Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rucola, vad gör jag för fel?  (läst 1610 gånger)

Tångräkan

  • Inlägg: 1977
    • Åland
Rucola, vad gör jag för fel?
« skrivet: 28 mar-21 kl 18:05 »
Ni som odlar rucola/sandsenap, hur gör ni? Jag har försökt allt från direktsådd i odlingsbädd till sådd inomhus i såjord i pluggbrätte till sådd inomhus i större kruka, stora avstånd och plantjord. Jag har tittat på ett flertal filmer på Youtube, både Sara och Odlings-tv och det ser så lätt ut. De gror snabbt och blir fort fina små buketter. Hos mig gror de också men sen blir det bara rangliga pinnar med ett litet bladpar i toppen som växer på längden någon vecka utan att grova till sig. Förr eller senare lägger de sig ner och ger upp. Jag skulle vilja ha den perenna sorten och har testat flera varianter med samma resultat. Jag har söderfönster, österfönster, växtbelysning, värme, men ingenting funkar. Snälla, ni som har koll, hjälp mig!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Rucola, vad gör jag för fel?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-21 kl 08:31 »
Ofta är det ju förhållandet mellan värme och ljus som är stötestenen, och att bara tillföra ljus tycker jag inte är optimalt. Om du bara har möjlighet, t.ex. vintersådd/något motsvarande nu på våren med sådden ute i plastback. Fläckvis kanske det finns snö ännu att ta av och lägga på?

Det andra som ofta blir ett problem är tung jord kring små rötter. Kanske testa med tunnare lager jord under och så många frön i samma tråg? Har t.ex. använt vindruvsaskar & liknande. Står de lite halvtätt blir det inte så tungt och packat kring någon ensam liten planta utan de suger upp tillsammans vattnet och håller jorden lite luftigare.
Ingen människa är illegal

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rucola, vad gör jag för fel?
« Svar #2 skrivet: 29 mar-21 kl 15:57 »
Jag har bara direktsått i jord av den sandigare sorten och de har grott bra men måste skördas snabbt för de förväxer sig på ingen tid alls. Jag har bredsått.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tångräkan

  • Inlägg: 1977
    • Åland
SV: Rucola, vad gör jag för fel?
« Svar #3 skrivet: 29 mar-21 kl 17:49 »
Jo, jag har testat alla varianter ni föreslår. Den här filmen

https://www.youtube.com/watch?v=wmOeOeLGZnQ

gav mig lite hopp men resultatet blev detsamma. Det verkar inte spela någon roll vad jag har för jord, om jag bredsår eller tar fröna ett och ett med ordentligt mellanrum, ute eller inne, samma sak! Små, tunna strån med pytteliten bladrosett och sedan lägger de sig ner och dör. Och hur kan de vara perenna när de inte ens blir skördemogna? Det skulle vara så "najs" med en kruka inne att klippa av men jag får väl nöja mig med maskros. Dem har jag inga problem att odla!  ;D
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Rucola, vad gör jag för fel?
« Svar #4 skrivet: 29 mar-21 kl 19:50 »
Tänker att rucolan trivs tidigt och sent på säsongen. Inte mitt i det varmaste. Kanske vore nått?

Jag direktsår eller förkultiverar i pluggbrätte (då med ca 5 frön i varje). Sen har jag en fiberduk över, som ligger där tills jag är färdig med dem (många insekter som gillar kål). Gäller att inte vattna för mycket eller för lite heller. De jag förkultiverar sår jag direkt i eko plantjord.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Tångräkan

  • Inlägg: 1977
    • Åland
SV: Rucola, vad gör jag för fel?
« Svar #5 skrivet: 30 mar-21 kl 18:38 »
Jag säger bara: Tack för alla tips och lyllo er!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 5 användare (2 dolda)
Anna 123, Rodgar Den Frie, Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser