Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattsandsrengöring?  (läst 5362 gånger)

Wernher Hingsk

  • Gäst
Kattsandsrengöring?
« skrivet: 19 feb-11 kl 18:44 »
God afton!
Nu gäller det kattsand. Kan man ,utan men för sandens effektivitet, hälla hett vatten genom den och sedan låta den torka ? Använder billig sand, och tar bort den fasta avföringen regelbundet, och för övrigt använder de tvenne varelserna inte lådan så mycket ; annat var det när det var 15 minusgrader! Oavsett svaret/svaren kommer jag att prova det hela i alla fall, men vill gärna ha ett eller flera teoretiska rekommendationer!
 Hälsningar!  W. H.
« Senast ändrad: 20 feb-11 kl 07:58 av Wernher Hingsk »

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-11 kl 18:55 »
Det beror ju helt på vad du använder för typ av sand!  ;) Funkar nog inget bra på klumpbildande sand som egentligen är lera. Då får du bara geggamojja.  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #2 skrivet: 19 feb-11 kl 18:56 »
Skit i kattsanden Köp billig jord/torv istället -5 säckar 100:- typ. dvs mycket billigare  :)
Luktar mindre, men går att hälla till buskarna när katterna är färdiga med den dvs EKO, EKO, EKO
Se till att ha bra kant på lådan, katterna gillar att sprätta i jorden dvs Bonus!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #3 skrivet: 19 feb-11 kl 19:05 »
Å, jag vill inte ha torv i hela huset!  :o Däremot skulle jag kunna tänka mig nån typ av smågrus i storlek som akvariegrus. Problemet är ju att då finns det ju inget som suger upp urinet...

Det finns ju lådor som har ett såll. *funderar* Om man har grus på sållet och nått uppsugande material (exempelvis torv) under sållet i lådan så kan man ju enkelt skolja genom gruset och kasta bort bottenmaterialet. Måste nog testa själv.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #4 skrivet: 19 feb-11 kl 19:47 »
Finns (eller fanns för några år sedan) kattlådor med avrinning som man placerade ovanpå avloppssilen till badkaret. Dessa fylldes med någon typ av sjösten. Bajset plockades bort och spolades ner i toaletten, stenarna spolades av med duschslangen och kokades vid behov. En kompis till mig hade en sån låda och hon var mycket nöjd.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #5 skrivet: 19 feb-11 kl 20:18 »
Jag använder eldningspellets i kattlådan. Nästan luktfritt, suger bra och kan hällas i komposten. funkar perfekt för oss. Men till sommaren ska kattkräket lära sig att gå ut och göra sina behov >:D
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #6 skrivet: 19 feb-11 kl 20:38 »
Du kanske t.o.m. kan elda upp skiten!    ;)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #7 skrivet: 19 feb-11 kl 23:23 »
Det finns att köpa men vet inte om man kan köpa enbart sanden... Som också då är sviiiindyr.

Helt sjukt men det finnns en sån här kattlåda som kostar kring 2-3000 kr. Den kopplas till vattenrören och du behlver inte ens mocka den :P HElt vansinnigt MEN den fungerar just flr att sanden som är i återanvönds hela tiden. Tvättas och torkas. De små små rester som försvinner med vattnet kan heller inte (enl. tillverkaren) klogga till avloppsrör)


Fick leta ett tag men här är den:
http://www.catgenie.com/

Hehe

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #8 skrivet: 19 feb-11 kl 23:37 »
Jag minns vår första katt, han gick oftast ut men hade en låda inne som vi hade sågspån i... dumt material kanske, men när det var använt kastade vi in det i pannan och tyckte det var frid och fröjd. Tills en gång när vi råkade gå ut strax efteråt och det luktade rökt korv, fast äckligt, i hela kvarteret. Detta var medan vi fortfarande bodde mitt  inne i samhället...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #9 skrivet: 19 feb-11 kl 23:57 »
Toaträna katten kanske!
 
Amazing! CitiKitty Cat Toilet Training Kit


http://www.citikitty.com/

 ;D / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #10 skrivet: 20 feb-11 kl 00:06 »
Toaträna katten kanske!
 
Amazing! CitiKitty Cat Toilet Training Kit

http://www.citikitty.com/

 ;D / Alba


omg, typisk usa-säljklipp :P

MEN det är skitenkelt att lära en katt gå på toa.
Behövs inge specialgrejjer, räcker med nått i plast som täcker en toa, typ lock till tvättkorg från IKEA :P
Negativa är att toadörren måste jämt stå öppen och toalocket får inte glömmas nere.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #11 skrivet: 20 feb-11 kl 10:11 »
omg, typisk usa-säljklipp :P
Visst är det underbart! Och den klämkäcka musiken! Ho ho!

 ;D / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #12 skrivet: 20 feb-11 kl 17:47 »
Visst är det underbart! Och den klämkäcka musiken! Ho ho!

 ;D / Alba

Det pinsamma är ju att det fungerar :P
Vet själv när jag legat sena nätter och stirrat på typ tv-shop. Plötsligt MÅSTE jag ha de där jättesmarta knivarna eller fiskeredskapen eller varför inte den där handsken man borstar djuren med :P

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #13 skrivet: 20 feb-11 kl 19:04 »
Men det kan ju också föda ideér, att man kan utveckla den färdiga produkten själv. Men jag håller med, ibland får man akuta behov av saker helt oförklarligt. De är skickliga de där reklammakarna!

Här hemma är det istället ett evigt tjat om att stänga locket för att diverse djur inte ska ramla ner i toan  ;).

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #14 skrivet: 21 feb-11 kl 10:28 »
Automatiska kattlådor mitt favvoämne  ;D

Jag har ett par allergiska vänner som har använt litterkwitter http://www.litterkwitter.com/ för att lära sina katter använda toan. Det har funkat på alla deras katter utom en som lärde sig kissa i toan men vägrade bajsa där.

Jag har hört många som har provat Catgenie med vattenspolning som har varit nöjda men också många vars katter vägrar att använda den då plastpeletsen är så hårda och kantiga. Om den är så speciellt miljövänlig vet jag inte då man måste köpa engångspack med rengöringsmedel och det går åt el för att torka gruset.


Själv skaffade jag en Litter Robot http://www.litter-robot.com/ för många år sedan och älskar den. Jaghar idag bara 6 katter men hade under en period som kattuppfödare 18 st. Då jag hade flera katter som inte gick i smotsiga lådor slutade det med att jag hade 18 kattlådor att städa 2 gånger om dagen  :-\ Roboten som städar sig själv efter varje besök gjorde att jag inte behövde ha fler kattlådor än möbler  ::) Den är dessutom snabb och lätt att tömma  ;D  En annan bra grej är att den fungerar bäst med en av de billigaste klumpbildande sandsorterna på marknaden så trots att den kostade i inköp var pengarna snabbt insparade  ;D  Jag älskar min robot och skulle köpa an ny samma dag om den gick sönder.

Funderar man på en automatisk lösning finns det mycket erfarenheter på detta forum som bara handlar om kattlådor  ;D
http://www.litterbox-central.com
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #15 skrivet: 22 feb-11 kl 15:08 »
Sågspån! Billigt och bra  :D Katterna har inget emot det och det åker i komposten sen.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #16 skrivet: 22 feb-11 kl 18:26 »
Torvströ kanske, en hel bal för en hundring. Men man riskerar att få en svart katt på köpet!   ;D

Wernher Hingsk

  • Gäst
SV: Kattsandsrengöring?
« Svar #17 skrivet: 23 feb-11 kl 19:43 »
Hej igen!
Jag tackar för alla svar jag fått och de i dessa svar förekommande idéerna!
Hälsningar!  W.H


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser