Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krav på märkning av honungsburk?  (läst 6339 gånger)

K-J

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #40 skrivet: 24 aug-19 kl 14:59 »
Är trött på alla mästergissare här nu. Ni klarar ju inte av att hålla er till ämnet ens.
Den info jag har lämnat kommer från Livsmedelsverket. Gå in och läs deras kontrollwiki själva om ni behöver.
Själv känner jag mig helt lugn med vad som gäller nu, det var bara att fråga dem och tur var väl det. Här på detta forum hade jag utan tvekan fått felaktig info. Var är ödmjukheten? Är alla självutnämnda experter här? Har ni skrivit lagstiftningen?

Ska prisdumpa min honung nu när jag känner till reglerna kring märkningen bara för att jag kan och vill det. Jättebra tycker jag, det är inte alla som kan betala ett högt pris.
Sue me!

Over and out.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #41 skrivet: 24 aug-19 kl 16:27 »
Problemet med forum är att man faktiskt inte kan bestämma vad för svar man får.
Och då alla har olika erfarenheter så kommer man att få många olika varianter av svar, och andra tycker något annat är viktigt i anknytning till orgalafrågeställningen.

Dock är det som är viktigt för dig som undrande att förstå.
Att ringa till ett kontrollorgan och inte få svaret skriftligt är ungefär som att gå på dass och efter väl förrättat värv upptäcka att det inte finns papper.
För med ett papper där det står tydligt hur du ska tolka lagstiftningen som kommer från den myndighet som har tolkningsföreträde i ärendet innebär att du med största säkerhet har skyddat din rygg.
För vad mig anbelangar så kan du faktiskt ha pratat med Olle städare från bemanningsbolaget blås så springer vi som lät så jäkla övertygande när när han prankade dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #42 skrivet: 25 aug-19 kl 07:43 »
Försöker man leva på biodlingen, och tar ut lön, får man naturligtvis betala skatt och egenavgifter även om företaget som sådant går med förlust, så där har yrkesodlare en nackdel. Men å andra sidan sänker löneutbetalningen företagets vinst, och därmed skatt, så...
Fast näe, inte riktigt! De flesta (mindre) yrkesbiodlare torde vara enskilda företagare, och då betalar man inte ut lön till sig själv. Då är det enskilda firmans vinst minus skatt och egenavgifter som är lönen. Går företaget med förlust får en ingen "lön" men behöver inte heller betala varken skatt eller egenavgifter, eftersom dessa betalas utefter hur hög vinsten är. Förluster beskattas inte.
Det Skatteverket säger är att har du mer än 15 kupor är du att betrakta som näringsidkare (till skillnad från hobbyodlare) och då ställs det andra krav på bokföring, redovisning mm.

Momsen är jag osäker på, tror att det krävs en viss omsättning för att bli momsregistrerad, men då får du som sagt dra av ingående moms också.
Källa på påståendet att Skatteverket sätter en gräns för hur många kupor biodlaren har för att vara respektive inte vara näringsidkare, tack!
Vad jag vet ska du betala skatt och redovisa redan från första kronan vinst, men är det mindre än 30 000 i omsättning (intäkter, oavsett hur stora utgifterna är) per år räknas det som hobbyverksamhet, och då räcker det med en förenklad redovisning i deklarationen. Omsätter du mer än 30 k är det momsregistrering och årsbokslut och grejer som gäller. Det går att registrera sig för moms även om en har omsättning under 30 k också.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #43 skrivet: 25 aug-19 kl 07:52 »

Själv känner jag mig helt lugn med vad som gäller nu, det var bara att fråga dem och tur var väl det. Här på detta forum hade jag utan tvekan fått felaktig info. Var är ödmjukheten? Är alla självutnämnda experter här? Har ni skrivit lagstiftningen?

Har aldrig påstått mig vara ödmjuk...få andra på forumet som gjort det f ö.

För min del förstår jag inte problemet, vill du inte ha en fin etikett på dina honungsburkar?? De flesta livsmedelsproducenter som säljer sina förpackade alster brukar av egen fri vilja lägga ner jobb på att få till en snygg förpackning som ska locka till nyfikenhet och förhoppningsvis köp. Oavsett om det är ett krav eller inte, vill säkert dina presumtiva kunder veta varifrån honungen kommer, hur mycket det är i burken (bäst före-datum är väl inte intressant vad gäller honung, även om det är krav även på det). Att upplysa dina kunder om detta, är knappast det mest arbetsamma för en småskalig primärproducent?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lasse-hatten

  • Inlägg: 120
SV: Krav på märkning av honungsburk?
« Svar #44 skrivet: 25 aug-19 kl 10:22 »
Fast näe, inte riktigt! De flesta (mindre) yrkesbiodlare torde vara enskilda företagare, och då betalar man inte ut lön till sig själv. Då är det enskilda firmans vinst minus skatt och egenavgifter som är lönen. Går företaget med förlust får en ingen "lön" men behöver inte heller betala varken skatt eller egenavgifter, eftersom dessa betalas utefter hur hög vinsten är. Förluster beskattas inte.Källa på påståendet att Skatteverket sätter en gräns för hur många kupor biodlaren har för att vara respektive inte vara näringsidkare, tack!
Vad jag vet ska du betala skatt och redovisa redan från första kronan vinst, men är det mindre än 30 000 i omsättning (intäkter, oavsett hur stora utgifterna är) per år räknas det som hobbyverksamhet, och då räcker det med en förenklad redovisning i deklarationen. Omsätter du mer än 30 k är det momsregistrering och årsbokslut och grejer som gäller. Det går att registrera sig för moms även om en har omsättning under 30 k också.

Jag uttryckte mig kanske lite förenklat när det gäller olika företagsformer, men principen är ungefär den samma.

"Övrig biodling
För den som inte har någon jordbruksfastighet ska ett innehav av högst 15 bisamhällen i normalfallet utgöra hobbyverksamhet. Från och med ett innehav av 16 samhällen bör verksamheten utgöra näringsverksamhet."

"Dokumentationsskyldighet
När verksamheten inte är någon näringsverksamhet finns ingen bokföringsskyldighet enligt bokföringslagens bestämmelser. För en hobbyverksamhet gäller i stället den generella dokumentationsskyldigheten. Den innebär att man ska se till att det finns underlag för att fullgöra sin uppgiftsskyldighet och för Skatteverkets kontroll av denna (39 kap. 3 § SFL).

Skyldigheten gäller även kostnaderna i verksamheten eftersom det finns en avdragsrätt för både beskattningsårets kostnader och kostnaderna under de fem år som närmast föregått beskattningsåret.

Hobbyverksamhet som utvisar underskott behöver inte deklareras."

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.3/326279.html#h-Ovrig-biodling


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser