Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda fårskinn med lång ull  (läst 15044 gånger)

Marleéne

  • Inlägg: 260
    • Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
Bereda fårskinn med lång ull
« skrivet: 27 okt-11 kl 18:37 »
Nu har jag letat och letat här på forumet och även läst boken Skinnberedning minst 20 gånger.
Men jag tycker fortfarande inte riktigt att jag fått svar på alla mina frågor.
Kanske någon här kan hjälpa.

Jag har (snart) ett oklippt lammskinn med ganska lång ull som jag vill bereda till en mysig fäll att ha liggandes hemma.
Att det är första gången jag gör detta är jag ju medveten om och jag har inte så stora krav på mig själv, men man måste ju börja någonstans för att lära sig.

Hur ska jag gå tillväga för att undvika att fällen tovar ihop sig när jag bereder?
Hur tvättar jag skinnet och när ska jag göra det?


Som jag förstått det hela så ska det saltas, skrapas,  tvättas, torkas, skrapas lite till, garvas med valfri metod.

Det mesta har jag relativt ok koll på, men det är just det där med hanteringen för att undvika att det tovar ihop sig som jag funderar över. Många bilder och beskrivningar man ser på internet visar ju avhårade skinn där det gnuggas och hålls på så att en "tovare" som jag blir orolig att hela fårskinnsfällen ska bli som en matta om jag följer de råd jag hittat.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #1 skrivet: 28 okt-11 kl 20:21 »
Jag har berett en del Lammskinn med lång ull och det jag gjort då är att jag tvättat fällen i ljummet (efter att jag först skrapat bort en del eventuella köttrester och gröve hinnor) vatten med lite såpa (ta bara lite i om du vill ha ullfettet kvar) och låter smutsen lösa upp sej och ta sen upp fällen innan vattnet blir kallt för då finns det risk att smutsen fastnar igen och sätter sej mer ordentligt.
Skölj sen några gånger  och torka sen ullen helt torr (undvik att krama ur vattnet för då finns en risk att den tovar sej lite), köttsidan ska däremot vara "nästan-torr", är lättare att skrapa då.

Skrapa bort alla hinnor, finns olika sätt att skrapa ett skinn, själv så föredrar jag att sitta på skinnet och skrapa med en Ulu samtidigt som jag sträcker skinnet, då skrapar jag kanterna först så att dom inte hindrar huden från att sträcka ut sej. Jag gillar när skrapan halv-vass och du lär dej ganska snabbt hur mycket du ska skrapa, se till att huden hela tiden är lite fuktig.

Massera sen in lite kokt hjärna eller lever t.ex., även äggula, matolja och lite såpa tillsammans funkar bra. Detta jag beskriver här är fettgarvning, man kan även bereda med bark och annat.
Kan vara bra att värma upp både skinn och fett innan du masserar. Se till att det suger in ordentligt, blir det för mycket överflöd så brukar jag skrapa bort det. Skinnet kan sen "vila", typ ligga lite varmt.
Därefter brukar man få tvätta ur överflödsfettet och sen torka det igen, även denna gång så ska ullen torka först och ganska snabbt, även köttsidan ska återigen vara bara lite fuktig.

Dags att mjukgöra! Igen: ullen ska vara helt torr! Här brukar jag också sitta på skinnet och sträcka ut det med ulun, typ som att skrapa fast mer trycka ut skrapan mot sidorna, tricket är att hela tiden hålla fibrerna isär medans det torkar, annars blir det stelt när det torkar, Fårskinn tillhör dock ett av dom djur vars skinn är ganska enkelt att mjukgöra. Håll på med mjukgörningen en bra bit efter det att du tycker det känns torrt, för oftast finns där fuktighet kvar i mitten av huden.
Mot slutet kan det vara bra att dra köttsidan fram och tillbaka över typ en kant så att friktionen gör att det torkar snabbare, och även fibrerna hålls isär mer aktivt.

Skinn behöver inte saltas, det gör man bara för att konservera det om man inte har möjlighet att bereda det direkt, man kan även torka det istället, jag föredrar det eftersom saltade skinn kan fortsätta att dra åt sej fukt även efter beredning.

Ulu: http://www.caribooblades.com/ulu_bianca_650.jpg

Nu fick du svar på lite mer än du fråga om, men det gick av bara farten :P
Men som sagt, behandla ullen varsamt under hela processen så kommer den nog inte tova sej, jag har lyckats få "tovfria" fällar med den beredningsmetod jag beskrivit.

Svårt som fan att beskriva ett hanverk så här, men prova och lär av dina misstag ;D
Gå inte och dö förrän du har levt!

Marleéne

  • Inlägg: 260
    • Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #2 skrivet: 30 okt-11 kl 10:12 »
Tack så jättemycket för en perfekt beskrivning.
Får testa mig fram lite och se hur det går. :)
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #3 skrivet: 15 nov-11 kl 20:41 »

Massera sen in lite kokt hjärna eller lever t.ex., även äggula, matolja och lite såpa tillsammans funkar bra. Detta jag beskriver här är fettgarvning, man kan även bereda med bark och annat.
Kan vara bra att värma upp både skinn och fett innan du masserar. Se till att det suger in ordentligt, blir det för mycket överflöd så brukar jag skrapa bort det. Skinnet kan sen "vila", typ ligga lite varmt.
Därefter brukar man få tvätta ur överflödsfettet och sen torka det igen, även denna gång så ska ullen torka först och ganska snabbt, även köttsidan ska återigen vara bara lite fuktig.



Förlåt om jag kommer in och stör, men hur mycket av varje ska man ta? av äggula, matolja och såpa...

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #4 skrivet: 15 nov-11 kl 22:17 »
Till 1 fårfäll behövs :
1½ dl olja( oliv-,raps- eller likn)
1 äggula
1 msk gulsåpa

eller om man gillar fisklukt:
½ dl tran
1 äggula
1 msk gulsåpa

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #5 skrivet: 02 feb-13 kl 16:30 »
Drar upp den här gamla tråden med ytterligare frågor...

Nu har jag skrapat min långhåriga lammskinn. Jag har tvättat det i ljummet vatten och sköljt ett par gånger med ljummet och sedan kallt vatten. Jag tror inte att jag kommer hinna få skinnet rent ikväll. Kan man låta det ligga i baljan i kallt vatten? Eller är det bättre att ta upp skinnet och fortsätta tvätten i morgon?

Sen undrar jag också. Finns det något smart sätt att få bort alla smågrejor ur pälsen? Hur gör ni andra. Sitter ni och plockar rent dem? Det lossnar ju inte av sig själv i tvättbaljan. Jag pratar alltså om alla dessa små små höstrån, kraftfoderrester och sånt.


ångman

  • Gäst
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #6 skrivet: 02 feb-13 kl 23:12 »
Du kan nog låta skinnet ligga, bara det är kallt vatten. Jag centrifugerar skinnen jag bereder. Då blir man av med en massa småskräp. Resten får man plocka för hand, om du inte ska kamma det. Jag tvättar med diskmedel och har ättika i sista sköljvattnet.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #7 skrivet: 03 feb-13 kl 13:49 »
Ok, tack för svar. Hur centrifugerar man? Funkar det i vanliga tvättmaskinen? Blir det inte väldigt tovigt då?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #8 skrivet: 03 feb-13 kl 22:38 »
 Får-/lammskinn som tvättas får inte hållas våta för länge.då kan de börja surna och tappa päls.
Inom ett dygn ska de vara torra på ullsidan.
Har man inte tillgång till fläkt e dyl. så är det bättre att vänta med beredningen till våren när man kan torka fällen ute.
Centrifug ska vara en sådan som bara snurrar åt ett håll. Fristående centrifug fungerar bra.
Höfrö och annat skräp är bäst att plocka bort innan man tvättar. Vid tvätt och centrifugering smulas ex vis timotejfröna sönder och blir hopplösa att ta bort.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #9 skrivet: 04 feb-13 kl 09:47 »
Okej! Så tvättmaskinen är ingen bra idé då.

Får nog bli hängtorkning då. Tycker inte riktigt att pälsen är helt ren än. Trots massor av tvättar och sköljningar. Hur sjutton får man rent det? Vattnet blir fortfarande brunt. Visserligen ljusare nu, men ändå smutsigt.

Nu hann jag ju tvätta innan jag fick bort småskräpet. Kan man kamma bort det? Och vad använder man lämpligast då? Kardborste? Sån som man kan ha till hundar?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #10 skrivet: 04 feb-13 kl 10:14 »
Skinnet behöver inte bli superrent i första tvätten. Det ska ju tvättas och sköljas efter infettningen också.
Då kan man tvätta noggrannare.
Jag kammar/borstar aldrig mina skinn.Jag vill ha kvar ullstaplarna,och de går inte att få tillbaka som de var innan kamning.
Även om man sprayar med vatten och "fluffar till" dem.
Sen beror det ju på hur man vill att skinnet ska se ut. En del vill ha skinn som liknar en molntuss,
då går det ju bra att kamma med en gles hundkam eller ullkarda.
Andra vill ha mer ursprungligt utseende på fällarna och då är det nog handplockning som gäller.
Jobbigt, och tar tid, men det blir snyggt.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #11 skrivet: 04 feb-13 kl 14:13 »
Tack för råden! Jag provade att kamma lite med en vanlig hårborste. Tycker nog att det här skinnet blir finare kammat. Baggen som tidigare bar det var en korsning mellan finull och dorset. Pälsen såg ut som värsta reggae rastan. Men den blir väldigt finkrusig efter borstning.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #12 skrivet: 05 feb-13 kl 13:30 »
Fler funderingar...

Är det vanligt att en del ull ramlar av skinnet under beredningen? På sina ställen lossnar det en hel del. Brukar det vara så, eller är skinnet förstört ????

Sen undrar jag också... hur sjutton ser man när skinnet är rent på köttsidan? Ska det vara jättetunt? Som det är nu är det en del supertunna hinnor kvar, kan de vara kvar under garvningen eller måste precis allt bort? Hur gör ni för att få bort dem? Jag skrapar och skrapar men det händer ju ingenting. Inget försvinner det ruggas bara upp.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #13 skrivet: 05 feb-13 kl 15:16 »
Ullen lossnar vid begynnande surskada.Kan t ex bero på att skinnet varit blött för länge. Är det bara lite så kan ullen fästa igen när fällen torkat.
 Dra därför så lite som möjligt i ullen.

 "jättetunna" hinnor kan få vara kvar. Sånt går att åtgärda med fint sandpapper när man mjukgjort färdigt.
Jag skrapar bara tills skinnet blir slätt, man ser ganska väl om man kommer under alla hinnor.
Då blir skinnet som mocka nästan.
Du kanske redan är under hinnorna när skinnet bara ruggas upp.

Skulle massor av ull lossna  så kan man avhåra helt och barkgarva skinnet istället. Sälgbark ger ett väldigt mjukt och ljust skinn.
Så skinnet kan komma till användning i alla fall.  Barkgarva är inte så krångligt.
PMa gärna om du vill ha tips.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #14 skrivet: 05 feb-13 kl 15:38 »
Tack för svar!!! Inte omöjligt att det kommer fler frågor allt eftersom  :) Avvaktar och håller tummarna för att håret kan sitta kvar. Tur att möjligheterna inte tar slut om det nu inte går att rädda pälsen.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #15 skrivet: 22 feb-13 kl 18:54 »
Hej! Hoppas det går bra med skinnet.
Pälsen lossnar lätt så länge skinnet är blött, så fort det torkat ordentligt brukar pälsen sitta fast igen. Så försök undvika att dra för mycket i pälsen innan skinnet är helt torrt.
Jag har nästan alltid haft massa bös i fårskinnen jag gjort iordning, det har jag löst genom att efter första tvätten kamma noga med afrokam. Jag lägger dem över räckbänken och går igenom dem centimeter för centimeter. Inget kul jobb alls, men faktum är att locken alltid gått tillbaka till sin ursprungsform vid nästa tvätt. Inga fluffmonster, alltså. Men då måste man tvätta pälsen på riktigt (jag använder Yes) och inte bara fukta den.

/Martina

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #16 skrivet: 22 feb-13 kl 20:10 »
Okej! Det var ett bra tips. Ska tänka på det till nästa gång. Nu är skinnet insmort och klart. Men miljarder små skräpbitar sitter fortfarande i pälsen. Plockar och plockar med pincett. Får inte grepp om dem med fingrarna. Så jag lär bli klar till jul nån gång.
Tyvärr släpper det fortfarande en del ull. Trots att det nu är färdigberett. Ska nog göra lite annorlunda nästa gång som sagt, men man lär sig ju inte om man inte försöker. En av det första saker jag ska göra, är att inte börja med ett så pass långhårigt skinn som det här. Då kanske jag kan lyckas få det torrt fortare. Som det var nu tog det ca 3 dygn att torka det. Trots att det låg inne framför luftvärmepumpen + att jag körde med hårtork mellan varven för att nå in i lurvet.

Tabitha

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #17 skrivet: 05 apr-13 kl 20:53 »
Jag gör så här
Efter slakten hänger jag up skinnet så att hunden inte kann komma åt det, med köttsida utåt. fåglar kommer då att hacka bort fettet och tar det mesta. Det är bra att det inte finns mycket mus eller om det finns gott om katter på gården då. Mus förstör skinnet för dem tar inte bara fettet men skinnet med.

Slakten ska vara vintertid så att skinet fryser ordentlig då kan det hänga hur länge som helst tills du har tid.
Så fort det blir töväder ska du ta i skinnet och skrapa rent det för annars kan det surna det gör det inte omedelbart men en längre period med riktig töväder är inte bra.
Om du inte har tid då  måste du salta skinnet för att det inte ska surna.

Om det är omkring noll är det bra skinet tinner tillräckligt att kunna skrapa rent då det tar mig två eller tre dagsdelar av två till tre timmar längre orkar jag inte tyvärr så jag måste dela upp det i flera dagar.
Om det fryser på natten är det bra då håller skinnet sig bra. Under skrapningen kan det börja torka det är inte något problem men det får inte blir allt för torr för då blir det lätt att skära i skinnet.
Jag använder en dragkniv och en stock som är mycket slätt och som jag har skrapat slätt med dragkniven vid varje skrapning rensar jag stocken inan jag börjar skrapa. Ibland går det att dra hinnor bort med händarna, om det är något förr torrt men var försiktig för jag har även lyckats riva en del skinn då.

Efter skrapningen hänger jag upp skinnet igen om det är torrt väder. Har jag tur börjar det frysa igen och då är det ingen brådska. Jag låter skinnet blir helt torr och då börja jag kamma det med en liten handkarda. Jag tar bort det mesta av alt skräp då och skinnet ser då helt fluffigt ut.
Då ska det läggas i blött över en natt, sedan i soda om det ärr mycket smutsig annars kan jag då tvätta det.

I mycket ljummet vatten med liten såpa flera skoljningen och flera tvätt tills vatten blir rena. Inte krama men försiktig väda om då och då och inte låta vatten bli för kallt.
sedan ska det hängas upp och och mest vatten rinner ur. Ullen utåt så att det torkar först.

när ullen har torkat till det mesta tar jag skinnet och lägger det på et bord eller på golvet och gör en smet av hjärnfett eller äggula lite rapsolja såpa och 5 matsked alun lite vatten och vetemjöl. Alun konserverar jättebra och med bara hjärnfet har jag förstört två skinn för att det inte torkade fort nog och surnat, allt hår lossnade då.
Jag lägger smeten på skinnet och fördelar detta och arbetar det in delvis sedan lägger jag ihop skinnet köttsida på köttsidan till ett små paket, försök att inte få smeten på ullen, och lägger det varmt i badrummet i en hink, vänder det varje dag i fem dagar.

Då lägger jag ut det igen och tar bort smeten och börja räcka det med min ulu (halvrund kniv) Jag drar då ulun i en vinkel mellan 90 och 45 grad från sidan till mitten och så rund flera gånger ibland tar jag lite paus och lägger skinnet svalt med köttsidan sammanlagt så att det inte torkar utan att jag drar i det.

Jag gör det här sättet förr att jag inte kan jobba så långt det tar tills det är helt torr och vintertid hjälper till att kunna lägga undan och fortsätter senare.

När det är nästan torr och mjuk arbetar jag in en fettblandning sedan fortsätta räcka tills det är helt torr.

Kamma inte håret om skinnet är blött då lossnar det lätt det ska vara helt torrt när du kammar det. Kammar det innan tvätt då torkar håret bättre en om det finns mycket mossa och skräp kvar. Håret går tillbaka till hur det såg ut innan kamning efter tvätten.
försök inte efterlikna en tvättmaskin när du tvättar då tovar det sig lätt säkert om det är långt hår. Inte gnida krama eller sådant bara försiktig röra lite eller vända några gånger.
Blött skinn är tungt det är inte lätt att ta det upp ur en balja om du inte är stark. Jag brukar välta hela balja och låter vatten rinna bort tills jag kan lyfta skinnet och hänga upp det.

Jag har inte lyckats bra med två skinn hittills, en blev helt förstört och tappade alt hår, en surnade och den torkade jag men lade senare i blött och försökte igen med alun, då blev det bra även om säkert hälften av håret hade lossnat så blev resten kvar. Dessa två hade jag bara beredd med hjärnfett och äggula.
Två fårskinn med alunsmeten blev bra båda och nu håller jag på med att kamma två skinn till från sista vinterslakt.
Fördelen med alun är att du har mycket mera tid på dig utan att det börjar surna. Men även då ska det inte ligga hur långt som helst en vecka har funkat bra för mig.

Med bara fettgärving av päls har jag haft en hel del problem med att det luktar illa eller håret lossnar.
Jag har beredd kaninpäls, fårpäls bäver och räv med fettgärvning med bara kanin blev bra, räven började lukta illa och bävern tappade det mesta av håret och dem två får skinn som surnade. I alla fall var problemet att få skinnet att torka, det tog helt enkelt förr långt tid.

Bästa resultat fick jag i vårvintern när det är mycket torrt ute och alunsmeten med antingen hjärnfett eller olja och äggula
« Senast ändrad: 05 apr-13 kl 21:23 av Tabitha »

Svensdotter

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #18 skrivet: 10 apr-13 kl 07:57 »
Har också haft svårt att hitta bra sammanfattad info för att pröva skinnberedning. Tar till mig av råden ovan!
Om jag fattat rätt så ska inte skinnet torka med fett inarbetat vid fettgarvning? Det verkar som att mitt skinn torkar... Skinnet, litet dygnsgammalt lamm som inte klarade livet, har legat ett dygn med rapsolja, äggula & en droppe diskmedel och börjar torka. Vad gör jag nu då?

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Bereda fårskinn med lång ull
« Svar #19 skrivet: 10 apr-13 kl 13:10 »
Har också haft svårt att hitta bra sammanfattad info för att pröva skinnberedning. Tar till mig av råden ovan!
Om jag fattat rätt så ska inte skinnet torka med fett inarbetat vid fettgarvning? Det verkar som att mitt skinn torkar... Skinnet, litet dygnsgammalt lamm som inte klarade livet, har legat ett dygn med rapsolja, äggula & en droppe diskmedel och börjar torka. Vad gör jag nu då?
:

Hej! Klart det är lurigt hur man skall bete sig, det är olika vid olika sorters beredning och vi skriver alla i en enda röra om massa olika saker!

Är pälsen också torr? Isåfall, börja med att spraya ditt skinn med vatten ur en sprayflaska. Vik in sidorna mot mitten, köttsida mot köttsida. Vik in halsen och svansen. Nu skall köttsidan vara helt täckt av sig själv.(hoppas du förstår hur jag menar!) Vik skinnet på mitten, lägg i en plastpåse, sätt dig på den i en halvtimme!

Kolla efter, har det blivit genomfuktigt? Det skall kännas som ett färskt skinn, Inga hårda kanter eller ytor. Annars sprayar du på mer vatten och upprepar proceduren. Har du inte möjlighet att sitta själv, lägg något tungt på. Det är jätteviktigt!
Blir skinnet för blött, häng upp det i solen. Ytan skall kännas som en rå falukorv brukar man säga.
Sedan är det bara att gnussa, dra och gnugga till skinnet är torrt!
Sitt i solen och ha det i knäet, uv-strålarna hjälper till i processen.
Tar du små pauser kan du hänga upp det med köttsidan utåt i solen, vid långa pauser viker du ihop skinnet som jag beskrev innan och förvara det kallt. Det är inte fel att frysa det över natten, det hjälper också till med mjukgörningen.
Fortsätt tills det är torrt och mjukt, då skall det vila i en vecka, gärna med vetemjöl på. Sen är det dags att tvätta och mjukgöra igen.

Hoppas du blev lite klokare!

/Martina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser