Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gula ärtor och bruna bönor  (läst 2340 gånger)

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
Gula ärtor och bruna bönor
« skrivet: 01 maj-19 kl 15:47 »

Är det någon som har en gulärt  som kallas för Torsdagsärt eller annan  gul ärtsort för ärtsoppa ? Söker också Brun böna

Jag behöver bara några stycken så jag har en start

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Gula ärtor och bruna bönor
« Svar #1 skrivet: 01 maj-19 kl 18:07 »
Gula ärter köper jag i den lokala matbutiken. En påse kostar under en euro (under tio kronor?), räcker jätterlänge och gror hur bra som helst! Jag groddar nya ärtskott varannan vecka eller så och slänger dem på lite planteringsjord i gamla plasttråg. Jag har även testat att plantera ut dessa skott. De växte bra och gav nytt utsäde.  :)
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Gula ärtor och bruna bönor
« Svar #2 skrivet: 02 maj-19 kl 13:24 »

Jo visst men jag är ute efter gamla ärtsorter dom som man köper på affären vet man inte vart dom kommer ifrån

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Gula ärtor och bruna bönor
« Svar #3 skrivet: 02 maj-19 kl 17:52 »
annan  gul ärtsort för ärtsoppa ?

Du sa inte gammal sort. Mina kommer från Finland. Och det blir väldigt god soppa på dem!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Gula ärtor och bruna bönor
« Svar #4 skrivet: 03 maj-19 kl 16:09 »
Jo visst men jag är ute efter gamla ärtsorter dom som man köper på affären vet man inte vart dom kommer ifrån
Jag tycker du ska gå med i Fröspararföreningen "Sesam". Där har du möjlighet att få tag i gamla ovanliga sorter som inte finns att få tag på ute i handeln. Underbart trevlig förening

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Gula ärtor och bruna bönor
« Svar #5 skrivet: 05 maj-19 kl 08:00 »
Impecta fröhandel har många kultursorter
https://www.impecta.se/sv/artiklar/margart-mors-stora.html

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gula ärtor och bruna bönor
« Svar #6 skrivet: 05 maj-19 kl 13:38 »
Runobergs fröer har många bra gamla sorter. Min sambo har odlat bruna bönor en gammal sort.
kretslopp

 

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Gula ärtor och bruna bönor
« Svar #7 skrivet: 12 sep-19 kl 15:55 »
Tack för alla tips


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare
xaelanar, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser