Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från staden till skogen  (läst 5816 gånger)

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Från staden till skogen
« skrivet: 09 dec-20 kl 14:57 »
Hade tänkt köpa en bit skog i södra Sverige. Anledningen till köpet är en önskan att röra mig från staden mot landet och bli mer självförsörjande. Tänkte se om det finns några kunniga här som kanske kan hjälpa mig besvara några frågor.
* Hur mycket skog bör man köpa för att kunna bli självförsörjande gällande ved för uppvärmning och matlagning, samt jakt för kött?
* Vad bör jag hålla ögonen öppna för i skogsbruksplanen för att undvika undermålig skog?
* Med allt tal om global uppvärmning har jag förstått det som att lövträd är mer framtidssäkert, framförallt i södra Sverige där det riskerar att bli ännu värmare. Bör jag försöka hitta skog som är majoriteten lövskog? Jag hade nog gärna haft lite av allt möjligt. Biologisk mångfald och allt det där.
* Jag noterar att länkarna i stickyn för "Värdering av skog" ej fungerar längre. Har någon ett alternativ där man kan läsa på om hur man värderar skog så man inte blir blåst?
* Vilken typ av träd bör jag försöka hitta i skogen om jag vill ha så mycket vilt som möjligt där? Helst hjort och rådjur.

Jag håller på att läsa skogsstyrelsens serie i skogsskötsel och har tagit mig igenom halva första boken. 19.5 kvar bara :) så förhoppningsvis ökar jag min förståelse för hur skogsskötsel fungerar allt eftersom.

Tacksam för svar!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från staden till skogen
« Svar #1 skrivet: 09 dec-20 kl 16:32 »
För jakt till självförsörjande på kött- har jag ingen åsikt om areal. För vedförsörjning räcker det i allmänhet med ett par hektar. Sen beror det ju på husstorlek och annat som bestämmer vedåtgång. Men är det bara grov björk som gäller så blir det ju knepigare. Om du vill bli självförsörjande på kött, så är det nog vildsvin som gäller. Är du skicklig på att skjuta det så lär det inte vara något problem.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från staden till skogen
« Svar #2 skrivet: 09 dec-20 kl 16:37 »
Hjort och rådjur finns inte i granskog eftersom det inte finns något för dom att äta där. De kan dock gömma sig där under dagtid. De äter i första hand örter och skott och liknande, som finns som markvegetation i lövskog. Ekollon, bokollon och så vidare är extra uppskattat. Yngre slyskog är också väldigt bra för djur.

Hur mycket skog du behöver för uppvärmning beror på hur stort hus du har. Jag skulle klara mig på en hektar till min lilla stuga, de som har stora, gamla och dragiga hus behöver 10+ hektar för att det skall räcka på lång sikt. Men för att klara jaktbehovet behöver man mycket mera än så.

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #3 skrivet: 09 dec-20 kl 19:26 »
Tack för svaren!

Jakt är ytterligare en sak jag måste titta närmare på. Jag har inte ens tagit jägarlicensen ännu. Är det så att antalet djur man får fälla beror på hur mycket mark du har? Åtminstone för dovhjort och rådjur, medan vildsvin är det fritt fram att fälla så mycket du vill? Jag vet att älg behöver licens för jakt och att det krävs rätt enorma marker för att få fälla en älg själv, men så är det inte på hjort och rådjur va? Blev lite jaktfrågor här också istället för skogsbruk. Jag kan ta det i jaktforumet om det skulle störa.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från staden till skogen
« Svar #4 skrivet: 09 dec-20 kl 19:46 »
Varför ska du köpa skog förutom till ved och jakt. Har du tänkt dej köpa så mycket så du kan leva på den? Bostaden ska den ligga på fastigheten? Jag tycker du ska fokusera på bostad först. Sen ta kontakt med byborna och komma med i jaktlag. Om du inte har egen ved, kan du säkert enkelt skaffa genom dom här kontakterna. Då är det bara att dra igång och se var det landar.
kretslopp

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #5 skrivet: 09 dec-20 kl 19:58 »
Ved och jakt för att kunna försörja mig. Rekreation, tystnad och avskildhet i andra hand. Detta är ett långsiktigt projekt där jag planerar bygga hus på tomten också för att kunna leva där så småningom. Kanske 10 år fram i tiden.

Är det något särskillt man ska tänka på när man köper obebyggd skogsmark om man planerar bygga hus på den? Kommuner som man ska undvika? Har hört om de som tvingar en koppla in sig på kommunalt avlopp, vilket skulle kunna bli en dyr historia.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från staden till skogen
« Svar #6 skrivet: 09 dec-20 kl 20:13 »
Det kan vara svårt att få bygglov för hus på tidigare obebyggd skogsmark, det finns ett antal krav som måste uppfyllas för att man skall få lov. Det överlägset bästa är att köpa något gammalt torp eller liknande där det redan står ett hus, om än övergivet och fallfärdigt. Nu har det ju blivit mycket svårare och dyrare att köpa såna ställen de sista åren, men något går säkert att hitta fortfarande.

Det där med att jaga för att tjäna pengar är inte enkelt. Inte ens att jaga för att täcka sitt eget köttbehov. Vill man kunna ordna sin egen protein är fiske egentligen bättre. Och man behöver ju inte ens äga vatten, fiske i havet och en del sjöar är fritt för alla.

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #7 skrivet: 09 dec-20 kl 20:23 »
Vet du var man kan läsa mer om dessa kraven för att bygga på obebyggd skogsmark? Olika för olika kommuner gissar jag, men definitivt något som skulle kunna hålla koll på när man tittar på mark. Jag har inte jättebråttom att hitta något, och det dyker alltid upp något lite då och då.

Jakten är inte för att tjäna pengar, utan bara för mitt köttbehov. Har lite idéer där man skulle kunna placera rörelsedetektorer omkring huset för att få reda på när det finns djur där redo att fällas. Vet ej hur effektivt detta skulle vara. Fiske hade också kunnat funka, men då gäller det att hitta något som ligger nära en sjö eller nåt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Från staden till skogen
« Svar #8 skrivet: 09 dec-20 kl 21:57 »

Du frågar efter kunniga, jag erbjuder en åsikt.  ;)

* Hur mycket skog bör man köpa för att kunna bli självförsörjande gällande ved för uppvärmning och matlagning, samt jakt för kött?

Södra Sverige, medelbonitet bör ligga över 6 m3sk/ha, med 20 ha får du i så fall en genomsnittstillväxt på 120 m3sk/år varav du kan ta ut max hälften = 60 m3sk/år vilket räcker för att värma en stuga.
Jakt för kött beror ju på hur täta viltstammar du har där, vad du har för skog, vad grannarna säger om du fäller mer än din mark egentligen kan bära och hur lockande dina marker är för viltet. Med 20 ha kan du kanske föda några få rådjur eller hjortar, låt säga två per år, ungefär. Det ger nånstans mellan 20 och 80 kg kött per år, räcker det? Läste nånstans att sett till proteinbehovet klarar man sig på 100 g kött per dag, mindre om man kompletterar med baljväxter. I så fall behöver du kring 40 kg kött/år och därför snarare 50 ha än 20 ha.


* Vad bör jag hålla ögonen öppna för i skogsbruksplanen för att undvika undermålig skog?

S3, K1,Ex, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Huggningsklass, övrig skog med klen medelstam. Å andra sidan ger sådan skog (tät skog med klen medelstam) mycket volym (brännved) men inte mycket pengar för timmer.


* Med allt tal om global uppvärmning har jag förstått det som att lövträd är mer framtidssäkert, framförallt i södra Sverige där det riskerar att bli ännu värmare. Bör jag försöka hitta skog som är majoriteten lövskog? Jag hade nog gärna haft lite av allt möjligt. Biologisk mångfald och allt det där.

Blandskog klarar sig generellt bäst. Olika trädslag och svampar blandar sina rottrådar och lever i ett symbiotiskt förhållande. Oskött skog är ekonomiskt dålig men tålig för påfrestningar. Jag, och många med mig, lägger dock estetiska och ekonomiska hänsyn på vårt ägande.


* Jag noterar att länkarna i stickyn för "Värdering av skog" ej fungerar längre. Har någon ett alternativ där man kan läsa på om hur man värderar skog så man inte blir blåst?

Det finns en del allmänna resonemang i den tråden, titta på dem. Googla "prisstatistik massaved" och "prisstatistik timmer".
K-skog är generellt bara en kostnad, med dagens ränteläge (så länge det håller) kanske man kan se K-skog som värd något. Men det kostar att harva, plantera, röja, röja igen, förstagallra och sen börjar pengarna ramla in. Det viktigaste är att hitta en fastighet du gillar. Läget är avgörande, allt annat kan du fixa med tid och pengar men läget kan du inte ändra.


* Vilken typ av träd bör jag försöka hitta i skogen om jag vill ha så mycket vilt som möjligt där? Helst hjort och rådjur.

Ingen, utom massafabrikerna, gillar gran. Allt annat är fint så länge du har lodräta, raka, grova stammar med så lite kvist som möjligt är det bra för dig. Djuren kommer att gilla din blandskog. Det är som att komma till en buffé med en särskild efterrättsavdelning. Problemet kan vara att när det blir mycket djur äter de upp alla nya plantor så du får svårt med föryngringen, så är situationen i delar av Södermanland.

Rent ekonomiskt är det väl granplanteringar på dränerad åker och pelarsalar av tall som är lönsammast. De är dock inte så roliga.
« Senast ändrad: 09 dec-20 kl 22:08 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: Från staden till skogen
« Svar #9 skrivet: 09 dec-20 kl 22:45 »
Beroende på om det är enskild jakt, jaktlag eller VVO gör det ganska stor skillnad på hur mycket du har att jaga på.

Men kort och gott verkar du behöva läsa på ordentligt om viltvård och viltet i sig. Du kommer inte kunna skjuta hur mycket som helst hejdlöst. Gör du det kommer du att göra dig ovän med alla grannar. Samt så kommer det inte finnas något skjutbart kvar efter något år.

Så ska du klara dig själv, utan jaktlag etc så beror det lite på vilttäthet etc. Men ska du skjuta rådjur bör du också jaga räv så att rådjuren inte blir uppätna av dem. Vildsvin är ju sett som "ohyra" så de går ju att skjuta mängder. Förutsatt att de finns på marken. Men även det kräver att rätt djur skjuts för att det ska gå att skjuta även i det långa loppet.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #10 skrivet: 09 dec-20 kl 23:11 »

Vet du var man kan läsa mer om dessa kraven för att bygga på obebyggd skogsmark? Olika för olika kommuner gissar jag, men definitivt något som skulle kunna hålla koll på när man tittar på mark.


Jag tror inte att någon kommun har speciella regler för att bygga eller inte bygga på skogsmark.

Undantag ifall skogsmarken är något form av reservat eller har någon annan skyddsmärkning från natursynpunkt.

Däremot kan många kommuner istället ange i sina planer var de anser att husbebyggelse bör ske. Vilka byar - områden som bör expandera.
Och det är ju ett sätt att indirekt säga att 'på de andra ställena är vi restriktiva med bygglov'.

Varför?  Flera anledningar. En påtaglig kan vara att  kommunen inte vill se en alltför utspridd bebyggelse samtidigt som kommunen har laglig skyldighet att tillhandahålla skola, barnomsorg och skolskjuts. Särskilt det senare kan bli stor utgiftspost för kommunen. Så även om du bedyrar för kommunen att du inte planerar att skaffa några barn, så kan med tiden du komma att sälja huset till en barnfamilj som kräver hela barnomsorgspaketet...

Det mest extrema exemplet på detta lär finnas i Lapplandskommuner som aldrig beviljar nya byggtillstånd för permanentboende vid vackra tjusiga sjöar där platsen ligger 15 mil eller mer från närmaste dagis&skola. Men fritidshus är en annan sak  :)

En annan anledning är att man i de befintliga byarna/samhällena som man vill skall expandera har investerat rätt mycket i just dagis/skola/äldreomsorg samt vatten och avlopp. Så man vill styra bebyggelsen dit för att investeringar i vatten avlopp skall betala sig med avgifter.

En annan anledning kan vara just avlopp. Även om ditt enskilda husbygge måste ha godkänt avlopp så kommer det nog aldrig att bli lika 100% renat som ett kommunalt, där man nu börjar få  rening för t e x medicinrester.
Kan tyckas som en bagatell, men om byggandet av utspridda permanentboende ökar 'okontrollerat' kan Länsstyrelsernas miljöenheter reagera, särskilt i områden med vattentäkter våtmarker känslig natur.

En glesbygdskommun med få permanentboende tycker man att där borde det vara skit samma var man bygger, men samma kommun kan ha ett stort och ökande fritidshusbestånd som kräver rent dricksvatten och framför allt avlopp. Så då vill man ändå styra byggandet.

Som Svarta Fåret skriver i tidigare inlägg, det överlägset bästa är att köpa mark där det redan finns ex en torpgård på. Den kan vara hur risig som helst bara den fortfarande är registrerad som en fastighet (=ett hus).

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #11 skrivet: 10 dec-20 kl 08:41 »
Jakt för kött beror ju på hur täta viltstammar du har där,
Nu kan jag väldigt lite om detta, men är det inte så att vilt rör sig över stora arealer? Så om jag i teorin skjuter av precis allt jag ser under en säsong så kan ju fortfarande mer vilt komma från långt ifrån nästa säsong? Eller är det inte så här det fungerar?
vad grannarna säger om du fäller mer än din mark egentligen kan bära
Är det kutym att inte skjuta mer än vad marken tillåter, eller är detta lagstadgat?
Med 20 ha kan du kanske föda några få rådjur eller hjortar, låt säga två per år, ungefär. Det ger nånstans mellan 20 och 80 kg kött per år, räcker det?
Detta räcker nog inte så långt, men jag hade ju tänkt äta inälvor och sådant också. Men en hjort/rådjur per 10ha per år är rimligt alltså?
S3, K1,Ex, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Huggningsklass, övrig skog med klen medelstam. Å andra sidan ger sådan skog (tät skog med klen medelstam) mycket volym (brännved) men inte mycket pengar för timmer.

Blandskog klarar sig generellt bäst. Olika trädslag och svampar blandar sina rottrådar och lever i ett symbiotiskt förhållande. Oskött skog är ekonomiskt dålig men tålig för påfrestningar. Jag, och många med mig, lägger dock estetiska och ekonomiska hänsyn på vårt ägande.
Detta är nog precis vad jag är ute efter. Skog tålig för påfrestningar, lockande för vilt och som ger bra med brännved. Om det inte är lika ekonomiskt lockande med avsaknad av virke så kanske sådan skog blir billigare att förvärva om det skulle dyka upp på marknaden?
Läget är avgörande, allt annat kan du fixa med tid och pengar men läget kan du inte ändra.
Tack, detta är ett bra tips.
Ingen, utom massafabrikerna, gillar gran. Allt annat är fint så länge du har lodräta, raka, grova stammar med så lite kvist som möjligt är det bra för dig. Djuren kommer att gilla din blandskog. Det är som att komma till en buffé med en särskild efterrättsavdelning. Problemet kan vara att när det blir mycket djur äter de upp alla nya plantor så du får svårt med föryngringen, så är situationen i delar av Södermanland.
Om det är så kanske man skulle kunna skjuta av lite mer än 1 hjort/rådjur/10ha?

Tack för många nya insikter torpjens!

Beroende på om det är enskild jakt, jaktlag eller VVO gör det ganska stor skillnad på hur mycket du har att jaga på.
Hade nog föredragit att jaga enskilt här, och anpassa min skog för att locka så mycket vilt som möjligt.
Men kort och gott verkar du behöva läsa på ordentligt om viltvård och viltet i sig. Du kommer inte kunna skjuta hur mycket som helst hejdlöst. Gör du det kommer du att göra dig ovän med alla grannar. Samt så kommer det inte finnas något skjutbart kvar efter något år.
Jo, såklart. Kommer antagligen att få lära mig lite om detta när man tar jägarexamen, men skadar inte att vara ute i god tid :) Som jag nämnde ovan, är det inte så att vilt rör sig över stora arealer och om jag i teorin skjuter allt jag ser under en säsong så borde det fortfarande komma in mer vilt från andra ställen? Jag vill ju såklart inte göra mig ovän med grannar, men finns det lagstadgade begränsningar i antal man får skjuta och man har behov för det? Som sagt så är det inte för ekonomisk vinning, utan enbart för eget behov.
Så ska du klara dig själv, utan jaktlag etc så beror det lite på vilttäthet etc. Men ska du skjuta rådjur bör du också jaga räv så att rådjuren inte blir uppätna av dem. Vildsvin är ju sett som "ohyra" så de går ju att skjuta mängder. Förutsatt att de finns på marken. Men även det kräver att rätt djur skjuts för att det ska gå att skjuta även i det långa loppet.
Intressant, tack svar t4bb3!

Däremot kan många kommuner istället ange i sina planer var de anser att husbebyggelse bör ske. Vilka byar - områden som bör expandera.
Och det är ju ett sätt att indirekt säga att 'på de andra ställena är vi restriktiva med bygglov'.
Om man nu skulle vilja bygga på ett ställe där de är restriktiva med bygglov, vad skulle vara bästa strategin? Jag gissar att jag kommer ha god tid på mig att bygga och kommer inte att ha särskillt bråttom. Så att ligga på med nya ansökningar hela tiden och ringa och fråga och trötta ut dom kanske hade varit ett sätt?
Varför?  Flera anledningar. En påtaglig kan vara att  kommunen inte vill se en alltför utspridd bebyggelse samtidigt som kommunen har laglig skyldighet att tillhandahålla skola, barnomsorg och skolskjuts. Särskilt det senare kan bli stor utgiftspost för kommunen. Så även om du bedyrar för kommunen att du inte planerar att skaffa några barn, så kan med tiden du komma att sälja huset till en barnfamilj som kräver hela barnomsorgspaketet...
Låter rimligt. Baksidan av en enorm välfärdsstat. Så om man letar obebyggd skog så bör man försöka hitta en som är relativt nära samhället i övrigt för att öka chanserna att få bygglov.
Men fritidshus är en annan sak  :)
Är fritidshus bara att man inte får skriva sig på boendet permanent, eller innebär det också begränsningar i hur du får bygga och hur stort det får vara?
Som Svarta Fåret skriver i tidigare inlägg, det överlägset bästa är att köpa mark där det redan finns ex en torpgård på. Den kan vara hur risig som helst bara den fortfarande är registrerad som en fastighet (=ett hus).
Ja, det låter ju faktiskt som bästa alternativet.

Tackar för utförliga och insiktsfulla svar Carolus!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #12 skrivet: 10 dec-20 kl 09:31 »
Varför inte satsa på egen el? Solceller + solfångare? Ger inte så mycket hela året men väldigt bra mars-okt.
Du kan ha en badbalja som du fyller med solfångaruppvärmt  vatten, gratis 39 gradigt vatten direkt från kranen....underbart.
Du kan ju ha egna djur för självhushåll. En sugga grisar ju flera gånger om året och får massor med kultingar varje gång. Höns ger kött och ägg. mm
Vårt jaktlag (200 ha) har en flock på 9 rådjur men de jagas inte.
Harar och rävar plus fåglar är vad som fälls, tack och lov har vi inga vildsvin här (än)!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från staden till skogen
« Svar #13 skrivet: 10 dec-20 kl 09:34 »
Det där med hur mycket vilt man får skjuta är lite diffust. Du kommer i alla fall inte bli populär i trakten om du skjuter mer än vad som är rimligt. Satsa i såna fall på vildsvin, om du är i en trakt där det finns gott om såna. De kan man (nästan) få skottpengar på.

Ett par saker som kan påverka om man får bygglov på obebyggd skogsmark är om det är vattenskyddsområde och hur vägarna ser ut. Att det ligger andra hus i närheten är en klar fördel. Myndigheterna vill helt enkelt inte ha folk boende för sig själv mitt ute i skogen. En annan möjlighet kan vara att köpa något litet billigt hus i en eller annan by, och sedan en bit lös skogsmark i närheten som man enkelt kan ta sig till.

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #14 skrivet: 10 dec-20 kl 11:13 »
Varför inte satsa på egen el? Solceller + solfångare? Ger inte så mycket hela året men väldigt bra mars-okt.
Du kan ha en badbalja som du fyller med solfångaruppvärmt  vatten, gratis 39 gradigt vatten direkt från kranen....underbart.
Jodå, ska definitivt satsa på solceller och solfångare, plus batterier. Helst skulle jag vilja vara helt bortkopplad från elnätet, men vet ej om detta är möjligt eller rimligt. Detta är också anledningen till att jag helst skulle vilja ha en obebyggd tomt då det förhoppningsvis inte finns elledningar dragna då.
Du kan ju ha egna djur för självhushåll. En sugga grisar ju flera gånger om året och får massor med kultingar varje gång. Höns ger kött och ägg. mm
Jag har funderat på det, men skulle helst vilja försöka klara mig på enbart jakt. Men såvida jag inte har stora arealer så verkar det inte vara rimligt och då kanske jag måste börja fundera på att hålla djur istället. Höns och lamm tänkte jag nog då.
Vårt jaktlag (200 ha) har en flock på 9 rådjur men de jagas inte.
Harar och rävar plus fåglar är vad som fälls, tack och lov har vi inga vildsvin här (än)!
Håller dessa 9 rådjuren sig till era 200ha? Jag trodde de rörde sig över större områden. Är det muntlig överenskommelse ni har om att låta de var ifred?

Det där med hur mycket vilt man får skjuta är lite diffust. Du kommer i alla fall inte bli populär i trakten om du skjuter mer än vad som är rimligt. Satsa i såna fall på vildsvin, om du är i en trakt där det finns gott om såna. De kan man (nästan) få skottpengar på.
Förstår detta, och jag har inga intentioner på att decimera viltpopulationen i området där jag bor. Kan som sagt väldigt lite om detta så det är skönt att lära sig lite så man kan hantera sina förväntningar.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #15 skrivet: 10 dec-20 kl 11:42 »
Börja med att flytta "ut på landet", alltså riktiga landet, i ett verkligt glesbefolkat område, i t.ex. ett hyrt hus.

Om du inte bort i hus, utanför planlagt område, med eget vatten och eget avlopp, så så finns det mycket att lära sig.

Det finns mycket som är bra att ha lärt sig om, innan man köper något, eller tänker sig att bygga ett hus. På landet, även om man har en bit till grannar, så är man beroende av sin omgivning på ett annat sätt än man är i mer formella tätorter.

Inte ens i ett egenägt hus, som finns på en större markplätt, är det gratis att bo.
Du kommer fortfarande vara en del av samhället, och behöver pengar för att betala allt det där du inte kan producera själv, och du behöver ett sätt att transportera dig.

Ska du leva på egenproducerat kött, så behöver det lagras. Det enda sättet att lagra kött på ett säkert sätt, förutom som hårdsaltat eller saltat och torkat, är i frys. Då behöver du el hela året.
Med enbart solceller och lite batteribackup, blir det lite marigt att drifta ett antal frysar.
Förutom vildsvin, som i princip får jagas hela året, så är det under höst och vinter, som det är jakttid på de flesta vilt som är rimliga att äta.

Du kan kan ju inte leva av enbart kött, och ska du odla mycket mat så behövs det också frysar, och t.ex. en fungerande jordkällare.

Ska du hålla tamdjur, så behövs byggnader för dem under vintern, lämplig mark för tamdjuren att beta, och stängsel runt betesmarkerna. Höns behöver hönshus och en skyddad utegård för att slippa undan rovdjur.

Både till dig själv, och till eventuella djur, så behövs det dricksvatten. Det behövs alltså en brunn, och kommunen kommer att kräva en godkänd avloppsanläggning.

Det är så oändligt mycket enklare att hantera alla regler, och alla olika former av tillstånd som behövs, genom att köpa en redan bebyggd fastighet. Det kommer också att bli väldigt mycket billigare för dig.




kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från staden till skogen
« Svar #16 skrivet: 10 dec-20 kl 14:06 »
Som flera redan skrivit, så kommer du att vara beroende, behöva hjälp av grannar. Inte bara när det gäller skadeskjutning, att skjutet vilt löper över gräns eller ger sig ut i sjön. Det gäller ju också att du kan hjälpa grannarna i samma problem. Snöröjning, skogsbrand eller vad som helst annat.

Så mitt råd är att du hyr hus, och jakt lär känna jaktlag och grannar, Så du finns på plats och känner folk när det dyker upp skog och hus som är till salu.
kretslopp

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #17 skrivet: 10 dec-20 kl 14:12 »
Börja med att flytta "ut på landet", alltså riktiga landet, i ett verkligt glesbefolkat område, i t.ex. ett hyrt hus.

Om du inte bort i hus, utanför planlagt område, med eget vatten och eget avlopp, så så finns det mycket att lära sig.

Jag förstår hur du resonerar, men jag vill ge mig in i det direkt. Med direkt så menar jag inte att jag kommer flytta ut till skogen direkt. Som jag nämnde ovan så kommer detta att vara ett långsiktigt projekt där jag inte kommer att flytta dit förrän om 10 år. Och jag kommer att ha gott om tid att lära mig det som behövs. I värsta fall, om jag skulle ångra mig så ser jag det inte som så illa med en investering i en bit skog.

Inte ens i ett egenägt hus, som finns på en större markplätt, är det gratis att bo.
Du kommer fortfarande vara en del av samhället, och behöver pengar för att betala allt det där du inte kan producera själv, och du behöver ett sätt att transportera dig.

Du får det att låta som att jag vill skilja mig från mänskligheten helt :D Så är inte fallet. Jag vill bara kunna ta hand om så mycket som möjligt själv. Kommer att vilja vara del i samhället för de behov jag har, men vill kunna ha alternativ för när domedagen står för dörren :P Exempelvis lär jag mig mecka med cyklar nu. Som jag kan använda som transportmedel istället för bil om det skulle vara så.

Ska du leva på egenproducerat kött, så behöver det lagras. Det enda sättet att lagra kött på ett säkert sätt, förutom som hårdsaltat eller saltat och torkat, är i frys. Då behöver du el hela året.

Med enbart solceller och lite batteribackup, blir det lite marigt att drifta ett antal frysar.

Sant där med el och frys hela året. Hade jag inte riktigt tänkt på. Har lekt med tanken att sätta upp vindkraftsverk som komplettering till solceller, men frågan är hur mycket de skulle störa och hur effektiva de skulle vara om en massa träd omringade dom. Skulle jag komma över mer kött än jag behöver skulle jag nog göra pemmican av det mesta som inte behöver frysas för långtidslagring.

Du kan kan ju inte leva av enbart kött, och ska du odla mycket mat så behövs det också frysar, och t.ex. en fungerande jordkällare.

Att leva på enbart kött (inklusive organ) har fungerat bra för mig i snart 5 års tid. ;) Jordkällare är något jag också tittat på och skulle vilja fixa.
Ska du hålla tamdjur, så behövs byggnader för dem under vintern, lämplig mark för tamdjuren att beta, och stängsel runt betesmarkerna. Höns behöver hönshus och en skyddad utegård för att slippa undan rovdjur.

Jo, precis, det är av denna anledningen jag helst skulle vilja klara mig på vilt, för att slippa ha hand om tamdjur, men det verkar som jag kommer behöva rejäla arealer för att det ska vara hållbart.
Både till dig själv, och till eventuella djur, så behövs det dricksvatten. Det behövs alltså en brunn, och kommunen kommer att kräva en godkänd avloppsanläggning.

Det är så oändligt mycket enklare att hantera alla regler, och alla olika former av tillstånd som behövs, genom att köpa en redan bebyggd fastighet. Det kommer också att bli väldigt mycket billigare för dig.

Ja, det verkar som att det är det vettiga att göra, att köpa en redan bebyggd tomt. Får nog ställa in mig på att det får bli så.

Tusen tack för dina kommentarer!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Från staden till skogen
« Svar #18 skrivet: 10 dec-20 kl 15:19 »
Spear, du frågade om viltet mellan säsonger.

Ja, det kommer nytt vilt och beroende på hur ens mark ser ut kan det vara mycket vilt per ha eller lite vilt per ha. De är som vi, de trivs på vissa ställen, andra passerar de mest igenom. Det där med hur mycket man kan skjuta av beror på flera saker. Vissa vilt, som älg och kronhjort, får man en tilldelning på som är (eller funkar som) ett lagkrav och bryter man mot det är det hårda straffavgifter. Annat vilt, exempelvis rådjur, dovhjort och vildsvin, är det fri tilldelning på, rent juridiskt. Men! Dina grannar kommer att bli missnöjda om du skjuter mycket mer än vad dina marker bär. Arga grannar är ingen bra idé, då har man gjort bort sig och livet blir mycket svårare än det behöver vara.

Min fingervisning om ett rådjur per 10 ha och år är bara en fingervisning, jag vet inte riktigt själv, men nånstans i de trakterna i alla fall. Håller du dig till det tror jag, beroende på hur mycket vilt det är, att folk omkring tycker det är ok. Dovhjort är större och kräver mer mark därför kan färre skjutas per ha. Samtidigt är dovhjortsstammarna på sina håll så stora att det är för mycket och då kan man eventuellt skjuta av mer än den egna marken bär. Det är en sån grej som är bra att prata med sina grannar om!

Angående skog så är en vanskött skog med stort skötselbehov i allmänhet billigare än motsvarande skog på liknande plats som är välskött. Men, som med allt är det inte så enkelt. Det kan vara att skogen ligger granne till nån som har skog och vill ha mer skog, bland annat av skatteskäl kan det vara förmånligt för grannfastigheten att köpa den skogen och då drar priset iväg. Det kan vara nån som bara fått för sig att just den plätten är något de vill ha och då blir det också dyrt.

Generellt är skog i Götaland och Svealand dyr medan skog i norr är billigare. Jag råder dig att följa marknaden ett tag för att lära dig prisbilden och vad folk gärna betalar för.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från staden till skogen
« Svar #19 skrivet: 10 dec-20 kl 16:22 »
Om det är något som du vill göra, så gör det nu! Medan du kan och vill. Livet är kort och kan gå sina krokiga vägar. Det kan hända mycket och sällan blir det som man planerat. Men oftast bra ändå. Som till exempel kärlek och barn.
kretslopp

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #20 skrivet: 10 dec-20 kl 16:32 »
Jag tror att du inte riktigt förstod mig, när jag föreslog att du skulle hyra en bostad i lantligt läge, istället för att köpa och flytta, även om det ligger i framtiden med en permanent flytt. Det kan alltså vara en sommarstuga med mindre tomt, som ligger ett uns avskilt, alltså inte i ett sommarstugeområde jag tänker på.

Den problemlösningsförmågan man behöver om man bor landet, på en fastighet som ska värmas på vintern, ha tillgång till vatten när det behövs, men där vattenpumpen kanske plötsligt går sönder, där taket plötsligt börjar läcka, eller en hård vind fäller träd över tillfarten, myrorna invaderar förrådet, och man måste ligga ett par steg före, för att inte hamna i besvärliga situationer, det är något kan man träna sig till, även om man bara gör det under semestern och på helger. Men man kan inte läsa sig till sådana skills på internet.

Dessutom måste man ha pengar. Alltså endera ett jobb som ger inkomst nog för att betala räkningar som man inte kommer undan, eller ha rejält med pengar på banken som man samlat på sig.
Det kostar att bo i ett hus, man måste betala fastighetsavgift, för köpta tjänster, medlemskap i vägsamfällighet, och för mat och förbrukningsartiklar, samt för elabonnemang och sophämtning (om inte kommunen tillåter undantag). Det finns underhåll som måste göras på hus, och förbättringar som man vill göra för att få ett rimligare liv, t.ex. bättre värmeekonomi, oavsett om man eldar med egen ved eller värmer på annat sätt.

Det kostar ett par miljoner att köpa ett hus med tillhörande skog, som är tillräckligt stor för att det ska vara rimligt att jaga i den egna skogen, och för att skogen det ska räcka till bränsle för värme. Det går kanske att hitta billigare fastigheter längre norrut, eller i väldigt glesbefolkade och avlägsna områden.

I Götaland, så är det dyrare med skogsfastigheter än i delar av Svealand, längre norrut blir det ännu lite billigare.

Ska du bo  en bit utanför en bebyggelseförtätning, så är cykel inte ett särskilt funktionellt fortskaffningsmedel.

Det är praktiskt sett oanvändbart med cykel på vintern, om där finns frost och snö. Ingen vill inte cykla på såphala 70-90 vägar, i mörkret i flera mil. Det är förenat med livsfara.

Även om det finns några bebodda hus, i relativ närhet av där man bor, så är det glest mellan butiker där man kan köpa mat, på landsbygden, och ännu oftast betydligt längre till till specialbutiker där man kan få tag andra saker, som byggmaterial, bränsle till motorsåg, reservdelar till olika saker, eller vad man nu behöver.

Vi har 9 kilometer av mörk grusväg till närmaste asfaltsväg, och ytterligare 4-5 km till en mindre servicebutik som också säljer bränsle, det är vår närmaste butik. Vill vi köpa vad som helst mer än det mes grundläggande inom mat, eller läsk och glass, får vi åka minst 3,5-5 mil. Och då bor vi ändå i en relativt tättbefolkad del av Götaland, men husen ligger utspridda, och det finns inga butiker i de glesa delarna.

Om du hoppas kunna åka buss, så är det glest mellan busshållplatserna, busslinjer finns det lite här och där, men binder ihop bebyggelseförtätningarna, och finns då längs trafikerade huvudvägar. Tidtabellerna är också mycket glesa, det går kanske en buss på morgonen, och en på eftermiddagen.

För att nå en busshållplats, kan man behöva ta sig en mil eller två. Inte så svårt sommartid, men betydligt värre på vintern.

I verkligheten, så är körkort och bil ett måste om man inte ska bo lantligt. Och då behöver man ekonomi för att hålla sig mig bil också.

Ur ett preppers perspektiv så kan det låta bra med cykel, men vill man preppa ordentligt, så ska man kanske lära sig köra häst istället, och hålla sig med häst som alternativ till bil. Går samhället ordentligt på pumpen, lär det inte förekomma någon snöröjning eller halkbekämpning, som gör att det funkar så bra med cykel.


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #21 skrivet: 10 dec-20 kl 19:42 »

Om man nu skulle vilja bygga på ett ställe där de är restriktiva med bygglov, vad skulle vara bästa strategin? Jag gissar att jag kommer ha god tid på mig att bygga och kommer inte att ha särskillt bråttom. Så att ligga på med nya ansökningar hela tiden och ringa och fråga och trötta ut dom kanske hade varit ett sätt?


Nix, det funkar inte så att det är en enskild tjänsteperson som man kan prata omkull.

Du gör en ansökan. Den skall innehålla ritningar men också rätt så noggranna uppgifter hur du tänker att t e x avloppsfrågan skall lösas.

Innehåller inte din ansökan detta så börjar den inte behandlas.

Tjänstemän förbereder ditt ärende till byggnadsnämnden, som i bästa fall sammanträder 1 gång i månaden.

Om du får avslag och skickar in samma förslag dagen efter bör/måste du anföra ändringar eller annat i din nya ansökan, annars kommer de antagligen inte att behandla den, 'då inget nytt har tillförts ärendet'

Att det kan finnas andra inrättningar än b-nämnden som har krav, t e x länsstyrelsen och Försvarsmakten.

Att ett avslag i byggnadsnämnden kan överklagas men kan bli en lång process utan given utgång.

Att även om du får ditt förslag beviljat så kan grannar, även sådana långt bort, överklaga.

Så jag kan bara ansluta mig till Skogalitens kloka ord. Börja med att hyra och pröva dig fram. På landet finns faktorer/variabler vars hela innebörd är svåra eller omöjliga att läsa sig till.

Obs!   Det finns en anledning till att det här forumet har en sektion som heter 'Vägar till självhushållning'.  Motsvarande sektion i tidningen ÅTER heter Utflyttarbrev.


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #22 skrivet: 10 dec-20 kl 20:20 »


Att leva på enbart kött (inklusive organ) har fungerat bra för mig i snart 5 års tid. ;)


Bra att du skriver detta!  Det gör det lättare att förstå utgångspunkten för dina frågor.

Jag är själv köttätare men vill undvika att se djur, även vilt, som enbart proteinkällor på 4 ben. Och emotionellt/intelligensmässigt är de inte amöbor utan däggdjur, i samma klass som vi.

Är själv inte jägare, men snappat upp lite.

Vildsvin: verkar som man fn får jaga året runt. Men med förnuft: t e x skjuter du en sugga med halvvuxna kultingar så har dessa inte längre någon ledare utan kan komma att spridas och ställa till rejäl skada i åkermark. Ev också i nyligen återplanterad skog? Där har jag inte koll, kanske någon som Skogaliten vet mer.
Dessutom: vildsvinskött måste trikinkollas, så att den som äter inte blir allvarligt sjuk. Prover skall skickas, kanske hela köttstycken?  Kan vara bra att tänka på transportfrågan till närmaste paketställe, som kan ligga 20km - xkm långt bort från där du bor. Jag nämner detta då du verkar fundera på att ev klara dig med enbart cykel som transportmedel.

Rådjur, älg: jakt anses som en del av begreppet viltvård. Att enbart utöva jakt utan att beakta andra faktorer är inte längre viltvård.
En del av viltvården går ut på att bygga upp livskraftiga stammar av en djurart, t e x älg. När detta har skett finns utrymme för gallring, = jakt.

Om man jagar utan att tänka på viltets fortlevnad så riskerar man på sikt att det blir tomt i skogen. Som jag fattat det så sker jakt i skog rätt ofta i jaktlag. Så man har rätt mycket koll på att inte skjuta för många älgkor, för unga djur o s v så att stammen kan förnya sig.

Till sist: har du själv slaktat (dödat) och styckat något större djur?  Med större djur menar jag får, getter, kor, gris, älg rådjur o s v?

Eller det kött (och inälvor) som du äter,  kommer det från affären?

Har du slaktat en eller flera gånger så vet du att du är bekväm med det, så att säga.

Som stadsbo har jag hjälpt till med slakt på landet. Trots att jag är köttätare så blev jag mer tagen än vad jag hade väntat mig. Så helt klart ligger det något i talesättet att skulle alla köttätare bli tvungna att själva slakta det kött de äter så skulle köttätandet gå ner kraftigt.

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #23 skrivet: 10 dec-20 kl 20:46 »
@torpjens: Tack för visa ord. Jag kommer läsa på mer om detta med vilt, storlek på mark och dylikt.

Om det är något som du vill göra, så gör det nu! Medan du kan och vill. Livet är kort och kan gå sina krokiga vägar. Det kan hända mycket och sällan blir det som man planerat. Men oftast bra ändå. Som till exempel kärlek och barn.
Ja, lite så här jag resonerat också. Har tänkt på detta i många år och tänkte faktiskt satsa på det här när jag hittar rätt skog.

Jag tror att du inte riktigt förstod mig, när jag föreslog att du skulle hyra en bostad i lantligt läge, istället för att köpa och flytta, även om det ligger i framtiden med en permanent flytt. Det kan alltså vara en sommarstuga med mindre tomt, som ligger ett uns avskilt, alltså inte i ett sommarstugeområde jag tänker på.

Den problemlösningsförmågan man behöver om man bor landet, på en fastighet som ska värmas på vintern, ha tillgång till vatten när det behövs, men där vattenpumpen kanske plötsligt går sönder, där taket plötsligt börjar läcka, eller en hård vind fäller träd över tillfarten, myrorna invaderar förrådet, och man måste ligga ett par steg före, för att inte hamna i besvärliga situationer, det är något kan man träna sig till, även om man bara gör det under semestern och på helger. Men man kan inte läsa sig till sådana skills på internet.
Jag förstår nog hur du menar och tänker. Det är mycket möjligt att jag hittar en mindre bit skog med stuga i närheten som jag och familjen kan åka till vissa helger och ledigheter, men om jag skulle hitta en större skulle jag även slå till på den och börja jobba på att få det som jag vill ha det. Jag kommer ha ett andra boende så länge mina barn är små där de kan gå färdigt i skolan och först därefter flytta ut till den skog jag hittar, så det är inte som så att jag kommer dumpa allt och dra ut i skogen bara sådär. Då känns det som att jag kommer kunna bygga upp mina erfarenheter sakta men säkert, och kanske ändra mig lagom tills det är dags att flytta.

Dessutom måste man ha pengar. Alltså endera ett jobb som ger inkomst nog för att betala räkningar som man inte kommer undan, eller ha rejält med pengar på banken som man samlat på sig.
Det kostar att bo i ett hus, man måste betala fastighetsavgift, för köpta tjänster, medlemskap i vägsamfällighet, och för mat och förbrukningsartiklar, samt för elabonnemang och sophämtning (om inte kommunen tillåter undantag). Det finns underhåll som måste göras på hus, och förbättringar som man vill göra för att få ett rimligare liv, t.ex. bättre värmeekonomi, oavsett om man eldar med egen ved eller värmer på annat sätt.
Detta kommer förhoppningsvis inte heller att vara något problem, och entreprenör som man är hade jag tänkt driva något småskaligt företag vid sidan om.

Det kostar ett par miljoner att köpa ett hus med tillhörande skog, som är tillräckligt stor för att det ska vara rimligt att jaga i den egna skogen, och för att skogen det ska räcka till bränsle för värme. Det går kanske att hitta billigare fastigheter längre norrut, eller i väldigt glesbefolkade och avlägsna områden.

I Götaland, så är det dyrare med skogsfastigheter än i delar av Svealand, längre norrut blir det ännu lite billigare.
Jo, jag räknar väl med, efter diskussion i den här tråden att jag måste hitta åtminstone 100ha av "rätt" skog för att mina jaktdrömmar ska kunna uppfyllas.
Ska du bo  en bit utanför en bebyggelseförtätning, så är cykel inte ett särskilt funktionellt fortskaffningsmedel.

Det är praktiskt sett oanvändbart med cykel på vintern, om där finns frost och snö. Ingen vill inte cykla på såphala 70-90 vägar, i mörkret i flera mil. Det är förenat med livsfara.
Bra poänger där. Jag var kanske lite hyperbolisk där med att jag skulle använda cykel istället för bil, men jag menade bara för nödsituationer. Har inte kollat så mycket, men finns inte motsvarande dubb/vinterdäck för cyklar som man skulle kunna ha reda för nödfall?

Även om det finns några bebodda hus, i relativ närhet av där man bor, så är det glest mellan butiker där man kan köpa mat, på landsbygden, och ännu oftast betydligt längre till till specialbutiker där man kan få tag andra saker, som byggmaterial, bränsle till motorsåg, reservdelar till olika saker, eller vad man nu behöver.

Vi har 9 kilometer av mörk grusväg till närmaste asfaltsväg, och ytterligare 4-5 km till en mindre servicebutik som också säljer bränsle, det är vår närmaste butik. Vill vi köpa vad som helst mer än det mes grundläggande inom mat, eller läsk och glass, får vi åka minst 3,5-5 mil. Och då bor vi ändå i en relativt tättbefolkad del av Götaland, men husen ligger utspridda, och det finns inga butiker i de glesa delarna.
Jo, det är sådant som gör att man tvingas planera väldigt bra, vilket jag ser fram emot.

Om du hoppas kunna åka buss, så är det glest mellan busshållplatserna, busslinjer finns det lite här och där, men binder ihop bebyggelseförtätningarna, och finns då längs trafikerade huvudvägar. Tidtabellerna är också mycket glesa, det går kanske en buss på morgonen, och en på eftermiddagen.

För att nå en busshållplats, kan man behöva ta sig en mil eller två. Inte så svårt sommartid, men betydligt värre på vintern.

I verkligheten, så är körkort och bil ett måste om man inte ska bo lantligt. Och då behöver man ekonomi för att hålla sig mig bil också.

Ur ett preppers perspektiv så kan det låta bra med cykel, men vill man preppa ordentligt, så ska man kanske lära sig köra häst istället, och hålla sig med häst som alternativ till bil. Går samhället ordentligt på pumpen, lär det inte förekomma någon snöröjning eller halkbekämpning, som gör att det funkar så bra med cykel.
Många visa ord som kanske skulle skrämma andra med samma tankar som de jag har, men allt detta är något jag räknat med kan hända och måste förbereda mig för. Tack för dina tankar, jag uppskattar de verkligen och jag kommer ta mig en funderare kring det du skrivit!

Nix, det funkar inte så att det är en enskild tjänsteperson som man kan prata omkull.

Du gör en ansökan. Den skall innehålla ritningar men också rätt så noggranna uppgifter hur du tänker att t e x avloppsfrågan skall lösas.

Innehåller inte din ansökan detta så börjar den inte behandlas.

Tjänstemän förbereder ditt ärende till byggnadsnämnden, som i bästa fall sammanträder 1 gång i månaden.

Om du får avslag och skickar in samma förslag dagen efter bör/måste du anföra ändringar eller annat i din nya ansökan, annars kommer de antagligen inte att behandla den, 'då inget nytt har tillförts ärendet'

Att det kan finnas andra inrättningar än b-nämnden som har krav, t e x länsstyrelsen och Försvarsmakten.

Att ett avslag i byggnadsnämnden kan överklagas men kan bli en lång process utan given utgång.

Att även om du får ditt förslag beviljat så kan grannar, även sådana långt bort, överklaga.

Så jag kan bara ansluta mig till Skogalitens kloka ord. Börja med att hyra och pröva dig fram. På landet finns faktorer/variabler vars hela innebörd är svåra eller omöjliga att läsa sig till.

Obs!   Det finns en anledning till att det här forumet har en sektion som heter 'Vägar till självhushållning'.  Motsvarande sektion i tidningen ÅTER heter Utflyttarbrev.
Tack för tipsen! Har inte undersökt denna biten än särskillt mycket, så detta blir en bra utgångspunkt. Kan nämna att jag också tänkt påbörja en civilingenjörsutbildning i väg-och vattenbyggnad för att få ordentliga kunskaper på detta. Kanske lantmäteriutbildningen är att föredra dock? Har sneglat på båda.

Bra att du skriver detta!  Det gör det lättare att förstå utgångspunkten för dina frågor.

Jag är själv köttätare men vill undvika att se djur, även vilt, som enbart proteinkällor på 4 ben. Och emotionellt/intelligensmässigt är de inte amöbor utan däggdjur, i samma klass som vi.
Håller med, jag har inget intresse av att decimera hela viltsamhällen. Dock så känns det ännu värre att köpa kött från djur man inte har en aning om hur de haft det i livet. Att ta livet av min mat, vara tacksam och använda allt djuret lämnar efter sig, är den största anledningen till detta lilla projekt.

Är själv inte jägare, men snappat upp lite.

Vildsvin: verkar som man fn får jaga året runt. Men med förnuft: t e x skjuter du en sugga med halvvuxna kultingar så har dessa inte längre någon ledare utan kan komma att spridas och ställa till rejäl skada i åkermark. Ev också i nyligen återplanterad skog? Där har jag inte koll, kanske någon som Skogaliten vet mer.
Dessutom: vildsvinskött måste trikinkollas, så att den som äter inte blir allvarligt sjuk. Prover skall skickas, kanske hela köttstycken?  Kan vara bra att tänka på transportfrågan till närmaste paketställe, som kan ligga 20km - xkm långt bort från där du bor. Jag nämner detta då du verkar fundera på att ev klara dig med enbart cykel som transportmedel.
Lite av denna anledningen vildssvinskött inte är av lika stort intresse. Kanske för husdjuren, men det kanske fortfarande måste trikintestas?
Rådjur, älg: jakt anses som en del av begreppet viltvård. Att enbart utöva jakt utan att beakta andra faktorer är inte längre viltvård.
En del av viltvården går ut på att bygga upp livskraftiga stammar av en djurart, t e x älg. När detta har skett finns utrymme för gallring, = jakt.

Om man jagar utan att tänka på viltets fortlevnad så riskerar man på sikt att det blir tomt i skogen. Som jag fattat det så sker jakt i skog rätt ofta i jaktlag. Så man har rätt mycket koll på att inte skjuta för många älgkor, för unga djur o s v så att stammen kan förnya sig.
Detta är absolut någonting jag tänkt mig. Den första tiden skulle jag nog inte fälla många djur (kanske mest bara skadedjur som svin och räv), utan snarare vilja anpassa skogen för att välkomna så mycket vilt som möjligt och sedan i framtiden när jag vet bättre hur mycket jag kan fälla och hur jag gör det på ett ansvarsfullt sätt öka jakten. Såvida inte domedagen står för dörren och jag måste ha mycket kött så jag slipper kanibalisera på mina grannar :P

Till sist: har du själv slaktat (dödat) och styckat något större djur?  Med större djur menar jag får, getter, kor, gris, älg rådjur o s v?

Eller det kött (och inälvor) som du äter,  kommer det från affären?

Har du slaktat en eller flera gånger så vet du att du är bekväm med det, så att säga.

Som stadsbo har jag hjälpt till med slakt på landet. Trots att jag är köttätare så blev jag mer tagen än vad jag hade väntat mig. Så helt klart ligger det något i talesättet att skulle alla köttätare bli tvungna att själva slakta det kött de äter så skulle köttätandet gå ner kraftigt.
Det mesta kommer från affären, bönder jag stiftat bekantskap med samt över nätet där de erbjuder gräsbetat ekologiskt kött. Jag har inte dödat något djur ännu, mer än en fågel som var skadad på min nuvarande tomt, men jag har studerat slaktprocessen via videor och hur de styckas och jag tvivlar på att jag skulle ha problem att göra det de gör. Jag har funderat på att skaffa kötthöns för att öva lite, men det ligger kanske något i det du säger att jag bör försöka slakta ett lamm eller get själv först. Jag har inte aktivt försökt göra detta ännu då jag vill skaffa jägarlicensen först.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Från staden till skogen
« Svar #24 skrivet: 11 dec-20 kl 21:29 »
1. Pengar
2. Mer pengar
3. Ännu mer pengar

Resten löser sig.

Flyttade till gård för 2år sedan. Har lärt mig massor även om jag har en hel del kvar att lära. Man tar en sak i taget bara.

Av dom som köper gård i området verkar det gå bäst för dom som har jobb vid sidan om som gör att dom kan rusta och köpa in det som behövs för att komma igång med verksamhet. Dom andra gårdarna verkar ha en tendens att hamna i stå, en evig byggarbetsplats där brist på pengar verkar vara den stora orsaken att det inte går framåt.

Bara utrustning som skottkärror, yxor, spadar, samt verktyg i största allmänhet har kostat mig ett par hundra tusen. Sen allt byggmatieriel. Jag har massor kvar att göra även om det går frammåt projekt för projekt.

Dvs gå den där utbildningen så kommer resten att lösa sig.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #25 skrivet: 11 dec-20 kl 22:10 »
TS har skrivit att pengar inte är ett problem för hen.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från staden till skogen
« Svar #26 skrivet: 12 dec-20 kl 08:44 »
Det gäller också att inte hamna i ombyggnads och renoveringshysteri innan man provbott i huset som det är. Här finns så många exempel runtikring som inte tål en dörr som hänger på sned eller färg som flagnar. I stället för att se helhet och funktion. Det blir så sorgelikt när drömmarna går i kras för att pengar och ork inte räcker. Så provbo ett tag innan ombyggnad och renovering.

Det är olika kulturer som kolliderar för den som flyttar ut från stan till landet, så det gäller båda sidor att vara ödmjuka och förstående.
kretslopp

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Från staden till skogen
« Svar #27 skrivet: 12 dec-20 kl 10:52 »
Det gäller också att inte hamna i ombyggnads och renoveringshysteri innan man provbott i huset som det är. Här finns så många exempel runtikring som inte tål en dörr som hänger på sned eller färg som flagnar. I stället för att se helhet och funktion. Det blir så sorgelikt när drömmarna går i kras för att pengar och ork inte räcker. Så provbo ett tag innan ombyggnad och renovering.

Det är olika kulturer som kolliderar för den som flyttar ut från stan till landet, så det gäller båda sidor att vara ödmjuka och förstående.

Det är bra att pengar inte är ett problem för TS. Det jag pekar på är bara att det kan dyka upp rätt häftiga utgiftsposter som inte alla tänker på. Jag tänkte inte på det. Jag räknade bara renoveringskostnader, där räknade jag rätt dessutom. Men inte fasen tänkte jag på att jag inte ägde en spade eller gräsklippare, stegar, yxor, motorsågar eller allt annat man behöver när man har skog, stor tomt och många byggnader.

Absolut är det olika nivåer. Men... bristerna jag tänker på är saker som infallna tak. Avsaknad av kök, våtrum och barn som får växa upp på betonggolv och öppen isolering. Det är så pass många att det verkar vara en trend. Jag tror att det helt enkelt är svårt för dessa par att både ha råd med räntor och amorteringar samtidigt som dom ska renovera. Tyvärr är ju de första åren efter inflytt de tuffaste ekonomiskt samtidigt som det är då som de flesta behöver ett överskott som bäst. De flesta gårdar som ligger ute är renoveringsobjekt med många årtionden av eftersatt underhåll. Eller så är dom otroligt dyra.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från staden till skogen
« Svar #28 skrivet: 12 dec-20 kl 14:05 »
Tack lunnebergaård för ditt förtydligande.
kretslopp

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Från staden till skogen
« Svar #29 skrivet: 12 dec-20 kl 19:11 »
Ska man dessutom, som TS verkar ha kommit fram till, ha 100 ha skog och inte ta ut virke för avsalu måste man ha utrustning för att ta ut det man behöver. Plötsligt ska man ha en fyrhjuling (100 k), en minitraktor (40 k) eller en liten vanlig traktor (20-60 k) eller rentav en fyrhjulsdriven ( > 100k) och till det behövs en timmervagn (10 k -500 k), åsså som andra nämnt, ett par motorsågar, en röjsåg eller två, lite yxor, några omgångar svärd, kedjor, klingor, filar, filmallar, skränkverktyg, kängor, byxor, jacka, hjälm etc. etc. Det drar iväg.


Kanske behövs inga vidare snöröjningsgrejer längre i södra Sverige men om det behövs så kostar snöplog, kedjor, motorvärmare (om det inte redan finns).


Bara en sån grej som att jag skulle måla ladugaveln, när jag inte tyckte mig har råd att köpa en ställning eller vilja hyra en kostade stegen som når hela vägen till nocken 3 000 kr. Det är fullt med grejer som kostar. Visst kan man köpa mycket begagnat men det man behöver är ofta svårt att hitta när man behöver det eller så är det så långt bort att det knappt lönar sig att köra dit.[/size]


Ja, hujeda mig vad man kostat på genom åren.  ::)



Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #30 skrivet: 13 dec-20 kl 10:06 »
1. Pengar
2. Mer pengar
3. Ännu mer pengar

Resten löser sig.

Flyttade till gård för 2år sedan. Har lärt mig massor även om jag har en hel del kvar att lära. Man tar en sak i taget bara.

Av dom som köper gård i området verkar det gå bäst för dom som har jobb vid sidan om som gör att dom kan rusta och köpa in det som behövs för att komma igång med verksamhet. Dom andra gårdarna verkar ha en tendens att hamna i stå, en evig byggarbetsplats där brist på pengar verkar vara den stora orsaken att det inte går framåt.

Bara utrustning som skottkärror, yxor, spadar, samt verktyg i största allmänhet har kostat mig ett par hundra tusen. Sen allt byggmatieriel. Jag har massor kvar att göra även om det går frammåt projekt för projekt.

Dvs gå den där utbildningen så kommer resten att lösa sig.
Alla pengar i världen hjälper dig om du inte spenderar de väl. Så kunskap behövs också, och anledningen till att jag är här :)

Det gäller också att inte hamna i ombyggnads och renoveringshysteri innan man provbott i huset som det är. Här finns så många exempel runtikring som inte tål en dörr som hänger på sned eller färg som flagnar. I stället för att se helhet och funktion. Det blir så sorgelikt när drömmarna går i kras för att pengar och ork inte räcker. Så provbo ett tag innan ombyggnad och renovering.

Det är olika kulturer som kolliderar för den som flyttar ut från stan till landet, så det gäller båda sidor att vara ödmjuka och förstående.
Som jag nämnde så planerar jag inte flytta ut dit på ett bra tag. Detta är ett långsiktigt projekt där jag kanske bor där ute sporadiskt på helger och semestrar de första 10 åren. Min förhoppning är att kunna bygga nytt där så man kan få ett hållbart, välisolerat hus som man vill ha det. Frågan är om det står ett hus där redan, är det enkelt att få tillstånd att riva och bygga nytt, eller måste huset vara riktigt förfallet för att det ska få ske? Och finns det risk att, om det finns ett förfallet hus där, att man inte ens får riva och bygga nytt vilket gör det helt värdelöst? Och om huset inte ens skulle duga semesterhus så skulle man kanske kunna sätta upp ett attefallshus så länge där man kan bo.

Ska man dessutom, som TS verkar ha kommit fram till, ha 100 ha skog och inte ta ut virke för avsalu måste man ha utrustning för att ta ut det man behöver. Plötsligt ska man ha en fyrhjuling (100 k), en minitraktor (40 k) eller en liten vanlig traktor (20-60 k) eller rentav en fyrhjulsdriven ( > 100k) och till det behövs en timmervagn (10 k -500 k), åsså som andra nämnt, ett par motorsågar, en röjsåg eller två, lite yxor, några omgångar svärd, kedjor, klingor, filar, filmallar, skränkverktyg, kängor, byxor, jacka, hjälm etc. etc. Det drar iväg.


Kanske behövs inga vidare snöröjningsgrejer längre i södra Sverige men om det behövs så kostar snöplog, kedjor, motorvärmare (om det inte redan finns).


Bara en sån grej som att jag skulle måla ladugaveln, när jag inte tyckte mig har råd att köpa en ställning eller vilja hyra en kostade stegen som når hela vägen till nocken 3 000 kr. Det är fullt med grejer som kostar. Visst kan man köpa mycket begagnat men det man behöver är ofta svårt att hitta när man behöver det eller så är det så långt bort att det knappt lönar sig att köra dit.[/size]


Ja, hujeda mig vad man kostat på genom åren.  ::)
Jag kanske är naiv, men jag hade hoppats kunna göra mycket utan en massa utrustning såsom traktorer, fyrhhjulingar, motorsågar, etc. Är det helt orimligt att hugga träden med yxa och bära veden tillbaka till huset själv? Hur mycket träd behöver man fälla för att förse sig med ved för ett helt år? Och då behöver jag nog bara elda ved 6-7 månader av året för värme. Jag har inget emot tungt arbete, men är jag helt ute och cyklar här?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från staden till skogen
« Svar #31 skrivet: 13 dec-20 kl 10:15 »
Jag kanske är naiv, men jag hade hoppats kunna göra mycket utan en massa utrustning såsom traktorer, fyrhhjulingar, motorsågar, etc. Är det helt orimligt att hugga träden med yxa och bära veden tillbaka till huset själv? Hur mycket träd behöver man fälla för att förse sig med ved för ett helt år? Och då behöver jag nog bara elda ved 6-7 månader av året för värme. Jag har inget emot tungt arbete, men är jag helt ute och cyklar här?
Som sagt, det beror på vad man har för bostad. Ett gammalt dragigt, stort hus kräver mängder med ved och det är inte realistiskt att ordna den för hand. En liten stuga som min kräver bara ett par kubik, och den går att ordna för hand om man vill. Klyva och bära veden gör man lätt för hand, det jobbiga är att kapa. Det går att göra med handsåg, men det är fruktansvärt mycket jobb. Men en batterisåg skulle utan tvekan klara ett litet behov som mitt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #32 skrivet: 13 dec-20 kl 12:40 »
Något får mig att tro, att TS ännu inte fällt träd i skogen,  kvistat och styckat detsamma i hanterbara stycken, och tagit hem timmer för såga i lagom längder, och sedan klyva och stapla.

Man bär inte inte timmer för ved kilometervis genom terrängen om man kan undvika det. Det är tungt, mycket tungt. Har man 100 hektar skog, så är det långa sträckor mellan fastighetens olika "ändar".

Man kommer en bit med enkla handredskap, men om man ska hinna något mer under året än att skaffa fram ved till nästa säsong, behöver man rationalisera lite grann.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från staden till skogen
« Svar #33 skrivet: 13 dec-20 kl 13:16 »
Har man 100 hektar skog får man antagligen nog med ved bara från vindfällen, men de kan ju vara var som helst på tomten

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #34 skrivet: 13 dec-20 kl 13:57 »
Har man 100 hektar skog får man antagligen nog med ved bara från vindfällen, men de kan ju vara var som helst på tomten

Fast vindfällen är ofta rätt svåra att upparbeta.

Det är rätt vanligt att en liten grupp med träd ramlar ner tillsammans i ett otrevligt trassel, där dessutom det finns risk att rotvältan på något av träden "slår tillbaka", när trycket släpper.

Att ta hand om vindfällen på ett säkert sätt, kräver både kunskap och tillgång till adekvata redskap.

Annars så är det vanligt att man för vedbrand på mindre fastigheter tar relativt små träd/stort sly, i ett slags gallringstänk.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från staden till skogen
« Svar #35 skrivet: 13 dec-20 kl 14:06 »
Ja, vindfällen som hänger i andra träd är nog inte det första man skall böra såga

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Från staden till skogen
« Svar #36 skrivet: 13 dec-20 kl 15:41 »

Jag kanske är naiv, men jag hade hoppats kunna göra mycket utan en massa utrustning såsom traktorer, fyrhhjulingar, motorsågar, etc. Är det helt orimligt att hugga träden med yxa och bära veden tillbaka till huset själv? Hur mycket träd behöver man fälla för att förse sig med ved för ett helt år? Och då behöver jag nog bara elda ved 6-7 månader av året för värme. Jag har inget emot tungt arbete, men är jag helt ute och cyklar här?

Jag tycker du skulle behöva lite praktik på nåt ställe, typ hos mig. Du är välkommen till min fäbodvall till sommaren för praktik. Jag har massor av vindfällor du kan få öva på att såga upp för hand, sen kan vi ta hästen och dra hem stockar av lämplig storlek till stugan, där du under din vistelse kan få ägna dig åt att kapa stockarna till kubbar med valfri såg, och sen klyva kubbarna med yxa. Du behöver alltså inte ens bära stockarna till stugan. Jag har både traktor och fyrhjuling, men hästen behöver träna och få motion så jag använder den numera till att dra stockar ur skogen.

Hemma på gården fixar jag min ved själv, kapar den med elektirsk kap och elektrisk klyv och jag tycker det är så mycket jobb att jag förstår dem som hellre lönearbetar och köper in ved istället. Självklart har jag också motorsåg. Och röjsåg. Och mycket annat man behöver för att vara självförsörjande på ved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #37 skrivet: 13 dec-20 kl 16:44 »
Alla pengar i världen hjälper dig om du inte spenderar de väl. Så kunskap behövs också, och anledningen till att jag är här :)
Som jag nämnde så planerar jag inte flytta ut dit på ett bra tag. Detta är ett långsiktigt projekt där jag kanske bor där ute sporadiskt på helger och semestrar de första 10 åren. Min förhoppning är att kunna bygga nytt där så man kan få ett hållbart, välisolerat hus som man vill ha det. Frågan är om det står ett hus där redan, är det enkelt att få tillstånd att riva och bygga nytt, eller måste huset vara riktigt förfallet för att det ska få ske? Och finns det risk att, om det finns ett förfallet hus där, att man inte ens får riva och bygga nytt vilket gör det helt värdelöst? Och om huset inte ens skulle duga semesterhus så skulle man kanske kunna sätta upp ett attefallshus så länge där man kan bo.
Jag kanske är naiv, men jag hade hoppats kunna göra mycket utan en massa utrustning såsom traktorer, fyrhhjulingar, motorsågar, etc. Är det helt orimligt att hugga träden med yxa och bära veden tillbaka till huset själv? Hur mycket träd behöver man fälla för att förse sig med ved för ett helt år? Och då behöver jag nog bara elda ved 6-7 månader av året för värme. Jag har inget emot tungt arbete, men är jag helt ute och cyklar här?

Åter till veden.
Eller vad som helst när man ska göra något.
Allt du gör tar tid, tid som du kunde ha använt till att göra något nyttigare/vettigare.
Ta det här att kapa med en bågsåg kontra en motorsåg.
Det tar upp till 10 ggr längre tid med bågsågen, men motorsågen kräver bensin och oljor och allmän kärlek så för rättvisans skull så säger vi att det tar 8 gånger så lång tid med bågsågen.
Men det är fortfarande tid som du kunde använt till något nyttigare.
Som att skaffa mat, laga maten eller umgås med din familj.
Familjeumgänget är jävla viktigt om man ska leva på marginalen eller utkanten för man kommer att behöva familjens stöd och hjälp i mångt och mycket.

Fundera sedan på varför man skaffat sig alla dessa hjälpmedel.
Jo det har varit så att om det blev en mun mindre att mätta så blev det lättare, en motorsåg vill bara mat när den ska till och jobba annars ligger den tyst och fin i sin hörna.
Osv osv.

Men visst, alla får lov att leva som dom vil.
Dock är det många som provat det du vill och sett sig slagna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Från staden till skogen
« Svar #38 skrivet: 13 dec-20 kl 20:05 »
Jag kanske är naiv, men jag hade hoppats kunna göra mycket utan en massa utrustning såsom traktorer, fyrhhjulingar, motorsågar, etc. Är det helt orimligt att hugga träden med yxa och bära veden tillbaka till huset själv? Hur mycket träd behöver man fälla för att förse sig med ved för ett helt år? Och då behöver jag nog bara elda ved 6-7 månader av året för värme. Jag har inget emot tungt arbete, men är jag helt ute och cyklar här?

Vi har alla olika ork och olika förväntningar men att tro att man tar hem ved till en stuga manuellt är nog naivt ja.

Jag hålls i Svealand, min granne som har en stuga från gissningsvis mellankrigstiden (2 r o k nere, 2 "större" rum uppe - typisk arbetarbostad) gör av med ca 25 m3 ved/år. 25 m3 är, mellan tumme och pekfinger, (medelstamvolym vid slutavverkning är < 0,5 m3/träd https://skogsstyrelsen.se/globalassets/mer-om-skog/skogsskotselserien/skogsskotsel-serien-20-slutavverkning.pdf) knappt 0,5 m3 så det blir till att släpa hem 50+ slutavverkningsstammar, som då väger kanske 300+ kg styck för hans del.

Med ett litet tätt hus kanske du klarar dig på 5 m3/år, det är då 10 stammar om 300-400 kg. Visst, allt går men en del saker går inte så länge eller inte så bra. Men visst, med bara en motorsåg kan du ta ned träden, kvista, kapa, lasta på en släde och sedan dra släden hem och hugga hemma. Men det blir ett styvt jobb som tar mycket tid.

Själv hugger jag kanske 3 m3/år och jag har skaffat mig en liten ATV-kärra som jag sätter bakom en minitraktor, det funkar ok. Jag tar ned träden med motorsåg och klyver med en billig elklyv. Jag skulle inte göra samma jobb utan maskiner om jag hade några alternativ. Men visst, förr använde man handsåg och häst så det går förstås.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #39 skrivet: 13 dec-20 kl 20:13 »
Vi har alla olika ork och olika förväntningar men att tro att man tar hem ved till en stuga manuellt är nog naivt ja.

Jag hålls i Svealand, min granne som har en stuga från gissningsvis mellankrigstiden (2 r o k nere, 2 "större" rum uppe - typisk arbetarbostad) gör av med ca 25 m3 ved/år. 25 m3 är, mellan tumme och pekfinger, (medelstamvolym vid slutavverkning är < 0,5 m3/träd https://skogsstyrelsen.se/globalassets/mer-om-skog/skogsskotselserien/skogsskotsel-serien-20-slutavverkning.pdf) knappt 0,5 m3 så det blir till att släpa hem 50+ slutavverkningsstammar, som då väger kanske 300+ kg styck för hans del.

Med ett litet tätt hus kanske du klarar dig på 5 m3/år, det är då 10 stammar om 300-400 kg. Visst, allt går men en del saker går inte så länge eller inte så bra. Men visst, med bara en motorsåg kan du ta ned träden, kvista, kapa, lasta på en släde och sedan dra släden hem och hugga hemma. Men det blir ett styvt jobb som tar mycket tid.

Själv hugger jag kanske 3 m3/år och jag har skaffat mig en liten ATV-kärra som jag sätter bakom en minitraktor, det funkar ok. Jag tar ned träden med motorsåg och klyver med en billig elklyv. Jag skulle inte göra samma jobb utan maskiner om jag hade några alternativ. Men visst, förr använde man handsåg och häst så det går förstås.

Jag ska ha 40-50 kbm i lager och gör av med mellan 25-40 kbm om året beroende på hur vintern blir.
Köper av grannen som skördar och transitering hem det till mig som stock och sedan tar jag hand om det själv.
Kapar med motorsåg eller elmotorsåg.
Hat kluvit allt för hand tidigare men axeln tog helt enkelt slut.
Så nu är det hydrauliskt som gäller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #40 skrivet: 13 dec-20 kl 20:16 »
En sak till...

Du är stark och så nu när du är ung. Men det kan snabbt ta slut om du sliter ut dig på att jobba ogenomtänkt och slita på ett ogenomtänkt sätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #41 skrivet: 13 dec-20 kl 20:37 »

Frågan är om det står ett hus där redan, är det enkelt att få tillstånd att riva och bygga nytt, eller måste huset vara riktigt förfallet för att det ska få ske? Och finns det risk att, om det finns ett förfallet hus där, att man inte ens får riva och bygga nytt vilket gör det helt värdelöst? Och om huset inte ens skulle duga semesterhus så skulle man kanske kunna sätta upp ett attefallshus så länge där man kan bo.


Tillstånd att riva och bygga nytt: Helt riktigt, du behöver tillstånd från kommunen om du vill  riva huset. Lär inte gälla ifall det som återstår av huset är ex 50cm ovan mark befintliga grundmurar. Jag gissar att där kan det räcka med att du skickar in bilder och grundritning med ansökan för det nya huset (där den gamla grunden kan utgöra grunden till det nya).

Finns det risk att man inte får bygga nytt på ett förfallet hus: jag tror inte att den risken är så stor. Utanför Gränna finns en slottsruin som heter Brahehus, med tjusig utsikt över Vättern. Om du på någon vänster skulle lyckas köpa den och önskade riva för att istället uppföra en elegant bungalow, ja då skulle det bli tvärstopp. Brahehus har en massa nationella kulturmärkningar som skyddar.
Om din blygsamma torpgårdsruin råkar ligga intill ett vattenskyddsområde kanske kommunen vill säga nej. Om du i detta fall missat den problematiken när du köpte marken och framställer din sak vänligt för kommunen så finns möjligheten att de ger dig bygglov på ett annat ställe på din mark, som inofficiell kompensation för att de inte beviljar bygglov för rucklet/ruinen.

Attefallshus: har sina egna regler. Kräver inte bygglov, däremot bygganmälan till byggnadsnämnden som skall säga Ok innan du kan starta.
Det borde inte vara några direkta hinder för att sätta ett Attefall bredvid en torpgårdsruin, men det skulle inte förvåna mig om byggnadsnämnden skulle reagera: en torpruin som säg inte har varit bebodd på 70år får ett Attefallshus - vad finns det för slags avlopp på platsen?
I slutet av 1900talet tillämpade en del kommuner 'snälla' övergångsregler till infiltreringsbäddar. Ägare som hade 3kammarbrunnar slapp skaffa infiltreringsbäddar så länge de bodde kvar, men när fastigheten såldes fick nya ägaren direkt krav på sig med infiltreringsbädd.
Ev kan samma förhållande gälla när du köper torpruin, fastigheten kommer aktualiseras i deras system, och du måste då förhålla dig på något sätt när/ifall kommunen hör av sig. Jag tycker att en hygglig kommun borde förstå situationen och åtminstone för ett tag låta situationen bero. En oHygglig kommun skulle teoretiskt kunna kräva att du avregistrerade ruinen som fastighet för att slippa avloppsuppgraderingen. Vilket innebär att du i praktiken avsäger dig rättigheten att bygga på den gamla husgrunden  :(   Både en hygglig och oHygglig kommun borde kunna ge dig disspans en tid på kravet, om du muntligt eller skriftligt gör någon form av avsiktsförklaring.

Men om du direkt vid köpet av ruinen anmäler Attefallsbygge, då kommer bnämnden antagligen direkt kräva avlopp för att bifalla.

För att inte för mycket slösa med pengar och din egen tid så kan det ju vara bra att koordinera avloppsfrågan. Så att du inte börjar med att göra ett avlopp för Attefall, och sedan anlägger ett annat för husbygget.

Det har väl nämnts i tråden redan, men kan väl inte nog betonas tycker jag, vägfrågan. D v s den väg som skall gå från allmän väg fram till din fastighet. Den kan komma att behöva klara tyngre fordon, dels för dina egna byggnationer, dels för ev servicefordon från kommunen. T e x för att tömma slammet från filterbrunnen till wc-avloppsvattnet, som verkar finnas oavsett om du har infiltreringsbädd eller minireningsverk (om någon har koll på om denna skitfråga ändrats, berätta gärna! :)
En väg som klarar tyngre fordon får man inte genom att enbart strö lite bättre grus ovanpå den gamla skogsvägen. En bättre väg kan t e x behöva dränerande diken vid sidorna. M a o, egen väg kan kosta en hel del pengar, ännu mer om man inte planerar ordentligt.
Om din egen väg från hustomten till allmän väg inte tidigare finns skall den förmodligen in i hela bygglovet.
Vägverket skall godkänna platsen där din nya väg ansluter till allmän väg. Det kan vara så att kommunen sköter den biten åt dig automatiskt, då ditt byggärende s a s är ute på remiss bland olika myndigheter innan det läggs fram till byggnadsnämnden.

 Tillbaka till toafrågan : Alternativ för att slippa slamtömning kan vara mulltoa som inte kräver kommunal tömning, kräver också OK från kommunen.
« Senast ändrad: 13 dec-20 kl 20:50 av Carolus »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser