Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har någon tips om pärlhöns?  (läst 8489 gånger)

Jimmy

  • Gäst
Har någon tips om pärlhöns?
« skrivet: 10 maj-04 kl 20:07 »
Hej alla!
När jag och min Agneta gifte oss år 2000 valde vi en medeltida ceremoni...och fick självklart höns i gåva av några vänner. Dessa hårt drivna, utsorterade Leghorn återhämtade sig mycket väl under sin pensionering hos oss och de fick flera långa år på sig innan naturen kallade hem dem igen. Dessa rara trädgårdsmästare gav oss mersmak och idag, på min födelsedag, fick jag veta att om sex veckor kommer fem nykläckta pärlhöns hem till oss...
Min fråga lyder - vem därute kan hjälpa mig med tips och råd specifikt om pärlhöns?
Vi har fått boendet och utegårdar att fungera - utfordring likaså, inklusive grönfodret året om. Men är det något specifikt kring pärlhöns vi behöver veta?
Jag vägrar nämligen lyssna till de strikta kommersiella uppfödarråden - våra små vänner ska ha det bra... Tacksam för svar.

/Jimmy & Agneta

Camilla

  • Gäst
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #1 skrivet: 11 maj-04 kl 00:03 »
Hej,

Grattis och lycka till med pärlhönsen!  :D

Jag vet inte mycket om just pärlhöns, men kan bidra med ett länktips tills någon mer kunnig tittar in.
Den här sidan (på engelska) http://www.guineafowl.com/fritsfarm/ verkar ha många tips, ett speciellt forum bara om pärlhöns osv. Det kanske kan vara något?

Camilla

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #2 skrivet: 11 maj-04 kl 19:04 »
Det finns olika typer av pärlhöns, jag hoppas för er skull att det inte är afrikanska steppärlshöns.
Om det är dessa monster så har ni 3 fördelar, mkt goda ägg och mkt fint kött och att de äter möss.

Nackdelar; är vakthundar och när de varnar (det är ALLTID) låter det som en knattekross, de äter upp hönsägg så fort hönan lagt dem, de jagar katter. Ägg lägger de endast några fåtal under sommaren och de gör det i rissnår så de är svåra att finna.

Elaka mot andra höns är dom också och kan lätt hacka ihjäl hönskycklingar.

Det är vad jag vet om just denna typ som min vännina hade i några år, i år dock slaktas alla för hon står inte ut med dessa plågsamma djur.

Mvh Johanna

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #3 skrivet: 01 jun-04 kl 12:44 »
Hej Jimmy och Agneta
Pärlhöns är individer framför allt man kan inte säga att de är på de ena eller andra sättet, förutom när det gäller generela egenskaper.
Jag och min sambo har aft pärlhöns i fler år och vi har aldrig haft problem med att de har jagat eller haft i hjäl andra tamdjur, och värper gör de mycket frikostigt.
De bor tillsammans med Åsbohöns med kyklingar och Blåankor.
De gruppen vi har nu är på tre individer och de är mycket tama och nyfikna kommer gärna fram och tittar på vad man gör.
Hoppas att ni har fått bra djur som fungerar bra med övriga medlemar på gården.,

MVH Johan P
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #4 skrivet: 09 jun-04 kl 22:12 »
Min erfarenhet av pärlhöns är nånstans där emellan. Dom "kan" vara rätt tuffa mot andra tamfåglar, men har alla bara utrymme så. Och så är dom världens bästa tjyv, rovfågel och rävlarm. Jag skulle gärna skaffa några själv.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #5 skrivet: 15 aug-04 kl 08:48 »
Såg att Högberga AB har en engelsk bok om pärlhöns. "Guineafowl, past and present" 42 sidor 148:- inkl. moms.

http://www.hogbergaab.se/

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #6 skrivet: 26 nov-04 kl 07:31 »
Hejsan
Jag har haft pärlhöns i snart 10 år och har lite olika färger.Det som är viktigt om du ska ha dem ihop med andra höns är att det finns stor plats.Har själv mina i hop med hönsen  under hösten och vintern och har aldrig varit med om att de hackat ihjäl mina små kycklingar.Men om det är trångt så kan jag tänka att det kan hända.Där imot så tycker jag att de kan stressa hönsen ,så på våren när de börjar lägga ägg så flyttar jag mina pärlhöns över till en egen bostad så att hönsen får lungn och ro.Jag har mina i par och bå blir det lite stökigare än om du minskar ner antalet pärlhönstuppar.På sommaren så släpper jag ut hönsen i bland på gräsmattan och då är det perfekt att släppa någon pärlhöna med för den varnar bra för rovfåglar som vi har massor av.Tror nog att det är så att antingen gillar man dem eller så tycker man de är jobbiga.För min del så älskar jag pärlhöns och tycker det är det vackraste som finns/Anna

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #7 skrivet: 02 jan-05 kl 17:09 »
Våren närmar sig och de börgar bli tid att ordna med avelsgrupperna, jag har en trio+ungdjur vildfärgade/vita pärlhöns som bor tillsammans met mina Fiftyfive Flowery hönor de har gort så hela vintern utan problem.
men så i går flytade jag de vita och undjuren till en stooooor bur där de skulle bo med mina vita Leghorn.
Men mina leghorn tuppar blev helt tokiga när de såg pärlhönsen så de fick fly upp på sittpinnarna där de fick var i fred.
Jag tyckte att jag gorde allt rätt och släpte in djuren i den nya buren samtidigt.
Vad skall man göra? de ombyta hade jag kunnat vänta men inte detta  ???
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #8 skrivet: 02 jan-05 kl 18:10 »
Våren närmar sig och de börgar bli tid att ordna med avelsgrupperna,

Va?! Våren närmar sig?! Skojar du, eller...?!  ;) ;D

Vintern har ju knappt börjat än!

Fick skotta ankornas rastgård i en timme för att kunna ordna ett bad åt dem idag. Och så tog de bara några simtag i baljan och var nöjda sen. Otacksamma ankor...   ::)

Hur som helst, snö och vinter är underbart!!  

Och än är det slädföre i fyra månader till! :D

Ps. Kan inte hjälpa dig med din frågeställning för jag har ingen som helst erfarenhet av att hålla flera grupper/raser/arter höns.





Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #9 skrivet: 02 jan-05 kl 21:57 »
Den engelska boken som rekommenderades är bra. Jag har den.
En liten allmän fråga angåennde pärlhöns - om jag inte lyckas få tag på ägg så min gampärlhönstupp kan få en fru i vår lyckas - tror ni att han kan hålla till godo med en vanlig pärlhöna och finns det i så fall någon som har en pärlhönshöna att sälja till mig då?

Hihi, ja Johan är i södra Norrland är det också långt till våren än - även om vi får den långt innan Susanne sett minsta tillstymmelse än.
Varför kan du inte ha dem kvar med 55-flowershönsen där det funkade bra?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #10 skrivet: 02 jan-05 kl 23:37 »
Jag ville dela upp de i grupper efter färg.
Men problemet är att jag har tre vita hannar och ingen hon så jag skall använda de honorna som fins bland ungdjuren och sen återkorsa nästa år om de blir vita.
Ja vår och vår inget stämmer i Skåne ;) man kan ka vår och vinter på samma dag fler gånger.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #11 skrivet: 03 jan-05 kl 14:56 »
En liten allmän fråga angåennde pärlhöns - om jag inte lyckas få tag på ägg så min gampärlhönstupp kan få en fru i vår lyckas - tror ni att han kan hålla till godo med en vanlig pärlhöna och finns det i så fall någon som har en pärlhönshöna att sälja till mig då?

Jag kan inget om pärlhöns, men beror inte det på om de pratar samma språk eller inte? Alltså, har de liknande beteenden och kommunicerar på likartat sätt? Om inte, så borde väl en pärlhöna åtminstone ligga närmare i språk och beteende än vad en vanlig höna gör?

Johan - inget stämmer med vintern här heller! Visst har vi en massa snö och minusgrader men ändå en otroligt mild vinter. Det normala är att kylan med -30 grader håller ett hårt grepp denna årstid, men den temperaturen har än så länge uteblivit.  :)
 

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #12 skrivet: 03 jan-05 kl 17:25 »
Eftersom gampärlhöns är en variant av pärlhöns så förstår de varann men däöremot mina hdemorahönor ser väldigt frågande ut då han tar en góbit i näbben och håller världens "krigsdans" för att locka dem till sig. Man riktigt ser hur de ruskar på huvudet åt honom och går sedan till hedemoratuppen så jag tycker lite synd om honom och vill att han ska få en fru som förstår och charmas av hans vackra krumbukter.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Har någon tips om pärlhöns?
« Svar #13 skrivet: 04 jan-05 kl 18:48 »
Kicki du kan säkert ha en vanlig pärlhöna till han.
Mina tuppar brukar också bli som tokiga i början men de brukar lungna sig.
Jag delar upp mina också efter färgerna.jag önskar mig brokiga pärlhöns som man har i amerika :)
jag har lavendel,den vanliga grå och en vit höna./Anna.D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser