Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Banan frön....  (läst 3487 gånger)

ChrisSwe

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
Banan frön....
« skrivet: 03 dec-18 kl 07:47 »
Satt har o funderade i morse, ang banan problematiken vi kommer uppleva & vilken smutsig industri det ar.
Jag bor i ett litet hus i sydostasien & grejjar med min lilla tradgard o forsoker ha ett enkelt liv.

Har finns det ju faktiskt (Inte ofta man hittar) men vilda bananer med frön i! Dom ser ut som ett litet russin o stora som ett poppcorn typ.
Man blir makta forvanad nar man biter i ett da dom ar harda som sten.
Jag sadde nagra imorse mest pa kul.

Men finns det intresse bland er dar ute att kopa frön?

Gissar att Ni flesta kanner till eller hort hur banan industrin funkar >:D, kanske sett den svenska documentaren Bananas av Fredrik Gertten.
Aven de svamp angreppen branchen tampas med nu.. Och vad som antagligen kommer handa i framtiden (Folie hatten pa) :)
Ville mest bolla ideer o se om det finns fler som vill forsoka sakra o bevara "djungel bananen" (Har inte en aning vilken Musa eller art det ar)

Mvh C

 

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Banan frön....
« Svar #1 skrivet: 03 dec-18 kl 10:24 »
Den vanliga bananen är svår att bevara då den enbart kan förökas med sidoskott eller "pups" som det heter på engelska. Denna variation får inga frön alls. Däremot så finns det ett 20-tal olika ätliga sorter som är mycket goda, till och med godar i min mening, än vad den vanliga bananen är! Dessa sorter får frön men dessa är bara att spotta ut precis som när man äter vattenmelon.

Om du ska dra upp banan från frö så bör du helst först slipa fröna en aning för att sedan lägga dom i varmt vatten i ca 2 dygn. Detta ökar chanserna för att fröna ska gro dramatiskt. Se även till att krukan står på en varm plats, ex på ett element, kylskåp eller värmematta då fröna behöver mycket värme för att gro.
Förvänta dig inte att dom kommer att gro nästa vecka, det kan dröja flera månader eller upp till över ett år innan dom börjar gro! Mina tog ca 5 månader innan dom kom upp.

Vill du ha ännu mer information så kolla gärna in på bananas.org
Ett stort forum dedikerat till odling av bananer runt om i världen. Finns mycket information att hämta där!

Mvh G2T

rew488

  • Inlägg: 1
    • Lappland
SV: Banan frön....
« Svar #2 skrivet: 24 nov-20 kl 11:50 »
har sett folk driva upp små minibananer inomhus här i Sverige när jag var liten.
Kanske borde undersöka det närmre för det hade varit riktigt kul att odla lite egen frukt inomhus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare
von tratt, MultiMan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser