Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frigående pärlhöns  (läst 1436 gånger)

Andreas Ersson

  • Inlägg: 10
Frigående pärlhöns
« skrivet: 10 mar-21 kl 23:04 »
Hej, ska inom kort införskaffa en kvartett pärlhöns som är runt halvåret gamla. Har tänkt ha de frigående eftersom man förstås vill att de ska ha det så bra som möjligt om dagarna. Men då är frågan, vågar man det? Har läst mycket om hur vuxna djur som byter hem kan dra till skogs för att aldrig mera synas till. Hur länge borde jag ha de i hönsgården med de "vanliga hönorna"? Tacksam för svar och råd

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Frigående pärlhöns
« Svar #1 skrivet: 14 mar-21 kl 11:09 »
Det verkar ju som rådet är att de ska gå fria, just nu får man ju inte ha dem fria dock.

Om man vågar eller inte är väl lite till hur mycket rovdjur det finns i området och vilka möjligheter till gömställen det finns.

Dom verkar ju dock inte så himla snälla mot andra fåglar så frågan är ju om de passar att ha ihop med hönsen?

Andreas Ersson

  • Inlägg: 10
SV: Frigående pärlhöns
« Svar #2 skrivet: 14 mar-21 kl 11:34 »
Mmm, vi har inte haft stora problem, har bara förlorat en höna till höken i somras efter att hönsen hittat ett hål i nätet och tagit sig ut medan vi varit borta.
Bor ju nära en Europaväg som brukar vara ivrigt trafikerad och brukar hålla räven på sin sida vägen.

Andreas Ersson

  • Inlägg: 10
SV: Frigående pärlhöns
« Svar #3 skrivet: 22 mar-21 kl 23:00 »
Ja, nu har fjäderfäna flyttat hem till oss, än så länge har det inte varit någon konflikt med hönsen (peppar peppar) så det är ju ialfall bra men de är inte så sociala med mig (precis som förväntat). Så tillsvidare så får de gå med hönsen ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

849 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser