Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Cocko-po", ænnu en hundras  (läst 12682 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
"Cocko-po", ænnu en hundras
« skrivet: 25 mar-12 kl 23:04 »
Igår møtte jag en kolsvart vovve med vågig pæls. Hon fløt fram och viftade på svansen -så lycklig øver att vara ute och gå med både husse och matte. Och mig ville hon leka med på en gång. Jag frågade vad hon var och dom sa "Cocko-po", blandning av storpudel och Cockerspanniel som blivit en egen ras i USA. I USA har dom gjort en ras av storpudel och labrador också, kronprinsfamiljen hær i Norge har en. Den dær jag træffade igår var ju jættetrevlig men ræcker det inte med hundraser snart?!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 08:23 »
Cockapoo är senaste "innerasen" och blandisfabrikerna runt om i Sverige är i full gång  :-\ På vårt trim har vi massor av Cockapoos , bara 1 som är äldre än 3 år. (I själva verket har vi nog ungefär lika många Cockapoos som Pudlar i alla storlekar och dom sträcker sig i ålder mellan 4 månader och 15 år!)

Ursprungligen är det en Blandning mellan Americans Cocker och Mellanpudel men i Sverige blandas det mycket med vanlig engelsk Cocker. Temperamentet är ofta rätt pissigt och många hundar ha både exteriört och mentalt de sämsta av två världar.

De flesta som köper Cockapoo tycker att den absolut inte får se ut som en pudel vilket resulterar i att man inte får klippa ansikte och öron (det  gör man helt eller delvis på både pudel och Cocker) Det resulterar i hundar med sura skägg svamiga munsår och öroninflammationer  :-X Dessutom vill ägarna ofta har lurviga fötter vilket resulterar i svampiga och infekterade fötter. Som grädde på moset ska dom vara lurviga men få ägare kan borsta den svårskötta päls som de flesta Cockapoos har.

Pudel som inte badas och borstas på 3 månader mellan klippningarna (Många sköter sina pudlar så  :-\ ) behöver man nästan aldrig raka ner då man kan grovklippa bada använda balsam och sedan borsta föna ut trasslet utan besvär eller lidande för hunden. En Cockapoo som sköts på det viset är en klump som man oftast måste raka ner, i bästa fall kan man komma under de stenhårda tovorna med 3mm skäret men inte ens det brukar fungera alla gånger.... Resultatet blir en ful hund med kala fläckar röda blemmor i huden och en ägare som är sur på oss frisörer för att vi inte kunde göra hunden gullig som den på bilden dom hade med sig och visade....

Och nää blandrasen Cockapoo är verkligen inte en av mina favvoblandisar dels för att de flesta är tradiga mentalt men också för att de flesta har ägare utan verklighetsanknytning och tycker att det är viktigare att deras hund är gullig och rufsig än att den mår bra  :-X

Kan väl tillägga att det finns trevliga Cockapoo och insiktsfulla Cockapooägare men dom är inte i majoritet....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 09:19 »
Den dær jag træffade igår var ju jættetrevlig men ræcker det inte med hundraser snart?!
Egentligen, gör det?

Hundens roll i samhället har de senaste åren förändrats från arbetskamrat till håriga bebisar.  Nu anses ägaren grym om hunden faktiskt används till det den är avlad till eller få bo utomhus i hundgård. Sen att hunden då får en päls som klarar nätter i arktiskt klimat verkar inte förefalla människorna. ::)

Något som gör ont i mig är när jag ser en husky som hålls som sällskapshund och visas upp på utställningar, något varken individen eller rasen långsiktigt mår bra av det. :'( Vill man ha huskyns utseende men i sällskapstappning finns det en blandras som heter Alaskan Klee Kai.

Så svaret på din fråga är nej. Det behövs nya raser så de arbetande raserna får vara i fred från sällskapshundägarna och från utseendefixerade SKK.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 15:36 »
Vovven som jag träffade var blandning med storpudel, inte mellanpudel, och stor som en ganska liten storpudel. Hon var inte klippt i ansiktet men på tassarna. Alltid farligt då en ras eller rasblandning blir på modet. Om tio år eller så är det säkert välkänt att dom kräver mycket pälsvård och måste klippas i ansiktet för att må bra och då kanske färre vill köpa dem.

Så varför inte riktiga pudlar? Än om en och annan storpudel används i bruks eller som ledarhund så är det ju inte raser som behöver skyddas. Småpudlar har fått dåligt rykte mest för att folk fjollar bort dom. Enda vovven jag haft var en mellanpudel. Jag uppfostrade henne så gott jag kunde efter böcker -oerfaren tonåring som jag var. Hon var frisk och fin och älskade livet och alla människor hela sitt liv. (Fjorton år och elva månader.)

Finns ju dessutom Portugisisk vattenhund och de få som jag mött har haft stabilt psyke och varit bra familjehundar. Och så Pumi har ju blivit poppis -som en mellanpudel men kanske inte fullt så ädel. Den där Ching som dansade på Cruts, "freestyle", är en Pumi.
« Senast ändrad: 28 mar-12 kl 12:12 av Nina W »

honduvet

  • Inlägg: 41
  • min man och jag skriver här
    • Östergötland
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 08:38 »
Ursprungligen är det en Blandning mellan Americans Cocker och Mellanpudel men i Sverige blandas det mycket med vanlig engelsk Cocker. Temperamentet är ofta rätt pissigt och många hundar ha både exteriört och mentalt de sämsta av två världar.


Och nää blandrasen Cockapoo är verkligen inte en av mina favvoblandisar dels för att de flesta är tradiga mentalt men också för att de flesta har ägare utan verklighetsanknytning och tycker att det är viktigare att deras hund är gullig och rufsig än att den mår bra  :-X

Kan väl tillägga att det finns trevliga Cockapoo och insiktsfulla Cockapooägare men dom är inte i majoritet....
Tror nog du bara haft otur när det gäller temperamentet? Du kan ju inte mena att nästan alla Cocko-pos är "tradiga"?
Det är ju som du själv säger det, en blandras - alltså kan vem som helst ta fram en chocko-po, och jag tror inte ALLA har dumma pudlar och cocker's som de korsar???
bor på gård med höns, hund, får och hästar

honduvet

  • Inlägg: 41
  • min man och jag skriver här
    • Östergötland
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 08:44 »
Finns för övrigt att läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cockerpoo

En cockerpoo (även kallad spanielpoo, cockapoo eller spoodle) är en blandrashund som man får fram genom att korsa en amerikansk eller engelsk cocker spaniel med en pudel, oftast dvärgpudel eller toypudel, eller genom att para en cockerpoo med en annan cockerpoo. Namnet är en sammansättning av engelskans cocker och poodle (pudel). Det finns alltså bara två sorters cockerpoo: Amerikansk cockerpoo och engelsk cockerpoo.

En cockerpoo kan variera mellan ca 25-45 cm i mankhöjd och vikten kan vara ca 5-15 kg, beroende på vilken typ av hundar man har korsat. Cockerpoon har ofta en päls som inte fäller, pälsen är mjuk och mer eller mindre lockig. Den kan behöva klippas 2-3 gånger om året. En cockerpoo kan ha många olika färger, som svart, vit, brun, buff. De kan även vara flerfärgade.

Cockerpoon är en mycket trevlig och lättlärd hund, den lämpar sig väl för agility och den är även duktig på att spåra.

Denna typ av blandras har funnits i USA sen 1940-talet men blev populär först under 1960-talet. På senare år har de blivit ännu mer populära, även i andra länder som Australien och Sverige. I USA kallas de oftast cockapoo och i Australien spoodle.

Under hösten 2007 påbörjas arbetet att bilda en förening för dessa blandrashundar i Sverige. I december 2007 var föreningen i gång. Föreningen tog namnet SpanielPoo Sverige och breddade sig till att omfatta alla hundar som är en blandning av någon sorts spaniel och pudel, så kallade spanielpoo.

bor på gård med höns, hund, får och hästar

Kista

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 08:53 »
Och nää blandrasen Cockapoo är verkligen inte en av mina favvoblandisar dels för att de flesta är tradiga mentalt men också för att de flesta har ägare utan verklighetsanknytning och tycker att det är viktigare att deras hund är gullig och rufsig än att den mår bra  :-X
Låter bekant, lite som vissa hund utställare  ;D

Sussilo

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #7 skrivet: 01 apr-12 kl 09:08 »
ræcker det inte med hundraser snart?!

Jo, det tycker jag att det gör även om samhället förändras. Synen på hundar som t.ex. medför att de förmänskligas och behandlas som bebisar, medför inget gott för hunden. Låt arbetsraserna få vara och användas till det de ämnade för och sällskapsraserna fylla de funktioner de är bra på.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #8 skrivet: 01 apr-12 kl 10:46 »
Låter bekant, lite som vissa hund utställare  ;D
Skillnaden är att de flesta seriösa hundutsällare inte skulle låta sina utstälningshundar tova ihop till en klump, gå omkring med öroninflamation och munsår pga av dålig skötsel och stora svampiga infekterade fötter för att det är gulligt när dom är lurviga  :-X Man må tycka vad man vill om utställningar och utställnigshundar men man når sällan framgång med misskötta pälsar och sjuka hudar....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kista

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #9 skrivet: 01 apr-12 kl 10:48 »
Skillnaden är att de flesta seriösa hundutsällare inte skulle låta sina utstälningshundar tova ihop till en klump, gå omkring med öroninflamation och munsår pga av dålig skötsel och stora svampiga infekterade fötter för att det är gulligt när dom är lurviga  :-X Man må tycka vad man vill om utställningar och utställnigshundar men man når sällan framgång med misskötta pälsar och sjuka hudar....
Onda leder och andningsproblem är ju mycket bättre.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #10 skrivet: 01 apr-12 kl 10:58 »
Man må tycka vad man vill om utställningar och utställnigshundar men man når sällan framgång med misskötta pälsar och sjuka hudar...
[quote

Hmm....http://www.thekennelclub.org.uk/item/4199/23/5/3

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #11 skrivet: 01 apr-12 kl 11:08 »
Onda leder och andningsproblem är ju mycket bättre.
Nej inte alls, men det är inte det som är problemet med pudel, cockerspaniel eller Cockapoos. Det finns massor av osunda raser av djur och att göra något åt det är en lång och svår prosess. Att sköta sina djur dåligt för att man tycker att dom är gulligare när man inte sköter pälsen på dem det är något helt annat och det är tyvärr ett stort problem ibland de Cockapooägare jag möter. Deras hundar får nämligen inte se ut som en pudel (varför köper man en pudelblandis om man inte gillar pudel?) och ska därför ha lurviga ansikten, öron och fötter. Det gör att dom inte vill att man ska klippa deras hundar som en Cocker heller för då ser den ju ut som en pudel. Dessa ägare fattar inte att det finns skäl till att man friserar Pudel och Cocker som man gör och att dessa skäl inte är enbart estetiska utan också har med djurhälsa att göra.

Ta liknelsen med ett får. Alla är väl rätt eniga om att det är lämpligt att klippa får minst 1 gång/ år. Det handlar inte om att man klipper för att det ska se snyggt ut utan för att fåret ska må bra.

Man må tycka vad man vill om utställningar och utställnigshundar men man når sällan framgång med misskötta pälsar och sjuka hudar...
[quote

Hmm....http://www.thekennelclub.org.uk/item/4199/23/5/3

Det är väl bra att The Kennel Club har vidtagit sådana åtgärder? En diskad hund kan man knappast säga når framgång.... Och nä jag stödjer inte överdriven avel heller. 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kista

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #12 skrivet: 01 apr-12 kl 11:27 »
Nej inte alls, men det är inte det som är problemet med pudel, cockerspaniel eller Cockapoos. Det finns massor av osunda raser av djur och att göra något åt det är en lång och svår prosess. Att sköta sina djur dåligt för att man tycker att dom är gulligare när man inte sköter pälsen på dem det är något helt annat och det är tyvärr ett stort problem ibland de Cockapooägare jag möter. Deras hundar får nämligen inte se ut som en pudel (varför köper man en pudelblandis om man inte gillar pudel?) och ska därför ha lurviga ansikten, öron och fötter. Det gör att dom inte vill att man ska klippa deras hundar som en Cocker heller för då ser den ju ut som en pudel. Dessa ägare fattar inte att det finns skäl till att man friserar Pudel och Cocker som man gör och att dessa skäl inte är enbart estetiska utan också har med djurhälsa att göra.

Ta liknelsen med ett får. Alla är väl rätt eniga om att det är lämpligt att klippa får minst 1 gång/ år. Det handlar inte om att man klipper för att det ska se snyggt ut utan för att fåret ska må bra.
Det är dock lika mycket fel som vanvårdade hundar. Vissa utställare borde verkligen se efter aveln. och vissa borde se efter sin hunds välmående i päls och övrigt.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #13 skrivet: 01 apr-12 kl 11:41 »
Finns en annan spännande blandning me, Bull-shit...

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #14 skrivet: 01 apr-12 kl 17:09 »
Det är dock lika mycket fel som vanvårdade hundar. Vissa utställare borde verkligen se efter aveln. och vissa borde se efter sin hunds välmående i päls och övrigt.
Och vissa blandrasuppfödare borde lära sig lite om hund och de blandraser de föder upp. Jag gillar inte uttrycket att utställare borde se över aveln. Det är uppfödarens sak att se till att aveln är sund oavsett om du jagar, ställer ut, drar eller bara gosar med de hundar du föder upp. Att man som uppfödare ska avla på sunda individer tycker jag gäller tom blandrashundar även om de aldrig kommer i närheten av en utställning. Men det är kanske bar jag som tycker så  ;)

Tyvärr är nog inte osund rasavel det största problemet i Sverige längre. Jag uppskattar att den osunda blandrasaveln har blivit ett större problem idag. Och det är inte för att jag ogillar blandisar utan för att jag tycker synd om hundar som inte mår väl......

Om jag tittar på min kundkrets så har den ändrat sig mycket under de 15 år jag har jobbat. När jag började så var kanske 1 av 15 av mina kunder blandisar. Idag är över 50% blandisar och dom är inte alltid så sunda tyvärr.....

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

honduvet

  • Inlägg: 41
  • min man och jag skriver här
    • Östergötland
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #15 skrivet: 02 apr-12 kl 14:40 »
lina, du får ursäkta. Men jag tycker faktiskt du låter som en "anti blandisar" människa. Renrasigt ska det vara, punkt slut?
Ang Cockopoo så har min kompis en sån, och inget av det du skrivit tidare stämmer in, tradig och sånt.

Är väl mest för att du inte vill att folk ska skaffa blandraser du säger att den har hett temperament.....

Tycker alla bör se detta: Dokument Utifrån - Hundavel och Ras-standard
Dokument Utifrån - Hundavel och Ras-standard
« Senast ändrad: 20 apr-12 kl 00:04 av honduvet »
bor på gård med höns, hund, får och hästar

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #16 skrivet: 02 apr-12 kl 15:45 »
Lina, du får ursäkta. Men jag tycker faktiskt du låter som en "anti blandisar" människa. Renrasigt ska det vara, punkt slut?
Ang Cockopoo så har min kompis en sån, och inget av det du skrivit tidare stämmer in, tradig och sånt.

Är väl mest för att du inte vill att folk ska skaffa blandraser du säger att den har hett temperament.....
Om du hade läst vad jag skrivit så slutade mitt första inlägg om rasen så här:
.......
Kan väl tillägga att det finns trevliga Cockapoo och insiktsfulla Cockapooägare men dom är inte i majoritet....
Du får tro vad du vill om min inställning till blandisar men vi har massor av jättetrevliga Shih Tzu blandisar på jobbet. Vansinnigt trevliga till och med, men ofta med patellaluxationer, sternumkrok och navelbrock, medfödda fel som inte är skötselrelaterade... (förövrigt vanligt  på rasrena Shih Tzu också men inte lika vanligt) Cockapoo har vi ett fåtal trevliga och massor med tradig mentalitet. Dom få Cockapoo som ägarna har förstånd att sköta är förhållandevis friska övriga har öroninflammationer, munsår och svampiga fötter ibland med fukteksem.

Den absolut vackraste hunden jag sett i mitt liv var en blandis av totalt okänd härkomst även om man såg att det var vinthund i den. Den hade en gyllenröd färg som jag aldrig har sett på någon annan hund och den var dessutom supertrevlig. Hade jag fått ta med den hem så hade den bott här nu  ;)  Så är det att vara antiblandismänniska  ;D

Jag ser mest små blandisar på mitt jobb även om vi har en dels stora bamse drufsar också. Mycket kan man tycka om rasavel men som medlem i SKK så finns det i alla fall en del regler att följa. Som blandisuppfödare gör du som du vill och många av dem känner inte till vad som står i djurskydslagen och än mindre följer den.....

Jag undrar hur många Cockapoo uppfödare som kollar ögon, knän och höfter på sina avelsdjur. Det är nämligen sådant man kollar om man föder upp rasrena varianter av Pudel eller Cocker....Tyvärr är ju inte verkligheten sådan att problem som finns försvinner om man blandar. Har man otur så får man det sämsta från båda raserna...

Själv har jag en Amerikansk ras som inte är godkänd av SKK. Jag har kollat ögon och knän på alla mina hundar som har gått i avel. Samtliga veterinärer jag har träffat i samband med detta har tyckt att det är fantastiskt att jag gör hälsotest på mina vovvar fast jag "inte behöver" . Det säger ju en del tycker jag. Hade de flesta blandisuppfödare tagit sitt ansvar som uppfödare så hade jag inte varit unik i mina veterinärers ögon, eller hur  ;)

Sammanfattningsvis så har jag faktiskt inget emot blandisar. Däremot ogillar jag avel på osunda hundar och det är ett problem som inte är exklusivt för rashundsavel utan vida spritt i blandisaveln också.


 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sebbar

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #17 skrivet: 02 apr-12 kl 16:06 »
Lina du skriver att de flesta Cockopos på erat trim är typ vanskötta. Kanske beror på att de som kan klippa sina hundar och sånt oftast inte går till trim?

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #18 skrivet: 02 apr-12 kl 16:10 »
Vad många blandrashundsuppfödare glömmer är att att en hund inte automatiskt blir friskare
bara för att det är en blandras.

För om föräldradjuren bär på dåliga gener så kommer de slå igenom.

Detta gäller både renrasiga hundar och blandrashundar.

Så om man har två friska individer av två renraser- utan anlag för diverse kroppsliga och mentala fel.

Då kommer avkomman troligen vara frisk och kanske tom friskare pga den sk korsningseffekten. ( Som enl
tex grisuppfödare mfl känner väl till, treraskorsningar ( eller korsningar ur tre rena linjer) får optimala produktionsegenskaper.

Men om föräldradjuren bär på en massa dåligt så kommer det slå ut på valparna.

Däremot är det ju mer dokumentation på de renrasiga hundarna och de som är insatta i en ras har hyfsat koll på vilka individer som
ska kombineras för att  komma fram till ett bra resultat.

På blandrashundarna sker däremot nästan ingen dokumentation alls, vilket innebär att många djur paras trots att de bär på grava ärftliga fel
vilka förstås nedärvs.

Så jag skulle vilka säga att hundavel rent generellt är ett lotteri, men gäller det blandrasavel är det ett mera riskabelt lotteri om man använder blandrashund och korsar med blandrashund så som det ser ut idag.

Däremot om man parar två noga utvalda hundar vars egenskaper kompletterar varandra väl och som själva har god dokumentation både på sig själva och bakåt så är förutsättningen för en trevlig och frisk avkomma ungefär lika stora oavsett om man korsar två rena raser eller korsar två blandraser.

Men det finns ytterst få blandrashundar som har en god dokumentation av hälsotatusen både på sig själv och på föräldrarna i några led bakåt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Kista

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #19 skrivet: 02 apr-12 kl 16:16 »
Dock så får vi inte glömma att det oftast är rashundarna som har problemen som de sedan överför till blandisarna.. Parar du en rashund med problem med en annan ras så får självklart även blandrasen problem. Så skulle de renrasiga vara friska så skulle även blandisarna vara det.

Malines här igen

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #20 skrivet: 02 apr-12 kl 16:18 »
Men varför ska det uppstå en blandrasdiskussion så fort man nämner något om hundraser?

En sund uppfödare avlar på friska hundar. En korkad pengakåt, störd, uppfödare gör inte det.

En sund hundägare ser till hundens behov och sköter om hunden, en korkad, lat, störd ägare gör inte det.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #21 skrivet: 03 apr-12 kl 11:38 »
Men varför ska det uppstå en blandrasdiskussion så fort man nämner något om hundraser?

En sund uppfödare avlar på friska hundar. En korkad pengakåt, störd, uppfödare gör inte det.

En sund hundägare ser till hundens behov och sköter om hunden, en korkad, lat, störd ägare gör inte det.
Men en pengakåt uppfödare skaffar sällan renrasiga, dyra avelsdjur.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Gullregn

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #22 skrivet: 03 apr-12 kl 11:48 »
Och vissa blandrasuppfödare borde lära sig lite om hund och de blandraser de föder upp. Jag gillar inte uttrycket att utställare borde se över aveln. Det är uppfödarens sak att se till att aveln är sund oavsett om du jagar, ställer ut, drar eller bara gosar med de hundar du föder upp. Att man som uppfödare ska avla på sunda individer tycker jag gäller tom blandrashundar även om de aldrig kommer i närheten av en utställning. Men det är kanske bar jag som tycker så  ;)

Tyvärr är nog inte osund rasavel det största problemet i Sverige längre. Jag uppskattar att den osunda blandrasaveln har blivit ett större problem idag. Och det är inte för att jag ogillar blandisar utan för att jag tycker synd om hundar som inte mår väl......

Om jag tittar på min kundkrets så har den ändrat sig mycket under de 15 år jag har jobbat. När jag började så var kanske 1 av 15 av mina kunder blandisar. Idag är över 50% blandisar och dom är inte alltid så sunda tyvärr.....

Det är ju inte uppfödarna som bestämmer rasstandarden.
Utställingar bidrar till art göra vissa detaljer i hundraser extrema till överdrift.
Hundar som har extrema detaljer blir prisbelönade och då avlas det på dom och folk vill ju gärna ha hundar med titlar i sin huds stamtavla.
Inte mist jag shälv har en hund vars pappa är super delux sygg amerikansk champion,,men då inte i nån ras med extrema detaljer.
(den jycken var sund i huvuet OCH hade snyggchampiontitlar och levde länge utan sjukdom)
mamman til den hunden har australiensiska titlar i en mängd,,men BARA arbetande titlar! vilket jag tycker är en merit bra mycket större.
Klart vi parade bägge dessa och fick fram min hahund,,han e smart :)

at ha blandhund,,
javisst,,dom är söta o lite speciella och kan ha söta rasnamn.
MEN en del tror att sjukdomarna försviner!
ooops,,nix inte alls!
man blandar 2 raser som bägge kan ha sina problem och tillochmed förstärkas!

sund avel,,fins den?
ja bladd arbetande hundar,,,tror jag mej våga at säja :)


Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #23 skrivet: 03 apr-12 kl 12:23 »
Hundaveln är i alla sina grundstenar helt sjuk.
Om bara alla som parade hundar kunde fråga sig själv: "Har just min hund några bra egenskaper och/eller gener som kan tillföra sina avkommor något bra/tillföra rasen något viktigt?" och "Bär min hund på någon/några gener och/eller egenskaper som kan innebära besvär och/eller lidande för dess avkommor och/eller deras ägare?"
Svarar man "Ja!" på första frågan OCH "Nej!" på andra frågan, ja då kan det vara aktuellt att avla på hunden, renrasigt eller inte. Annars tycker jag fanimej att man kan låta bli, hur jävla söt man än tycker att ens hund är...  >:D

Min hunds uppfödare ville så gärna avla vidare på honom. En flatte som är lite för stor, alldeles för lättstressad, halvtaskig apportör, dålig markör, noll koncentrationsförmåga, har en bror som dog två år gammal i en oförklarlig akut magsjukdom, har kronisk gastrit, har en pappa som är överanvänd i aveln och som dessutom har gett mest höftfel av alla avelshundar i Sverige...
Det borde ju vara klart som solsken att INTE avla vidare på detta!  :o Och när jag påtalade några av hans brister så svarar hon med "Äsch, tar man bara rätt tik så är det ingen fara..." WHAT?!?!  :o >:D >:( :o  Jag kastrerade honom för att få slut på tjafset. Sen pratade hon inte mer med mig.  ::)
Jag har faktiskt inget förtroende för någon uppfödare, renrasig eller inte... Jag kommer att vara en seriös jävla pain in the ass nästa gång jag ska köpa valp!  o:) ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #24 skrivet: 03 apr-12 kl 12:45 »
Dock så får vi inte glömma att det oftast är rashundarna som har problemen som de sedan överför till blandisarna.. Parar du en rashund med problem med en annan ras så får självklart även blandrasen problem. Så skulle de renrasiga vara friska så skulle även blandisarna vara det.

Men eftersom det inte finns några ursprungliga ferala hundar kvar mer än möjligen dingon i Australien så kan man inte föra ditt resonemang eftersom ALLA blandrashundar inom några få generationer bakåt härstammar från renavlade hundar (dvs rashundar).

Så blandrashundarna är en mix av den genpool som finns bland rashundarna.

Så som du framställer det skulle det finnas nån form av blandrashund TM som är genetiskt perfekt och som sedan besudlas genetiskt av snedavlade rashundar. Men så är inte fallet. Jag har i alla fall inte sett nån som har Dingo.....

Och jag skriver ju faktiskt att om föräldrarna OAVSETT RAS och TYP är friska och utan genetiska defekter så blir avkomman självklart friskare än om föräldrarna bär på genetiska fel.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #25 skrivet: 03 apr-12 kl 12:46 »
Det är ju inte uppfödarna som bestämmer rasstandarden.


Jo ursprungligen är det så eftersom det  är uppfödarna som först startade rasklubbarna och bestämde standarden.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #26 skrivet: 03 apr-12 kl 13:32 »
Jo ursprungligen är det så eftersom det  är uppfödarna som först startade rasklubbarna och bestämde standarden.
Fast det står ingenstans i rasstandarden för Någon hund att aveln ska överdrivas tills hundarna blir sjuka...
Det finns en intressant tråd om hundavel som jag tror att det var Attes matte som startade.
Hundar som följde standarden för inte alls så länge sedan var Friska men rastypiska...
Domarna på utställningarna har chans att rätta till detta igen, det är ju dom som tolkar standarden och bedömer hundar som knappt kan gå eller andas som Vackrare än andra inom rasen ::) Bara för att det står i en standard att hunden ska ha kort nos så innebär det ju inte att den måste ha så kort, ihoptryckt nos att den knappt kan andas...
 SKK har ju börjat ta tag i det här med att domarna ska vara observanta på hälsan hos vissa raser, men det skulle ju behövas krafttag i hela världen...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #27 skrivet: 03 apr-12 kl 13:51 »

Domarna på utställningarna har chans att rätta till detta igen, det är ju dom som tolkar standarden och bedömer hundar som knappt kan gå eller andas som Vackrare än andra inom rasen ::) B

Fast det är ju upp till uppfödarna att välja om de vill ställa ut eller ej för vissa domare.  Om uppfödarna konsekvent vägrar att anmäla sig till utställningar
där domare dömer som prioriterar sånt som är osunt då skulle utställningsarrangörena inte ta in de domarna, eftersom de vill få arrangemanget att gå runt.

I mitt tycke ligger grundproblemet i att utställning är en så stark business världen runt. Status och business.  Och allting är ett cirkelresonemang... man kan inte bara skylla på uppfödarna i gemen, man kan inte bara skylla på uppfödarna och man kan inte heller skylla på de som väljer att köpa osunda raser för dyra pengar bara för att de har ett coolt eller bisarrt utseende,

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Gullregn

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #28 skrivet: 03 apr-12 kl 17:07 »
Jo ursprungligen är det så eftersom det  är uppfödarna som först startade rasklubbarna och bestämde standarden.

jomenvisst,,men då avlade man ju utan kunskap om genetik och sånt,,dom som avlar idag har ju inte varit med och bestämt standarden.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #29 skrivet: 03 apr-12 kl 17:11 »
jomenvisst,,men då avlade man ju utan kunskap om genetik och sånt,,dom som avlar idag har ju inte varit med och bestämt standarden.
Jo, de har varit med genom sin tolkning av standarden.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #30 skrivet: 03 apr-12 kl 18:06 »
Jag kan bara jämföra med kaninutstäkkningsvärlden. Det är varje uppfödares ansvar att inte avla fram och sälja djur med defekter.

Jag planerar att byta ras inom några år, eftersom hermelinerna har för många letala mutationer. Dvärggenen, mf och hippo. Inte kul. I dagsläget kan man inte vinna med en dvärgfri, och i usa har vinnarna dessutom ofta mf-genen. Båda ger mkt allvarliga missbildningar i dubbel uppsättning.
//Lina

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #31 skrivet: 03 apr-12 kl 21:55 »
Fast det är ju upp till uppfödarna att välja om de vill ställa ut eller ej för vissa domare.  Om uppfödarna konsekvent vägrar att anmäla sig till utställningar
där domare dömer som prioriterar sånt som är osunt då skulle utställningsarrangörena inte ta in de domarna, eftersom de vill få arrangemanget att gå runt.

I mitt tycke ligger grundproblemet i att utställning är en så stark business världen runt. Status och business.  Och allting är ett cirkelresonemang... man kan inte bara skylla på uppfödarna i gemen, man kan inte bara skylla på uppfödarna och man kan inte heller skylla på de som väljer att köpa osunda raser för dyra pengar bara för att de har ett coolt eller bisarrt utseende,

Men utställningar är väl avelsvärderingar i grunden?
Och man behöver väl bara titta på hur raserna förändrats under några årtionden för att förstå att det inte bara är ett fåtal domare som tolkar standarden på ett visst sätt?
Hur hundarna bedöms på utställningar (avelsvärderingar) måste väl vara det som styr aveln?
Här är förresten en länk till rasavelsdiskussionen:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=48489.0
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

shelale

  • Inlägg: 474
    • Västergötland
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #32 skrivet: 03 apr-12 kl 22:20 »
Finns en annan spännande blandning me, Bull-shit...

Den rasen har jag träffat på och den är hur söt o snäll som helst! (Iallfall den.) Det var som en mellanlånghårig engelskbulldog.  Men den hade faktiskt bättre nos trots att båda raser är rätt platta =)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #33 skrivet: 03 apr-12 kl 22:50 »
Hundaveln är i alla sina grundstenar helt sjuk.
......
/Sara
Och vad är det som gör hundavel mer sjuk än avel på höns (Bla extremt osunda slakthybrider som varken har "standard" eller ställs ut) avel på kor (raser som varken kan betäcka eller kalva normalt) eller för den delen avel på Guldfisk/Slöjstjärt (här har du också djur som inte ställs ut men ändå är avlade in absurdum)

Ärligt talat finns det många saker som inte är bra inom hundaveln men frågan är om hunduppfödare verkligen är värst  ???

 
För att lite återknyta till tråden har vi haft en helt  Cockapoo befriad dag på jobbet  ;) Vi är fyra som jobbar har klippt & badat  eller trimmar totalt 18 hundar, 7 blandisar och 11 rasrena vovvar idag. Blandisarna har varit Amris/Cavalier, Sheltie/Collie, Shih Tzu/Cotte, Lapphund/Japansk spets, Dansk Svensk gårdshund/Parson, Jack Russel/Westir och en "Rondell" (=så många korsningar att 4-vägs inte räcker  ;) )  De rasren var Dv Pudel, Shih Tzu, Bichon Frisé  Jack Russel, Cairn Terrier, Griffon, Chines Crested (Puff) och Chihuahua.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #34 skrivet: 04 apr-12 kl 00:27 »
Och vad är det som gör hundavel mer sjuk än avel på höns (Bla extremt osunda slakthybrider som varken har "standard" eller ställs ut) avel på kor (raser som varken kan betäcka eller kalva normalt) eller för den delen avel på Guldfisk/Slöjstjärt (här har du också djur som inte ställs ut men ändå är avlade in absurdum)

Jag har inte sagt att den extrema hundaveln är värre än all annan extrem-avel. All extremavel är skit, oavsett djurslag.

Vi utsätter djur för lidande bara för att vi vill plocka fram en eller flera specifika egenskaper, och det är fruktansvärt egoistiskt och omoraliskt. Ett djur ska vara mentalt och fysiskt friskt och ska kunna reproducera sig på naturlig väg. Allt annat är bara fel, fel, fel...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #35 skrivet: 04 apr-12 kl 01:41 »
Men det känns ju som att det är en större klyfta inom hundvärlden?

Ex bruksschäfer vs utställningsschäfer....
 Jämför med en utställningsdvärgvädurskanin och en hoppdvärgvädur. Utställningskaninen är lite mindre och kompaktare, hopparen lite mer högrest och smäcker. Men det är inte tal om några extrema skillnader eller hälsoproblem. Och en högpoängad utställningskanin kan bli mycket framgångsrik i hoppning också.

Medans utställningshundaveln verkar ha blivit helt "hemmablind" (eller prisvinnar/pengagalen?), och en utställningsschäfer kan aldrig bli polishund...

Eller?
//Lina

LillaKyrkjuves

  • Inlägg: 6
    • Gotland
    • Min blogg
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #36 skrivet: 05 apr-12 kl 10:42 »
Lina, du får ursäkta. Men jag tycker faktiskt du låter som en "anti blandisar" människa. Renrasigt ska det vara, punkt slut?
Ang Cockopoo så har min kompis en sån, och inget av det du skrivit tidare stämmer in, tradig och sånt.

Är väl mest för att du inte vill att folk ska skaffa blandraser du säger att den har hett temperament.....

Tycker alla bör se detta: Dokument Utifrån - Hundavel och Ras-standard
Dokument Utifrån - Hundavel och Ras-standard


Vill bara säga att det är skillnad på land och land. I England och USA så tillåter man bl a en högre inavelsgrad än i Sverige. Man tillåter även ngt som kallas för puppy mills, som är en uppfödningsform som närmast kan likna burhönsens levnadsstandard. Nu säger jag inte att den Svenska uppfödningen är utan problem, men du kommer ju inte långt i utställningar med en hund som "bara" är fin här. Psyket och hälsan ska vara mycket bra och hunden ska med egen glädje och egen vilja utföra de saker som de var först var framavlade för.

Vill du däremot se ngt som är riktigt äckligt och hemskt som händer i det här landet varje dag. Kolla in vart våra industrikycklingar och ägg kommer ifrån. Fundera även lite över den där fläskfilén från Danmark som hamnar på grillen i sommar.

Min svägerska är veterinär och jobbar mkt mot köttindustrin i såväl Danmark som Sverige och jag kan lova dig att vad som händer där, flera gånger varje dag, är långt värre än vad den filmen visar (nej jag försvarar inte uppfödarna i filmen. They're crazy and they need to go down!) Menar bara att det är VÄLDIGT poppis att hacka på folk som föder upp eller har rasrena hundar men ta en tur på blocket och kolla in många av blandisarna som finns där. Whippet+ Shar Pei samt labrador+Jack Russell är exempel på intressanta mixar. Har en kvinna här på ön som har en 9 årig rottisblandning. Hon har tagit en kull valpar på den varje år sen den var under året gammal. Känner många som köpt avkommor från den här hunden (Rottis+ shäfer+ Rhodesian ridgeback) och inte en ENDA av dessa är friska individer. Samtliga lider av skolios och problem med höfter och ländkotor. Vissa har lyckats få mentalt friska individer medan jag vet 2 som har fått sövas för att de blev ångestbitare. Har försökt anmäla uppfödaren till djurskyddet för den stackars tiken och hennes avkommor mår INTE bra. En sån sak som överexploatering av en tik är inte vanligt i hos kennlarna och anmäler man en kennel som missköter sig till SKK så kan de ju kyssa sin verksamhet goodbye.

I övrigt så har hälsa hos djur självklart med uppfödning och val av föräldradjur att göra. Men majoriteten kommer från hur man sköter sina hundar. Har haft och har både renrasiga och blandrashundar och inte en enda av dem har blivit under 13 år gamla. Labben jag har nu är renrasig och av utställningstyp. Hon är 12 år gammal och då alla hennes syskon är döda (både kullsyskon och från yngre kullar) så är hon fortfarande med mig ut på jakt och är pigg, frisk och muskulös. Hon har knappt ett grått hår och tom. veterinärerna gissar på att hon är hälften så gammal som hon ser ut. Så mycket hundhälsa är enligt mig beroende på hur naturligt liv hunden får ha (kan fö. säga att hon även har ställts ut). ;)

Jag vet att det här inlägget låter strängt och uppläxande men jag tycker inte det är ok hur mkt oseriös avel som finns inom MÅNGA arter. Inte bara hundar. Någon som föder upp blandisar kan ju självklart vara en bra uppfödare och välja bra föräldrar lika mkt som någon som föder upp rasrena djur. Men tyvärr så är det nog långt ifrån alla som tänker på djurens hälsa när de tar en kull.

LillaKyrkjuves

  • Inlägg: 6
    • Gotland
    • Min blogg
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #37 skrivet: 05 apr-12 kl 10:49 »
Men det känns ju som att det är en större klyfta inom hundvärlden?

Ex bruksschäfer vs utställningsschäfer....
 Jämför med en utställningsdvärgvädurskanin och en hoppdvärgvädur. Utställningskaninen är lite mindre och kompaktare, hopparen lite mer högrest och smäcker. Men det är inte tal om några extrema skillnader eller hälsoproblem. Och en högpoängad utställningskanin kan bli mycket framgångsrik i hoppning också.

Medans utställningshundaveln verkar ha blivit helt "hemmablind" (eller prisvinnar/pengagalen?), och en utställningsschäfer kan aldrig bli polishund...

Eller?

Du vet om att vädurskaninen har en extrem dödlighet under födsel p.g.a. sina stora huvuden va? Hade dvärgvädurar innan och ville så gärna ha en kull på min Nina. Parade henne med en fin, rastypisk hane och alla ungar dog under födseln. Provade igen lite senare och då fastnade en unge och vi fick avliva Nina. :(

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #38 skrivet: 05 apr-12 kl 10:51 »
jomenvisst,,men då avlade man ju utan kunskap om genetik och sånt,,dom som avlar idag har ju inte varit med och bestämt standarden.

Redan i början 1700-talet när de första officiella stamböckerna började komma kom på häst så avlades det fram superba djur inom den engelska fullblodsaveln.
Så även om man inte exakt kunde sätta tummen på vad som gjorde att vissa egenskaper nedärvdes så visste man mycket väl hur man valde ut bra avelsdjur för att nå ett önskat resultat. Jag har svårt att tro att kunskapen var mindre inom hund när det i stort sett var samma typ av människor som var drivande inom hundaveln.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #39 skrivet: 05 apr-12 kl 10:54 »
Och vad är det som gör hundavel mer sjuk än avel på höns (Bla extremt osunda slakthybrider som varken har "standard" eller ställs ut) avel på kor (raser som varken kan betäcka eller kalva normalt) eller för den delen avel på Guldfisk/Slöjstjärt (här har du också djur som inte ställs ut men ändå är avlade in absurdum)


Det finns utställningar för guldfisk... ( även för guppy)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #40 skrivet: 05 apr-12 kl 10:59 »
Redan i början 1700-talet när de första officiella stamböckerna började komma kom på häst så avlades det fram superba djur inom den engelska fullblodsaveln.


Då var iofs rasen i sin linda och man hade enstaka djur av arabisk, turkisk, spansk och nordafrikansk härstamning som man korsade med utvalda engelska djur.
Men nog hade de gamla engelska gubbarna koll på vad de gjorde avelsmässigt för väldigt fort blev det engelska fullblodet världskänt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #41 skrivet: 05 apr-12 kl 16:05 »
Du vet om att vädurskaninen har en extrem dödlighet under födsel p.g.a. sina stora huvuden va? Hade dvärgvädurar innan och ville så gärna ha en kull på min Nina. Parade henne med en fin, rastypisk hane och alla ungar dog under födseln. Provade igen lite senare och då fastnade en unge och vi fick avliva Nina. :(

Eh, nä. Det är absolut inget vanligt problem. Dvärgvädurar är en ras som har lätt för att föröka sig och få problem. Att första kullen misslyckas är däremot vanligt hos alla kaninraser. Om ungar fastnar under födseln så kan man hjälpa dom, jag har hjälp till två gånger hos förstagångsmammor och dom har klarat det mycket bra, och dessutom så har de ungarna som inte fastnat överlevt och blivit fina utställningskaniner.

Däremot så har hermelinerna för många otrevliga gener som leder till små kullar och låg överlevnadsgrad. Den vanligaste är dvärggenen, i dubbel uppsättning blir det sk "muppar" som i princip aldrig överlever. Parar man två dvärgar ryker 25%. En del hermeliner bär dessutom på MF eller Hippo, som också ger allvarliga missbildningar i dubbel uppsättning.
//Lina

LillaKyrkjuves

  • Inlägg: 6
    • Gotland
    • Min blogg
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #42 skrivet: 08 apr-12 kl 12:14 »
Eh, nä. Det är absolut inget vanligt problem. Dvärgvädurar är en ras som har lätt för att föröka sig och få problem. Att första kullen misslyckas är däremot vanligt hos alla kaninraser. Om ungar fastnar under födseln så kan man hjälpa dom, jag har hjälp till två gånger hos förstagångsmammor och dom har klarat det mycket bra, och dessutom så har de ungarna som inte fastnat överlevt och blivit fina utställningskaniner.

Däremot så har hermelinerna för många otrevliga gener som leder till små kullar och låg överlevnadsgrad. Den vanligaste är dvärggenen, i dubbel uppsättning blir det sk "muppar" som i princip aldrig överlever. Parar man två dvärgar ryker 25%. En del hermeliner bär dessutom på MF eller Hippo, som också ger allvarliga missbildningar i dubbel uppsättning.

Har aldrig haft några problem med dödlighet bland mina gotlandskaniner.  ;)
Varken hos första kullen eller de efterkommande.  Känner ingen annan här på ön som har haft det heller. Över lag så är de friska och sunda djur som växer bra, ger fin päls och otroligt gott kött. :D

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #43 skrivet: 09 apr-12 kl 16:36 »
Gottisar är speciella ja ;).
Dom är ju också motsatsen till "renrasiga", de ska vara så heterogena som möjligt.

Finns det lantraser hos hundar?
//Lina

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #44 skrivet: 09 apr-12 kl 17:46 »
Gotlandsstövare och dansk-svensk gårdshund är lantrashundar, men inte helt jämförbart med gotlandskaniner eftersom de har en rasstandard.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #45 skrivet: 24 apr-12 kl 07:14 »
Finns för övrigt att läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cockerpoo
Under hösten 2007 påbörjas arbetet att bilda en förening för dessa blandrashundar i Sverige. I december 2007 var föreningen i gång. Föreningen tog namnet SpanielPoo Sverige och breddade sig till att omfatta alla hundar som är en blandning av någon sorts spaniel och pudel, så kallade spanielpoo.

Det hade jag missat! Det måste jag undersöka. Jag har en sheltie/pudelblandis jag är mycket nöjd med och har faktiskt svårt komma på någon annan hund jag vill ha när denna går ur tiden.

EDIT: Tittade på hemsidan och minns att jag sett för något år sedan.
« Senast ändrad: 24 apr-12 kl 07:22 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

Mewz

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #46 skrivet: 24 apr-12 kl 07:22 »
Man kan ju undra lite över varför det finns ett behov av att hitta på nya "raser". Borde ju räcka med alla hundratals raser som redan finns. Borde ju finnas något för var och en ::)
Lyxhustru, kattuppfödare, genetiknörd och renrasfantast. Bor utanför stan med make, 4 ½ barn, ett dussin raskatter, 2 hundar, 2 hästar, blekingeankor och jumbovaktlar.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #47 skrivet: 24 apr-12 kl 07:24 »
Frågan har ett svar. Alla har vi olika intressen och önskemål.
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser