Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nässlor, storskaligt  (läst 12561 gånger)

Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Nässlor, storskaligt
« skrivet: 07 jun-04 kl 09:08 »
Hej,
Är det någon som sett nässlor i butik? Det är ju, som de flesta här vet, ett utmärkt alternativ till spenat (förvälld, finhackad och fryst).

Jag har nu plockat och fryst in så jag klarar mig ett tag. Då slog tanken mig att detta borde gå att göra i större skala. Jokk-josen är ett exempel på det. Där skördas lingonen med en modifierad skördetröska. Nässlor skulle gå att skörda med en kombinerad trimmer och industridammsugare.

Någon mer än jag som tänkt så? Skulle någon, kanske veg-resturang, vara intresserad av att köpa? Andra kanaler?


Sveriges Natur (SNF) hade en trevlig artikel om "vild mat". http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=2556380&CFTOKEN=57649307&id=577

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #1 skrivet: 07 jun-04 kl 11:50 »
Som torrvara har jag sett nässlor, i lösvikt. Brukade köpa till te när jag bodde i betogen.

kurt

  • Inlägg: 3488
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #2 skrivet: 08 jun-04 kl 15:16 »
Jag tror också att det är bättre att torka, det går också att använda som hönsfoder!

Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #3 skrivet: 09 jun-04 kl 08:25 »
En anledning till att man förväller (och slår bort vattnet) är väl att nässlorna innehåller förmycket nitrat. Det försvinner ju inte vi enbart torkning?


Länktips:
Resturang som har nässlor på menyn: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=264563
citat:
Med havet som fond

Gott, vackert, ekologiskt och närproducerat. Det är nyckelord för Björn Stenbeck och hans restaurang Salt & Brygga vid Sundspromenaden i Malmö. Från uteserveringen där vi sitter ser man Öresundsbron sväva i ett blått dis i fjärran.
 
På restaurangen kan gästerna serveras krögarens egenhändigt plockade nässlor eller strandkål från egen odling. Mynta och björnrot kryddar maten, där grönsakerna ofta spelar huvudrollen och kött eller fisk är mer av tillbehör.


kurt

  • Inlägg: 3488
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #4 skrivet: 29 jun-04 kl 10:15 »
En anledning till att man förväller (och slår bort vattnet) är väl att nässlorna innehåller förmycket nitrat. Det försvinner ju inte vi enbart torkning?

Man bör plocka nässlorna när de är små och inte intill gödselstackar så blir det mindre nitrat. Nitratet försvinner inte, varken vid torkning eller vad jag vet vid förvällning. Men torkar man så kan man ju ändå alltid förvälla efter blötläggningen. Nässlor för textilfiber skall vara höga så det går inte så bra ihop med nässlor för mat.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #5 skrivet: 29 jun-04 kl 11:08 »
Så, mitt nässelte jag bryggt av fullgågna plantor och druckit i 100 år är farligt då?

Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #6 skrivet: 05 aug-04 kl 15:10 »
Gruff, håll med om att det är skillnad på några blad i ditt te och i 100 gram stuvade nässlor på tallriken.

Att man traditionellt ätit och druckit något i hundratals år är ingen garanti för att det är bra. Saker och ting förändras också, regnvatten ansågs när jag var liten hälsosamt. Insjöfisken smakar fortfarande likadant eftersom tungmetaller inte är smakbärande.

Nässlorna som växer nu i september tycker jag är lika goda som de jag plockade i våras (endast toppskottet)


esmaralda

  • Gäst
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #7 skrivet: 10 nov-04 kl 23:10 »
Nässlan är ett av de näringsrikaste livsmedel som finns. Nitratet som kan omvandlas till nitrit försvinner med första kokvattnet, rödbetor, spenat, mangold mm innehåller även de nitrat. Man plockar inte nässlor på kväverika områden som gamla gödselstackar osv för att där kan halterna bli höga.
Vill man undvika att få i sig för mycket nitrit bör man inte äta korv, skinka, leverpastej och liknande.

Torkade nässlor som mals till pulver att strö på maten täcker nästan vitamin- och mineralbehovet, kombineras gärna med nyponpulver för att ta upp mer järn.

Nässlan är så värdefull att den har utvecklat ett bra försvar mot att bli äten, annars hade den nog varit utrotad.

En tekur (3 kkp per dag i 2-4 veckor) passar dem med reumatiska besvär, gikt och ödem. Sänker även blodsockret en aning.
Te på roten är bra för män med prostatabekymmer. Det finns säkert mer att skiva om denna fina planta.




Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #8 skrivet: 19 maj-05 kl 10:47 »
Nu har jag provat att samla nässlor i en större skala.


Plockning:
På natten regnade det lätt och därför tog jag bilen till jobbet. Kör jag en liten omväg kommer jag till ett bra ställe med säkert 50 kvadratmeter bara brännässlor (snacka om mono-kultur). På en halvtimme plockade jag 11.5 kilo i sopsäck (ca 100 liter) utan att jäkta. Vilken underbar doft det var i fältet! Bladen var späda och utan insektsbet eller fågelskit. Först klippte jag av buntar, men det gick lättare med att dra av dem med en lätt vridning. Buntarna är ca 2 dm höga. Uppskattningsvis får man 2 kilo per kvadratmeter utan att ha plockat helt rent.

Processing:
Efter middagen började jag skölja, förvälla och hacka (i köttkvarnen). I ett jämnt och trevligt arbetstempo lägger jag 12-15 liter löst packade nässlor i blött och ruskar runt, bar in och trycker ner i 5 liter kraftigt kokande vatten. Väntar fem minuter, rör om och efter sju-åtta minuter kokar det lätt. Vid tio minuter slår jag av den kokande brygden, sköljer i kallt vatten med duschmunstycke. Under tiden har vattenkokaren och en kastrull gjort nytt vatten för nästa förvällning. Den lätt urkramade nässelmassan körs genom köttkvarnen, en decilter nässlor klappas till en biff som fryses styckvis på en plåt i frysen. När frysen blev full började jag fylla lösgodisburkar och kyler utomhus för senare snabb infrysning (annars vätskar det sig tycker jag).

På detta vis höll jag mig sysselsatt 4.5 timmar (inkl diskning).

Nu har jag 12.5 kilo förvällda och finhackade nässlor infrysta i biffar om 90-100 gram (=1 dl) förvarade i påsar.

Slutsats:
Mitt experiment visar att jag kan, i mitt hem, på en dag utvinna 12.5 kilo nässlor utöver mitt vanliga lönearbete. En rimligare mängd är 8 kilo, men det blir lika mycket disk. 2.5 kilo/timme totalt.

Att skörda nässlor gör man mycket rationellt för hand, maskiner är inte nödvändigt.

Förvällning är tids och resurskrävande.

Finhackning, förpackning och lagring går snabbt.


Jag hoppas att någon har nytta av mina erfarenheter. Kommentera gärna.

noora

  • Gäst
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #9 skrivet: 19 maj-05 kl 14:14 »
Oj, nu blev jag sugen på nässelsoppa :) Men eftersom vi nyss har flyttat har jag ingen aning om var närmsta nässelbestånd finns :(  Det får nog bli kirskålssoppa i år i stället. Det har vi i alla fall gott om...

Skulle man kunna förvälla flera satser i samma vatten, eller blir det för mycket nitrit kvar då? Jag kan tänka mig att det går åt mindre el/energi om man slipper koka upp nytt vatten hela tiden.

För infrysning skulle jag nog fylla nässelmassan i iskubsformar. Jag har i alla fall sett det rekommenderas för frysning av spenat.

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #10 skrivet: 21 maj-05 kl 14:53 »
använd vattnet du har förvällt i till blommor och grönsaker det tycker dom är mums mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Echidna

  • Inlägg: 54
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #11 skrivet: 23 maj-05 kl 13:01 »
Enligt Handbok för vardagsekologi så förstörs en stor del av vitaminerna om torkar nässlor, så därför är förvällning att föredra.

Sidan finns på http://www.alternativ.nu/handbok/livsmedel/nasslor.html och där finns också några recept.

Crappy

  • Inlägg: 162
    • Norrbotten
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #12 skrivet: 25 maj-05 kl 12:47 »
Jag torkar stora nässlor hela till mina djur. De är väldigt förtjusta. Till te torkar jag blad. De spädaste plantorna förväller jag och anväder till soppa. Jag gick en örtkurs i sommras för en "klok gumma" hon menade att ägg serveras till soppan för att neutrlisera nitratet i nässlorna, jag måste be henne vidare utveckla detta.  

ozzy

  • Inlägg: 162
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #13 skrivet: 09 apr-06 kl 23:00 »
jag har hört att det är rent giftigt att äta ägg i spenatsoppan... varför minns jag inte.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #14 skrivet: 09 apr-06 kl 23:13 »
jag har hört att det är rent giftigt att äta ägg i spenatsoppan... varför minns jag inte.

ähh
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #15 skrivet: 23 maj-06 kl 13:25 »
Nu är det nässelsäsong igen! Hur nära en hårt trafikerad väg vågar man plocka nässlor (och annat)? Har det betydelse om de växer ett par meter över "vägnivå" sas?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #16 skrivet: 23 maj-06 kl 14:04 »
Det beror väl på hur nära vägrenen bilarna kör. Kan du inte ha en sån där reflexväst på dig ?

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #17 skrivet: 23 maj-06 kl 16:27 »
Per L tror inte det var trafikfaran som menades  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #18 skrivet: 23 maj-06 kl 19:42 »
Näe... det var typ gifter i nässlorna från avgaserna...  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Nässlor, storskaligt
« Svar #19 skrivet: 25 maj-06 kl 17:12 »
Där jag bor - i asfaltsdjungeln - finns inga andra nässlor, och jag har tyvärr inte möjlighet att ta mig ut i sundare marker.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 5 användare
Waka/Jawaka, Tångräkan, mxruben, Mikael Parknert, QuentinTon

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser