Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sagogryn, finns de fortfarande?  (läst 70546 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Sagogryn, finns de fortfarande?
« skrivet: 26 aug-11 kl 14:18 »
När jag var liten fanns det röda sagogryn, sedan försvann de och det fanns bara vita. Letade runt för några år sedan och det verkar som de vita inte heller finns längre. Är det någon som känner till om det fortfarande finns sagogryn att köpa någonstans?

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-11 kl 14:40 »
Hittade denna länk när jag googlade lite: http://www.allergimat.com/produkt.asp?id=619

Annars har jag aldrig sett sagogryn i affären, kanske för att jag heller aldrig sökt det.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LimJans

  • Inlägg: 8924
    • Dalarna
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-11 kl 14:42 »
Ica maxi här i stan har små söööööta påsar med sagogryn.
Den här sorten:

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #3 skrivet: 26 aug-11 kl 14:45 »
Det finns sagogryn på min lilla icaaffär , men jag har aldrig tittat närmare vilken färg. Jag vet inte ens vad man har sagogryn till... :-[

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #4 skrivet: 26 aug-11 kl 14:54 »
En äldre släkting till mig kallar hagel (som man skjuter villebråd med) för sagogryn.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #5 skrivet: 26 aug-11 kl 14:58 »
Tack för svar. Jag har tittat på ICA för längesedan då hade de inte, dags att göra en ny titt där.

Sagogryn har man till sagosoppa eller sagokräm.

Man kokar dem med vatten och fruktsaft, ev socker. Sedan blandar man i den frukt man vill ha. Katrinplommon och torkad frukt var det som jag brukade få hos mormor när jag var liten.

Man äter det på tallrik och bryter sönder knäckebröd över och med lite mjölk på. Så äter jag även rabarberkräm och annan kräm.

Cyklisten

  • Gäst

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #7 skrivet: 26 aug-11 kl 15:56 »
Jag brukade äta sagogröt när jag var liten. Då kokades grynen med mjölk och lite socker, kanongott! Ska leta upp ett paket igen!!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #8 skrivet: 26 aug-11 kl 16:07 »
Sagogrynssoppa var min favorit när jag var liten! Jag kallade det för soppa med flaggstångsknoppar :)

Coop har också sagogryn och jag har faktiskt en påse i skafferiet. Kanske dags för sagosoppa i helgen!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #9 skrivet: 26 aug-11 kl 16:10 »
Som det står på paketet på bilden längre upp i tråden, så är det i nuläget en dansk produkt. Finns ibland i svenska butiker, är vanligare i Danmark. Så gillar man dem får man väl åka på semester till Danmark (eller tura om man bor i Skåne...) och hamstra.

Det går precis lika bra att använda vanligt potatismjöl, men det är svårare att få en slät kräm/soppa då. Viktigt att man vispar potatismjölet med kallt vatten till en helt slät blandning.

Var det inte någon diskussion om att sagogryn var onyttiga för ett antal år sedan? Har för mig att det var något med någon tillsats som gjorde att de inte klumpade sig... Något var det i alla fall som gjorde att man inte fick sälja dem i Sverige, men de har nog ändrat på det nu, för jag har också sett dem i svenska affärer de senaste åren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #10 skrivet: 26 aug-11 kl 18:38 »
Jepp! Sagogryn har jag och gör soppa på. Snyggast med röd saftsoppa, godast med kräm på torkad frukt. Färgämnet vill jag minnas försvann i samma veva som pölsor(danska) inte skulle va röda.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #11 skrivet: 26 aug-11 kl 19:57 »
Lite kuriosa: namnet kommer av att sagogrynen tidigare tillverkades av sagopalmens märg. Genom Ostindiska kompaniet importerades tonvis med sagogryn under 1700-talet tillsammans med te, porslin, sidentyger och annat exotiskt. Sagogrynen var ett utmärkt förpackningsmaterial till ömtåligt porslin.  :)

Idag tillverkas de som sagt av potatisstärkelse och det är ju inte riktigt lika kuriöst...

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #12 skrivet: 26 aug-11 kl 23:55 »
Jag tycker att det blir stor skillnad med sagogryn jämfört med potatismjöl. Med potatismjöl så blir det ju helt slätt, med sagogrynen så blir det ju mjuka pärlor. Vackert är det också tycker jag.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #13 skrivet: 27 aug-11 kl 00:00 »
De tillverkas av Tapioka idag. Det är stärkelsegryn som utvinns ur kassavarot (maniok). Kanske finns det såna som tillverkas av potatisstärkelse också, men jag har inte sett sådana. Lättast hittar man sagogryn i utländska mataffärer. Svårt att hitta idag. Jag blir nostalgisk.  :D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

GöranFI

  • Inlägg: 1
    • Finland
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #14 skrivet: 20 jul-12 kl 07:01 »
I Finland finns det Helmigryn ("Pärlgryn"). De görs av potatisstärkelse. Kan användas på två sätt: med kallt vatten på samma sätt som potatismjöl, med kokande vatten som sagogryn.

Bäckaryd

  • Inlägg: 106
    • Småland
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #15 skrivet: 17 okt-14 kl 19:00 »
Hej!
Puttar denna tråden lite. Är det någon som vet hur man får tag på sagogryn just nu, 2014?
På "allergimat" verkar det inte finnas längre. Hösten och vintern blir sig inte lika utan
fruktsoppa med torkad frukt och sagogryn.
Hälsningar Anneli

LimJans

  • Inlägg: 8924
    • Dalarna
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #16 skrivet: 17 okt-14 kl 19:42 »
Googlade och det verkar som att City Gross har.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #17 skrivet: 17 okt-14 kl 20:01 »
Googlade och det verkar som att City Gross har.
Stämmer jag såg dom sist på city gross.
Har aldrig ätit, men log när jag såg paketet, mitt ex pratade om sagogryn.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #18 skrivet: 17 okt-14 kl 20:07 »
Jag har sett sagogryn på Ica Maxi.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Sagogryn, finns de fortfarande?
« Svar #19 skrivet: 18 okt-14 kl 01:20 »
Åh nu fick jag lust på Sagosoppa bara för det! Får väl pallra mig iväg till Citygrossen imorrn fast det är en bra bit att cykla.  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser