Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Min katt diggar grönsaker  (läst 7037 gånger)

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
Min katt diggar grönsaker
« skrivet: 10 dec-09 kl 20:01 »

 Tallriksmodellen  är bra även för katter  ;D

 


        micki o molly
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #1 skrivet: 12 dec-09 kl 21:48 »
Har en svart stor som gillar gul melon och gröna ärtor. Kom utmärglad från ingenstans för några år sen.
Större raskatt i sig men slät/korthårig. Får mig att tro på reinkarnation.... ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #2 skrivet: 13 dec-09 kl 09:18 »
Min ena svarta honkatt är galen i grönsaker. Tomater, gurka, paprika ingenting får ligga kvar på köksbänken.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #3 skrivet: 13 dec-09 kl 18:18 »
Min svarta gammelkatta älskar baljväxter (även okokta men blötlagda), groddar och torkad frukt - tillagade grönsaker är mums.
Båda katterna är galna i majs.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #4 skrivet: 13 dec-09 kl 18:24 »
Är det något genetisk hos svarta katter????::) ;D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #5 skrivet: 13 dec-09 kl 18:29 »
Min katt hona var trikolor . Men Äälskadeee Galia melon .
Katt honor ?

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #6 skrivet: 13 dec-09 kl 19:09 »
Vi hade en svart (!) hankatt som älskade majs och oliver. Han slogs för sina majskolvar och gömde dem för oss.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #7 skrivet: 13 dec-09 kl 21:06 »
Citera
Är det något genetisk hos svarta katter

Jag tror det är nåt specielt med reinkarnerade vegetarianer som dyker upp i kattskepnad....
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lucie

  • Gäst
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #8 skrivet: 13 dec-09 kl 21:41 »
Min katt var "smygvegetarian", åt bara torrfoder och filmjölk, försökte med allt från finaste nötkött till strömming men det gick inte. Däremot älskade hon att tjuvlapa av mitt örtté och smaska i sig Tartex...  ::)

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #9 skrivet: 13 dec-09 kl 22:19 »
Katter är knäppa ;).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Alissa

  • Inlägg: 71
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #10 skrivet: 14 dec-09 kl 11:29 »
Jag har haft en katthona som åt färska trattkantareller direkt ur korgen. Hon satt sedan och trampade förväntansfullt nedanför spisen när de stektes. Hon kunde "döda" för cocos i alla former - helst nybakade cocostoppar. Melon, gröna ärter, majs tillhörde också passioner i hennes liv. Även min skogishona älskade cocos.

En birma jag hade var frivillig vegetarian sitt första levnadsår. Redan som kattunge stal han skivor av fullkornsbröd större än han själv var så fort han fick chansen. Hackade grönsaker var det han föredrog till middag.

En katt hade slanggurka som sin stora passion, en annan älskade tomater och en av de två som finns i familjen nu är också tomatälskare. Och ost förstås! Hon är också förtjust i cocos och sötsaker. Under årens lopp tycker jag mig att märkt att honkatter gärna tycker om söta smaker, men inte hankatterna. Det kan ju också vara så att de individer som under årens lopp kommit in i min familj råkat ha den läggningen.

Jag tog hand om en övergiven sommarkatt och hon älskade rå vitkål och drack med förtjusning olivspad om hon fick chansen. Hon sippade även rödvin om det fanns skvättar kvar i glasen så det gällde att skölja ur dem innan hon upptäckte dem. Hennes största passion var däremot Ahlgrens bilar och sega råttor. Sånt fick vi stänga in i skåp med lås annars bröt hon sig in och åt upp det för oss. Samma katt var livrädd för katter men älskade hundar och var totalt orädd för dem!

Jag tog hand om en ettårig omplaceringskatt i somras, som sällskap till min gamla katt som förlorade sin bästis - hunden "Ursa" i somras. Mimmi gillade inte nykomligen Gaya, som tack och lov är en försiktig dam. Nu har Mimmi tydligen mjuknat i sin inställning för de låg tätt tillsammans i soffan bredvid mig för någon dag sedan och båda såg ut att njuta av varandra. Lycka!

Katter är fantastiska!


Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #11 skrivet: 14 dec-09 kl 13:37 »
Katter är knäppa ;).
Absolut!  ;D Och det är väl därför de är så underbara!
Men katter har inte smaklökar för sött, eftersom deras kroppar inte kan bryta ner socker. Kanske det är konsistensen hos Ahlgrens bilar och sega råttor som lockar...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #12 skrivet: 14 dec-09 kl 17:48 »
Men katter har inte smaklökar för sött, eftersom deras kroppar inte kan bryta ner socker.

Jag undrar om det verkligen är så. Iofs gillar min gammelkatta sega saker, men hon gillar honung också.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Tuppkaka

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #13 skrivet: 17 dec-09 kl 16:02 »
våra katter äter inget roligt ju  >:( De äter bara kattmat och ost... och såklart så är de galna i skinka.  ;) Man får akta händerna när man matar, för annars äter hon upp de istället.

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #14 skrivet: 18 dec-09 kl 09:38 »
Min katt avskyr fisk....känns lite märkligt för det skall väl vara en favorit.
Rått kött äter hon bara om det utgörs av möss hon tagit eller svansen på skogsödlor (resten av ödlan släpper hon lös i sovrummet, där jag får dem mellan tårna när jag går dit :-X)

Jag håller med om att katter är riktiga aliens (sluta kolla i rymden, de är redan här!)

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Månskensodlaren

  • Inlägg: 96
    • Hälsingland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #15 skrivet: 05 jan-10 kl 15:01 »
Mamma har en katt som är tokig i Baileys ställer man ifrån sig glaset så är hon där å lapar i sig så fort hon får chansen.  ;D

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #16 skrivet: 05 jan-10 kl 18:04 »
Mamma har en katt som är tokig i Baileys ställer man ifrån sig glaset så är hon där å lapar i sig så fort hon får chansen.  ;D

Givetvis - det är ju grädde i ;).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Månskensodlaren

  • Inlägg: 96
    • Hälsingland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #17 skrivet: 22 jan-10 kl 04:38 »
jo, men det smakar ju inte bara det.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #18 skrivet: 22 jan-10 kl 13:53 »
Minikatten stjäl gärna jordnötssmör, och mögelost. Krumelursvans gillar ostbågar och cheese balls...hon äter dem hela till skillnad från Vitmissen som helst bara slickar av det göttaste på ytan och lämnar de halvblöta ostbågarna i skålen :-[ . Lilla svarta Fräsetyget satte i sig broccoli häromdagen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Manegarm

  • Inlägg: 24
    • Västergötland
SV: Min katt diggar grönsaker
« Svar #19 skrivet: 10 feb-10 kl 18:09 »
Är det bara mina katter som är köttätare här ;) Favoritmaten är nog gris-och kycklinghjärta!

Fast iofs, dom gillar Havrefras och glass med jordgubbssmak! :D :P


Mina föräldrar hade en katt som älskade potatisskal! Han satt med när man skalade potatisen och fiskade upp skalen med klorna :P han åt även vattenmelon!
I've got dignity.
And a dream that I want to achieve.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser