Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska du baka idag - inspirationstråd!  (läst 75767 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #420 skrivet: 16 dec-18 kl 16:27 »
Recept bytes gärna! //doc
½ pkt jäst, 1,25 dl fingervarmt vatten, 3 msk olja, 1 tsk salt, lite socker blandas ihop till ett degspad. Majsmjöl, rismjöl, havremjöl, teffmjöl eller vad som finns hemma blandas ner i degspadet till en lös deg med mycket porer som får vila en stund. Olja en långpanna och tryck och klappa försiktigt ut degen i den med olja eller lite mjöl på handen. Degen räcker till att täcka bottnen på en långpanna eller 2 mindre portionspizzor. Lägg på ingredienserna. Baka i 200 grader tills degen precis börjar bli brunbränd på kanterna.
Ville du ha tips på fyllning oxå?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #421 skrivet: 16 dec-18 kl 19:14 »
En blir ju hungrig av denna tråd. Så mycket mumsigt

Postat med Alternativ.nu´s app


Lisa Mattsson

  • Inlägg: 1
Lussekatter på surdeg
« Svar #422 skrivet: 16 dec-18 kl 20:35 »
Jag har experimenterat massor och nu äntligen hittat fram till ett recept på lussekatter som jag tycker är toppen. Bakar bröd på surdeg nästan varje dag men söta degar kan jag tycka är lite knepiga att få till. Men nu så! Hoppas det kan hjälpa någon här.
https://www.lisassmaskigabak.se/2018/12/16/lussekatter-pa-surdeg/

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #423 skrivet: 16 dec-18 kl 22:47 »
½ pkt jäst, 1,25 dl fingervarmt vatten, 3 msk olja, 1 tsk salt, lite socker blandas ihop till ett degspad. Majsmjöl, rismjöl, havremjöl, teffmjöl eller vad som finns hemma blandas ner i degspadet till en lös deg med mycket porer som får vila en stund. Olja en långpanna och tryck och klappa försiktigt ut degen i den med olja eller lite mjöl på handen. Degen räcker till att täcka bottnen på en långpanna eller 2 mindre portionspizzor. Lägg på ingredienserna. Baka i 200 grader tills degen precis börjar bli brunbränd på kanterna.
Ville du ha tips på fyllning oxå?

Tack så mycket! Ja tack, gärna
//doc

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #424 skrivet: 16 dec-18 kl 22:48 »
En blir ju hungrig av denna tråd. Så mycket mumsigt

Postat med Alternativ.nu´s app


Eller hur

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #425 skrivet: 16 dec-18 kl 23:26 »
Tack så mycket! Ja tack, gärna
//doc
Jag blandar ketchup och sweetchilisås direkt på hela den utplattade degen, sen ett lager god ost och vitlökspulver, därefter stekt blandsvamp eller vad som finns hemma, finskivad gul lök, oliver, grönkål mangold eller spenat helst färsk som jag först gnuggat i olja med lite salt och svartpeppar, skivad tomat och sen ett lager riven ost som ska läggas ut i kanterna på pizzan för att bli knaprig.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #426 skrivet: 17 dec-18 kl 19:18 »
Jag blandar ketchup och sweetchilisås direkt på hela den utplattade degen, sen ett lager god ost och vitlökspulver, därefter stekt blandsvamp eller vad som finns hemma, finskivad gul lök, oliver, grönkål mangold eller spenat helst färsk som jag först gnuggat i olja med lite salt och svartpeppar, skivad tomat och sen ett lager riven ost som ska läggas ut i kanterna på pizzan för att bli knaprig.

Kanon, tack för det

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #427 skrivet: 27 dec-18 kl 21:29 »
Vi har ingen elektrisk ugn för tillfället så jag klurar på vilken sorts bröd som är enklast att baka i vedspisugnen? Jag tänker att små portionsbröd (typ frallor) som blir genomgräddade rätt snabbt är enklare än en stor limpa, väl?

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #428 skrivet: 28 dec-18 kl 23:22 »
Vi har ingen elektrisk ugn för tillfället så jag klurar på vilken sorts bröd som är enklast att baka i vedspisugnen? Jag tänker att små portionsbröd (typ frallor) som blir genomgräddade rätt snabbt är enklare än en stor limpa, väl?

Har aldrig bakat i vedspis ugn, men tänker likadant. Hoppas ni får ordning på "nya" ugnen snart :) Jag blev ju med fullstor ugn hastigt och lustigt i dagarna innan jul. Så här ska bakas!!! (inte just idag då, men kanske imorgon)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #429 skrivet: 29 dec-18 kl 01:08 »
Jag har bakat i vedspisar och det är olika hur bra det går, beror på hur bra spisen är helt enkelt. Än om det finns termometer på ungsluckan så är det bra att ha en termometer, lägg den långt in i ungen. Jag behövde elda med björkved eller sälgved för få tillräckligt stark och jämn värme. Frallor eller stora, flata brödkakor som täcker hela plåten går lättast. Du måste vända plåten en gång under gräddningen. Om undervärmen är för svag så vänd dom upp o ned.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #430 skrivet: 02 feb-19 kl 10:00 »
Nattjäst ciabatta  :D

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #431 skrivet: 08 feb-19 kl 11:08 »
Köksvågen är försvunnen men nu kunde jag inte vänta längre. Jag har en lite mindre våg som tur är, men då fick jag väga i många omgångar.

Ett recept jag provar om och om igen men oftast inte ordagrant, idag med gamla gojibär.



Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #432 skrivet: 08 feb-19 kl 22:25 »
Havreflarn som blev himla fula. Nattjästa baguetter (fast vi gör frallor av degen)

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #433 skrivet: 10 jul-19 kl 23:37 »
Veganska kanelbullar  :D

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #434 skrivet: 11 jul-19 kl 21:51 »
Hittepå frallor :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #435 skrivet: 30 okt-19 kl 13:40 »
Idag bakar jag pitabröd.

Minns en barndomskompis pappa som alltid bakade pitabröd när han mådde bra (han var svårt njursjuk och avled när vi gick på högstadiet). De var från Syrien. Han satte på ett kasettband med musik, sjöng (ganska falskt) för full hals och det var mjöl överallt  ;D
Sen hade de pitabröden i en stor påse i frysen. Min kompis och jag tog ofta varsitt fryst bröd och bände upp dem försiktigt med en matkniv, sen petade man in smörklickar och ostskivor innan brödet åkte in i ugnen. Det varma smältostfyllda brödet avnjöts sen med ett glas Sprite. Vi var i lågstadieåldern och lyckligt ovetandes om allt vad kalorier och näringslära hette.  ;)
Hans pitabröd var mer avlånga än de man ser i affärerna här. Man öppnade dem mitt på ena långsidan.


LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #436 skrivet: 11 jan-20 kl 15:04 »
Samma pitabröd idag igen som i senaste inlägget :)

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #437 skrivet: 11 jan-20 kl 15:28 »
Inte bakat idag men jag ska ta en skiva av fruktkakan jag bakade häromdagen. Den blev riktigt bra, full med frukt och nötter. Saftig, kompakt och god.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #438 skrivet: 18 jan-20 kl 22:44 »
Det blev ciabatta till frukost, enligt Kungsörnens recept. Man gör degen kvällen innan så får den jäsa i kylskåpet. Den som går upp först på morgonen plattar ut degen på en plåt, sen får man krypa ner i sängen nästan en timme till. En kvart i ugnen och sen är det frukost!  :D

https://www.kungsornen.se/recept/brod/ljust-och-vitt-brod/ciabatta-med-fyllig-smak-kalljast/

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #439 skrivet: 31 jan-20 kl 20:34 »
Kalljästa frallor enligt MatGeeks recept. Bara att röra ihop en lös deg med träsked, sen in i kylen. Imorgon ska de gräddas till frukost :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser