Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra gjutjärnspanna  (läst 70118 gånger)

Maskros

  • Inlägg: 19
    • Västerbotten
Rengöra gjutjärnspanna
« skrivet: 26 mar-13 kl 20:21 »
Hur ska jag rengöra min gjutjärnspanna? Min diskborste vart full av fett efter några diskningar (utan diskmedel) så att det vart värre när man borstade.

Gården Lund

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #1 skrivet: 26 mar-13 kl 20:43 »
Såhär står det på nätet ;D
 
 I en gjutjärnspanna använder man aldrig (eller i stort sett aldrig) diskmedel. Bästa sättet att rengöra den är att koka upp vatten i den och rengöra med diskborste under rinnande varmt vatten medan pannan är het, därefter sätta tillbaka den på plattans eftervärme och låta den torka och svalna på plats.

Plättlaggar och crêpes/omelettpannor får under inga omständigheter rengöras med diskmedel.

Anledningen till ovanstående är att gjutjärn är poröst och diskmedelssmaken kan stanna kvar länge. En bra gjutjärnspanna måste också "stekas in", och rengöringsmedel fördärvar processen.

Teflonpannor däremot är annorlunda. Beläggningen ska skydda mot vidbränning och är inte porös. Diskmedel anbefalles samt luft- eller handdukstorkning. Diskar man under rinnande varmt vatten gör det inget om pannan är het, men har man t.ex. stekt bacon bör fettet hällas av först. Om det bränner vid i en teflonpanna eller bildas beläggning (vilket händer när billiga pannor åldras ) kan man koka upp vatten + en diskmaskinstablett i den och diska ur, och pannan blir som ny.

 

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #2 skrivet: 26 mar-13 kl 20:46 »
Skölj, skrapa ur det värsta, häll i vatten, ett par centimeter, ställ på plattan och koka upp. När vattnet kokar ta av från plattan och diska ur med diskborsten. Om du har rinnande varmvatten, skölj ur pannan med det. Ställ tillbaka pannan på plattan så att den torkar ordentligt.

"Pucktvåa
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vindensbonig

  • Gäst
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #3 skrivet: 26 mar-13 kl 20:48 »
Lite fel årstid men har du sand någonstans så kan du använda den  för att rengöra sand och vatten i hop .

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #4 skrivet: 26 mar-13 kl 20:51 »
Skölj av med lite vatten medan pannan är het och torka torr med papper.
Om du har problem med att det bränner fast, värm upp pannan med ett rejält lager salt och låt stå på värmen minst en kvart, vrid av värmen, töm av saltet och täck botten i pannan med matolja, ställ tillbaks på plattan när den svalnat av tömmer du bort överskotsoljan och torkar av.
Vi använder aldrig borste i pannan :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Maskros

  • Inlägg: 19
    • Västerbotten
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #5 skrivet: 26 mar-13 kl 21:22 »
Tack för tipsen. En annan fråga. Hur får jag fin svart och slät stekyta? Min panna är ny och är väldigt grov i ytan och väldigt grå förutom en större brun fläck av bränt fett.

Bonnafan

  • Gäst
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #6 skrivet: 26 mar-13 kl 21:25 »
Lite fel årstid men har du sand någonstans så kan du använda den  för att rengöra sand och vatten i hop .

Du menar å sandblästra Grytan,

vindensbonig

  • Gäst
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #7 skrivet: 26 mar-13 kl 21:29 »
Du menar å sandblästra Grytan,
Nä skura  när man ren gör  med sand och vatten .

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #8 skrivet: 26 mar-13 kl 22:50 »
Om en gammal gjutjärnspanna är riktigt svårt ingrodd, kanske till och med så att den luktar härsket eller mögligt, så kan man vara så illa tvungen att diska ur den med diskmedel. Se dock till att använda ett diskmedel som är fritt från färg och parfym, alltså INTE t ex Yes. Man kan gärna låta pannan stå på spisen och småputtra några timmar med måttligt stark diskmedelslösning och så skrubbar man med diskborste då och då, fyller på mer vatten i god tid innan det kokar bort. När pannan är tillräckligt ren så får den stå på kokning några timmar med rent vatten för att avlägsna diskmedlet ur porerna. Och så bör man ju steka in pannan på nytt efteråt, så att gjutjärnets porer får tillfälle att dra åt sig fett.

Sandblästring är bra om det är mycket fastbränd smuts som inte ens maskindiskmedel biter på, i synnerhet på utsidan av pannan. Se dock till att skydda eventuella emaljerade ytor under blästringen. Efter blästring bör man diska och koka ur pannan grundligt så att man inte får blästersand i maten sedan.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #9 skrivet: 28 mar-13 kl 18:29 »
För att bränna in pannan efter rengöring, så häll i ett tunnt lager matolja, sätt plattan på hög värme och bränn tills oljan gått in i pannan. Det kan osa och ryka lite under tiden.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Till salu

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #10 skrivet: 30 mar-13 kl 13:05 »
Har köpt en del beg. gjutjärnsobjekt på auktion, dessa får sig alltid en omgång med sand och stålull, men sköter man sedan rengöringen så håller de sig fina länge.

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #11 skrivet: 30 mar-13 kl 15:36 »
Hur ska jag rengöra min gjutjärnspanna? Min diskborste vart full av fett efter några diskningar (utan diskmedel) så att det vart värre när man borstade.

Jag brukar torka ur pannan med hushållspapper först om det är mer än väldigt lite fett kvar sedan tidigare. Då får man bort det mesta, sen brukar det räcka med att skölja/borsta ur den med varmt vatten en stund.

Har man rinnande vatten och framför allt avlopp så minskar det dessutom risken för att fettet stelnar igen i rören vilket är måttligt roligt om det händer...
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #12 skrivet: 03 apr-13 kl 11:31 »
Hur ska jag rengöra min gjutjärnspanna? Min diskborste vart full av fett efter några diskningar (utan diskmedel) så att det vart värre när man borstade.

Stek pannkakor i den! Mycket smör ska det vara eller ännu hellre animaliskt fett, typ ister. Det löser upp det gamla intorkade fettet. Pannkakorna kan man ge till hönsen om man tycker det är äckligt att dom innehåller det som dom löst upp från pannan.

Sen torkar man bara ur den med hushållspapper.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #13 skrivet: 03 apr-13 kl 16:19 »
Enligt Skeppshult (eller var det Ronneby Bruk...?) säger att ett bra sätt att fetta in sin stekpanna är att steka prinskorv i den. Men det är kanske bara en anekdot?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #14 skrivet: 03 apr-13 kl 16:25 »
Men den aktuella pannan var ju ny?  Jag har en gång råkat ut för (billiga) stekpannor som var impregnerade med någon sorts hård gelé, som inte gick bort hur jag än skrapade och diskade.  Slängde den till sist, den var alldeles oaptitlig.  Men denna panna är alltså ny, och ändå full med fett?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Maskros

  • Inlägg: 19
    • Västerbotten
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #15 skrivet: 03 apr-13 kl 19:39 »
Men den aktuella pannan var ju ny?  Jag har en gång råkat ut för (billiga) stekpannor som var impregnerade med någon sorts hård gelé, som inte gick bort hur jag än skrapade och diskade.  Slängde den till sist, den var alldeles oaptitlig.  Men denna panna är alltså ny, och ändå full med fett?
Pannan var fin när jag fick den, men efter lite användning så har den blivit gråaktig och tappat sin fina svarta stekyta. testade att he i jordnötsolja, ställa den på plattan och låta den "röka ur".
Råkade ta i för mycket och tror att jag brände bort allt fett så nu är den järngrå ;/.
Skulle verkligen behöva hjälp med att få den svart och fin. Bra tips på instekning? Eller är det bara att använda den ordentligt och ofta? Den är en skeppshults

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #16 skrivet: 03 apr-13 kl 20:31 »
Verkar finnas många skötselråd, här kommer ett till för pannor som blivit dåliga:
1) Värm pannan måttligt och torka ur allt fett som finns i den.
2) Koka vatten i den en god stund.
3) Häll ut vattnet.
4) Diska med diskmedel.
5) Gnid med stålull.
6) Diska med diskmedel.
7) Koka vatten i den en god stund.
8 ) Häll ut vattnet.
9) Torka torrt.
10) Häll i matolja.
11) Ställ på sådan värme att det inte ryker men att en vattendroppe kokar när den släpps i.
12) Låt stå på värmen i två timmar.
13) Låt svalna, häll av överflödsfett, torka ur litegrann och ställ undan.

När pannan är ok:
1) Torka ev. ur litegrann.
2) Stek i mycket fett.
3) Torka ur pannan innan den svalnar.
4) Är den smutsig så rengör med varmt vatten och torka sedan ur.
5) Ställ undan.

Pannan ska alltid vara fet när den ställs undan. Den behöver användas ganska ofta för att fungera väl. Möjligen kan man komma undan det kravet om man värmer in typ ister innan man ställer undan den.

Ovanstående funkar för det mesta bra för mig. Något jag noterat är att vitpeppar i kombination med het panna och lite fett resulterar i brända fläckar som kräver den långa varianten av rengöring.

Vänligen
Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #17 skrivet: 03 apr-13 kl 21:09 »
hetta upp pannan så det ryker om den, håll den sedan under rinnande vatten och skura samtidigt med diskborsten. sitter något kvar efter den proceduren så skrapa bort det med skrapa som används till glashällspis.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #18 skrivet: 03 apr-13 kl 21:42 »
När jag var ung fick jag en stekgryta av min fars mormor, en gammal Husqvarna. Rådet hon gav mig var att fetta in den och ställa in den i ugen på svag värme (mellan 50-100) och låta den stå i många timmar (vintergöra så spillvärmen tas tillvara). Det har fungerat bea för mig - gissar att stekgrytan är 100 år nu.

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Rengöra gjutjärnspanna
« Svar #19 skrivet: 03 apr-13 kl 22:06 »
Bra sida med massor av information om gjutjärnspannor, på engelska. Även video.

http://www.richsoil.com/cast-iron.jsp

Johan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 4 användare
Alice Moland, xaelanar, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser