Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4-6-8årig växtföljd  (läst 7547 gånger)

Doro

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
4-6-8årig växtföljd
« skrivet: 03 jul-13 kl 10:08 »
Jag har just köpt hus (yaay) så nästa år kan jag anlägga ett trädgårdsland!  ;D
Jag undrar om någon vill dela med sig av sina erfarenheter och tips kring växtföljd. Vilka grönsaker odlar ni, i vilken ordning, hur stor area till varje? Blogglänkar?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #1 skrivet: 03 jul-13 kl 11:10 »
Jag har just köpt hus (yaay) så nästa år kan jag anlägga ett trädgårdsland!  ;D
Jag undrar om någon vill dela med sig av sina erfarenheter och tips kring växtföljd. Vilka grönsaker odlar ni, i vilken ordning, hur stor area till varje? Blogglänkar?
jag antar att det finns en del länkar här på forumet som är bra, jag vet inte så här på rak arm, du kan ju leta.......
Jag kört en del olika växtföljder. 3/6 åriga, 4 åriga och 5 åriga
Här är några principer för växtföljder:
näringsbehov, vilken växtdel som ska utvecklas, ogräsbearbetning,  skadedjurskontroll.
minst fyra år mellan kålväxter(eller växter av samma familj) och morötter, minst tre helst fyra mellan potatis osv
här två förslag (som båda har funkat för mig):
1.potatis (med kompostgiva)
kålväxter (med kompost eller gödselgiva)
morötter, lök, palsternackor mm
bönor, bondbönor, ärtor (alternativ: gröngödsling)

2. (femårig)
potatis (gödsel eller kompostgiva)
bönor, bondbönor, ärtor (alternativ: gröngödsling eller en del gröngödsling)
Kålväxter (gödsel eller kompostgiva)
morötter, lök, palsternackor mm
gröngödsling, tex rajgräs, perserklöver,blodklöver blandning

Den senare tycker jag är bättre om du kan dela in landet i fem delar (bland annat jämnare gödsling och längre)
Som kålväxter räknar jag alla växter som tillhör familjen korsblommiga växter alltså även tex rädisor eller rucola..... Detta för att alla dessa växter drar till sig samma skadedjur eller svampangrepp som den fruktade klumprotssjukan.

Men det finns också metoder som inte bygger lika strikt på växtföljder utan på vilka växter som trivs ihop. de samodlar man i så fall.
Berätta lite vad du har tänkt odla och äta och hur mycket så kanske det går att 'skapa' en lämplig odlingsplan.



kurt

  • Inlägg: 3488
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #2 skrivet: 03 jul-13 kl 12:31 »
Grovt sett bör man alltså lära sig skilja mellan de olika växtfamiljerna, men sedan kan man för speciefika sjukdomar behöva göra ännu striktare regimer t ex om man har skorv på potatisen:

”Det är viktigt att försöka hålla en så god växtföjd som möjligt för att minska smittrycket i marken mellan varje potatisgröda. Rekommenderat intervall för en god effekt är 4-6 år. Man bör då inte heller ha kålrötter, betor eller någon annan värdväxt inlagd i växtföljden.”

http://www.slu.se/Global/externwebben/nl-fak/ekologi/V%C3%A4xtskydd/faktablad/Faktablad_om_vaxtskydd_51J.pdf

Doro

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #3 skrivet: 03 jul-13 kl 14:03 »
Jag har läst en del i en jättetjock bok som heter typ "vår trädgård" där de delar upp växterna i dessa grupper:
potatisväxter (bla tomat)
kålväxter
lök
aster (sallad mm)
selleri (morot)
gurkväxter
.. vad var det mer?

Eftersom jag börjar från scratch och har stora planer  ;) så tänkte jag göra ett smart system från början. Min idé är att göra bäddar som är 3,5 meter långa och 140cm breda, dessa mått kommer ifrån kompostgaller som är 70X90cm. Dessa ställer jag på högkant runtom som staket (fem på rad =3,5m) för att hindra hundar och småbarn från att komma in och trampa ner. Förhoppningsvis så håller de rådjur ute också... kanske. I framtiden kanske man gör typ fin gärdsgård istället, men kompostgaller är flexibelt och skoj tycker jag.

I alla fall: Bäddar som är 140cm breda, med gångar på 70cm mellan.  Vad jag vill odla är först och främst tomater. Till dessa är min vision att jag ska göra en polytunnel i form av en flyttbar kupa av böjda rör och byggplast. Den ska ligga över två bäddar, så man har en gång i mitten. Den blir ca 2 meter hög där man går. Eftersom jag gillar tomat så kanske jag vill ha båda dessa bäddar (1,4X3,5) med tomat, men i början kanske jag bara tar ena bädden och så blir det gurka i den andra. Eftersom tomat och gurka är olika växttyper så kanske de kan komma efter varandra i växtföljden? Hm. Jag vill också odla lite potatis, men det behöver ju inte vara i tunneln så jag kanske få ha ytterligare en bädd för dem... många bäddar blir det.....

Nåja: utanför polytunneln så ska jag göra några bäddar med kålväxter (MÅSTE ha broccoli), lök, morötter &rödbetor och kanske en remsa sallad. Sallad hör visst till asterväxterna, betyder det att det är samma grupp som blommorna? Kan man göra ett skifte med sallad och snittblommor t.ex?

Sen vill jag också ha majs. Nån gång läste jag om "tre systrar", samplantering av majs, störböna och squash och det vore ju läckert. Vad kan man ha före/efter det i växtföljden?

Förhoppningsvis så kan vi skaffa oss ett gäng hönor och då är min vision att de ska ha ett flyttbart hönshus så att de kan vistas på de bäddar som ligger i träda. Då blir det att vi slänger in kompost till dem så att de omvandlar det till gödsel. Det måste väl vara väldigt bra, eller?

Vilka växtgrupper är mest näringskrävande/minst? Liksom i vilken ordning är det smartast att planera dem?

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #4 skrivet: 03 jul-13 kl 17:48 »
Jag kör med 4-årigt växelbruk; 1. balgväxter, 2. kål, 3. rotfrukt, växteråsgurka 4. lök
Jag odlar näringskrävande kål efter balgväxter, eftersom balgväxter binder kväve i jorden.

Eftersom jag har höns, gödslar jag med hönsgödsel. Vissa år odlar jag potatis också, men då så långt ifrån tomater som möjligt. Jag har fått potatisbladmögel på tomaterna något år och det var inte roligt! Jag fick kasta minst 150 tomater :o De fick brunröta!
MVH Rosita zon 1

MalinH

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #5 skrivet: 03 jul-13 kl 18:58 »
Köp boken Självhushållning på djupdal! Det är underbar!

Higgins

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #6 skrivet: 03 jul-13 kl 22:57 »
Jag har läst en del i en jättetjock bok som heter typ "vår trädgård" där de delar upp växterna i dessa grupper:
potatisväxter (bla tomat)
kålväxter
lök
aster (sallad mm)
selleri (morot)
gurkväxter
.. vad var det mer?

Eftersom jag börjar från scratch och har stora planer  ;) så tänkte jag göra ett smart system från början. Min idé är att göra bäddar som är 3,5 meter långa och 140cm breda, dessa mått kommer ifrån kompostgaller som är 70X90cm. Dessa ställer jag på högkant runtom som staket (fem på rad =3,5m) för att hindra hundar och småbarn från att komma in och trampa ner. Förhoppningsvis så håller de rådjur ute också... kanske. I framtiden kanske man gör typ fin gärdsgård istället, men kompostgaller är flexibelt och skoj tycker jag.

I alla fall: Bäddar som är 140cm breda, med gångar på 70cm mellan.  Vad jag vill odla är först och främst tomater. Till dessa är min vision att jag ska göra en polytunnel i form av en flyttbar kupa av böjda rör och byggplast. Den ska ligga över två bäddar, så man har en gång i mitten. Den blir ca 2 meter hög där man går. Eftersom jag gillar tomat så kanske jag vill ha båda dessa bäddar (1,4X3,5) med tomat, men i början kanske jag bara tar ena bädden och så blir det gurka i den andra. Eftersom tomat och gurka är olika växttyper så kanske de kan komma efter varandra i växtföljden? Hm. Jag vill också odla lite potatis, men det behöver ju inte vara i tunneln så jag kanske få ha ytterligare en bädd för dem... många bäddar blir det.....

Nåja: utanför polytunneln så ska jag göra några bäddar med kålväxter (MÅSTE ha broccoli), lök, morötter &rödbetor och kanske en remsa sallad. Sallad hör visst till asterväxterna, betyder det att det är samma grupp som blommorna? Kan man göra ett skifte med sallad och snittblommor t.ex?

Sen vill jag också ha majs. Nån gång läste jag om "tre systrar", samplantering av majs, störböna och squash och det vore ju läckert. Vad kan man ha före/efter det i växtföljden?

Förhoppningsvis så kan vi skaffa oss ett gäng hönor och då är min vision att de ska ha ett flyttbart hönshus så att de kan vistas på de bäddar som ligger i träda. Då blir det att vi slänger in kompost till dem så att de omvandlar det till gödsel. Det måste väl vara väldigt bra, eller?

Vilka växtgrupper är mest näringskrävande/minst? Liksom i vilken ordning är det smartast att planera dem?

Vill bara meddela (egen erfarenhet) att rådjur kan hoppa MYCKET högt. Både IN och UT. Stängsla in med fårnät, dubbel höjd.
Jordiga skor och händer är vackra!

Doro

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #7 skrivet: 04 jul-13 kl 10:55 »

Citera
Vill bara meddela (egen erfarenhet) att rådjur kan hoppa MYCKET högt. Både IN och UT. Stängsla in med fårnät, dubbel höjd.


Vi kommer att ha viltstängsel runt hela gården eftersom vi ska ha får som betar av sly, det får nog sitta kvar sen för att skydda trädgårdsland och fruktträd!  :)

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #8 skrivet: 04 jul-13 kl 11:02 »

Vi kommer att ha viltstängsel runt hela gården eftersom vi ska ha får som betar av sly, det får nog sitta kvar sen för att skydda trädgårdsland och fruktträd!  :)
Jätte bra lösning har ni tid ork och råd så kan man kombinera med plan som ger lite skugga efter som att många växter trivs och blir godast om dom får växa på skuggig plats. Fåren får ju på det viset oxå lite skugga heta dagar (bara en tanke)..

-När det gäller landen så försöker jag planera för 3-4 mindre land vill följa min morfars odlingsråd (han var ju bonde). Vandrar mellan landen så att exempel inte potatisen växer i samma varje år och att landen får "vila" vart tredje år (fast det an bli svårt).. Men så gjorde han med åkermarken..
« Senast ändrad: 04 jul-13 kl 11:09 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #9 skrivet: 04 jul-13 kl 15:59 »
Jag har just köpt hus (yaay) så nästa år kan jag anlägga ett trädgårdsland!  ;D
Jag undrar om någon vill dela med sig av sina erfarenheter och tips kring växtföljd. Vilka grönsaker odlar ni, i vilken ordning, hur stor area till varje? Blogglänkar?

Växtföljdstanken utgår ifrån att man odlar monokulturer.

Om man istället blandar flera olika grödor i varje land får man ut mycket mer per areaenhet och dessutom blir odlingarna mer balanserade och därmed motståndskrafitiga mot angrepp. Ogräset får också svårare att få fäste eftersom jorden täcks bättre. Klassiska kombinationer är spenat+morot+salladslök och majs+pumpa+bönor, men låt fantasin flöda. Ärter och bönor kan klättra på sparris och jordärtskocka, gurka kan täcka marken under alla höga och smala växter. Spenat och salllat kan vara generell förkultur med tidig skörd. Naturligtvis blir det ännu stabilare om man flyttar runt kombinationerna år från år för att få så mycket variation som möjligt. Ätliga blommor kan vara med i samtliga land: t ex ringblommor, gurkört, krasse, viol.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #10 skrivet: 04 jul-13 kl 17:24 »
Opicina: Jätte bra tips!
Jag har läst att man även kan odla Basilika lite här och var så ska jorden bli starkare och friskare (man ska på det viset slippa låta den vila). -Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte.. Tänkte att du eller någon annan här kanske vet??
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Doro

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #11 skrivet: 04 jul-13 kl 20:21 »
Växtföljdstanken utgår ifrån att man odlar monokulturer.

Om man istället blandar flera olika grödor i varje land får man ut mycket mer per areaenhet och dessutom blir odlingarna mer balanserade och därmed motståndskrafitiga mot angrepp. Ogräset får också svårare att få fäste eftersom jorden täcks bättre. Klassiska kombinationer är spenat+morot+salladslök och majs+pumpa+bönor, men låt fantasin flöda. Ärter och bönor kan klättra på sparris och jordärtskocka, gurka kan täcka marken under alla höga och smala växter. Spenat och salllat kan vara generell förkultur med tidig skörd. Naturligtvis blir det ännu stabilare om man flyttar runt kombinationerna år från år för att få så mycket variation som möjligt. Ätliga blommor kan vara med i samtliga land: t ex ringblommor, gurkört, krasse, viol.

Oooh. Intressant!

Jag ska definitivt skaffa boken om djupadal, den är nog nåt för oss. Hittills har jag läst mycket i AnnaMaj HermanssonWandts bok (eftersom hon är en släkting till min man och den stod i bokhyllan). Men jag vill veta mer om samodling! Och om olika växtgruppers särskilda behov.

Sen undrar jag också hur man kan ta reda på jordens kvalitet? Tex står det att vissa växter trivs i ett visst pH, men hur kollar man det och hur justerar man det om det behövs?  ???

Doro

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #12 skrivet: 04 jul-13 kl 20:23 »
Jätte bra lösning har ni tid ork och råd så kan man kombinera med plan som ger lite skugga efter som att många växter trivs och blir godast om dom får växa på skuggig plats. Fåren får ju på det viset oxå lite skugga heta dagar (bara en tanke)..

-När det gäller landen så försöker jag planera för 3-4 mindre land vill följa min morfars odlingsråd (han var ju bonde). Vandrar mellan landen så att exempel inte potatisen växer i samma varje år och att landen får "vila" vart tredje år (fast det an bli svårt).. Men så gjorde han med åkermarken..

Menar du att landen är rejält skilda åt? Jag tycker att det verkar smått hopplöst att odla potatis på ett "säkert" sätt. Det vore om man gjorde ett land i vardera änden av tomten...

 

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #13 skrivet: 04 jul-13 kl 21:30 »
Menar du att landen är rejält skilda åt? Jag tycker att det verkar smått hopplöst att odla potatis på ett "säkert" sätt. Det vore om man gjorde ett land i vardera änden av tomten...
Jag har dom väldigt spridda ja. sen gödslar jag olika beroende på vad jag tänker ha var..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #14 skrivet: 05 jul-13 kl 11:25 »
Naturligtvis blir det ännu stabilare om man flyttar runt kombinationerna år från år för att få så mycket variation som möjligt.

Det vill säga en vanlig växtföljd.

Doro

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: 4-6-8årig växtföljd
« Svar #15 skrivet: 09 jul-13 kl 23:14 »
Wow, jag var på coop bygg och hittade en sandlåda som har måtten 120X120!  :) Den måste testas till odlingslåda.. den har lock dessutom.

Planen för i år är att gräva upp en ruta och så gröngödsling där. Så har jag en finfin plats för odling i vår. Kanske börjar med broccoli, den enda grönsaken som mina barn är intresserade av att äta.  ;)

ÅÅÅH. Vad underbart att äntligen ha JORD! ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser