Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Staket till getter  (läst 13936 gånger)

Linda N

  • Gäst
Staket till getter
« skrivet: 11 nov-05 kl 13:50 »
Vad skall man ha för höjd och sorts stängsel till getter för att de inte skall rymma ? :-\
Vi har några får med vanligt fårstaket sedan innan och tänkte att de skulle få gå med dem -  behöver vi byta hela vårat stängsel till el tråd istället för att de inte skall kunna ta sig ut ???

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Re:Staket till getter
« Svar #1 skrivet: 11 nov-05 kl 14:42 »
Jag avråder att använda fårstaket!!!

Våra getter hade det förut och fastnade flera gånger med huvudet och hornen när dom körde ut huvudet genom staketet. Vi fick klippa upp det med en avbitartång!!! :o

Jag tror el är det bästa men jag har bara provat dom två... vi var inne på gunnebonät (grönt villa stängsel) men där sa plånboken ifrån. ::)

Annars är det sånt min uppfödare använder och hon är jätte nöjd! :D

Lycka till!!!
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

AKS

  • Inlägg: 73
Re:Staket till getter
« Svar #2 skrivet: 11 nov-05 kl 15:02 »
Till mina halvsmå getter (korsning dvärgget och någon annan större ras) har jag använt ett elnät för får och sedan två vanliga eltrådar över fästa på vita stolpar som ofta används till hästar.

Då blir staketet totalt ca 1.40 högt. Då hoppar de inte över och om elen är på så försöker de aldrig stoppa in huvudet. MEN det är viktigt att elen är på, för de försöker hela tiden om de hör att det inte knäpper i nätet.

Försökte med bara fårelnät först (som är cirka 90 cm) men det klarade de lätt att hoppa över.

Fick ett tips från en annan som inte hade lika högt staket, men som hade satt lägre eltrådar någon meter innanför själva staketet. Då fick getterna inte någon möjlighet att göra ett bra upphopp.

Mina tips är i alla fall EL. Alla andra typer av staket försöker de forcera eller klättra på.

Linda N

  • Gäst
Re:Staket till getter
« Svar #3 skrivet: 12 nov-05 kl 01:38 »
Tackar och niger för alla svar!!  ;D
Mvh Linda

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Staket till getter
« Svar #4 skrivet: 13 nov-05 kl 19:36 »
hei *

ett annat tips om man orkar snickra lite är att köpa så kallade "bakar", vilket är ändsnuttarna som blir över när man sågar timmer. dessa kan man alltid köpa väldigt billigt vid något sågverk. betalade 200 spänn för ett rejält lass. detta räckte till en väldigt fin hage på 450 m2 + en liten "getbungalow" med höstation och vidskydd samt otaliga småsnickerier. är faktiskt helt såld på bakar. de är bra till det mesta :)

hursomhelst så byggde vi ett staket av dessa. bankade ner granstörar och sedan tre vånigar med bakar horisontellt. kompletterade med en liten eltråd runt om och det har fungerat helt kalas. inga rymningar alls förutom dom jag själv hjälpt till med :)

loveflow * jenz

CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Linda N

  • Gäst
Re:Staket till getter
« Svar #5 skrivet: 14 nov-05 kl 10:19 »
Tack för en mycket bra idé !! :D
Jag hoppas att  jag får tag på sånt *virke* också   ::)
/1000 Tack för ditt svar !!
Linda

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
Re:Staket till getter
« Svar #6 skrivet: 14 nov-05 kl 20:03 »
Hej!

Jag fnissar för mig själv, när jag läser inlägg om getter och stängsel  ;D

Men för att hålla vår utbrytardrottning Märta, med mycket läroaktig dotter, innanför krävdes el. Dock har vi, där vanligt fårstängsel redan suttit på plats, satt två eltrådar en bit innanför fårnätet. För att slippa alltför mycket jobb samt för att det blivit billigare.

Annars har, peppar-peppar, ingen smitit när vi har eltrådar på 20-40-60 cm. Men de kollar om strömmen stängs av, så det går dom inte på!
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Kokopelli

  • Gäst
Re:Staket till getter
« Svar #7 skrivet: 16 nov-05 kl 22:26 »
Det var mycket getter här. Konstigt att min syster inte ger sig till känna? Men hav tröst hon kan dyka upp med heta tips.

Jag vet två sätt att förhindra getter från att rymma.

1. Ta in dom i huset. Getter gillar egentligen inte hagar utan vill bo i salongen men kan om det inte är möjligt tänka sig att hålla till i köket.

2. Två meter högt stängsel "typ industristaket" FAST förankrat i marken och helt utan möjlighet att ta sats. Typ bunker.

Jag hoppas det går bra med elen, men det finns risk att Märta (hette hon det?) testar nån dag trots elen på och det är inte roligt kan jag tala om. Get i fårstängsel med eltråd intrasslat i hornen  :'(.

Lycka till!  ;)

Kokopelli Mana
« Senast ändrad: 16 nov-05 kl 22:29 av Kokopelli »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Staket till getter
« Svar #8 skrivet: 16 nov-05 kl 23:54 »
Get i fårstängsel med eltråd intrasslat i hornen  :'(.

Känner igen det där. Fast i vårt fall var det baggen. När han i början nudda tråden så snurrade han runt runt istället för att rycka tillbaka. Slutade med trassel och updragna stolpar.

Getterna, går som dom vill och kommer hem när man ropar på dom. Eller så står dom mot en bergvägg och leker gråsten så man inte ser dom. Dom har en mysko förmåga att bara dyka upp från ingenstans och kräva knäckebröd  :)

romboiderna

  • Gäst
Re:Staket till getter
« Svar #9 skrivet: 21 nov-05 kl 17:40 »
Citera
Det var mycket getter här. Konstigt att min syster inte ger sig till känna? Men hav tröst hon kan dyka upp med heta tips.

Kokopellis syster kastar sig till sist, med åratal av frustrerande erfarenhet, in i diskusssionen. Svaret är: Det går inte att stänga in getter. Förr eller senare tar de sig ut, det handlar om en livslång kamp. Otroligt, att man så intensivt kan älska och hata samma djur. Blundar och drar några exempel i högen av stängslingmödor:

När vi började ana PROBLEMET byggde vi ett trästängsel som var 150 cm högt till vår lilla dvärgget (som helst ville vara inomhus sedan hon lärt sig att öppna ytterdörren). Hon idisslade lojt medan vi spikade och grejade. När vi var klara ruskade hon lite på sig, och allt vårt hopp dog liksom ut vid efterföljande rekordhopp. Om hon tog sats? Nej, det gick bra från stillastående.

Vår lantrasget gjorde detsamma med det rovdjurstängsel som tagit oss två måndader att sätta upp. 5 trådar el varav översta på 110 cm. De har annars svårare att hoppa över el än över fasta staket eftersom de på det fasta staketet kan "stötta" uppe på kanten.

När de skulle bo hos en häst en gång som hade tre eltrådar, brydde de sig varken om att sakta farten eller hoppa. Trådarna for åt alla håll och getterna fick flytta hem till oss igen.

Jag har sett dom böka och bända med grejer i timmar, som de sedan försiktigt ställt sig på för att därefter kunna vräka sig över det stängsel, som de inte efter timmar av ihärdighet kunnat med våld stånga sig igenom. De iaktar hur grindar, dörrar och bås öppnas och sedan trixar de med hornen, fötterna och vips är de ute igen.

Men som Gruff skriver så går de ingenstans och kommer när man ropar på dom. Problemet är bara att de på förbluffande kort tid t.ex. kan förstöra årets odlarmödor, inklusive grannarnas, klättra upp på förbipasserande turisters bilar och förstöra alla försök till grillfester.

Puh. Det blev rena terapin att få BERÄTTA. Tack för att ni lyssnade. Mitt råd är, som flera andra sagt,  att använda någon form av el, men att det är viktigt att de inte kan fastna. De har en tendens att springa framåt istället för att backa, när det smäller. Och det vet precis när strömmen är avstängd...

Lycka till, ni lyckliga som fortfarande har getter, hälsar Romboiderna som haft sin första lyckade odlingssäsong sedan den sista geten sorgsamt dött ifrån oss.

 

Bonnatösen

  • Inlägg: 46
    • Småland
Re:Staket till getter
« Svar #10 skrivet: 22 nov-05 kl 15:47 »
Jag har testat många sorters staket men har nu hittat det ultimata staketet. Jag har helt enkelt köpt lammnät som har mindre rutor än det vanliga fårstängslet. Sedan bör man ju även se till att ha en hage med mat i. Gärna en massa smaskiga buskar och sly. Ett par stenar att klättra på är mina getters favoriter i hagen.

När det gäller dessa elfårstängsel så kommer jag aldrig mer använda dessa till något djur. Har nämligen varit med om den tråkiga händelsen att ett djur fastnat och fått en hel del i sig men klarade sig tack och lov.


Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:Staket till getter
« Svar #11 skrivet: 22 nov-05 kl 16:38 »
Har som ny getägare byggt färdigt och hägnat in med ett kombinerat lamm och fårnät. Nätet är 122 cm som tillsammans med över och underliggare blir 150 över mark. Är eltråd på insidan ett måste eller håller sig getterna kvar om de är nöjd med hagen och det som finns där?
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

romboiderna

  • Gäst
Re:Staket till getter
« Svar #12 skrivet: 23 nov-05 kl 17:26 »
Ville bara tillägga att mina utbrytardrottningar alltid hade mycket gott om mat i hagen. Men gräset är grönare på andra sidan vet ni, och framför allt är det kul att smita. Trots att de hade både stenar, klättertorn, pinnar, ris, och gud vet allt för att vara nöjda med tillvaron.

Till tröst kan sägas att våra getter var, på gott och ont, väldigt präglade på oss männsikor. Getter som lever i sin egen flock är nog lättare att stängsla.

drängen

  • Inlägg: 9
Re:Staket till getter
« Svar #13 skrivet: 26 nov-05 kl 17:55 »
Hej Lina!
Jag kan rekommenderar ett fårstängsel som är 100cm högt och med tio maskrader. Dessutom eltråd innanför med ca 25-30 cm ovan mark och en tråd ca 10cm över fårstängslet.

Det som är viktigt när du vänjer in djuren med el är att de får respekt för elen. Jag brukar sätta aluminiumfolie på eltråden närmst marken. Getterna är ju i sin natur fruktansvärt nyfikna går direkt fram och nosar på folien och får sig en stöt, sedan brukar det inte vara några problem.

Har de väl fått smak på andra sidan och inte respektera elen eller fårstängslet pga dålig inträning så är det i regel kört!

Linda N

  • Gäst
Re:Staket till getter
« Svar #14 skrivet: 26 nov-05 kl 22:50 »
Tack för alla tips om getstängsel - jag funderar dock på alla bra råd och tips som jag fått, och försöker nu att få dem att gå ihop också  ::)......
Hoppar minigetter högre än andra större getter ? :-\....Eller är det tvärtom kanske :P
Ni som har getter - har ni en större sort eller har Ni minigetter ??
//Mvh Linda

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Staket till getter
« Svar #15 skrivet: 01 dec-05 kl 10:51 »
hei *

våra getter är "vanlig" svensk lantras. när jag läser om allas utbrytarkungar här på forumet så börjar jag fundera på om mina älsklingar är duktigt väluppfostrade eller om de bara är mesiga. om de vill kan de lätt hoppa över staketet som ligger på 120. någon gång så har de också gjort det, men bara om de ser att jag är på väg ut på skogspromenad utan dem. annars så håller de sig glatt i hagen trots att hagen är relativt liten. kanske beror det på att de är frigående i stort sett hela tiden vi är hemma. de är alltid med i skogen och vid badbryggan och när vi jobbar i trädgården. de verkar ha lärt sig att hagen är "hemma" och när de är där så stannar de kvar. tror inte det finns ett staket i världen som kan hålla getter instängda men är övertygad om att de kan lära sig att stanna. men som sagt, det här är mina första getter och kanske har jag bara haft flax.

loveflow * jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:Staket till getter
« Svar #16 skrivet: 01 dec-05 kl 22:38 »
Hoppas på lika mycket flax.
Annars blir det eltråd på insidan av stängslet här också.
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Lantfamiljen

  • Inlägg: 61
  • Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
Re:Staket till getter
« Svar #17 skrivet: 03 maj-06 kl 20:52 »
Det allra bästa för getter och killingar anser vi är ett viltstängsel. Det är högt och har små maskor nedtill så att killingarna inte kommer ut. Har man bocken där också är det fint om stolparna sitter tätt. Vi hade 3 m mellan dem tidigare men det måste vara tätare för att inte bocken skall bända upp stängslet.
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Staket till getter
« Svar #18 skrivet: 03 maj-06 kl 21:06 »
Vi har oxå viltstängsel, 160 cm.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

eleonor

  • Gäst
Re:Staket till getter
« Svar #19 skrivet: 17 maj-06 kl 19:29 »
kolla www.nordpost.se,världens bästa  getnät...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser