Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mössen blir fler på fler, och hotar hemfriden på många håll i SVerige ...  (läst 8431 gånger)

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
Mössen är överallt. De åt upp mer än hälften av vad jag odlade i somras, trackasserar mig i alla byggnader och NU... upptäckte jag till min stora förtvivlan att de byggt ett litet bo ovanpå bilbatteriet och härbergerat inne i min bil. De har gnagt på bilbälten, säten och krafsat på inredning.. Där rann bägaren över. Jag är så brutalt uppgiven att jag bara inte orkar mer snart. Fällor här och där är inte ett dugg effektivt. Vad göra?  :'(

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #1 skrivet: 11 okt-20 kl 15:22 »
Se till att det finns diverse rovdjur (katter, hundar etc) på gården, då brukar mössen hålla sig borta.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #2 skrivet: 11 okt-20 kl 15:52 »
ett par katter i 1-5 års åldern brukar lösa det mesta. några uggleholkar kan locka en duktig jägare. och givetvis massor av fällor i utrymmen som katterna inte når.  Hade också problem i början men katter och 1 uggla har löst detta sedan många år. Dessutom är det ganska rogivande att lyssna på ugglans hoanden nattetid.

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #3 skrivet: 11 okt-20 kl 16:31 »
Jag har hundar men de är ju inne på natten. Innehar även några alldeles för snälla raskatter som inte tjänar något till i syfte av musjagning. Misstänker att jag även har råttor. Så stora grejer som släpas omkring. Metallnät som varit ntryckt i gluggar 2 meter upp är bortdragna mm. Musfällor som jag sätter ute är ofta igenslagna utan mus i, och ibland ivägsläpade en bit, alltid med betet uppätet. Kanske klarar jag mig inte utan att ha utekatter...Klarar katterna av råttor? Har ingen erfarenhet av att hålla just utekatter. Jagar honor bättre? Bor era i stall/uthus eller inne?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #4 skrivet: 11 okt-20 kl 16:59 »
Jag har burfälla, som agnas med lite solrosfrön. Det blir en och ibland två åt gången.
 
Våtstädning d.v.s med skurtrasa, har hjälpt mej.
kretslopp

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #5 skrivet: 11 okt-20 kl 17:03 »
Mössen är överallt. De åt upp mer än hälften av vad jag odlade i somras, trackasserar mig i alla byggnader och NU... upptäckte jag till min stora förtvivlan att de byggt ett litet bo ovanpå bilbatteriet och härbergerat inne i min bil. De har gnagt på bilbälten, säten och krafsat på inredning.. Där rann bägaren över. Jag är så brutalt uppgiven att jag bara inte orkar mer snart. Fällor här och där är inte ett dugg effektivt. Vad göra?  :'(

Har du avtal mede Anticimex via din hemförsäkring? Vi kallar in dem varje vinter och de kommer ett par ggr per månad och använder alla deras knep. Fyller på med gifter och olika fällor, gratis.
I år har råttorna varit omöjliga och nu funderar jag på att köpa gas fångare.
Problemet är ju att råttor och möss är så jävla intelligenta, vi har dessutom haft vegetarianer, de har inte ens gått på bete som korv, ost, fläskfilé, kaviar, köttbullar, jordnötssmör, chokladsås, russin, dixikola, lakriskola......m.m.

Nu hoppas jag att många kommer skriva bra tips i denna tråden!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #6 skrivet: 11 okt-20 kl 17:07 »
Se till att det finns diverse rovdjur (katter, hundar etc) på gården, då brukar mössen hålla sig borta.
Vi har katter som kommer utifrån men det märks inte på rått och musbeståndet.
Inte ens vårt hunddagis/hundpensionat skrämmer bort dem, fast det är klart de går inte in i den byggnaden och inte heller i boningshuset (tack och lov)
Någon tipsade om Illerbajs, det skulle vara avskräckande. Ormbajs likaså men det har jag inte prövat.
Någon här på forumet som testat det?

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #7 skrivet: 11 okt-20 kl 18:47 »
Fy så träligt att de håller sig kvar trots katter och hunddagis   :o  Anticimex känns inte heller som en lösning, fällor har jag själv och gift vill jag inte använda av anledning att mössen tar sig upp genom väggarna, i grunden, på vinden, och jag vill inte att de ska gå in och dö överallt. När jag pratade med anticimex för några år sedan så tipsade de om Snickers. Det har fungerat bra tycker jag, men odjuren är både fler och lite väl sluga så de hinner ju mer än man hinner "bekämpa"

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #8 skrivet: 11 okt-20 kl 19:50 »
Att torka med våt trasa utmed väggarna, det är där dom vill smyga, mössen, bryter deras doftspår. Det har hjälpt mej. Jag har ättika i skurvattnet.
kretslopp

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #9 skrivet: 11 okt-20 kl 20:19 »
Gör du det även utomhus Kretslopp?
Här knatar de runt/ upp inuti väggarna

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #10 skrivet: 11 okt-20 kl 20:34 »
Kanske klarar jag mig inte utan att ha utekatter...Klarar katterna av råttor? Har ingen erfarenhet av att hålla just utekatter. Jagar honor bättre? Bor era i stall/uthus eller inne?

När jag flyttade in på min gård hittade jag en mus i köket och köpte första bästa katt jag hittade på blocket. Sen dess har jag inte haft nåt problem med möss vare sig ute eller inne. Katten jag hittade var en innekatt i sitt dåvarande hem, men den kom hem med möss varje dag, ibland flera gånger per dag. Den var ute hela dagarna men kom in till kvällen. Jag har kvar samma katt som nog är ca 13 år nu och den har tyvärr slutat jaga nu, antar den är för gammal och trött.
Jag har sett en del dokumentärer på tv om katter och där sa de bästa jägarna är sådana katter som växt upp på en gård och lärt sig jaga redan som kattunge och följt med sin mamma på jakt. Jag tycker min katt var duktig ändå fast den blev utekatt först när den var runt 6 år. Det enda jobbiga var när den en dag kom hem med en vessla eller om det var hermelin, och 2 gånger tog den även ekorre. Däremot har den aldrig kommit hem med nån fågel. Den tar både möss och sorkar. Däremot har jag inga råttor vad jag vet på gården.
Min katt har alltså alltid sovit inne med mig.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #11 skrivet: 11 okt-20 kl 20:49 »
Katter fungerar utmärkt, men det måste vara jaktintresserade katter i tillräcklig mängd.

Vi har under många år haft fyra katter som varit utekatter (ute på dagarna, inne på natten), och då har mus/råttproblemet varit försumbart.

Under förra vintern, ick lov att ta bort två av katterna av ålderskäl, och det var uppenbart, att där vi bor relativt enskilt på landet, på en gård med djur och därmed mycket som lockar möss och råttor, så var två katter för lite.

Nu har vi två urgulliga kattungar hemma, som ska få bidra med gnagarbekämpningen när de är mogna att vara ute och jaga.

Först ska de bli stora nog att kastreras och ID-märkas, och så få träna att vara ute korta stunder under några månader.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #12 skrivet: 11 okt-20 kl 21:31 »
Prova vippbräda https://www.granngarden.se/musfalla-vippfalla-plast/p/1019109 men har du riktiga råttor så räcker den nog inte. Då är det nog gift som gäller.


Lösgående terrier kanske kan hjälpa?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #13 skrivet: 11 okt-20 kl 21:59 »
Tack för era erfarenheter och tankar.
Vippbrädor har jag också. Vill inte ha fler hundar nu, annars är säkert en terrier effektivt. Får fundera kring några fler katter kanske då, som får bli lite större inomhus under vintern först då antar jag. Att locka till sig en gårdsuggla lät också trevligt   ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #14 skrivet: 11 okt-20 kl 23:18 »
Det gäller också att låta katterna komma åt. Vi har tre katter och de jagar bra, men inatt hade mössen varit inne i den bil jag använder, och när jag letade utrustning i den avställda så hade de varit där och tuggat sönder en del. De är i snedgarderober, på vinden och i torpargrunden. För ett par mornar sedan öppnade jag diskmaskinen för att ställa in disk, och minsta katten hoppade förbi in i maskinen och kom ut med en stor mus.

Mera fällor...

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #15 skrivet: 12 okt-20 kl 06:35 »
Det gäller också att låta katterna komma åt. Vi har tre katter och de jagar bra, men inatt hade mössen varit inne i den bil jag använder, och när jag letade utrustning i den avställda så hade de varit där och tuggat sönder en del. De är i snedgarderober, på vinden och i torpargrunden. För ett par mornar sedan öppnade jag diskmaskinen för att ställa in disk, och minsta katten hoppade förbi in i maskinen och kom ut med en stor mus.

Mera fällor...

Men huvaligen ....
Har ni kattgluggarna till grunden öppna så katterna kan komma in där?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #16 skrivet: 12 okt-20 kl 09:30 »
Att locka till sig en gårdsuggla lät också trevligt   ;)
Ja, så länge de hoar. Men min kattuggla hoar inte, den skriker som ett skadat djur  :P

Men ja, det är mer fällor som behövs. Prova med olika sorter och se vilka som fungerar. Den där vippbrädan har av många ansetts vara bland de bästa.

Gurkmeja

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #17 skrivet: 12 okt-20 kl 11:30 »
Ja, så länge de hoar. Men min kattuggla hoar inte, den skriker som ett skadat djur  :P

Men ja, det är mer fällor som behövs. Prova med olika sorter och se vilka som fungerar. Den där vippbrädan har av många ansetts vara bland de bästa.

Haha..ok  ;)
De har varit inne i bilen i natt igen, trots ultraljudspipare som låter så högt att den plågar de flesta. Den här musen borde ju vara döv. Och enträgen. Dålig kombo för mig. Ja sannerligen..nu blir det till att kriga eller fly. Jag börjar med att köpa på mig ännu fler fällor

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #18 skrivet: 12 okt-20 kl 13:01 »
Det finns en del indikationer på andra forum, som tyder på att ultraljudet från billiga, dåliga, kinatillverkade ultraljudstvättar är mycket mer otrevligt för råttor och möss än vad de här ultraljuds-råttskrämmorna är.
Katter och hundar brukar dock inte bry sig mycket om ultraljudstvättarna.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Mössen plågar mig grovt
« Svar #19 skrivet: 12 okt-20 kl 17:29 »
Dom nya råttgiften kan skada och ta död på katter. Förmodligen lika illa för andra råttjägare. Så snälla använd inte gift!
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser