Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en gengastraktor  (läst 4798 gånger)

länken

  • Inlägg: 155
Bygga en gengastraktor
« skrivet: 23 dec-20 kl 08:43 »
Hej!
Efter att jag under året konverterat en Volvo 145:a till gengas börjar jag nu fundera på att konvertera en traktor. Jag har behov av att kunna köra ett elverk, få ut ved ur skogen mm. Har hört talats om att det gjorts en artikel om det i åter, men vet inte i vilken tidning.
Jag har gjort ett klipp om hur jag tänker och vet att det finns mycket klurigt folk här. Första steget är vilken traktor jag ska utgå ifrån.
Kolla gärna mitt klipp och kommentera mina tankar.
Vänligen Niklas
https://youtu.be/nuPtOpny_6Q
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #1 skrivet: 23 dec-20 kl 09:38 »
Jag har redan kommenterat motsvarande inlägg på Maskinisten. Har inte kollat på youtubeklippet eftersom jag har dålig uppkoppling och är rädd om datapotten nu över julhelgen, det vore bra att få motsvarande information i form av text och ev stillbilder.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #2 skrivet: 23 dec-20 kl 10:50 »
Och jag har svarat dig där också!
Men för dem som följer tråden här kan jag nämna att jag funderar på att bygga om en Fordson Major Diesel till Ottomotor med hjälp av delar från en fotogenmotor. Dieseln och fotogen har samma motorblock mm. Vilket gör att fästet för fördelaren även finns på dieseln. Dieselmotorn har en mekanisk varvtalsreglering som styr ett spjäll i insugningsröret och sedan styrs dieselpumpen med vakuum från insugningsröret. Detta gör att jag kan behålla vartalsregleringen när jag konverterar till gengas. Motorn är på 3,6 liter, så det är ju ingen liten motor. Som jag ser det nu blir utmaningen att få till tändstift i toppen och ev sänka kompressionen. Nu är den 16:1 i teorin. Jag har inte köp någon traktor ännu, utan vill se om det finns någon smartare lösning.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #3 skrivet: 23 dec-20 kl 17:14 »
Register finns till tidningen Åter  www.alternativ.nu/butik/info/om-ater

När jag läser där så skall i årgång 2010 nr1 finnas en artikel om gengasdrift för traktorer.

Allmän reflektion, gjord på små teknikkunskaper: är det jättesvårt/dyrt att ordna varvtalsregulering för dieselmotorer tänkta för  elgenerering?

För intrycket av projekttanken blir lite av att 'gå över ån för att hämta vatten'.



länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #4 skrivet: 23 dec-20 kl 18:00 »
Tackar! Ska leta rätt på den tidningen.
Det du kan göra idag är ju elektronisk varvtalsreglering av en motor " typ farthållare". Det brukar vara en hel del intrimning av det där för att få den att reglera jämt och fint. Därtill att inget sådant är gratis. I mitt fall behöver jag inte krångla med det alls, då jag kan använda den mekaniska som redan finns på motorn. Utmaningen i projektet ligger istället i att få till lämplig kompression och tändstift. Jag söker ju den traktor som är enklast och blir bäst resultat av att konvertera. Absolut enklast vore om det gick att plana fotogentoppen så mycket att jag fick upp kompressionen till 10:1 som minimum.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #5 skrivet: 24 dec-20 kl 11:49 »
Jag skulle välja en volvotraktor med samma typ av motor som i 142an. Blir enklare och du kan använda grejorna emellan om nåt går sönder innan du hunnit fixa nytt, reservdelar.

Titta noga på spjället igen. För på min 912a som fick motorn bytt från bensin till disel så gick spjället åt fel håll och stängde istället för att öppna och kvävde bensinmotorn så den blev fruktat hårdstartad.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #6 skrivet: 24 dec-20 kl 12:56 »
Frågan är då vilka traktormodeller som har samma typ av motor som i 142:an, vilket var mitt första spår. När jag gick bet på det kom jag in på Fordson major.
Den enda jag hittat är "Buster" 320 B, men det gjordes typ 650 sådana, så helt klart en bristvara.
Sen vet jag inte hur de var anpassade mellan motor och traktorkropp. Den vanligaste bustern är 320 D med perkinsmotor.  Är det en Ursus 912 du har? Om  spjället skulle slå åt fel håll tror jag nog det går att lura till.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #7 skrivet: 24 dec-20 kl 17:37 »
Jag tänker traktor typ T22-T24 med B18-B20 motorerna .

Min 912a är en 6 hjulsdriven militär volvolastbil. Orginal med en rak bensinsexa men det fanns diselmotorer för volvobussar som passade direkt i motorfästenena.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #8 skrivet: 24 dec-20 kl 22:14 »
T22-T25 har INTE B18/B20, utan de har en motortyp som heter CF22 för fotogen respektive CB22 för bensin. De större T31-T34 har motor D4F resp D4B. Båda dessa är mycket mer påkostade för lång livslängd än personbilsmotorer (t ex utbytbara cylinderfoder, gjutjärnskolvar, bättre material i ventilsäten, mycket stort oljefilter, renoveringsbar vattenpump, renslucka för att komma åt oljesilen utan att ta ner tråget). Det är lite nyare Volvo/BM småtraktorer som kan ha personbilsmotorer (B4B, B16C, B18C). 

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #9 skrivet: 25 dec-20 kl 09:37 »
Torbjörn
Tackar för utförligt svar!
Då är det som jag misstänkte och det gör att jag inte ger mig på någon gammal volvotraktor för detta projektet.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #10 skrivet: 25 dec-20 kl 10:03 »
Nu har jag läst artikeln i Åter Nr 1/10 Att köra traktor på Björkved : Gengas
Den Fordson Major som är med i den artikeln är en Bensin/ fotogen. Problemet med dem är att kompressionsförhållandet är mycket lågt, 4,6:1. Gengas har högt oktantal vilket innebär att den tål hög komprimering innan den självantänder. Så åtminstone 12:1 är det bra att komma upp i. Jag är beredd att hålla med dem som byggde den traktorn att det nog är kvar hälften av de 36 hk som var i motorn från början. Då gengas har en del nackdelar vill jag bygga en motor som optimerar de fördelar som gengasen har. Jag tänker att får jag upp kompressionen ordentligt borde jag åtminstone få ut de 36 hk som motorn hade vid fotogen,även på gengas.
Den andra traktorn som är med i artikeln är Johan Linells David Brown. Detta är en Dieselmotor som är konverterad till tändstift och fördelare. Johan har inte gjort något åt motorn i övrigt, utan det är en lite trött och sliten diesel som utgångsläge. Enligt Johan går den lika bra på gengas som på diesel, men den är betydligt mer lättstartad när det är kallt.
Här är länk till det bygget:
http://www.vedbil.se/dagbok/mera/19e.shtml
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #11 skrivet: 25 dec-20 kl 12:31 »
Är inte speciellt insatt i gasdrivna motorer, men det slog mig att det finns ett antal billiga gasbilar till salu på blocket. De jobbar ju med högre tryck, men kan det vara användbart?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #12 skrivet: 25 dec-20 kl 17:01 »
Vet inte om Ts har någon nytta av det, men enligt samtal med person med stor kunskap om veterantraktor så skall det på sent 1940tal och långt in på 1950tal ha existerat en inofficiell standard hos några tillverkare av traktorer på den europeiska marknaden. Standarden innebar att man utan all för stort krångel kunde montera varandras motorer på traktorerna. Har genom åren sett 'indikationer' på detta i traktorannonser på blocket.

Vilket ev skulle kunna innebära för Ts att det finns fler traktorobjekt för konvertering. T e x Nuffield som inte verkade ha egen motortillverkning utan köpte andras. Tillverkare i denna 'motorpool' var t e x Perkins och Austin/BMC. När jag läser de få specar som jag hittar så verkar i sin tur dieslarna ha sitt ursprung i block/motorer för bensin. Så motortillverkarna hade block som blev bensindrivna till bilar, samma block gjordes i dieselversioner till både personbilar och traktorer. Så block kan ev stå att finna utanför traktorvärlden.

https://sites.google.com/site/perkinslongserviceclub/heritage-snippets/the-story-of-the-4-99-4-107-4-108-engine

I senare tid verkar en del biltillverkare ha samma block till bensin/diesel. Opel Kadett D E 1.6, VW Golf I, Chevrolet Pick UP CK2075
Men det har Ts nog ingen användning av då dessa motorer vad jag vet aldrig monterades i traktorer.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #13 skrivet: 25 dec-20 kl 17:06 »
Jag är heller inte så insatt, men då gengas jobbar med undertryck, finns det nog ingen fördel med en gasbil, jämfört med bensin. Sedan behöver bilen vara äldre än 1976 ifall det är en personbil. Det blir för mycket byråkrati annars.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #14 skrivet: 25 dec-20 kl 17:14 »
Jag är heller inte så insatt, men då gengas jobbar med undertryck, finns det nog ingen fördel med en gasbil, jämfört med bensin. Sedan behöver bilen vara äldre än 1976 ifall det är en personbil. Det blir för mycket byråkrati annars.
Ok, undertryck.

Tror du slipper byråkratin när du fixar med en ombyggd traktor. Jag skulle inte åka in med traktorn och registrera om den.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #15 skrivet: 25 dec-20 kl 17:24 »
Carolus
Superintressant!
Det är ju sådan här information som är kul!
Det gällande personbilar är intressant också. Kan man få till en motor med dieselns bottendel och en bensintopp så kan det ju bli en optimal gengasmotor. Jag valde en Volvo med B20 som gengasbil pga. att ifall insugningsventilerna tjärar fast brukar stötstången krokna istället för att något går allvarligt sönder, som jag är rädd att det gör på en motor med överliggande kamaxel. Annars sägs det att man kan ta motorblocket från en rekorddiesel och lägga på toppen från en bensinare. Har inte provat själv, så det kan vara en skröna. Annars brukar ju folkracefolk vara duktiga på att plocka ihop en vass motor av standarddelar från olika motorer och märken.
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #16 skrivet: 26 dec-20 kl 14:19 »
Städar idag bland bilderna i datorn. Fann den här.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #17 skrivet: 26 dec-20 kl 16:01 »
Kul!
Det var en riktigt kraftig handvevad fläkt!
Vad kan det vara för märke på traktorn?
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #18 skrivet: 26 dec-20 kl 16:34 »
Om jag går efter färgen på traktorkroppen, grön med gul grill, så är det John Deere. Fälgarna med röd färg stämmer inte med J D, men kan ju ha hämtats från annan traktor.

länken

  • Inlägg: 155
SV: Bygga en gengastraktor
« Svar #19 skrivet: 26 dec-20 kl 17:37 »
Ok, låter rimligt! Vet du om bilden är tagen i Sverige?
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser