Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark  (läst 6130 gånger)

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« skrivet: 22 nov-11 kl 20:45 »
Vi kanske kommer stängsla in en stor bit skogsmark till våren och jag funderar över hur det ska gå till. Jag vill komma undan billigt men också resursbesparande så idealet hade väl varit begagnat viltstängsel.

Stängslet ska kunna hålla getterna inne, dvs det måste vara finmaskigt och ca 150 cm högt. Jag vill samtidigt inte stänga ute rådjur och älgar, men antar att de lätt hoppar över det. Elstängsel känns inte som ett alternativ av olika anledningar.

För närvarande vet jag inte hur lång sträckan är, men det handlar om ca 7 hektar.

Så alternativen är;
begagnat viltstängsel, men hur får man tag i det på ett bra sätt?
gärdsgård, om man kan få tag i billigt virke till det.

Kommer inte på något annat nu, hur har ni andra stängslat in era skogsbeten?

 

Xoot

  • Gäst
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #1 skrivet: 22 nov-11 kl 21:01 »
Fårstängsel, fårnät är lösningen. Håller inne djuren du önskar och släpper in rådjur. Ja delvis.
Hur-göra: Titta på blocket som vi andra gör. Nyligen hämtade några på forumet 2km utanför Kstad b.l.a jag själv.

Återvunnet behöver inte vara en nackdel. Finns olika märkesnät. Mycket bortskänkes.

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #2 skrivet: 22 nov-11 kl 21:36 »
Jag önskar att det var så enkelt, jag har redan fårnät som jag införskaffat på just det sättet. Men getter är getter och de hoppar både under, över och genom det. Så det måste vara både högre höjd och mindre maskor än vanligt fårnät.

Xoot

  • Gäst
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #3 skrivet: 22 nov-11 kl 21:40 »
Om getterna kryper under nätet så går det att lösa genom att hänga upp det ordentligare.
Det finns fårnät med mindre hål där nere. Så små som på hönsnät.

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #4 skrivet: 22 nov-11 kl 21:45 »
Om getterna kryper under nätet så går det att lösa genom att hänga upp det ordentligare.
Det finns fårnät med mindre hål där nere. Så små som på hönsnät.
Ja, jag har kanske satt upp det lite halvdant, men det hindrar ju dem ändå inte från att hoppa igenom och över. Och när de hoppar igenom använder de sig av mittendelen eller överdelen av stängslet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #5 skrivet: 23 nov-11 kl 18:47 »
Vanligt fårnät håller som regel inte getter på någon speciell sida om stängslet.  Över, under, igenom, eller kanske på något annat sätt.

  Getter är knepiga, och hoppar betydligt bättre än får.

Å andra sidan går de snällt för nästan inget stängsel alls, om de trivs innanför!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #6 skrivet: 23 nov-11 kl 19:21 »
Jag har stängslat med 140 cm högt nät som ursprungligen kommer från Harald Nyborgs affärer. Hon som jag fick det av sa att det ligger i 50meters rullar och kostar ca 700 kr/rulle. Jättebra för det är lika små maskor - om inte mindre ??? - som det är på viltstänglet vid vägarna.

Du kan ju hoppas på en rejäl höststorm. >:D När stormarna Gudrun och Per rasat färdigt för några år sedan låg det massor av träd över viltstängslet på en större väg en bit från vårt. När Vägverket - eller vilka det nu var - röjde bort träden så klippte de upp nätet för att kunna sätta upp nytt. Det stormskadade nätet låg ihoprullat vid vägkanten och efter att ha frågat dem så var vi där och hämtade, annars hade det hamnat på tippen.

Kajsa

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #7 skrivet: 23 nov-11 kl 21:01 »
Det kan väl vara så att de flesta getter stannar innanför även halvdana stängsel om de trivs, men då är dessa getter tydligen udda för de ska över till andra sidan även om de går på en grön åker med intilliggande slymark full av örter, stenar och allt man kan tänkas behöva som get. Fråga mig inte varför men de vill helt enkelt gå där det verkar som svårast att gå. Riktiga äventyrsgetter alltså.

700 kr för 50 meter, det skulle väl bli minst 28 000! Jag kan tänka mig att det är ca 2 km sträcka så det blir ju aldelse för dyrt. Jag ska nog försöka snärja mig in hos någon vägarbetare låter det som.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #8 skrivet: 23 nov-11 kl 22:05 »
Tja, jag påstod inte att det skulle vara lätt att lista ut vad de vill ha ...   o:)

Gymnastik alltså, och kanske lite sex?  Mineraler, vitaminer, människosällskap?

Eller nåt annat.

Nä, det där 140-cm-stängslet verkar OK, förutsatt att maskorna inte kan glida.  Då gör de ett hål, även där det inte finns från början.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anders50

  • Gäst
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #9 skrivet: 23 nov-11 kl 22:27 »
Har du många getter?  Behövs 7 hektar?

Glöm inte kolla med kommunen om du behöver tillstånd.


Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #10 skrivet: 24 nov-11 kl 20:17 »
Har du många getter?  Behövs 7 hektar?

Glöm inte kolla med kommunen om du behöver tillstånd.

Nej, bara fyra getter varav tre troligtvis kommer killa till våren. Men har även häst(ar) och kommer kanske skaffa ett par fjällkor som ska gå på samma yta.

Tack för tipset, ska kolla med kommunen innan jag sätter igång.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #11 skrivet: 24 nov-11 kl 20:23 »
Vi hade smålandsgäre till våra dvärggetter, minst 150 cm högt annars flyger de över. De är ju helt sjövilda :) Byggde av granslanor, verkar otroligt om du inte skulle kunna få ta det hos nån skogsägare om du gör jobbet själv.

anders50

  • Gäst
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #12 skrivet: 24 nov-11 kl 20:44 »
Vi hade smålandsgäre till våra dvärggetter, minst 150 cm högt annars flyger de över. De är ju helt sjövilda :) Byggde av granslanor, verkar otroligt om du inte skulle kunna få ta det hos nån skogsägare om du gör jobbet själv.

Många slanor blir det....till 2 kilometer!  ;D

Dagen

  • Inlägg: 231
  • I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #13 skrivet: 25 nov-11 kl 21:59 »
Puh! ja, har redan byggt gärdsgård till ca 100 meter framför huset, och det var rätt mycket jobb med det. Särskilt när man inte gillar motorsågen utan gör allt med yxan.... Men de kunde ju förr så varför inte. Det är helt klart ett alternativ om jag inte hittar något bättre. Det svåra är att hitta bra stolpar att slå ner i marken vare sig det gäller gärdsgård eller annat, jag vill ju inte använda impregnerat och ene är inte så jättelätt att få tag i så stora mängder...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #14 skrivet: 25 nov-11 kl 23:35 »
Ja, förr hade man gott om arbetskraft ...

Men om man orkar, så är en gärdesgård bland det bästa stängsel som finns!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #15 skrivet: 26 nov-11 kl 00:44 »
om getter går på en åker och ser ett ställe med lövsly och stenar är det klart att de rymmer, de är ju vad jag har förstått bladätare, inte gräsätare, och de flesta getter älskar stenig mark
Västgötamor

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #16 skrivet: 26 nov-11 kl 04:23 »
Funkar inte el på getter? Det är ju i alla fall förhållandevis billigt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sussilo

  • Gäst
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #17 skrivet: 26 nov-11 kl 09:58 »
En plan åker, om än aldrig så grön, kommer getterna förr eller senare att rymma från. Ett kuperat område med en blandning av ängs- och skogsbete, gott om sly och stenknallar brukar de tycka om. En sådan mark stängslad med ett kraftigt nät med fasta maskor, mindre nertill, ca 150 cm högt + två eltrådar med bra kräm i har räckt hos mig. Den nedersta eltråden har jag satt i getknähöjd och ca 25 cm innanför nätet för att undvika att små killingar fastnar mellan eltråd och nät. Den övre tråden satte jag ca 10-15 cm ovan- och innanför nätets överkant. Mina getter har klart visat att hagen ska ligga nära boningshuset så de kan ha koll på människorna.....  :)

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #18 skrivet: 27 nov-11 kl 09:28 »
Mina getter går lösa när någon är hemma. Och de håller sig på tomten :)
De vet ju inte exakt vart tomtgränsen går så ibland är de lite utanför :P

När ingen är hemma så är de instängda i sin hage, har 1,20-1,30cm högt staket med små hål (typ hönsnät), har bräder längst upp och längst ner. Funkar kalas. Men då trivs de väldigt bra i sin hage, finns sly, stenar och stockar att klättra på m.m.

Öppnade nu till hagen på morgonen, men de regnar så de har inte ens gått utanför sitt hus :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Billigt (återvunnet?) hållbart stängsel i skogsmark
« Svar #19 skrivet: 27 nov-11 kl 21:53 »
Funkar inte el på getter? Det är ju i alla fall förhållandevis billigt.
Jodå, det funkar bra.  När varje individ har lärt sig att akta sig för stängslet.  Och så brukar de faktiskt kolla dagligen om det ÄR ström i.  Om jordningen är dålig -> dålig ström i stängslet -> getterna forscerar stängslet utan dröjsmål!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 5 användare
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser