Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?  (läst 23462 gånger)

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« skrivet: 31 aug-10 kl 19:54 »
Ja jag bara undrar, då det verkar som om jag är ute för mitt andra falla av denna åkomma...
Gjort enligt konstens alla regler..

Och bara undrar om det är någon som har lyckats rädda en höna/tupp ;) någon gång....

sagbus

  • Inlägg: 132
  • vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-10 kl 20:55 »
min kylling Rebell fick stopp o mådde skit, jag drog upp lite ljummen olja i en spruta (ingen vass nål utan den med plastöppning) och gav honom nån ml med jämna mellanrum. det löste sig som man säger   ;D
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-10 kl 22:05 »
Jag har räddat hönor med stopp i krävan  :D men också förlorat ett par stycken :(

Dom som har klart sig har jag lyckats tömma krävan på genom att "kräka" dem. Det har inte fungerat i alla fall men dom som jag inte lyckats tömma krävan på har aldrig klarat sig.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #3 skrivet: 31 aug-10 kl 22:11 »
min förra va nog örsent att rädda när det upptäcktes, hade gått så himla fort, från förmiddag till kväll.. dock "kräktes" hon och fick i sig olja, men försent ändå...

Denna damen har piggnat till ikväll, står på benen igen, dock är krävan tok-full!! Av vätska  :-\ stor och svullen, men ändå "mjuk", om ni hänger med  ???

Hon sörplar i sig MASSA vatten, kännssom om krävan snart ska sprängas, men ja, jag vet inte, ta bort vattnet känns ju sådär med till en sjuk donna....

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #4 skrivet: 31 aug-10 kl 22:17 »
Om hon har haft stopp och du har kräkt henne och hon druckit massor för att hon är törstig så kommer krävan ganska snabbt bli mindre (på en timme eller så) om stoppet är borta.

Så länge det har varit stopp så har hon ju inte fått i sig någon vätska och är förmodligen törstig. Ta bort vattnet så att du kan kolla att krävan krymper.  Om "vattenkrävan" inte krymper kräk henne igen och ge mer olja.

Jag håller tummarna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #5 skrivet: 23 sep-11 kl 15:00 »
Hur kräker man en höna? Jag tror min har fått stopp i krävan nämligen.
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #6 skrivet: 23 sep-11 kl 18:10 »
Hur kräker man en höna? Jag tror min har fått stopp i krävan nämligen.
Håll hönan under armen och sträck ut halsen framåt, neråt. Massera från krävan mot huvudet samtidigt som du håller huvudet nedåt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #7 skrivet: 23 sep-11 kl 18:35 »
Min hedemorahöna fick stopp i krävan förra året, jag masserade och sprutade i olja. Stoppet försvann men krävan är fortfarande uttänjd verkar det som. Varje kväll hänger den men på morgonen är den tom så hon måste ju vara ok. Hon värper som hon ska men hon ser ut att behöva en bh i storlek DDDDDDD! Lycka till

Markim

  • Inlägg: 166
  • eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #8 skrivet: 24 sep-11 kl 09:29 »
Min Gunnel fick det förra året.
Veterinären sa då att jag skulle ge henne majsvälling och avslagen cola i några dagar.
Han dock inte de utan hon dog i mitt knä..

Hoppas din klarar sig

/Majsan
You want some..Come get some

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #9 skrivet: 24 sep-11 kl 11:07 »
vet nu inte om det var det för nu är krävan tom men hon är hängig, hon äter men krävan är ändå liten så måste vara något annat...
Men tack för era svar, då vet jag det om någon annan får stopp i krävan.
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #10 skrivet: 03 apr-12 kl 12:20 »
Tror min Mirjam fått en "tova" i krävan. Hon är pigg och frisk i övrigt, kanske smått överviktig dock ::). Men hon har liksom hulkat ett tag (någon vecka) som om hon försöker svälja något stort eller kräkas och när jag känner så är det liksom en boll i krävan, inte så hård som väl är, så om jag gör något nu kanske det kan lösa sig innan det blir värre och inte går att göra något åt. Men min undring är, skall jag hälla i henne olja och massera innan jag försöker kräka henne? Och skall jag låta henne gå utan mat tills imorgon innan eller skall jag börja med en gång?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #11 skrivet: 03 apr-12 kl 12:41 »
Citera
Min hedemorahöna fick stopp i krävan förra året, jag masserade och sprutade i olja. Stoppet försvann men krävan är fortfarande uttänjd verkar det som. Varje kväll hänger den men på morgonen är den tom så hon måste ju vara ok. Hon värper som hon ska men hon ser ut att behöva en bh i storlek DDDDDDD! Lycka till

Låter som Maran vi hade här, hon blev "pig and cry" med olja & massage men snacka hängbröst!  :o
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #12 skrivet: 03 apr-12 kl 15:05 »
Paradisgården   Om hönan har en "tova" ( om vi menar samma sak ) kan det vara en foderstockning då måste man öppna för att plocka ut,, kräker du hönan dör den. Det är helt annat än stopp i krävan.
Jag har skrivit om min erfarenhet i en tidigare tråd   http://www.alternativ.nu/index.php?board=120.40

Mitt förslag är att använda parafinolja och massera . Känn om det finns frön . Ta bort all mat minst 12 tim om då fröna är borta men "tovan" finns kvar är det troligen foderstockning. Hönan är också ganska opåverkad Bara operation kan hjälpa.
Vid stopp i krävan känns den oförändrad eller större ofta lite mer vätska i och det allmänna tillståndet är sämre . Där har redan kunniga gett bra svar.
    MvH Cokett


Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #13 skrivet: 03 apr-12 kl 18:26 »
Jaha, jag fattade det som att det var samma sak. Vad är skillnaden då?

Kom på att jag inte är hemma imorn, så får sätta henne själv med bara vatten imornkväll istället och se hur det verkar på tor morgon och behandla henne då.

Varför just parafinolja? Har recinolja, olivolja och rapsolja hemma - ingen av de som funkar lika bra?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #14 skrivet: 03 apr-12 kl 18:34 »
Parafin tas inte upp av kroppen. Det är en petroleumprodukt. De andra oljorna digesteras av hönan.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #15 skrivet: 03 apr-12 kl 18:37 »
Jaha, då får jag åka förbi apoteket och köpa lite parafinolja imorn då. Knutan är inte så stor så jag hoppas att den skall gå att lösa upp..
« Senast ändrad: 03 apr-12 kl 18:46 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #16 skrivet: 04 apr-12 kl 00:24 »
Skillnaden är Paradisgården att krävan fungerar normalt i ena fallet och inte i andra fallet  ;)
 MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #17 skrivet: 04 apr-12 kl 09:39 »
Jaha.

Men nu när bollen inte är så stor... om jag inte kan lösa upp den med massage och olja, borde den inte lösa sig själv med tiden om hon inte får något som kan trassla in sig mer? Om jag t.ex. låter henne gå själv med en kompis och bara ger dem t.ex. vete, ärtor, välling, purré och annat som inte fastnar i bollen och masserar varje morgon borde den inte bryta ner sig med tiden då?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Leonora Halvars

  • Inlägg: 5
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #18 skrivet: 30 mar-21 kl 19:25 »
Hej hej
Här kommer ännu en fråga om stopp i krävan från en nybörjare.

Bakgrund:
Jag har en höna som en kväll plötsligt var jätte dåligt, kunde inte gå och tippade framåt när hon försökte ta sig från mig, hade svårt att andas och bara låg och tjippade efter luft med öppen näbb, Stänge in henne ensam med vatten, värmelampa, gröt och alfa alfa groddar. Hade litet hopp om att hon skulle överleva natten men på morgonen hade hon piggat på sig. Nu har det gått några dagar och det enda hon vill äta är groddar vilket hon har god aptit på men hon har fortfarande svårt att gå men tar sig fram på tunga ben och med hjälp av vingarna då och då. I övrigt ser hon pigg ut men hon är smal och jag har upptäckt en stor hård klump i vad jag tror är krävan.

Själva frågan:
Klumpen som jag upptäckt i det jag tror är krävan är lite större än en tillplattad tennisboll, den är hård  och känns som grus eller frön. Den är flyttbar men går inte att ändra form på mer än kanske något hörn som krasar när man trycker på den. Kan jag göra något och i så fall vad? Eller är det humanare att ta bort henne? Ville ge henne chansen eftersom hon ändå verkar hyfsat pigg.

Mvh Nybörjare som vill göra sitt bästa!

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Någon som har räddat en höna med stopp i krävan?
« Svar #19 skrivet: 30 mar-21 kl 20:53 »
Hej hej
Här kommer ännu en fråga om stopp i krävan från en nybörjare.

Bakgrund:
Jag har en höna som en kväll plötsligt var jätte dåligt, kunde inte gå och tippade framåt när hon försökte ta sig från mig, hade svårt att andas och bara låg och tjippade efter luft med öppen näbb, Stänge in henne ensam med vatten, värmelampa, gröt och alfa alfa groddar. Hade litet hopp om att hon skulle överleva natten men på morgonen hade hon piggat på sig. Nu har det gått några dagar och det enda hon vill äta är groddar vilket hon har god aptit på men hon har fortfarande svårt att gå men tar sig fram på tunga ben och med hjälp av vingarna då och då. I övrigt ser hon pigg ut men hon är smal och jag har upptäckt en stor hård klump i vad jag tror är krävan.

Själva frågan:
Klumpen som jag upptäckt i det jag tror är krävan är lite större än en tillplattad tennisboll, den är hård  och känns som grus eller frön. Den är flyttbar men går inte att ändra form på mer än kanske något hörn som krasar när man trycker på den. Kan jag göra något och i så fall vad? Eller är det humanare att ta bort henne? Ville ge henne chansen eftersom hon ändå verkar hyfsat pigg.

Mvh Nybörjare som vill göra sitt bästa!

Om det är krävan och inte någon mer allvarlig sjukdom så är det bara att massera, massera, massera. Det ”ska” krasa, det är ju en del grus i men ibland kan allt bli en deg och då kan det bli stopp.

Jag masserar första gången ungefär 3-5 minuter. Efter de minutrarna ska det kännas lite skillnad. Det har ju inte hunnit försvinna eller gå vidare till muskelmagen men den löser sig lite, eller blir mjukare.
Tre gånger per dag första dagen, låt det ”verka” några timmar.

Det kan vara tid att ge lite vatten också MEN var försiktig! Att få ner lite vatten i krävan kan vara nödvändigt för att lösa det hela men om man ger för mycket och inte försiktigt kan det hamna i lungorna och det är farligt, såklart.

Anledningen till att hon är så obalanserad bekymrar mig för det brukar vara annat än krävan men har det hållt på ett tag så kan hon ju ha vätskebrist eller/och näringsbrist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 2 användare
RindertD, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser