Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alpackor i skåne  (läst 2346 gånger)

halvhippien

  • Gäst
alpackor i skåne
« skrivet: 23 okt-05 kl 21:30 »
Hej!
Läste för några dagar sen i metro om alpackor (lamaliknande djur) som man med framgång hade här i Skåne. Dess ull anses vara den finaste och mest exlusiva i världen och den blir 20-25 år.
Skulle dels vilja veta om någon här har erfarenhet av alpackor och dels vilja veta vad ni tycker om att föra in "främmande" djur i sverige.
ha en bra dag!
/erika

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:alpackor i skåne
« Svar #1 skrivet: 25 okt-05 kl 12:42 »
det är ingalunda några främmande djur,finns massa folk som har lama å alpacka i sverige, själva var jag på vippen att köpa två stycken som var utannonserade i annonsbladet.
tror att anders här på forumet har eller har haft lama eller packa. om inte annat vet han nog vem i älvsbyn som har.

som en liten anekdot kan jag berätta att för några veckor sen var det två från bolivia här å jag frågade då om dom här djuren.
dom har flera olika raser beroende på vad dom ska ha dom till,en är för att klövja,en för ull osv. han som jag pratade med hade det mesta av sina kläder gjort av ull och han sa att man kunde få 20 kg ull per år från ett djur. dom tål kyla utan problem,där han bodde på 5000 m höjd är vintrarna ungefär.
han berättade en massa mer men eftersom samtalet fördes medelst tolk var det lite förvirrat.
men det är ett bra djur,alla gånger.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:alpackor i skåne
« Svar #2 skrivet: 29 okt-05 kl 04:22 »
Jag kan ju inte säga att jag är förvånad!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: alpackor i skåne
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 12:53 »
För att få reda på ännu mer om dessa fantastiska djur så gå in på den Svenska Alpackaföreningen.

http://www.alpackaforeningen.se/
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: alpackor i skåne
« Svar #4 skrivet: 27 okt-11 kl 20:16 »
Jag har idag varit inne på den underbara internetbokhandeln Adlibris & kollat böcker. Jag har haft riktigit svårt att bestämma mig vilka böcker jag ska ta & beställa, men bra priser på dom flesta böcker.

Beställt böcker om Alpackor & Lamor där ifrån. Det är 4 st.böcker på engelska.

En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser