Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trycket sjunker utan vattenuttag - trasig hydropress?  (läst 8797 gånger)

miklbrandt

  • Inlägg: 16
    • Bohuslän
Trycket sjunker utan vattenuttag - trasig hydropress?
« skrivet: 28 jan-19 kl 22:39 »
Har sökt bland tidigare trådar och på andra forum, all information jag kan hitta och börjar få klarhet i det hela, men har fortfarande några frågor jag inte fått svar på. Hade även varit skönt att få bolla ens egna tankar med andra också.

Jag har en hydropress på runt 50-60 L. De senaste veckorna har pumpen slagit till allt oftare vid små uttag. Allt betedde sig som ett klassikt "fyll på luft i blåsan". Innan jag fick lånat hem kompressorn av svågern så började trycket sjunka utan vattenuttag.
Pumpen går igång tills den når 3 bar, slår av, trycket sjunker till 1,5 bar, pumpen slår på, repeat. Vid detta skede bryter jag strömmen för att inte pumpen ska behöva jobba konstant.

Jag tömmer systemet på vatten och tänkte fylla på luft enligt beskrivningar som finns här och på andra ställen, alla väldigt snarlika. Förutom delen med öppen/stängd kran. Skall kranen var öppen eller stängd medan vatten fylls på och kan någon förklara varför?  Hur mäter jag trycket i hydropressen? Som jag förstått skall jag inte gå efter manometern som sitter på pumpen, men den manometer som sitter på luftpåfyllaren verkar bara visa trycket som kompressorn kan leverera då den sjunker desto mer luft jag släpper genom den. Använder jag den på fel sätt eller behöver jag ytterliga en manometer?

Ponera att jag får i rätt mängd luft i blåsan för att nå korrekt tryck, vilket enligt mitt system då bör vara runt 1,4 bar. Om systemet fortfarande tappar tryck utan vattenuttag, är det ett tecken på en kass hydropress eller blåsa då?

Mycket text och många frågor, men jag hoppas någon kan hjälpa mig att få klarhet i detta.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Trycket sjunker utan vattenuttag - trasig hydropress?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-19 kl 23:05 »
Har du kollat att luftventilen inte läcker?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Trycket sjunker utan vattenuttag - trasig hydropress?
« Svar #2 skrivet: 28 jan-19 kl 23:33 »
låter som samma problem jag hade förra våren. Det var inget fel på pump eller blåsa utan hål i slangen i brunnen,ovan vattennivån. Du kan få samma problem om backventilen i brunnen lagt av. Vattnet rinner då bakåt och trycket sjunker varvid den startar vid starttrycket. Symptom på hål på slangen kan vara att den suger in luft och då kommer även luftblandat vatten i kranen. Symptom på kass bottenventil är att trycket försvinner till noll om pumpen är avslagen.Öppnas kranen då suger den in luft i systemet.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Trycket sjunker utan vattenuttag - trasig hydropress?
« Svar #3 skrivet: 29 jan-19 kl 08:04 »
Mät trycket vid luftpåfyllningsventilen, antingen med manometern på luftpåfyllaren eller med en däcktrycksmätare. Och kom ihåg att vid denna mätning, respektive luftpåfyllning, ska trycket på vattensidan vara lika med noll.

Om luftpåfyllarens manometer inte visar något vettigt när du bara har den ansluten till påfyllningsventilen utan att trycka in knappen och fylla luft, så är luftpåfyllaren inte riktigt frisk. En sådan manometer, som ofta har fullt utslag för 16 bar eller något sånt, är för övrigt inte alls pålitlig vid det låga tryck (vanligtvis 1,5 - 2,0 bar) som man vill ha som förladdningstryck i hydropressen.  Bättre att mäta med en digital däcktryckmätare.

Kom ihåg att förladdningstrycket INTE får vara högre än tryckströmbrytarens tillslagstryck.  Det brukar vara lagom att lägga sig på 0,9 gånger detta. Om t ex tryckströmbrytaren slår till vid 1,5 bar, så ha förladdningstrycket 1,35 bar.
Kolla att manometern på vattensidan och den däcktryckmätare du använder för att mäta förladdningstrycket visar lika, enklast genom att ta däcktryckmätaren och mäta trycket på luftsidan i hydropressen medan det finns vattentryck, då ska det ju vara samma tryck på båda sidor om gummiblåsan.

miklbrandt

  • Inlägg: 16
    • Bohuslän
SV: Trycket sjunker utan vattenuttag - trasig hydropress?
« Svar #4 skrivet: 29 jan-19 kl 10:04 »
Har du kollat att luftventilen inte läcker?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


Testade detta genom en metod jag läste om att stryka på lite diskmedel på ventilen för att se om det bubblar. Verkar vara hel enligt den metoden. Har du annat tips på hur jag kan kolla?

miklbrandt

  • Inlägg: 16
    • Bohuslän
SV: Trycket sjunker utan vattenuttag - trasig hydropress?
« Svar #5 skrivet: 29 jan-19 kl 10:05 »
låter som samma problem jag hade förra våren. Det var inget fel på pump eller blåsa utan hål i slangen i brunnen,ovan vattennivån. Du kan få samma problem om backventilen i brunnen lagt av. Vattnet rinner då bakåt och trycket sjunker varvid den startar vid starttrycket. Symptom på hål på slangen kan vara att den suger in luft och då kommer även luftblandat vatten i kranen. Symptom på kass bottenventil är att trycket försvinner till noll om pumpen är avslagen.Öppnas kranen då suger den in luft i systemet.

Har varken upplevt mycket luft i vattnet eller att trycket går under starttrycket när pumpen slås av. Hade vart himla skönt om det inte var slangen som är kass nu när vi har -10 och tjälen sitter rejält.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Trycket sjunker utan vattenuttag - trasig hydropress?
« Svar #6 skrivet: 29 jan-19 kl 17:14 »
Om du har möjlighet att stänga ventiler på vattenledningarna, så kan du försöka lokalisera om det är innan/efter hydropress eller inne/ute osv.

Börja med att stänga på "inne"-sidan efter hydropressen. Tappar den fortfarande trycket, så ligger det mellan pump och hydropressen.

Annars är tips att gå och känna på alla synliga skarvar och uttag (utkastare, diskmaskin, tvättmaskin, kranar osv.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser