Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att ta hand om ull, hur gör man?  (läst 11452 gånger)

lotta_malm

  • Inlägg: 14
Att ta hand om ull, hur gör man?
« skrivet: 24 apr-09 kl 07:45 »
Jag har fått en del ull som är rätt ordentligt smutsig. Jag har provat att tvätta en del på ullprogrammet i maskin med lite milt schampo. Det ser bra ut. Sedan har jag tänkt sortera den så gott jag begriper efter färg och ta bort det som ser allt för illa ut för att sedan karda och se hur kul den ser ut efter det. Jag har funderat på hur jag ska göra med den ull som inte går åt, vad tror ni: Jag tvättar allt, sorterar och sedan, nu kommer det jag hoppas är fiffigt, lägger jag ullen i genomskinliga, femliters plastpåsar i frysboxen för förvaring tills jag tycker mig behöva en påse. Är det en bra idé? Jag tänkte för att undvika ohyra.
Så har vi det här med att sortera.... har någon bra tips på hur det lämpligast ska gå till? Annars gör jag det på känn, det brukar gå bra det med. Önska mig lycka till ;)
Happi

Evendim

  • Inlägg: 228
    • -
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-09 kl 13:40 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=63000.0

Läst den tråden om att rengöra ull.

Jag skulle sorterat den innan jag ev. tvättade.
Men å andra sidan tvättar jag aldrig ullen innan jag gör något av den. Det gör jag efteråt.

(men så är jag ju som jag är också ;D)

Tvärslå

  • Inlägg: 188
    • Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #2 skrivet: 24 apr-09 kl 22:53 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=63000.0

Läst den tråden om att rengöra ull.

Jag skulle sorterat den innan jag ev. tvättade.
Men å andra sidan tvättar jag aldrig ullen innan jag gör något av den. Det gör jag efteråt.

(men så är jag ju som jag är också ;D)


Instämmer med Shadow - och jag tvättar heller aldrig ull innan jag gör något av den.
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

lotta_malm

  • Inlägg: 14
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #3 skrivet: 25 apr-09 kl 08:17 »
Tack ska ni ha för tipsen. Det jag mest kände mig ovillig till var att stå och skölja och dona med ullen för hand. Jag tycker det fungerat bra att köra den i maskin och inte är det svårt att spinna den trots att det mesta av ullfettet är borta. (När jag började spinna var det med ull som var färgad så den var inte fet alls så det är väl det jag vant mig med). Men åter till ullen: Jag gjorde en första grovsortering innan jag tvättade den och tog bort bajstollarna ;-) och lite stickor och strån. Resten plockar jag vart efter när jag kardar och spinner. Innan jag skrev mitt första inlägg hade jag suttit och läst i en bok om hur man ska hantera ull ("Karda, spinna, färga" av Hoppe, Edberg). Inget fel på den men det mesta kändes så krångligt och svårt. Nu har jag börjat spinna av den vita ullen och det går bra och blir som jag tänkt mig. Den mörkare ullen har jag tänkt frysa som jag skrev och fundera på hur jag ska sortera när jag vet vad jag vill göra med den. Jag pratade med karln som jag fått ullen med och frysen tyckte han lär som en bra ide. Jag känner mig nöjd med hur det blivit och kul har det varit/är  hela tiden efter att den fösta förskräckelsen lagt sig inför åsynen av detta ullberg, där jag  nästan väntade mig att ett litet nyklippt, kvarglömt får skulle titta fram.
Allt gott
Lotta
Happi

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #4 skrivet: 25 apr-09 kl 16:03 »
Vad använder du för "rengöringsmedel" när du maskintvättar? Jag har provat vanligt kulörtvättmedel, men tycker ullen känns väl torr då. Hur mycket tvättar du åt gången och vad lägger du ullen i?

Har haft får länge, men är total nybörjare på att använda ullen...
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

 

lotta_malm

  • Inlägg: 14
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #5 skrivet: 25 apr-09 kl 17:09 »
Jag tog först milt schampo, ex Barnängen barnschampo, men så råkade jag ta mild duschkräm och det tror jag var ännu lite bättre och det lämnade också kvar lite ullfett. Eftersom ullen var rätt smutsig och ullprogrammet inte verkar "ta så mycket tvätt" så la jag in två tvättpåsar, 60x50 och 35x40 (ja, jag mätte innan jag skrev det :-)) och det blev bra. Lycka till  :)
Happi

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #6 skrivet: 25 apr-09 kl 23:28 »
Alltså, det där med att inte tvätta ullen innan man använder den... Det beror faktiskt på!
Klipper man får som gått uppe i norska fjällen hela sommaren är det klart man inte behöver tvätta ullen, den är hur ren och fin och fräsch som helst. Jag har direkt från en säck bara tesat upp spelsauull och tovat ett par stövlar utan att ens karda. Staplarna var så rena och fina att de bara föll isär.
Men det finns riktigt skitig, äcklig ull. De har legat ned i upptrampade hagar och har pälsen full med urin, lera och bajs. Dessutom är det kardborrar och säd från stödfodringen överallt... Helt enkelt moderna får!
Om man kardar och spinner sådan ull kommer an ALDRIG att få bajset ur garnet. Det kommer att tvinnas in mellan fibrerna och hur mycket man än tvättar sen så kommer det ändå att sitta kvar och ge vitt garn en härlig isabellafärgad kulör.
Dessutom tycker jag att lanolinet tenderar att klumpa ihop sig i kardorna och göra ullen mer svårkardad och svårspunnen. Särskilt då om ullen förvarats ett tag och inte var så ren från början...
Egentligen behöver man inte använda något rengöringsmedel alls i en första tvätt, det räcker med att låta ullen ligga i ljummet vatten så löser det värsta upp sig och man har ändå massor utav lanolin kvar till spånaden.
Framförallt förlänger man ju hållbarheten på ullen på det här sättet; otvättad ull förgås på några månader. Jag har ett starkt minne av att ha haft ull i frysen (förutom fårfällar, såklart) men minns inte riktigt hur det funkade. Men det borde ju inte vara några problem att förvara det så, så länge det inte blir kondens i påsen sen när man "tinar upp" den sen...

Vad jag vill komma till är att man måste låta det sunda förnuftet råda när man handskas med ull, har fåren roat sig med att kissa på varandra kan det faktiskt vara trevligt att skölja bort det innan man spunnit garn av det, börjat nålbinda och skarvar genom att stoppa garnet i munnen....

/Martina

lammemma

  • Inlägg: 228
    • Halland
    • Gammeldags
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #7 skrivet: 26 apr-09 kl 12:54 »
Tvätt av ull i maskin fungerar bara för ull som inte tovar. Lantrasull har lätt att tova och passar inte i maskin. Blandrasull med en stor andel köttrasinblandning (texel, dorset, oxford down m fl) tovar inte så lätt. Där kan det fungera att tvätta i maskin.
Jag "tvättar" alltid min ull innan jag spinner den. Jag vill inte ha smuts bundet till ullfett i mina kardredskap eller min spinnrock.
Om inte ullen är väldigt smutsig räcker det att använda enbart 40 gradigt vatten utan rengöringsmedel. Låt ligga ca 20 min. Ta upp och låt ullen rinna av, skölj  tills vattnet är klart.
Ull med kardborrar och foderrester,  skall enligt min mening, hellre läggas på komposten där den passar bättre än till spånad.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #8 skrivet: 26 apr-09 kl 14:42 »
Nej, jag märkte det där med raserna när jag började maskintvätta. Vi har egentligen texel, men köpte in en besättning med korsningstackor av de flesta varianter man kan komma på utom rena lantraser. En hel del finull dock. Det var då tovningsintresset vaknade igen. (Det falnar ganska snabbt om man bara har ren texel :-\) En del ull går hur bra som helst i maskinen, men jag har en fäll med helt ljuvlig vit ull, extra lång eftersom tackan missat en klippning, som bara blir en enda stor tova när jag kör den i maskinen. Tänkte att det kanske spelade roll med tvättmedlet också, men jag provar vidare! Tack för tipsen!
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #9 skrivet: 26 apr-09 kl 14:45 »
Håller för övrigt helt med dig, Martina, om tvättbehov och moderna får!! Just nu har jag bara ull från klippningen vi gör före lamning och den tänker i alla fall inte jag använda utan en tvätt!  ;D
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Grelbers-stock

  • Inlägg: 161
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #10 skrivet: 27 apr-09 kl 08:02 »
Trixet med att tvätta i maskin verkar variera en hel del - läser en del på amerikanska siter och där tvättas i princip allt utom merino och liknande. Pratade lit emd Stig på spinnrockar.se nu sist och han verkar ha kommit på en bra metod för olika slags ullsorter - hmm ta å maila honom om det ;) för det var smart och bibehöll en del lanolin.

Har ju en del Shetlandsull ifårn Fair Isle ifrån min resa och där regnar det så mycket att fällarna är så rena så - man blir glad och då tar även jag och struntar i å tvätta :)
Och det hrä med mjäll å sånt i fällar - ser man itne förrän man tvättat och sådan ull hör definitivt hemma på komposten.
Och jag vill inte jobba med ull som har lanolin i stora klumpar - florrar ner redskapen spinnrocken mm.


Sortering - man kommer väldans långt med sunt förnuft å kika på den. Sedan beror ju väldans mycket på vad man tänkt göra med den :) 

Härligt med ull!!!!!

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Att ta hand om ull, hur gör man?
« Svar #11 skrivet: 28 apr-09 kl 09:25 »
Jag har ull från finullsfår och jag rensar och sorterar all ull den smutsiga o ihoptovade plus skräp slänger jag. Eller eldar upp.
Resten den ullen som är fin lägger jag i rena sopsäckar av papper och förvarar svalt o luftigt tills den ska användas.
Om ullen är välrensad o fin så tycker jag att den är mycket lättare att arbeta med om den är lite uppvärmd och inte tvättad.
Det gör jag efteråt. Om man ska tova så behöver man knappast tvätta det sker ju medan man tovar med såpan. Sen sköljer man bara väl i rent vatten.
Den ullen som jag kardar för att använda till fyllning i nallar och andra stoppegrejer den tvättar jag innan jag kardar.
Annars blir det ju lite svårt att få nån ordning på den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

844 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser