Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra jäsningar  (läst 57921 gånger)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Våra jäsningar
« Svar #140 skrivet: 20 sep-09 kl 13:35 »
Är bra nära nu. Fläderbär/äpple puttrar för fullt. Ska om jag hinner plocka rönnbär i helgen och göra äpple/rönnbär. Funderar på en mix äpple/rönn/fläder jag med.
Har en rejäl sats äppelvin som sommer splittas upp i flera varianter bara jag kan bestämma mig!

Äpple/rönnbär tänkte jag med testa. Undrar... är det väldigt nödvändigt med pektolas eller vad det heter (ensymer) till det tros?

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: Våra jäsningar
« Svar #141 skrivet: 20 sep-09 kl 18:56 »
Äpple/rönnbär tänkte jag med testa. Undrar... är det väldigt nödvändigt med pektolas eller vad det heter (ensymer) till det tros?
Det tror jag inte. Tänker själv slänga i några kilo rönnbär som får ligga i någon vecka eller två. Har kollat igenom de receptböcker jag har och inte hittat någon specialare om just rönnbär.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Våra jäsningar
« Svar #142 skrivet: 21 sep-09 kl 07:00 »
Det är absolut inget problem att återanvända fläderbär. Förra gången hade jag för mitt starka rödvin använt hälften återanvända och hälften nyplockade bär. Sen stod det i receptet att det gick att göra rosévin genom att använda bären en gång till och även detta hade mycket smak. Så jag var väldigt nöjd med även den satsen där det fanns med bär som användes för tredje gången. Nu väntar jag lite på flera svar och funderar på årets vinsats. Måste fixa surkålen den här veckan och har en hel del annat på gång, så vinet får vänta.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Våra jäsningar
« Svar #143 skrivet: 30 nov-09 kl 19:21 »
Ja, nu är vinet färdigt. Både det röda vinet på återanvända bär och rönnbärs-äppelvinet blev mycket bra. Det röda har helt klart fyllig hallonarom, fast det var lika mycket fläderbär och annat. Rönnbärsvinet smakar sherryaktigt, tror det beror på russinen. Båda sorterna blev torra och har 12-13,5 % alkohol. Köpte en liten alkoholmätare när jag ändå behövde korkar.

Jag vågar ju inte riktigt säga det här, men jag har planer på att återanvända resterna - allihop - tillsammans med en påse rönnbär som bara använts en gång och med lite köpt äpplejuice. Tänkte ev. använda glöggkryddor som i Frances fantastiska glögg. Jag tror nog att jag tar risken och gör en 10-literssats. Jag har ju i alla fall alltid vinägerproduktion på gång, så vin går alltid åt (fast jag är lite tveksam till glöggkryddorna i vinäger).

Yrmff

  • Gäst
SV: Våra jäsningar
« Svar #144 skrivet: 30 nov-09 kl 21:46 »
slurryn går alldeles utmärkt att använda iallafall (själv är jag inne på den femte ölbryggden på samma jäst och det blir kanske nån till)och det förmodligen värsta som kan hända är väl att du får ett blaskigt vin ! :)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Våra jäsningar
« Svar #145 skrivet: 01 dec-09 kl 08:43 »
När det gäller öl går det att köra på samma jäst väldigt länge, man märker när den är oanvändbar, och det kan ta år.
När det gäller vin går det oxå flera gånger, men det är förenat med större risk att det inte blir bra efter ett tag.

Restprodukter som  äppelskal,  utsaftad frukt mm, går bra att jäsa, man får dock tänka på att mycket socker kan ha kommit bort och kompensera.

Det finns väldigt få saker i växtriket som inte går att jäsa :D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Våra jäsningar
« Svar #146 skrivet: 14 dec-09 kl 22:22 »
Jo, nu är sista satsen återanvända bär bortslängda, men det blev en omgång glögg också, som i princip är färdig. Den är lite grumlig fortfarande, men jag kan ju ta den nästa år. Det är faktiskt ganska mycket rönnbär i. Jag riskerade och slängde i en stor påse med rönnbär som bara använts en gång till bären med återanvända. Men jag kan ju erkänna att det är äpplejuice i också. Och någon stark hallonsmak är det inte längre, utan mera blandsmak. Samt smak av glöggkryddor.


Lus_N

  • Inlägg: 20
    • Närke
SV: Våra jäsningar
« Svar #147 skrivet: 16 sep-10 kl 12:55 »
Än så länge är min cider rosa... Eller ja. Inte rosa rosa. Men man ser en markant skillnad på flaskorna gjorda på röda äpplen och de som är gjorda på andra äpplen.  :D

Så här 2 år senare är cidern inte rosa längre. Satte tyvärr inga etiketter på flaskorna (blir ändring framöver) så jag vet inte vilka som var rosa från början. Men jag har några flaskor kvar från 2008, alkoholhalten varierar, men de är riktigt goda allihop.

Just nu har jag 2 hinkar på gång på balkongen. 1 med enbart Åkerö, och ½ med päron från affären och blandade äpplen från olika ödetomter. Några Transparant blanch, några Åkerö, och en hel del jag inte har en aning om. Är nyfiken på resultatet. Dag 3 nu, men jag har varit sjuk och inte skött mosandet som jag ska, så vi får se hur det blir. Har gjort egna etiketter som väntar med spänning på flaskorna iaf.

ElinorE

  • Inlägg: 261
    • Västergötland
SV: Våra jäsningar
« Svar #148 skrivet: 10 okt-11 kl 18:20 »
*puttar upp*

Jag har något på jäsning som ska bli äppelvin. Det omtappades idag. Provsmakade lite: Äpple med en väldig massa alkoholsmak  :-X , lite bittert, ingen sötma. Mycket grumligt trots tydlig bottensats.

Jag har hittat en liten alkoholmätare i ett skåp. En kvarleva från pappas exprimentdagar. Tyvärr har han glömt hur den ska avläsas. Det är ett långt tunt rör med en "fot" så man kan ställa den upp. Någon som vet?
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Våra jäsningar
« Svar #149 skrivet: 10 okt-11 kl 18:30 »
Det finns en massa recept på fläderblomsvin, men nu eftersöker jag recept på fläderBÄRSvin. Vi har haft lite frost här vilket de kräver och nu väntar de bara på att bli vin, Jag med förresten ;D. Recept någon ?

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Våra jäsningar
« Svar #150 skrivet: 10 okt-11 kl 18:49 »
Har en laddning med äppelsaft eller vad man ska kalla det, det som blir när äpplena kokas
i saftmajan.
En annan sats består av svarta och röda vinbär, blåbär och krusbär, använde endast 5 liter vatten
så jag hoppas det blir mustigt.
Den tredje satsen bryggs på avkok från olika blommor, björksav och rönnbärsblad.
Det jag smakat av är maskrosvinet som är upptappat på flaska redan.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #151 skrivet: 10 okt-11 kl 19:25 »
*puttar upp*

Jag har något på jäsning som ska bli äppelvin. Det omtappades idag. Provsmakade lite: Äpple med en väldig massa alkoholsmak  :-X , lite bittert, ingen sötma. Mycket grumligt trots tydlig bottensats.

Jag har hittat en liten alkoholmätare i ett skåp. En kvarleva från pappas exprimentdagar. Tyvärr har han glömt hur den ska avläsas. Det är ett långt tunt rör med en "fot" så man kan ställa den upp. Någon som vet?
  ;D...provsmak innebär ytterst lite dryck som sedan spottas ut  ;D,annars kan man bli mäskpundare  :D.  Har du bild på den mystiska mätaren eller kanske kan länka till någon sida eller kolla en vinsida så ser du vad det är för pryl du har.  8)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Våra jäsningar
« Svar #152 skrivet: 10 okt-11 kl 19:40 »
Gjorde förra året en sats äppelvin. Det tappades på flaska på nyårsafton, enligt etiketten, och är nu alldeles väldigt gott. Finns tid skall vi sätta en sats till i år.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Våra jäsningar
« Svar #153 skrivet: 10 okt-11 kl 19:43 »
Har en pågående vinsats satt på 8 kg små gröna druvor som jag glömt namnet (någon gammal sort som klarar vintrarna här nere utomhus) på samt 1 kg svarta vinbär och 1 kg blandade bär med i huvudsak björnbär.  Startat upp detta vin med saftmajametoden. Ska sätta ett slånbärsvin i helgen, bären ligger i frysen just nu.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Våra jäsningar
« Svar #154 skrivet: 10 okt-11 kl 21:00 »
http://87.237.214.120/~alternat/index.php?PHPSESSID=7ccdb72fcb8294c9e722289f6e16a008&topic=44174.msg552665#msg552665 Här har jag lagt ut fläderebärsrecept tidigare. Det blir ännu godare med lite hallon i. Troligen gör jag en sats framåt hösten. Tidigare i år har det blivit maskrosvin (ej testat), fläderblomsvin (bra) och potatisvin (okej, kanske för mycket nejlika i, men smaken lär bli bättre efter lite lagring).

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #155 skrivet: 10 okt-11 kl 21:25 »
Vinbärsvin på gång,mätte Oeschelehalten(kanske felstavat,krångligt ord) i början ca 120 nu ligger den på 35 blir nog ca 11 procent,lite dåligt tycker jag för ett starkvin som det ska bli,förhoppningsvis blir det någon procent till.Använt typ universaljäst. Provsmakat(och nej,är ingen mäskpundare :D),kan nog bli gott om ca ett år,om man kan hålla sig.... ;D

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Våra jäsningar
« Svar #156 skrivet: 10 okt-11 kl 21:31 »
mitt maskrosvin möglade i år - aldrig hänt innan så nu får vi vara utan det till Lucia  :(
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Våra jäsningar
« Svar #157 skrivet: 10 okt-11 kl 22:56 »
.....Tråkigt med vin som blir dåligt.mycket pyssel bakom,speciellt 25 liters brygder som får hällas ut.

MagicHands

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Våra jäsningar
« Svar #158 skrivet: 26 feb-12 kl 17:41 »
Får väl dela med mig av mitt honungsexperiment.

4kg honung
16l vatten
1st 16 dagars turbojäst
2liter svarta vinbär.

Gjordes i två steg för att ha refferensmaterial.
först vatten+honung+jäst på sedvanligt mannér med vatten på 24grader C och jästen förblandad med 2dl vatten på 35grader C.
Laddat i en 25l jästunna med vattenlås.

efter ca 5 dagar var bubbelintervallet 45sek.
ruskade då om tunnan lite vilket fick ned intervallet till 30 sec. lät det stå en dag till.
Tappade 2l refferensvättska. (honungsvin)
Blandade i svarta vinbär som förkokats och kylts.
efter ca 4h hade bubbelintervallet kommit till 20-25sec
lät det stå och bubbla i åtta dagar. bubbelintervall var då 70-80 sec.
Tappade nu på varma flaskor för att stoppa jäsningen.
Provade en flaska efter 2 månader - drycken var klar, men jästsmaken överhängade.
Har fått stå i 4 månader i matkällaren och tappade om den idag.
Jästsmaken nästan helt borta.

Rumstemperatur i rummet under jäsningen har varit ca 16-18 grader C.

Nu ska det få stå ytterligare en månad så mer sediment kan bli kvar på botten, och en helt frisk och synnerligen ruslig dryck kan imundigas.

Nästa gång blir det till att testa spontanjäsning med honung. och fler olika sorters frukter och bär.. kanske violmjöd?

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Våra jäsningar
« Svar #159 skrivet: 10 mar-12 kl 15:34 »
Jag har fått geleklumpar i mitt äppelvin, smakar inte konstigt men ser
ju inge vidare ut.
Vinet är i övrigt helt klart men när jag rör i det blir det ju grumligt.
Kan jag göra nåt?

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 3 användare
Niklas Nyström, Oskari, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser