Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordgubbar: övervintra i zon 6  (läst 5447 gånger)

Jaak

  • Inlägg: 11
    • Hälsingland
Jordgubbar: övervintra i zon 6
« skrivet: 07 apr-19 kl 11:50 »
Hej!
Hur övervintrar jordgubbsplantor i zon 6? Det är första året att jag ska ha jordgubbar och jag undrar vilket sätt är best for att övervintra?
Plantera de i krukor och efter säsongen flytta plantorna till jordkällaren? Kan de överleva 6 månader i mörkret?
Mvh,
Jaak


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jordgubbar: övervintra i zon 6
« Svar #1 skrivet: 07 apr-19 kl 11:59 »
De överlever nog under snön, om du inte råkar få en riktigt kall och torr vinter med mycket tjäle men ingen snö

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jordgubbar: övervintra i zon 6
« Svar #2 skrivet: 07 apr-19 kl 12:06 »
Här ska det vara zon 7 och det finns jordgubbsplantor som växer som ogräs hos grannen ute på åkern.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jordgubbar: övervintra i zon 6
« Svar #3 skrivet: 07 apr-19 kl 12:15 »
Om du är osäker så lägg på ett lager halm eller motsvarande på höstkanten.
Då får dom ett extra skydd, precis som ensamhetens granne. Som antagligen har en massa gräs runt om jordgubbarna.
Jag lägger på en hel del löv som dels skyddar och förser mina knegare med mat som dom omvandlar till gödsel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Jordgubbar: övervintra i zon 6
« Svar #4 skrivet: 08 apr-19 kl 06:49 »
Bor själv i norra hälsingland. Brukar stoppa skott på hösten i såna där plastfack man får när man köper plantor. Ställer backen utomhus i en grop eller liknande. På våren så brukar dom flesta leva.
Har jordgubbar lite överallt och vinterna har inte varit nåt problem. Skatorna är ett större.

Ska i år göra en sån där odlingkvadrat och odla jordgubbar på höjden. Mest för att dom ska vara lättare att skydda. Får se nästa vår om dom behöver skyddas eller ej.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Marii

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Jordgubbar: övervintra i zon 6
« Svar #5 skrivet: 10 jun-19 kl 13:33 »
Jordgubbar kan odlas som perenn jättelångt norrut. Typ Gällivare i alla fall. Så nog klarar de att övervintra ute i både  zon 6 och 7.
« Senast ändrad: 11 jun-19 kl 08:34 av Marii »

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Jordgubbar: övervintra i zon 6
« Svar #6 skrivet: 10 jun-19 kl 13:54 »
Flickvännen och jag räddade nyligen några jordgubbsplantor från ett land som hade varit övergivet åtminstone sedan början på 80-talet. Jordgubbarna hade överlevt på vissa fläckar i skogskanten där ingen hade plöjt.
Jordgubbsodlarna som är ganska många här i trakten låter helt enkelt sina land snöa över på hösten och på våren vaknar plantorna till liv och börjar växa.
Vintrarna i trakten kring Hudiksvall är ungefär lika kalla som här i Österbotten men hos oss är vintern ett par veckor längre. Det som går hos oss borde alltså gå i Hälsingland också.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser