Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur stor yta?  (läst 10283 gånger)

bea

  • Inlägg: 790
hur stor yta?
« skrivet: 21 maj-04 kl 13:55 »
hur stor yta behöver en get ha inne respektive ute?
har ca1000 kvadratmeter ute räcker det ?
vet någon en bra länk med tipps till en nybörjare gärna med bilder  :) är väldigt osäker på vilken ras jag bör välja Mvh Bea

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:hur stor yta?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-04 kl 23:58 »
Har inte getter o vet inte mkt om dom, men eftersom ingen har svarat på din fråga kan jag försöka att göra en jämförelse med ett annat djurslag. För en normalstor häst (500 kg) brukar man räkna med 10.000 kvm för sommarbete. Om man dessutom ska ha eget hö till den går det nog åt lika mkt areal till kan jag tro. Nu är det väl lite annorlunga med getterna, dom äter sånt hästen ratar o så kan dom behöva mera mat procentuellt sätt än vad hästar om dom har killingar o ger di/mjölkas.  Hoppas att du fick ett litet tips iaf.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Camilla

  • Gäst
Re:hur stor yta?
« Svar #2 skrivet: 10 sep-04 kl 22:45 »
På British Goat Societys hemsida http://www.allgoats.com/ läste jag precis att de rekommenderar att en get bör ha ca 4 kvadratmeter inne om den står i egen box, 2 kvm/get om de går på lösdrift. Utomhus tyckte dom att man bör ha minst 1/8 hektar per två getter för att kunna använda det som bete, mindre ytor menade de bara var lämpliga som rasthage, eftersom marken där så fort blir förorenad.

På den hemsidan finns även bilder på olika stallinredningar, fakta om skötsel, utfodring, sjukdomar mm. Det kanske är till lite hjälp för dig? :)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:hur stor yta?
« Svar #3 skrivet: 17 sep-04 kl 23:55 »
Måste en get förvaras inomhus?
Häxan

Camilla

  • Gäst
Re:hur stor yta?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-04 kl 00:56 »
Måste en get förvaras inomhus?


Förvaras?  :o Förvarar gör man väl i frysboxen? ;)

Så här står det i Djurskyddsbestämmelser för får och getter:

Utegångsdjur
Definition
Djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.

Endast får och getter som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Sjukbox
Får och getter som behöver särskild vård ska kunna tas omhand i ett närbeläget utrymme med ett klimat som djuren är vana vid. För får och getter som hålls i icke värmeisolerade stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna inrymmas i utrymme som kan värmas upp.

Djur som behöver särskild vård ska inhysas i boxar där de kan vända sig, om inte veterinär föreskriver annat, och ska vid behov kunna hysas individuellt.


Hela dokumentet finns att läsa på http://www.djurskyddsmyndigheten.se
« Senast ändrad: 18 sep-04 kl 10:25 av Camilla »

Camilla

  • Gäst
Re:hur stor yta?
« Svar #5 skrivet: 18 sep-04 kl 01:11 »
Hittade förresten mått också på Djurskyddsmyndighetens hemsida.
Både måtten och bestämmelser för får och getter finns i en pdf-fil (http://www.djurskyddsmyndigheten.se/BestallaWeb_dsm/download/PDF/2/DjurbestFarGetter.pdf) men jag klipper och klistrar lite igen. (Måtten som anges är, vad jag förstår, minsta tillåtna mått och alltså inte de "optimala" måtten för djurens trivsel!)


Getter

Golvutrymme per djur exkl. foderhäck

                Högsta vikt, kg   Spaltgolv, m2    Ströbädd, m2
Killing               15               0,25                  0,25
Ungdjur         >15               0,50                  0,50
Vuxet djur                          1,00                  1,20
...................................................................................

Allmänna råd:
En killningsbox bör vara minst 1,0 x 1,2 m   
Båspallens längd bör vara minst 1,0 m
Båspallens högsta höjd över golvet bör vara 0,55 m


Kommentar: KRAV:s regelverk kan lämpligen tjäna som vägledning när det gäller utrymme i rastgård.

Utrymme vid foderhäck
Lösdrift:     0,35 m/djur
Bundna djur:  0,45 m/djur
................................................................................................... .........................................

(KRAVs regler: Vuxna får och getter: 1,5 kvm/djur inomhus 2,5 kvm/djur utomhus i rastgård, ej bete)
« Senast ändrad: 18 sep-04 kl 01:30 av Camilla »

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:hur stor yta?
« Svar #6 skrivet: 18 sep-04 kl 01:25 »
Hur vill djuren ha det?
Häxan

Camilla

  • Gäst
Re:hur stor yta?
« Svar #7 skrivet: 18 sep-04 kl 01:31 »
Nu förstår jag faktiskt inte riktigt vad du menar?  ???

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:hur stor yta?
« Svar #8 skrivet: 18 sep-04 kl 21:08 »
Vad jag menar?
-Jo, att vi männsikor har en tendens till att skapa miljöer och omvårdnad till våra kära djur baserat på vad vi tror och tycker att det skall vara, baserat ur människo-synpunkt.
I många fall glömmer vi av att "fråga" djuren.
Hade en Nordsvensk en gång, han hade fri tillgång till att gå ut och in som han ville. Då det blåste och regnade då stod han ute. Då det blåste och snön yrde då stod han ute med rumpan emot vinden. (och njöt?) Däremot på sommaren då hästflugor etc var som ettrigast då valde han att gå in. Då var han som mest inne. Ibland kunde han komma galopperande i full fart med en jätte-jetplans insekt efter sej, då stack han in i "boxa"
Vintern 96 (tror jag) då hade vi snöstorm. Då sökte sej Hampus in i "boxa" för skydd, men det yrde in snö. Vi fick tag i plywood skivor och spikade in honom för natten.  (han stog lugnt där inne då vi hammrade, han blev inte rädd, han visste varför vi gjorde det vi gjorde).
Morgonen välkommnade med fint väder. Hampus väntade inte på vårt uppvaknande utan han bröt sej helt sonika ut ur "boxa".

Vi har även haft High-Land. De vill vara ute!!! Vi hade våra installade hos en bekant innan vi fick klart deras hage hemma. Detta var plågeri för dem. De var genomsvettiga utav att stå inne. De vill vara ute.

Hälsningar, Häxan

P.S Tycker det är S-bra att tipsa om www adresser. Men tyvärr, för min del, så tar det evigheter att slå upp och vänta tills infot, bilder, kommer fram.    

Camilla

  • Gäst
Re:hur stor yta?
« Svar #9 skrivet: 18 sep-04 kl 23:25 »
Vad jag menar?
-Jo, att vi männsikor har en tendens till att skapa miljöer och omvårdnad till våra kära djur baserat på vad vi tror och tycker att det skall vara, baserat ur människo-synpunkt.
Aha, du menar Barbie-syndromet!  ;D Mattes lilla snuttegullig häst i rosa täcke, med benskydd, lindor och plyschluddig grimma, instängd i sitt varma, myyyysiga stall så fort det kommer ett regnstänk eller, gud förbjude, temperaturen sjunker under 18 plusgrader. Med vadderade galler till boxen så de inte råkar skada sig själv eller någon annan om de skulle få den vansinniga idén att råka bete sig som en häst och vilja hälsa på grannen? Då distraherar matte lilla gullhästen med massor av god mat istället... *suck*

Det är väl en sak, det. En annan sak är att man faktiskt är skyldig att ge sina djur möjlighet att söka skydd för väder och vind om de skulle vilja det.
Vad gäller getter så verkar det som om de verkligen avskyr regn. Då får man ju ordna så de har möjlighet att komma under tak.
Djuskyddsbestämmelserna är väl dessutom inte bara påhittade på en höft av någon tjänsteman som inte hade nå't bättre för sig den dagen?  ::)

Jag blir hemskt nyfiken på hur dina getter har det. Hur många har du, förresten?

 

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:hur stor yta?
« Svar #10 skrivet: 19 sep-04 kl 00:39 »
Barbie och plyshdjur är inte min melodi. Jag eftersöker djurens naturliga beteende,och behov.
Jag har 6 underbara getter (tjejer). Hur de har det? De är mycket nöjda. De springer här, då vi är hemma, och busar, jagar varann. Deras urprungshage, vid vedbacken, på offsiden, har de till viss del övergivit. De har numera valt att vara i en hage som i inte är helt stängslad mitt framför huset. Deras inomhus-hem står med dörrn öppen.
En bekant har High-land. Då kvigan skulle föda så valde hon att föda ute i minusgrader, fast hon hade ett val; att gå in under tak.
Och som jag berättade om min Hampus så var det intressant och lärorikt att bertrakta honom i hans val.
Självklart skall djur ha vindskydd o dyl som de kan välja om de vill. Vissa djur behöver mer skydd än andra - men alla djur mår bäst, de behöver, vara ute!!!
Djur mår bra, bäst, om de får vara ute. En lycklig häst är inte den som står under tak hela dagen, oavsett godkända uppstallningsmått, denna häst mår bäst då den kan vara ute.
Djur skall oxå självklart ha tillgång till utevistelse!
Kram, Häxan
P.S vad det anbelangar djurskyddsbestämmelser ???  Ibland kan man undra vad de som bestämmer dessa håller på med???
« Senast ändrad: 19 sep-04 kl 04:14 av Häxan »

Camilla

  • Gäst
Re:hur stor yta?
« Svar #11 skrivet: 19 sep-04 kl 10:53 »
Jag har 6 underbara getter (tjejer).

Sex göingegetter. Du har alltså 12 % av alla existerande hondjur av göingeget hemma hos dig. Det är ett stort ansvar....
« Senast ändrad: 19 sep-04 kl 10:54 av Camilla »

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:hur stor yta?
« Svar #12 skrivet: 24 sep-04 kl 22:44 »
Vadå 12% ??? Förklara för mej.

Vad det anbelangar mitt ansvar så mår mina getter jätte-bra. Därav har jag inget dåligt samvete. De har hull, pälsarna glänser. De trivs!!! Detta glädjer mej och det är ett angenämt nöje att studera dem, att försöka ha förståelse för, och tillgodose dem.

Förvara döda djur gör man i frysboxen - hur "förvarar" man levande djur??? Förvarar man dem i ladugårdar? Förstår vi dem, och kan tillmötesgås deras behov???

Att hata regn stämmer inte riktigt på våra getter. De kanske inte riktigt älskar det, och, men, givetvis har de skydd.

All respekt, Häxan
« Senast ändrad: 24 sep-04 kl 22:52 av Häxan »

Camilla

  • Gäst
Re:hur stor yta?
« Svar #13 skrivet: 24 sep-04 kl 23:27 »
Vadå 12% ??? Förklara för mej.

Enligt genbanksrapporten från föreningen Allmogegeten fanns det (i mars 2004) 23 registrerade handjur och 49 registrerade hondjur av rasen Göingeget. Har du 6 stycken gör det väl ca 12 % av dem, eller räknar jag galet?

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:hur stor yta?
« Svar #14 skrivet: 25 sep-04 kl 00:17 »
Mina getter är öronmärkta med: 336, 347, 313,326, 310,343.
De heter Anna, Getrud, Astrid, Bodil, Karin och Rut.
Deras tidigare ägare har ännu inte skickat papper på dem, dessa inväntar jag förmodligen förgäves.
Vore glad för, och om du kunde svara på om de är Göingegetter.
Om inte, så är jag ändå glad för dem.
Du är redig Camilla.
MVH Häxan

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:hur stor yta?
« Svar #15 skrivet: 25 sep-04 kl 01:42 »
Getter utan bock är väl inga getter alls? Jag var i helgen på Hackåsens fäbodvall - där har fjällnära kor och getter ett liv som är värt att kallas liv! Bevara våra lantraser och deras naturliga biotoper! - sa en skåning som har 5 fjällnära boskap (1 tjur som heter Hacke - gissa varför). Här går de på 54 ha skogs- och mossmark. Det är rätt lagom, annars går de så hårt åt uppväxande trädplantor att det blir hårdvall efter ca 10 år. Camilla har rätt för sig angående antalet göingegetter och inte bevarar man väl någon gammal lantras med bara ett kön? Förlåt - det var inte tal om att bevara - det var tal om att getterna skulle ha det "bra" - fast det är väl egentligen samma sak - eller?
« Senast ändrad: 25 sep-04 kl 01:44 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Camilla

  • Gäst
Re:hur stor yta?
« Svar #16 skrivet: 25 sep-04 kl 12:22 »
Vad det anbelangar mitt ansvar så mår mina getter jätte-bra. Därav har jag inget dåligt samvete. De har hull, pälsarna glänser. De trivs!!!


Klart du månar om dina djur och tar hand om dem, Häxan. Det var inte så jag menade med ansvar. Jag menade att det är ett ansvar gentemot rasen, eftersom göingegeten är en akut utrotningshotad lantras med mindre än 100 djur av, och du har en stor del av dessa.

Om de är göingegetter kan inte jag svara på. Men är de det borde du väl fått genbanksintyg av den förra ägaren? Är det dessa papper du väntar på? Du kanske kan kontakta genbanksansvarig i Föreningen Allmogegeten och kolla upp om de finns med i genbanken, om du inte alls har någon kontakt med den du köpte dem av?

Adress, telenr osv hittar du på föreningens hemsida http://www.alternativ.nu/lantrasforum/sida5.html

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:hur stor yta?
« Svar #17 skrivet: 26 sep-04 kl 20:32 »
Jag svarade på en annons i Alt.forumet. om getter. De skulle vara lantras. Oerfaren som jag är på getter så gick jag in på www och kollade på lantraser. Vad jag förstod så fanns det 3 sorter: Jämtget, lappget och göinge get. Mina är definitivt inte jämt el lapp så jag drog slutsatsen efter bild att de var göinge. Jag har inga förkunskaper el erfarenheter utav getter, därav eftersöker jag info.
Visste ej att de är såpass få i antal (förstår att du menade på att jag hade ett stort ansvar i det fallet) Eftersom de är så få i antal så är väl sannolikheten antagligen inte så stor att mina tjejer ÄR göinge. Men vem vet? Har kontaktat förra ägaren men det verkar inte som om jag kommer att få några papper därifrån...
Tack för tips om att kolla upp, Camilla. (...har du nån lucka?) Vore kul att veta.
Är mycket glad för mina, våra, getter. De är helt underbara! Deras hage är inte helt barskrapad men de är väldigt sällskapliga, de ligger oftast i "halv" hagen som ligger bredvid (den har inget staket baktill) framför huset. De hälsar alltid då man öppnar dörren.
Kan inte förlika mej med att mina getter inte är några getter alls för att de inte har en bock...Ronny.
Men visst, jag tror nog att alla djur mår allra bäst av både hon och hankön, och olika åldrar.  Har allt haft i åtanke att skaffa en bock, men som sagt jag är nybörjare. Skulle bli glad över tips om bockar. (en har för sej att de skulle vara lite aggressiva..) Hur många?



Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:hur stor yta?
« Svar #18 skrivet: 28 sep-04 kl 20:46 »
Hej
Jag svarade häromdan, men detta verkar inte fungerat.
Jag köpte mina getter på annons på forumet. Har ingen erfarenhet el kunskap om getter. De skulle vara lantras. Då jag tittade på lantraser fick jag det till att där fanns 3 sorter: jämt, lapp och göinge. Mina ser ut som göinge, de är definitivt inte lapp el jämt. Därav drog jag slutsatsen.
Då jag nu får reda på att göinge är så få i antal så både förstår jag Camilla (att jag har ett stort ansvar) och att mina getter kanske inte ÄR göinge.
Papprena på getterna lär jag nog få vänta förgäves på... Skrev upp ifrån www du tipsade om, men fick inte ringt idag. Har du möjlighet??
En get utan bock är ingen get. Tja nog tycker jag mina getter är ståtliga. Men visst, jag tror att en djur flock bäst består utav olika kön och olika åldrar.
 

john

  • Gäst
Re:hur stor yta?
« Svar #19 skrivet: 28 sep-04 kl 21:49 »
Hej
Jag svarade häromdan, men detta verkar inte fungerat.
Vad är det som inte fungerar?  ???
Ett liknande inlägg från dig står ju precis ovanför det du just skrev.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser