Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungtips  (läst 33341 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slungtips
« Svar #160 skrivet: 27 feb-17 kl 19:43 »
Kan man ha en extra liten horisontalare i händelse av ljung kanske?

Så har ju de komersiella biodlarna ofta löst det. I slunglinen har de en liggande radialslunga, får de ljungdrag så kör de ramarna i en självvändande slunga som lyfts fram från sin pall... Min självvändande har stått orörd i 17 år nu.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Slungtips
« Svar #161 skrivet: 28 feb-17 kl 08:23 »
Hehe, ja det förstår jag verkligen. Kan man slippa bära ramar så gör man ju det. =)

Grejen är att vi bara har 10 kvm i en mobil vagnlösning. Så slungan vi stoppar in istället för exempelvis hjulslungan (21 ramar) måste vara rätt liten men ändå ha kapacitet. Vill helst ha så lite elektronik som möjligt också.
« Senast ändrad: 28 feb-17 kl 09:04 av Georgisten »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #162 skrivet: 28 feb-17 kl 11:22 »
Har du inte (eller vill inte ta hand om) ljung så är det säkert en utmärkt slunga. Annars är det tangential som gäller om man ska vara noga med ord.

Karusellseparator har vi och det är ett mycket bra och funktionellt sätt att bli av med vax!
Brukar vara lagom att tömma skålarna efter 30-40 skattlådor och kör man finsil efter så klarar den oftast en dags slungning innan den blir igensatt.

Sjölisen kan du ha som "avtäckningsmaskin" genom att bara perforera vaxlocken några ggr. (Annars är den mest tänkt för att bearbeta ljung).
Flyttar du kakorna direkt till slungan behövs nog ingen sump och skruv och separatorn kommer att lätt ta hand om vaxflingorna.

Svaren beror också lite på hur stor odling du har eller tänker skaffa.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #163 skrivet: 28 feb-17 kl 11:46 »
-Separatorns innanmäte med två skålar som under körning kastas ut som slänggunga. Skovel matar upp honungen från bottenskålen och en tjyvtapp i botten på skålen släpper ut ren honung (som har högst densitet). OBS utmatningsrännorna är ej monterade på denna bild men syns i bild 3
- Det som kommer ut är nästan finsilat.
- Efter ett par timmars körning ligger en torr vaxkaka i skålarna
- Den avlägsnas lätt med en slev.
« Senast ändrad: 28 feb-17 kl 11:54 av Magnus_Hammargren »

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Slungtips
« Svar #164 skrivet: 28 feb-17 kl 13:41 »
Iom att vi har ljung uppe i Kolmården vi funderat på att flytta till så kan det nog vara bra med "tangentialare", jopps.  Fick ett tips om light line-slungan gällande trånga utrymmen, har inbyggd karusellseparator, men vet inte om den är så bra till ljunghonung. Någon annan som vet hur "ljungkompatibel" den är? Finns här: http://probee.se/

En sjölies till den och man borde väl ha skaplig kapacitet utan en massa elektronik?

Tack för bilder. Får jag låna dem till min rapport?

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Slungtips
« Svar #165 skrivet: 28 feb-17 kl 13:54 »
Det går bra :)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Slungtips
« Svar #166 skrivet: 28 feb-17 kl 15:39 »
Jag skulle nog beskriva light-line som att den har en inbyggd vaxslunga eller lågvarvig vaxcentrifug. Den torkar avtäckningsvaxet, men den silar inte mer än en mycket grov sil. Som vaxsil och slunga fungerar den säkert bra till ljung.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Slungtips
« Svar #167 skrivet: 28 feb-17 kl 17:31 »
Vad kostar en light line slunga?

Iom att vi har ljung uppe i Kolmården vi funderat på att flytta till så kan det nog vara bra med "tangentialare", jopps.  Fick ett tips om light line-slungan gällande trånga utrymmen, har inbyggd karusellseparator, men vet inte om den är så bra till ljunghonung. Någon annan som vet hur "ljungkompatibel" den är? Finns här: http://probee.se/

En sjölies till den och man borde väl ha skaplig kapacitet utan en massa elektronik?

Tack för bilder. Får jag låna dem till min rapport?

 

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Slungtips
« Svar #168 skrivet: 28 feb-17 kl 18:10 »
Jag skulle nog beskriva light-line som att den har en inbyggd vaxslunga eller lågvarvig vaxcentrifug. Den torkar avtäckningsvaxet, men den silar inte mer än en mycket grov sil. Som vaxsil och slunga fungerar den säkert bra till ljung.

Trots att den är radial (uppfattade den som sådan på bilder iaf)?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slungtips
« Svar #169 skrivet: 01 mar-17 kl 08:29 »
Trots att den är radial (uppfattade den som sådan på bilder iaf)?

Av vad jag sett så är den senaste modellen tangential? De ställde nämligen ut en med självvändande korgar på årets Yrkesbiodlarkonferens i Nyköping. Jag skulle inte tro att den duger som separator alls, möjligen som grovsil enligt Olofs påpekande.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Slungtips
« Svar #170 skrivet: 01 nov-18 kl 09:08 »
Jag fick inget svar på denna fråga på SBR:s forum, så jag prövar att återuppliva denna tråd med den istället:

Är det någon som har erfarenhet av de ukrainska slungor som säljs av argsomettbi.se? Själv är jag mest nyfiken på den 6-ramars självvändande som kostar 12.900:-, och om jag jämför med LP:s dito så kostar den 23.750:-, vilket onekligen är väldigt mycket dyrare. Är den senare så pass mycket bättre då också, med sin 230V-motor och allt? Eller om jag formulerar mig så här: är denna ukrainska med 24V-motor bra nog för mig som kommer att ha en sisådär 30 kupor i skogsbygd?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser