Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?  (läst 1386 gånger)

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« skrivet: 31 mar-21 kl 13:02 »
En tatami matta är en japansk matta som man brukar ha sina hus och sova på. Tunga som bly av hård pressat japansk rush grass (Igusa). Men istället för att köpa en sån för många tusenlappar funderar jag på om man inte köpa svensk hö som typ det här och pressa själv så att det blir hårt? https://www.zoo.se/lissma-gard-ho.html

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-21 kl 14:06 »
Jag har sett halmmattor av råghalm och vassmattor av vass. Dom verkar inte vara så svåra att göra. När jag var liten sov vi på madrassvar stoppade med hö. Jag gillade det, det luktade så gott och det blev en mjuk grop att sova i. Efter några månader byttes det hö.
kretslopp

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-21 kl 20:59 »
En tatami matta är en japansk matta som man brukar ha sina hus och sova på. Tunga som bly av hård pressat japansk rush grass (Igusa). Men istället för att köpa en sån för många tusenlappar funderar jag på om man inte köpa svensk hö som typ det här och pressa själv så att det blir hårt? https://www.zoo.se/lissma-gard-ho.html

Alltså vanligt hö, är väldigt klent och finfibrigt, och inte "segt", som jag antar att det japanska gräset som mattorna görs av är. Försöker man göra vävda/flätade mattor av halm som säljs i zooaffären, så är risken stor att det blir mest bös och flagor av det hela

Vad man använde för grässort, om det gjordes hållbara mattor i det svenska bondesamhället vet jag inte, men långstråig halm är ett betydligt hållbarare material än det gräs som ingår i hö som säljs som djurfoder. Det är till för att små djur, med små munnar och tänder ska kunna äta det.

Ta reda på hur hela processen för att göra mattorna ser ut!

Kanske ska gräset vara en särskild sort, som ska samlas i något särskilt växtstadium, vara av en viss längd och som sedan ska torkas och förbehandlas för att man ska kunna göra mattor av det.

När du kan förmedla lite mera  om kraven på gräset, så kan vi säkert hjälpas åt på forumet med att hitta ett så bra alternativ som möjligt, som finns i den svenska floran, eller som odlas i Sverige.

Ta reda på det vetenskapliga namnet på gräsarten ("latinska namnet"), eftersom det kanske finns en nära släkting med liknande egenskaper som växer här.

Råghalm brukar användas i traditionell slöjd, men det behöver skördas på rätt sätt och vara hanterat på rätt sätt för att fungera bra i traditionell svensk slöljd.

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« Svar #3 skrivet: 02 apr-21 kl 11:37 »
Jag har sett halmmattor av råghalm och vassmattor av vass. Dom verkar inte vara så svåra att göra. När jag var liten sov vi på madrassvar stoppade med hö. Jag gillade det, det luktade så gott och det blev en mjuk grop att sova i. Efter några månader byttes det hö.

Kanske är en bra idé. Man använder en madrassvar eller liknande och stoppar den full med halm eller passande naturmaterial och sen använder man den som liggunderlag.

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« Svar #4 skrivet: 02 apr-21 kl 11:45 »
Alltså vanligt hö, är väldigt klent och finfibrigt, och inte "segt", som jag antar att det japanska gräset som mattorna görs av är. Försöker man göra vävda/flätade mattor av halm som säljs i zooaffären, så är risken stor att det blir mest bös och flagor av det hela

Vad man använde för grässort, om det gjordes hållbara mattor i det svenska bondesamhället vet jag inte, men långstråig halm är ett betydligt hållbarare material än det gräs som ingår i hö som säljs som djurfoder. Det är till för att små djur, med små munnar och tänder ska kunna äta det.

Ta reda på hur hela processen för att göra mattorna ser ut!

Kanske ska gräset vara en särskild sort, som ska samlas i något särskilt växtstadium, vara av en viss längd och som sedan ska torkas och förbehandlas för att man ska kunna göra mattor av det.

När du kan förmedla lite mera  om kraven på gräset, så kan vi säkert hjälpas åt på forumet med att hitta ett så bra alternativ som möjligt, som finns i den svenska floran, eller som odlas i Sverige.

Ta reda på det vetenskapliga namnet på gräsarten ("latinska namnet"), eftersom det kanske finns en nära släkting med liknande egenskaper som växer här.

Råghalm brukar användas i traditionell slöjd, men det behöver skördas på rätt sätt och vara hanterat på rätt sätt för att fungera bra i traditionell svensk slöljd.

Jag tror gräset de använder är torkat risgräs. De äter ju mycket ris i Japan.

Här hittade jag nåt: "Japanese uses TATAMI rather than flooring at home. Igusa ( Juncus effuses var. decipiens ), which is commonly known in the forms of TATAMI."

Översta raden: https://publications.waset.org/abstracts/igusa-related-abstracts

Veketåg?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« Svar #5 skrivet: 02 apr-21 kl 13:05 »
Här i Sverige har det ju fabrikstillverkats mattor eller plattor av något hårdpressat halmliknande. På 70-80-talet sattes de ofta upp som "akustikplattor" i taket i skolmatsalar och andra ställen där det behövdes ljuddämpning. Ibland som vanliga innertakplattor, ibland fick de hänga ner vertikalt från taket.  Jag misstänker dock att de var rätt eldfängda och kanske inte får användas på sådana ställen av brandskyddsskäl numera.

Ska man göra något som håller att gå på, så instämmer jag med tidigare talare att det behövs mer hållbara fibrer än halm. T ex vass, nässlor eller kanske någon fräkenart.  Räkna inte med att det går att köpa lämpligt råmaterial i butik utan man får nog gå ut och plocka själv - med markägarens tillstånd alternativt inom allemansrättens ramar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« Svar #6 skrivet: 02 apr-21 kl 23:04 »
Ja, varför inte fläta en matta av färska växter och låta det torka därefter. Fläta av 7 sorters blommor och dröm om din tilltänkta.


Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« Svar #7 skrivet: 03 apr-21 kl 06:30 »
Här i Sverige har det ju fabrikstillverkats mattor eller plattor av något hårdpressat halmliknande. På 70-80-talet sattes de ofta upp som "akustikplattor" i taket i skolmatsalar och andra ställen där det behövdes ljuddämpning. Ibland som vanliga innertakplattor, ibland fick de hänga ner vertikalt från taket.  Jag misstänker dock att de var rätt eldfängda och kanske inte får användas på sådana ställen av brandskyddsskäl numera.

Ska man göra något som håller att gå på, så instämmer jag med tidigare talare att det behövs mer hållbara fibrer än halm. T ex vass, nässlor eller kanske någon fräkenart.  Räkna inte med att det går att köpa lämpligt råmaterial i butik utan man får nog gå ut och plocka själv - med markägarens tillstånd alternativt inom allemansrättens ramar.

Varför skulle inte halm hålla, Nordiska Museet har en del halmmattor dokumenterade för den som vill ha inspiration. Vass är antagligen direkt olämpligt, det är hårt och ger otäcka vassa kanter när det spricker.
Långhalm är inga större problem att få tag på, finns många som odlar och fortfarande en del som täcker tak med det.

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« Svar #9 skrivet: 04 apr-21 kl 18:11 »
Om man utgår från halm, så är troligen råghalm bäst.

Taxitrollet

  • Inlägg: 17
    • Uppland
SV: Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« Svar #10 skrivet: 06 apr-21 kl 19:16 »
Så här ser pressade risstrån ut (tredje bilden): https://arpel.eu/uk/en/high-quality-tatami/142-tatami.html?ipa=27951&ins=a8b8402619818ac619abd16184e20b11#/tatami_mat_dimensions-2_11_x_6_6_90_x_200_cm

Frågan är nu om man kan pressa halm för hand så att det blir lika hoptryckt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygga egen tatami-matta av svenskt hö?
« Svar #11 skrivet: 07 apr-21 kl 17:07 »
Det ser ut som det är buntar med strå som sen är pressade. Dom buntarna borde kunna vara vass eller råghalm.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser