Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arméns kängor  (läst 13660 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Arméns kängor
« skrivet: 24 jan-07 kl 14:45 »
Vet inte om detta är rätt plats... men försöker ändå... Ni med erfarenhet - funkar arméns kängor på vintern, om man har rejäla raggsockar i? Är skaften nåt sånär höga så man slipper få in snö? Hur stora ska man ha för att få plats med raggsockar?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

lite_av_varje

  • Gäst
Re:Arméns kängor
« Svar #1 skrivet: 24 jan-07 kl 14:49 »
Vet inte om detta är rätt plats... men försöker ändå... Ni med erfarenhet - funkar arméns kängor på vintern, om man har rejäla raggsockar i? Är skaften nåt sånär höga så man slipper få in snö? Hur stora ska man ha för att få plats med raggsockar?
jag har ett par armekängor,jag använder raggsockor i dem anars är dem alldeles för kalla.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Arméns kängor
« Svar #2 skrivet: 24 jan-07 kl 14:57 »
Arméns M90 kängor är ljuvliga, smörj dem regelbundet, ha sockor, snöra kängorna ända upp och använd byxkrokar så håller de dig torr och varm i vilka förhållanden som helst.
JAg har använt armens M90 kängor som enda skor de senaste fjorton åren.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Arméns kängor
« Svar #3 skrivet: 24 jan-07 kl 15:04 »
Arméns M90 kängor är ljuvliga, smörj dem regelbundet, ha sockor, snöra kängorna ända upp och använd byxkrokar så håller de dig torr och varm i vilka förhållanden som helst.
JAg har använt armens M90 kängor som enda skor de senaste fjorton åren.
Instämmer i lovordandet om M90 kängan. Tillsammas med fältbyxor M90 häller de dig torrfotad och varm oavsett om du klampar runt i lera eller djupsnö.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Arméns kängor
« Svar #4 skrivet: 25 jan-07 kl 17:22 »
Det låter ju bra! Då ska jag snarast införskaffa dessa!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Arméns kängor
« Svar #5 skrivet: 26 jan-07 kl 22:49 »
Har precis gett mina älskade M90 två vändor smörja och ett par nya skosnören, nu ska de nog ta mig en bra bit till.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Arméns kängor
« Svar #6 skrivet: 28 jan-07 kl 03:00 »
Instämmer i lovordandet om M90 kängan. Tillsammas med fältbyxor M90 häller de dig torrfotad och varm oavsett om du klampar runt i lera eller djupsnö.

Är det kängor med eller utan vinterfoder? Har sett att det finns två varianter.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Arméns kängor
« Svar #7 skrivet: 28 jan-07 kl 11:47 »
Den stora skillnaden mellan vinterkängorna och marschkängorna är att vinterkängorna är anpassade för att användas till skidor, detta gör dem lite klumpigare.
Kvalitetsmässigt så är Marschkängorna och vinterkängorna likvärdiga, men marschkängorna är smidigare. Att gå i vinterkängorna är dock inte heller några problem.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Arméns kängor
« Svar #8 skrivet: 28 jan-07 kl 13:08 »
Ja då föredrar jag nog marschkängorn, med raggsockar i vintertid.
« Senast ändrad: 28 jan-07 kl 13:09 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Arméns kängor
« Svar #9 skrivet: 28 jan-07 kl 13:30 »
Eftersom man ska ha samma mängd sockor även i vinterkängorna så är marschkängorna att rekommendera.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Arméns kängor
« Svar #10 skrivet: 28 jan-07 kl 13:49 »
Eftersom man ska ha samma mängd sockor även i vinterkängorna så är marschkängorna att rekommendera.

Vinterkängerna är alltså inte fodrade då?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Arméns kängor
« Svar #11 skrivet: 28 jan-07 kl 13:50 »
Vinterkängorna är ganska tunnt fodrade.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Arméns kängor
« Svar #12 skrivet: 28 jan-07 kl 13:54 »
Tack för all information.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Arméns kängor
« Svar #13 skrivet: 29 jan-07 kl 11:29 »
Instämmer! :D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Maria Charlotte

  • Gäst
Re:Arméns kängor
« Svar #14 skrivet: 15 nov-07 kl 13:34 »
Hej!

Mina armekängor har dragit sin sista suck! Var kan jag köpa nya? De är ju jätte jätte bra.

Hälsningar Charlotte

kolaren

  • Inlägg: 190
Re:Arméns kängor
« Svar #15 skrivet: 17 nov-07 kl 00:05 »
Kollade på ett par Lundhags idag, när jag ändå var i storstan, 3300:-... fast mina gamla köpte jag -95, och än så länge är det bara den vänstra som tar in väl mycket vatten. Första fjällvandringen fick jag laga stackars fötterna med silvertejp men sen dess har kängorna suttit som gjutna. Dyra men billiga i längden får man väl säga.

Veztra

  • Inlägg: 31
Re:Arméns kängor
« Svar #16 skrivet: 22 nov-07 kl 16:01 »
Finns nya och beggade på tradera (nya för 500:- för någon månad sen).

Halvhöga, höga, vinter/sommarkänga och även någon tropikmodell har jag sett.

Själv har jag vinterkänga halvhög, lite tung för min smak och då jag använde sommarkängan även på vintern med en extra socka i lumpen skulle jag vilja ha den istället.

Om man söker lite på www.airsoftsverige.com hittar man fler inköpsställen.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Arméns kängor
« Svar #17 skrivet: 23 nov-07 kl 10:56 »
Finns nya och beggade på tradera (nya för 500:- för någon månad sen).
Tack för tipset!  :D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vårvind

  • Inlägg: 168
  • Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
Re:Arméns kängor
« Svar #18 skrivet: 01 jan-08 kl 19:05 »
Var hittar man M90 i skåne, jag vill inte gärna köpa på postorder då jag vill prova storlek först.

Någon som vet
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Pika

  • Inlägg: 86
Re:Arméns kängor
« Svar #19 skrivet: 06 jan-08 kl 14:16 »
I Skåne finns ett militär överskottsaffär, eller vad det heter vid E22 mellan infarterna till Flyinge och Hörby. Kan inte säga exakt var men man ser det lätt, precis vid vägen. Där borde finnas, de har det mesta. min sambo köpte sitt senaste par  M90 av en försäljare på Sweden Rock Festival. Vet inte vad han/företaget hette, men det finns alltså kringresande försäljning cokså, värt att kolla upp. Dessutom kostade de bara runt 900 kronor. Kanske var de begagnade men de såg helt nya ut. Oavsett så blir det billigt i längden för de håller ju.

hur sköter ni era kängor? Vilket är det bästa smörjmedlet tycker ni? Gärna något miljövänligt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 2 användare
Galaxie, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser