Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolhydrater och syrade grönsaker  (läst 4582 gånger)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
Kolhydrater och syrade grönsaker
« skrivet: 11 jan-11 kl 18:48 »
Min fru går på LCHF vilket säkert är nyttig men min odlarglädje försvinner litegrand när det är så mycket som inte är tillåtet för henne att äta och därför knappt lönt för oss att odla.
Men hur är det med syrade grönsaker, borde inte det gå att äta? Då omvandlas ju sockret till mjölksyra och andra sura ämnen. Borde inte kolhydratinnehållet sänkas då?
Jag har googlat en del men inte fått något vettigt svar än. Någon som vet?

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Kolhydrater och syrade grönsaker
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 19:07 »
Bara för att hon äter LÅG kolhydrat så betyder det inte INGA kolhydrater.

Hon kan äta allt ovanjord, det är underjords-stärkelserika hon ska se upp med =). Livsviktiga vitaminer och livsglädje får man ju i sig via grönsakerna =).
//Lina

jag71

  • Inlägg: 590
  • varma höns
    • Skåne
SV: Kolhydrater och syrade grönsaker
« Svar #2 skrivet: 11 jan-11 kl 19:18 »
Äh! Odlar glädjen ska väl inte försvinna. Jag äter helst LCHF för att jag får mindre ont i kroppen och ett mycket bättre humör  :-[ Jag odlar massor av kryddor (mest för att jag tycker om att lukta på dem), en del underjordsgrönsaker där väljer jag att äta de gula och vita morötterna före de orange då de ska innehålla mindre kolisar.  Ju mindre förädlade sorter desto mindre kolisar (oftast). Så kort odlingstid som möjligt är också önskvärt.

Sen är det inte hela värden att äta lite kolhydrater om man klarar av det. Jag som är en kolhydratmissbrukare av stora mått klarar av morötter och lite lök men inte tomater (jag blir sötsugen av tomater). Jag äter paprika - helst röd fast jag vet att jag borde äta grön istället.

Så prova er fram och klarar hon inte av syrade grönsaker så får du glädjen av att frossa i grönskaer och sen så får ni väl ge bort en burk lite nu och då istället för en blomma när någon fyller år. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Kolhydrater och syrade grönsaker
« Svar #3 skrivet: 21 jan-11 kl 20:39 »
Puttar upp tråden.
Frågan var väl snarast om kolhydratvärdet sjunker med syrningen. Sommarens grönsaker ska ju ändå förvaras på något sätt och då är ju mjölksyrning ett utmärkt alternariv.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Kolhydrater och syrade grönsaker
« Svar #4 skrivet: 21 jan-11 kl 21:02 »
Kolhydraterna sjunker vid syrningen , för det är de som omvandlas till mjölksyra , ättiksyra smörsyra och valerianasyra .bl.a.
Det går ju även att syra andra grönsaker , ärtor och bönor och gurkan blir mycket god syrad .

Vid surdegsbak så händer samma sak , kolhydrater omvandlas till socker / dextrin som sedan äts upp av jästen i surdegen . Genom att skålla mjölet innan man blandar det med surdegen omvandlas mer kolhydrat till socker .
Så bröd bakat av överbliven gröt borde funka .

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Kolhydrater och syrade grönsaker
« Svar #5 skrivet: 21 jan-11 kl 21:59 »
Tack för det!
Känns ju dumt att längta till hösten mitt i vintern, men jag ser redan fram emot att syra grönsaker! Aldrig gjort det förut.

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: Kolhydrater och syrade grönsaker
« Svar #6 skrivet: 21 jan-11 kl 22:12 »
Det finnes flere typer kullhydrater. Sukker-arter forgjæres ved melkesyregjæring. Men polysakkaridene - stivelse - som utgjør hovedbestanddelen i de næringsrike plantene: Poteter, korn etc. gjæres så vidt jeg vet ikke til melkesyre.

Djursam

  • Inlägg: 82
SV: Kolhydrater och syrade grönsaker
« Svar #7 skrivet: 09 mar-11 kl 17:58 »
AK Corall:
Det finns en jättebra bok om att mjölksyra själv av Annelies Schöneck.

Vargr:
Det låter mycket intressant! Innebär det att det med tanke på kolhydratinnehåll i den syrade produkten är bättre att syra ovanjord-grönsaker än rotfrukter eftersom de brukar innehålla mer kolhydrater i form av stärkelse?
Du får gärna skriva lite mer.  :-[ Jag är väldigt sockerberoende och äter bara gröna ovanjord-grönsaker. Det blir faktiskt lite tråkig i längden och jag längtar efter omväxling. Skulle vara härligt att äta mjölksyrade morötter... :D

Tips för de som tycker att syrat smakar för syrt: lite grädde gör underverk ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser