Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shorpshire eller leichster?  (läst 1574 gånger)

Maria68

  • Inlägg: 2
Shorpshire eller leichster?
« skrivet: 22 mar-14 kl 20:37 »
Funderar på att skaffa får! Läst på och sett två raser som verkar intressanta! Undrar hur ullkvaltet och skinn blir av Shorpshire? Någon som vet? Vad skiljer dessa två får raser åt? Är intrsserad av friska får med lätta lamningar, som är lugna och att man kan få fina skinn, samt bra kött med fin fettmarmorering! Vad skall man då väja? Tankar och ideer ?
Tacksam för svar
Maria

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Shorpshire eller leichster?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-14 kl 21:14 »
Vet inte hur Shropshirefårens är. Kanske någon annan vet? Leicesterfåren har ju mycket fina skinn.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Maria68

  • Inlägg: 2
SV: Shorpshire eller leichster?
« Svar #2 skrivet: 22 mar-14 kl 21:26 »
Känns som leichester är en mycket större ras i Sverige än  Shorpeshire stämmer det? Gillar att Shorpeshire är lugna, men kan inte hitta nptt om ullkvaliei och skinn, någon som vet?
Maria

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Shorpshire eller leichster?
« Svar #3 skrivet: 23 mar-14 kl 07:49 »
Jag hade ett år oxforddown tackor som var betäckta med shropshire. Lämnade ett av dessa lamms skinn på beredning o som pulkaskinn/sittskinn är de helt ok. Det blir täta "luddiga" i själva ullen och skinnet är mkt tjockare o kraftigare än skinn från gotland, finull o gestrikefår. Vi har vårat med när vi är på utflykt o sitter på, det används i traktorn o på fyrhjulingen. Det är inget jag skulle sälja.
Ullkvaliteten är sk stoppningsull, den är vaddig o går inte så bra att karda o tova av. Är ialla fall min erfarenhet.

Vill man sälja skinn skulle jag definitivt satsa på leichester! De har vackra skinn med lock o lyster i ullen! Det är svårare att sälja vita skinn än tex grå från gotland, men ska man sälja vitt är nog leichester eller blandning med den rasen, bäst.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Shorpshire eller leichster?
« Svar #4 skrivet: 23 mar-14 kl 09:20 »
Jag stemmer også på Leicester.
Shropshire har kort ben, slakte krop som slakter gillar. Lugnt temperament. Kan have svärt lämning om den äter för mycket under sidste del av dräktighet. Är en "downs får-derfor tät mellemfin ull som inte tover, närsten naturlig superwash ;D
 OBS. Älsker gräss, inte sly eller månge örter - derfor bra på gräss eller frö gräss. Brukes derför i ögologiske julträ plantage mellem träerne.
 Leicester, Longwool ras. mere alsidig i mat vanor, bra skinn, nemt lämning . en av värdens störste får (p.g.a lång ben ;D) Begge två har bra moder egenskaber. Ullen, lockig, inte så "soft" men kändes "soft" p.g.a. glans och längde. Tove bra.
 Faktike två enormt "different " raser
 Lykke till med välget


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 2 användare
fri, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser