Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftspalt under travad ved inomhus?  (läst 3213 gånger)

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #20 skrivet: 02 aug-18 kl 14:51 »
Jag staplar på dubbla lager lastpallar. Klart det gör skillnad med luft under.
Använder en del ved till min keramikugn där jag ska upp till 1300 grader vilket kräver lite böttre kvalité på ved än för att elda för uppvärmning.

 

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #21 skrivet: 02 aug-18 kl 18:32 »
Det kanske inte är aktuellt för dig. Men på mitt forna spannmålsloft förvarar jag olika former av virke och annat som kan komma till nytta vid framtida renoveringar eller projekt. Finns allt ifrån gamla bjälkar till nya reglar, fönster och dörrar som jag samlat på mig vid bortskänkes, utförsäljning eller överblivet.

Postat med Alternativ.nu´s app
Det finns där uppe också..i andra rummet nu [emoji16]

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #22 skrivet: 02 aug-18 kl 18:34 »
Jag staplar på dubbla lager lastpallar. Klart det gör skillnad med luft under.
Använder en del ved till min keramikugn där jag ska upp till 1300 grader vilket kräver lite böttre kvalité på ved än för att elda för uppvärmning.
Men har du dubbla pallar även "inomhus" dvs med ett tjockt timmergolv som botten? Eller menar du när du staplar i vedbod?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #23 skrivet: 02 aug-18 kl 20:06 »
Är veden så torr den kan bli redan nu eller förväntas den få torka ytterligare under förvaringen inomhus?

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #24 skrivet: 02 aug-18 kl 22:17 »
Är veden så torr den kan bli redan nu eller förväntas den få torka ytterligare under förvaringen inomhus?
Veden är huggen förra året och skall vara torr och redo för eldningssäsongen. Inomhus torkar den väl ytterligare ngn procent ändå? Jag har börjat staplingen. Magasin bottenplan med timmergolv, där grundade jag med kartong, sedan två linjer längsmedgående vedträn, över det vanlig stapling. Magasin övervåning i sädes-
 "förvaringen", grundade jag med kartong, och där slängs i huller om buller..

Postat med Alternativ.nu´s app


Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #25 skrivet: 02 aug-18 kl 22:47 »
Men har du dubbla pallar även "inomhus" dvs med ett tjockt timmergolv som botten? Eller menar du när du staplar i vedbod?

Postat med Alternativ.nu´s app

Under tak fast "golvet" är bara singel.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #26 skrivet: 03 aug-18 kl 00:47 »
Under tak fast "golvet" är bara singel.
Aha [emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser