Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattentillgång under tidig vår  (läst 511 gånger)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
Vattentillgång under tidig vår
« skrivet: 21 mar-21 kl 12:51 »
Får bina tag i allt vatten de behöver så här års, i form av kondens i kupan, eller är vattentillgången en begränsande faktor? För flera år sedan gav jag några samhällen vatten spetsat med lite salt i foderlåda och det uppskattades, det gick åt många liter, minns dock inte om dessa utvecklades starkare än de övriga samhällena.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vattentillgång under tidig vår
« Svar #1 skrivet: 23 mar-21 kl 10:47 »
Ja, jag tror som du att vattentillgången kan vara en begränsande faktor, särskilt när yngelsättningen kommer igång på riktigt och solen steker på. Nu tidig vår när det är vått i marken kanske inte så mycket. När jag ger vatten så tar de ner i stadig takt några dl om dagen, så någon kan säkert räkna ut hur stor del av bistyrkan som frigörs jämfört med att de måste hämta på ett visst avstånd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser