll i det hela är alltså väldigt liten. Vi producerar inget, utför inte ens leveranserna. Å andra sidan tror jag att det är viktigt att just kundhanteringen får det fokus den förtjänar. Det är ändå just att kunderna köper köttet som gör hela processen med att föda upp djur och slakta dem och stycka dem värt besväret. Eftersom vi inte har lokaler eller mycket kapital eller någon gård så passar det oss utmärkt att driva projektet på denna nivå.

Fördelen för producenten blir ju dels att de kan sälja sitt kött till en bredare kundbas. Handlar man lamm ena månaden vill man kanske ha nötfärs andra månaden och då är det enklare att beställa på samma ställe igen än hitta någon ny gård. (Tror att du skrivit om detta nånstans på forumet).
Dels kan webbbutiken med hjälp av artiklar och recept göra folk sugna på just det som är i säsong för tillfället.

Allra smidigast för oss vore ju om varje leverantör kunde ha en dedikerad frysbox i vårt lager. Så förvarar vi köttet (medtemperaturlarm och försäkring) och lägger upp erbjudanden i webbutiken till priser som bonden bestämmer. Så kan både bonden och vi försöka sälja köttet. Vi tar hand om kund, faktura och leverans och får en avgift för detta. På så vis behöver vi inte ha jättemycket kapital att köpa kött för. Bonden får hjälp med förvaring, fakturering och distrubition och kan ägna sig åt sin egen verksamhet. Samtidigt så har bonden kvar möjlighet att sälja till sina egna kunder. Alla som handlar vet var köttet kommer ifrån och många kommer vilja handla av samma gård nästa år. Bönderna får också möjighet att nå varandras kunder. Man väljer såklart leverantörer som inte konkurrerar med varandra utan snarare uppmuntrar till att prova mer småskaligt kött.

Men man kan också tänka sig att vi köper helfall för lite mer än vad slakteriet hade betalat. Sen köper vi styckning av slakteriet eller av någon styckare.  Och säljer till våra kunder. Fördelen för bonden är ju att de vet att de får betalt även om de så klart måste lita på oss.

Finns säkert många andra tänkbara upplägg.

Idéer på upplägg mottages gärna. Kän er också fira att berömma eller såga vår idé hur mycket ni vill.

Och tack Ex. för att du delar med dig av dina erfarenheter!




Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Handla med kött
« Svar #3 skrivet: 05 aug-15 kl 13:17 »
Alltid roligt när nån haft nytta av bokföringstråden!  :)

Ja, jag tror på konceptet, och har propagerat för den här typen av ideer länge nu, och vet att jag själv aldrig hinner genomföra det, så det vore ju kanon om ni får fart på det!

Jag tror absolut att småskalig matproduktion har en bra framtid, däremot är jag tveksam till att många små gårdsbutiker är den bästa vägen att gå, och då vore ju en webbaserad butik som er ett väldigt bra komplement. Då kan producenten fokusera på att ta fram bra produkter och behöver inte vara en fena på att både vara bonde och säljare.

Precis som du själv redan har upptäckt så är det ofta populärt att kunna köpa lite mindre detaljer istället för en hel köttlåda. Dels är det mycket pengar för en hel låda, och dels saknas ofta förvaringsutrymmen i moderna hem.

Problemet man ofta kommer till om man säljer detaljer, är att man får delar kvar som inte är så populära.  En lösning på det är ju då att hitta på nya produkter där man kan få in delarna man har över.  Att knyta till sig en duktig charkuterist som kan göra korv, pastejer mm, och röka detaljer är ju en lösning.

Nästa steg är kanske att fundera över att bredda sortimenten, med olika kött, säsongens grönsaker mm.
Det blir ju mer rationellt om kunden kan beställa olika sorters produkter i samma leverans. Men självklart skulle allt vara lokalt producerat och fullt spårbart. Västergötland rymmer en hel del producenter, och jag har själv möjlighet att knyta kontakter åt dig med gårdsslakteri, en styckare och fisk direkt från Göteborg.

Din uppgift blir ju att se till så hemsidan sprids i varje sammanhang och lockar till sig många besökare.
Möjliga problem som du kommer att ställas inför är kunder som inte betalar, så jag rekommenderar ju starkt att ta betalt direkt vid beställningen på sidan. Finns billiga betalkortslösningar nu.
Du måste ha stenhård koll på kvaliteten. Varje leverantör tycker alltid att deras produkt är den bästa som finns och har ibland orealistiska förväntningar på vad priset kan bli. Det är lätt att bli hemmablind, och det bör du vara vaksam mot.

Sen ska ju ni ha nån slags ersättning också, och det behöver man ju fundera ut hur den ska utformas.

Ja, det var lite tankar som jag själv haft när jag skissat på den här iden.  :)
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Handla med kött
« Svar #4 skrivet: 08 aug-15 kl 17:44 »
Som liten uppfödare är risken stor att jag får mindre för mitt kött om jag säljer till en handlare än till privatpersoner i låda  :-\
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Handla med kött
« Svar #5 skrivet: 09 aug-15 kl 09:34 »
Som liten uppfödare är risken stor att jag får mindre för mitt kött om jag säljer till en handlare än till privatpersoner i låda  :-\

Fast kanske inte per timme.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Handla med kött
« Svar #6 skrivet: 09 aug-15 kl 10:21 »
Som liten uppfödare är risken stor att jag får mindre för mitt kött om jag säljer till en handlare än till privatpersoner i låda  :-\

Jo, till viss del stämmer det ju såklart, och gäller dom första lådorna, kanske till och med som i mitt fall, de första 100 lådorna per år.

Men sen når du en gräns, och den varierar stort från fall till fall, där tiden för försäljningen tar så mycket tid så du inte längre hinner sköta djuren.
Och oftast kommer den gränsen en bra bit innan nivån man behöver för att kunna leva på det.

Och då har man valet att sälja mer genom en annan kanal, och få något mindre betalt, eller så fortsätter man med en verksamhet på lägre nivå, där man samtidigt har andra inkomster.

Själv valde jag att lägga ner helt, för jag såg att det fanns inte ens en teoretisk chans att kunna sälja så mycket själv som behövdes.  Hade det då funnits en möjlighet likt det som Kim skissar på, så hade jag nog kunnat fortsätta. ( om intresset funnits, men det hade jag inte, jag är ingen djurproducent i själen )
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Stybben, Oskari, Jens Osterman, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser