Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Eulalia II skrivet 22 nov-09 kl 19:43

Titel: SV: meka
Skrivet av: Eulalia II skrivet 22 nov-09 kl 19:43
Om det normala är att lämna in bilen på verkstad måste det väll räknas som alternativ fordonsdrift att laga den själv hemma med tejp, hösnöre och plastic padding?

Va!  :D Finns det verkligen folk som kör såna lagningar, här i Sverige!?

Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd för en sådan billig men något hållbar lagning. 
Håller (återigen) på att tappa avgasröret. Har gjort det i 3 av fyra bilar.
Misstänker att mina bilar ligger för lågt (kanske pga att jag kör rätt mycket i gropiga skogsvägar med dem) och sen lossnar avgasrören från fästena när jag kör ner från trottoarkanter. Fast jag gör det jätteförsiktigt!

Kan man fästa med ståltråd runtom hela paketet? Måste man svetsa nåt? Avgasröret är inte trasigt nånstans, hänger bara lite löst.
Titel: SV: meka
Skrivet av: esten skrivet 22 nov-09 kl 20:11
Eulalia II . Det (avgassystemet ) brukar hänga i gummibussningar (ringar) för att inte vibrationer ska vidarbefodras till chassit och vise versa , titta och se om gummina hänger kvar , de brukar kunna hänga i övre fästet , då är det bara att lyfta avgassystemet och haka i igen .

Jag tycker också att det borde finnas en mekar sida (tråd) , men måste den vara begränsad till bilar ? Det finns ju många bönder i olika former här månskensbönder-storbönder , så traktorer och jordbruksredskap har väl också plats ?

Även jordbruksredskap för häst ?
Titel: SV: meka
Skrivet av: Eulalia II skrivet 22 nov-09 kl 21:27
Tack Esten! Ska ta en tid på Ok och kolla. Så ståltråd är inte att rekomendera i detta fall..
Titel: SV: meka
Skrivet av: esten skrivet 22 nov-09 kl 21:37
Drar man åt ståltråden för hårt får man vibrationer , man kan också skada underredet ( underredsmassan ) med värmestrålning och vibrationer .
Försöker man göra en ögla som gummiringarna , blir det för stelt och det hoppar isär enklare .
Gummiringarna finns lite olika endel ser ut som o-ringar fast grövre , andra ser ut som åttor , dessa brukar vara bättre .
O- ringarna brukar efter en tid bli utdragna och skadade ( längre ) så om du kan byt till åttor .
Titel: SV: meka
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 nov-09 kl 21:43
En vanlig dumhet som ökar risken för att man ska tappa avgassystemet när man passerar en trottoarkant är om den som bytte avgassystem senast vände klamren så att skruvändarna med muttrar pekar nedåt. Om en sådan skarv råkar vara lägsta punkten på bilen är det lätt gjort att klamret hakar fast i trottoarkanten eller vad det nu är man försöker passera. Alltså: Vänd alla klammer så att skruvar och andra utskjutande delar pekar någon annanstans än nedåt! Men se till att de inte heller kan slå emot golvet eller något annat som finns i närheten. Ibland är det inte så lätt om man har fått med U-klammer av standardtyp med det nya avgassystemet men originalklamren såg ut på något annat sätt.

Gummiringarna som håller upp avgassystem brukar hålla bra nuförtiden men det kan fortfarande hända ibland att de är av dålig kvalitet i monteringssatser som följer med avgassystem av billiga piratmärken. Har man problem med dem lönar det sig att köpa gummiringar som originalreservdel.
Titel: SV: meka
Skrivet av: Imp skrivet 23 nov-09 kl 13:04
En vanlig dumhet som ökar risken för att man ska tappa avgassystemet när man passerar en trottoarkant är om den som bytte avgassystem senast vände klamren så att skruvändarna med muttrar pekar nedåt. Om en sådan skarv råkar vara lägsta punkten på bilen är det lätt gjort att klamret hakar fast i trottoarkanten eller vad det nu är man försöker passera. Alltså: Vänd alla klammer så att skruvar och andra utskjutande delar pekar någon annanstans än nedåt! Men se till att de inte heller kan slå emot golvet eller något annat som finns i närheten. Ibland är det inte så lätt om man har fått med U-klammer av standardtyp med det nya avgassystemet men originalklamren såg ut på något annat sätt.

Gummiringarna som håller upp avgassystem brukar hålla bra nuförtiden men det kan fortfarande hända ibland att de är av dålig kvalitet i monteringssatser som följer med avgassystem av billiga piratmärken. Har man problem med dem lönar det sig att köpa gummiringar som originalreservdel.

Så gör jag aldrig. jag vill kunna lossa avgasröret på enklaste sätt och då ska de sitta neråt. Skruvar man åt ordentligt så lossnar de inte. jag har aldrig tappat ett avgassystem som inte rostat av.

Om avgassystemet ser hängigt ut även med hela gummiringar, så försök sätta dit fler gummiringar. Ju stummare desto bättre. Så länge det inte ligegr emot så ökar inte vibrationer och buller heller.
Titel: SV: meka
Skrivet av: Misse skrivet 16 dec-09 kl 20:08
En mekartråd saknas fortfarande, givetvis ska all sorts mekning vara välkommen och inte bara bilar.
Som det är nu drar jag mig lite för att fråga dumma frågor eller skriva ''upptäckanden'' av intressanta lösningar för att jag blir osäker på vart jag ska posta dem någonstans.
'





För övrigt så måste ''Detroit Rock City'' med Kiss vara det allra bästa rockintrot någonsin ;D
Titel: SV: meka
Skrivet av: esten skrivet 16 dec-09 kl 20:11
Då kan väl den låten sas slå upp den nya (hoppas vi ) mekar tråden ?
 ;D 8)
Titel: SV: meka
Skrivet av: Misse skrivet 16 dec-09 kl 21:01
Amen!!! ;D
Titel: SV: meka
Skrivet av: Imp skrivet 16 dec-09 kl 22:13
En mekartråd saknas fortfarande, givetvis ska all sorts mekning vara välkommen och inte bara bilar.
Som det är nu drar jag mig lite för att fråga dumma frågor eller skriva ''upptäckanden'' av intressanta lösningar för att jag blir osäker på vart jag ska posta dem någonstans.
'





För övrigt så måste ''Detroit Rock City'' med Kiss vara det allra bästa rockintrot någonsin ;D

Nej,möjligen introt till Motorhead - Hawkwind.

För övrigt så håller jag på med ett lagom meningslöst projekt. Behövs just nu ett rörmed 40mm invändigt och en 12mm borr för att slutföra det. Det handlarom att montera en fördelare på en Ford Zetec, den har ingen från början. Så jag monterar en som den sitter på en Opel rekord 1,8, Manta 1,8och Vauxhall Carlton 1,8. Nu fårni googla ;D
Titel: SV: meka
Skrivet av: torbjorn skrivet 16 dec-09 kl 23:32
Nej,möjligen introt till Motorhead - Hawkwind.

För övrigt så håller jag på med ett lagom meningslöst projekt. Behövs just nu ett rörmed 40mm invändigt och en 12mm borr för att slutföra det. Det handlarom att montera en fördelare på en Ford Zetec, den har ingen från början. Så jag monterar en som den sitter på en Opel rekord 1,8, Manta 1,8och Vauxhall Carlton 1,8. Nu fårni googla ;D

Du menar alltså samma fördelarmontage som på "Televerks-oplarna" från ca 1985-86?
Och vad är det för fel på Zetec's originaltändsystem med två dubbeltändspolar?
Titel: SV: meka
Skrivet av: Imp skrivet 16 dec-09 kl 23:51
Du menar alltså samma fördelarmontage som på "Televerks-oplarna" från ca 1985-86?
Och vad är det för fel på Zetec's originaltändsystem med två dubbeltändspolar?


Körde inte televerket med Kadett då? De hade ju tvärställdmotor och fördelaren i bakkant på kamaxeln. Nix,jag monterar fördelaren vid sidan av topplocket driven med en kuggrem http://media2.turbosport.co.uk/2008/6/2008062911121767489SELLING%20027.jpg
Felet är att ska man köra förgasare så kan man inte använda orginaltändningen, då den ställer sig i ett nödläge då den tappar kontakten med insprutningen. Ganska tråkigt och den går inte så bra. Hade jag varit bättrepådatorer osv,så hade jag köpt ett megajolt.
Titel: SV: meka
Skrivet av: torbjorn skrivet 16 dec-09 kl 23:58
Nej, det var Opel Rekord kombi med 1,8 l -motor. Det sägs att Televerket fick de där bilarna billigt för att de ingick i ett fältprov med elektroniskt styrd förgasare, det är den enda bil jag känner till som har haft elektronisk förgasare utan att också ha lambdareglering och katalysator. En senare variant av den där elektroniska förgasaren, Bosch/Pierburg "Ecotronic" fanns några år senare på någon enstaka Opelmodell med katalysator (kan ha varit Ascona '88) och på 1,6 l-motorn i VW Golf m fl.

Men varför ska du ha förgasare på Zetecmotorn i stället för att behålla hela originalinsprutningssystemet?
Titel: SV: meka
Skrivet av: Misse skrivet 17 dec-09 kl 00:05
Men varför ska du ha förgasare på Zetecmotorn i stället för att behålla hela originalinsprutningssystemet?

Herr Loop är lika begåvad på att få till moderna insprut som jag är när det ska funka på andra bilar än där motorn satt original... :P ;)
Titel: SV: meka
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 dec-09 kl 00:10
Ska jag behöva blanda mig i det där projektet också? :)
Om man bara får med kabelstammen från den bil Zetecmotorn kommer ifrån, och luskar ut ett och annat, så bör det inte vara något större problem att få till. Man måste förstås ordna med elektrisk bränslepump, bränslefilter och returledning till tanken också. Zetec-Fordar brukar har bränslepumpen monterad i tanken som original och det kan förstås vara svårt att flytta över till en annan tank.
Titel: SV: meka
Skrivet av: Misse skrivet 17 dec-09 kl 00:52
Ska jag behöva blanda mig i det där projektet också? :)
Om man bara får med kabelstammen från den bil Zetecmotorn kommer ifrån, och luskar ut ett och annat, så bör det inte vara något större problem att få till. Man måste förstås ordna med elektrisk bränslepump, bränslefilter och returledning till tanken också. Zetec-Fordar brukar har bränslepumpen monterad i tanken som original och det kan förstås vara svårt att flytta över till en annan tank.

Men pumpen är väl bara att ta vilken som helst som har tillräcklig ork och sätta utanför tanken... ???
Blir mindre besvärligt..
Titel: SV: meka
Skrivet av: Eulalia II skrivet 17 dec-09 kl 00:59
Typiskt att mekarna hamnade i  nånstans i källaren  :-)
Kanske borde hela tråden flyttas in under hantverk?  Med en underkategori Mekanisk verkstad?       
Det kan ju handla om annat än bilar, t.ex hur man bygger sitt eget lilla vindkraftverk..(hoppas)
Titel: SV: meka
Skrivet av: Imp skrivet 17 dec-09 kl 00:59
Alltså jag har ju gått 4år  teknisk El-Tele ;D. Så det är klart att jag kan flytta över hela skiten(har införskaffat en beskrivning hur man gör till och med.i fall att 8)),men hur jävla roligt är det  med 105hk i en motor som kan ge mer? Detta är bara ett experiment. Den slutgiltiga versionen ska ha 4st Mikuni cv40 förgasare är det tänkt. Orginalinsprutningen är skittråkig och går knappt att trimma.

Så då har alltså den motorn funnits i bakhjulsdrivna bilar i Sverige, intressant. Tyvärr så lär jag ju inte hitta en sådan som jag kan sno fördelaren av. Jag brukar ju bli ifrågasatt när jag ringer till en skrot och vill köpa delar från 90-talet.

Utanför Sverige så har det sålts en hel del roliga bilar med underliga förgasare osv. Bla så såldes Escort och Fiesta(jag gillar Ford) med förgasarmotor utan fördelare i England fram till 93 åtminstone.
Titel: SV: meka
Skrivet av: Misse skrivet 17 dec-09 kl 01:30
Nej,möjligen introt till Motorhead - Hawkwind....



Var det detta du menade? Har märkligt nog gått mig spårlöst förbi :P Jag skäms.
http://www.youtube.com/watch?v=p6OuyJKnIyU







För övrigt slänger jag in ett fattiglapps trimtips när det är en bil med underliggande kam och det inte finns en jäddra krona till en något vassare kamaxel än original:
Ta vinkelslipen och kapa av stötstångssidan på vipparmen och svetsa sen ihop den med vanlig migsvets.
Glöm INTE att snabbt kyla den härdade ytan som går mot ventilskaftets topp. Och sätt någon skruv som loppskydd mot gängmobbning på ventilspelsjusteringen.

Gör sen vipparmsbryggans infästningshål lite ovala eller borra upp dom en aning och flytta sen hela bryggan nån millimeter så att stötstängerna inte skrapar/skapar en massa fåniga spån i onödan mot stötstångshålen i toppen. Dessutom ''träffar'' ju vipparmens andra ände en liten liten aning längre ut vilket bättrar på utväxlingen  ;D


2,5 millimeters kapning/kortning av vipporna på en hundkojemotor ändrar utväxlingen från originalets ca 1:1,23 till ca 1:1,4
Blir ca 1,5 millimeter mer ventilöppning vilket knappt gör nån skillnad men effektskillnaden som blir den blir för att ventilen öppnar lite tidigare. Som en något jackad kolv på en äldre moppemotor ;D
Titel: SV: meka
Skrivet av: esten skrivet 17 dec-09 kl 10:12
En fråga som ev kan hjälpa mig .
Har en 2,0 lit WV med insprutning . När jag köpte bilen gick den som en kratta . Den gick het med jämna mellanrum och denna motorn är känslig för överhettning .
På märkesverkstäderna kunde jag inte få verkstadskillarna att fatta att bilen inte var bra , så det tog lite tid att övertala någon att öppna motorn .
När så skedde var toppen skev och packningen slut , toppen planades och ny packning .När jag fick hem bilen gick den helt utan komp !
Oljan sprutade om jag öppnade locket på kåpan . Verkstads killarna sa att det fick jag leva med då det var en gammal bil ?
Kunde dock visa på att slipningen av toppen minskat avståndet på remskivorna , så man efter mycket tjafs ställde om efter nya måtten och inte fabriksmärkningarna .
Hade ändå bekymmar med bilen , efter en omgång till och mycket bråk , så fick jag rätt , oljepumpen var inte inrättad efter nya tändinställningen .
Bilen har efter det fortsatt att små j***as tex bara dö när jag trycker ned kopplingen och vägrat att starta igen .
Ibland hänger sig kallstartskontakten så den flödar över med bränsle (släpper inte tillbaka till tanken)
Hade då kontakt med några WV killar som gav rådet att lyfta locket vid insuget och ställa om kuggdrevet lite grann , vilket jag gjorde .
Fick en bil som gick som en klocka , utan problem . Men sist jag lämnade in bilen för att byta drivknutar så mixtrade man med bilen för att sas ställa den rätt igen , efter deras dator , som inte passar min bil då deras dator saknar en kontakt .
Nu går bilen lika illa som tidigare , ibland stannar den när jag trycker ned kopplingen , hostar och beter sig som jag alltid kör i tunga motlutor .
Jag vet att jag justerar bränslepumpen när jag vrider kuggdrevet , men inte hur och varför så att säga .Måste dock lyfta locket igen och skruva lite .
En bieffekt av när bilen inte fungerar som den ska är att den äter "kondensatorn"bimetallfjädern .
Lite hjälp någon ?
Titel: SV: meka
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 dec-09 kl 19:18
Vad är det för VW det är frågan om närmare bestämt? Årsmodell, typ av insprutningssystem osv?

Det där "kuggdrevet", menar du plastringen som används för att justera returfjädern i luftmängdmätaren? I så fall ska den ABSOLUT INTE RÖRAS, försök få den återställd till ursprungligt läge eller byt luftmängdmätare till en garanterat orörd (kolla att det inte finns några tecken på att plastlocket har varit uppbrutet, och se till att den nya luftmängdmätaren har exakt samma detaljnummer som din gamla). Om motorn får fel bränsleblandning av någon anledning så brukar det ha helt andra orsaker (t ex någon igensatt eller läckande spridare, tjuvluft, läckande bromsservo) och då ska man ju åtgärda det verkliga felet i första hand.
Om bilen har katalysator och lambdareglering kan man också misstänka att lambdasonden börjar bli dålig. En del av de insprutningssystem som VW har använt kan nämligen inte upptäcka alla slags fel på lambdasonder utan det kan förekomma att det istället försöker reglera bränsleblandningen helt uppåt väggarna när det borde ha tänt motorelektronikvarningslampan och satt felkod för trasig lambdasond.
Titel: SV: meka
Skrivet av: esten skrivet 17 dec-09 kl 19:31
Lamda sond ock cat måste bytas , det vet jag . Har dessutom modellen där dessa sitter ihop .
Locket på luftmängdmätaren var uppbrutet innan jag köpte bilen så någon hade varit där och fifflat .
Men efter mitt fifflande var alla fel åtgärdade och besiktningen uppmätte inga fel i avgaser och så vidare .
Det var efter att WV märkesverkstad börjat ställa om bilen startade om med sitt dåliga beteende .
När jag varit där räknar jag kuggarna för att kunna återställa eller vända åt andra hållet .
Att röra där kom också från en Svensk mek som jobbat väldigt länge med WV och som jag litar helt och fullt på då han är mycket skicklig .
Titel: SV: meka
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 dec-09 kl 19:37
Vilken årsmodell är det? Vet du vad motortypen heter? Typbeteckningen brukar bestå av två eller tre tecken, oftast bokstäver men ibland även siffror. Brukar stå dels på bilens utrustningsskylt under bagagerumsmattan, dels på en skylt på kamremskåpan och dels instansat i motorblocket före motornumret.
Titel: SV: meka
Skrivet av: esten skrivet 17 dec-09 kl 19:47
WV -94 combi 2,0 liter direktinsprutad . Resten får jag kolla imorgon
Titel: SV: meka
Skrivet av: Misse skrivet 18 dec-09 kl 00:01
Vw combi -94. 
Är det gissningsvis en Passat med 2E-motorn?? (8ventilare)
Titel: SV: meka
Skrivet av: esten skrivet 18 dec-09 kl 00:03
Stämmer mycket bra det Misse ! :)
Titel: SV: meka
Skrivet av: torbjorn skrivet 18 dec-09 kl 00:13
När nu lambdasonden ändå är dålig så är det inte alls omöjligt att en stor del av problemen beror på att motorstyrsystemet har blivit "lurat" av konstiga mätvärden från lambdasonden.
Prova att koppla bort lambdasonden och nollställa adapteringen (det kan antingen göras via diagnosuttaget eller helt enkelt genom att lyfta av en batterikabelsko och göra bilen strömlös en stund) och kolla om den går bättre sedan.

En mycket vanlig orsak till tjuvluft som gör att bilen går dåligt eller inte alls på tomgång är slangen mellan insugningsrör och bromsservo. På många VW (och Audi, Seat och Skoda) från 90-talet är det en kort, mjuk gummislang närmast insugningsröret, så ett T-stycke eventuellt med backventil, och sedan styvt plaströr resten av vägen till bromsservot. Den där lilla gummislangen brukar ofta bli dålig utan att det syns när man tittar som hastigast på den.
Vissa VW och Audi (jag har bara själv sett det på 5-cylindriga motorer) har en lång, formgjuten gummislang för vevhusventilationen som brukar sugas ihop eller svälla igen så den blir tät, detta kan också ställa till problem med tomgång och bränsleblandning. Som reservdel ersattes den där slangen av en sats med två korta gummislangkrökar och ett plåtrör, som tydligen ska hålla bättre.

O-ringarna runt spridarna kan också bli dåliga ibland (speciellt om motorn någon gång har kokat och blivit svårt överhettad). Säkraste sättet att kolla detta är att spraya startgas runt spridarna medan motorn går på tomgång och höra efter om gången ändras.
Titel: SV: meka
Skrivet av: esten skrivet 18 dec-09 kl 00:22
Alla packningar i motorn bland annat till spridarna byttes samtidigt med planingen av toppen så de bör vara ok .
den korta gummislangen mellan insug och bromservo hade mycket riktigt en liten "osynlig" spricka och har blivit utbytt .
Sista alternativet existerar inte på min bil .
MVH Eva
Titel: SV: meka
Skrivet av: ollebolle skrivet 19 dec-09 kl 13:53
Ståltråd, tejp och snören anbringat med förstånd är bra "reservdelar" till lågt pris. Alla tre fästelementen är av den eftergivliga sorten och kan ibland vara bättre än svetsning.

Jag hade som ung en Lampretta med kjuddämpare som svetsades i fästet minst varje år. Skakningarna fick svetsen att gå upp ständigt. Ett bra snöre användes tills jag fick tid att åka till smeden och jag glömde sedan bort problemet då snöret höll så bra. Först när den skulle säljas såg jag vad dåligt det såg ut och fick förklara att det dessvärre (dessbättre kanske) var det enda som höll. Motorn inkl. ljuddämpare  var en del av bakhjulets upphängning och ljuddämparen fick väldiga vibrationer på guppiga vägar.
Titel: SV: meka
Skrivet av: Misse skrivet 21 dec-09 kl 11:06

WV -94 combi 2,0 liter direktinsprutad . Resten får jag kolla imorgon




Har märkligt nog en 2E  Vw-motor liggandes i bagaget på min volvokombi, hämtade motorn på skroten häromveckan.

Var ut och tittade på den nyss men den hade tyvärr ingen luftmängdmätare på sig. Fanns bara grejor från gas-spjället och inåt så att säga.

Ska använda endast blocket med kolvar från den 2E-motorn, till att sätta på en 16V Gti-topp på från en 1,8-motor jag har för att få lite mer råstyrka.


Ligger förresten i samma jäddra bagage :P
Titel: SV: meka
Skrivet av: Vargerik skrivet 21 dec-09 kl 11:28
Så gör jag aldrig. jag vill kunna lossa avgasröret på enklaste sätt och då ska de sitta neråt. Skruvar man åt ordentligt så lossnar de inte. jag har aldrig tappat ett avgassystem som inte rostat av.

Om avgassystemet ser hängigt ut även med hela gummiringar, så försök sätta dit fler gummiringar. Ju stummare desto bättre. Så länge det inte ligegr emot så ökar inte vibrationer och buller heller.
Men inte skruvar du bort ett gammalt avgassystem? Sånt har man vinkelslipen till!
Titel: SV: meka
Skrivet av: Imp skrivet 21 dec-09 kl 16:21
Men inte skruvar du bort ett gammalt avgassystem? Sånt har man vinkelslipen till!

Jag byter inte sånt jag inte behöver byta. Så det är rätt ofta som avgasrören på mina bilar består av bitar med olika ålder.
Titel: SV: meka
Skrivet av: torbjorn skrivet 21 dec-09 kl 22:28
Var ut och tittade på den nyss men den hade tyvärr ingen luftmängdmätare på sig. Fanns bara grejor från gas-spjället och inåt så att säga.

Vad har 2E-motorns LMM för nummer (Bosch- eller VAG-nummer) ? Det slog mig att jag har en LMM liggande (någonstans) som jag tror kommer från en Transporter med 112 hk "Wasserboxer". Den har ju i stort sett samma motorstyrsystem som 2E, så det är inte helt omöjligt att de använder samma LMM.
Titel: SV: meka
Skrivet av: Vargerik skrivet 21 dec-09 kl 22:50
Jag byter inte sånt jag inte behöver byta. Så det är rätt ofta som avgasrören på mina bilar består av bitar med olika ålder.
Hmm, jag byter hela rasket när jag ändå är där och rotar, känns som det blir ordentligt gjort då...
Titel: SV: meka
Skrivet av: torbjorn skrivet 21 dec-09 kl 22:59
Hmm, jag byter hela rasket när jag ändå är där och rotar, känns som det blir ordentligt gjort då...
Min erfarenhet är att sista ljuddämparen ofta tar slut långt före resten av avgassystemet, speciellt på bilar som mest används för kortkörningar. Och det känns ju dumt att behöva byta allt bara för att en burk är dålig. Om man köper en billig piratljuddämpare och sätter dit så håller den kanske lika länge som återstående livslängd hos resten av avgassystemet.
Titel: SV: meka
Skrivet av: Vargerik skrivet 21 dec-09 kl 23:16
Min erfarenhet är att sista ljuddämparen ofta tar slut långt före resten av avgassystemet, speciellt på bilar som mest används för kortkörningar. Och det känns ju dumt att behöva byta allt bara för att en burk är dålig. Om man köper en billig piratljuddämpare och sätter dit så håller den kanske lika länge som återstående livslängd hos resten av avgassystemet.

Visst är det så... Till saken hör att min göra-rätt-präktighet går överstyr ibland... Men sist köpte jag ett rostfritt system, borde ju vara bra...
Just det, jag har en gång med gott resultat målat ett nytt system med kallgalv, luktade spekk i början, men det höll ruskigt bra sen.
Titel: SV: meka
Skrivet av: Pjöllerberg skrivet 21 dec-09 kl 23:18
Fast ljuddämparna brukar rosta mest inifrån.
Titel: SV: meka
Skrivet av: torbjorn skrivet 22 dec-09 kl 00:32
Fast ljuddämparna brukar rosta mest inifrån.

Antingen det, eller där de utsätts för grussprut.  Det är ju inget ovanligt om man har tagit ner ett avgassystem som ser helt ut, att man upptäcker att det ligger lösa och avrostade delar i alla ljuddämpare. Koldioxiden i avgaserna blir ju en syra, kolsyra, tillsammans med det vatten som alltid finns med. Och den är rätt aggressiv mot järnplåt...
Titel: SV: meka
Skrivet av: Vargerik skrivet 22 dec-09 kl 01:42
Fast ljuddämparna brukar rosta mest inifrån.
Jovisst, men dom rostar iaf inte utifrån! ;)
Titel: SV: meka
Skrivet av: esten skrivet 22 dec-09 kl 04:05


Har märkligt nog en 2E  Vw-motor liggandes i bagaget på min volvokombi, hämtade motorn på skroten häromveckan.

Var ut och tittade på den nyss men den hade tyvärr ingen luftmängdmätare på sig. Fanns bara grejor från gas-spjället och inåt så att säga.

Ska använda endast blocket med kolvar från den 2E-motorn, till att sätta på en 16V Gti-topp på från en 1,8-motor jag har för att få lite mer råstyrka.


Ligger förresten i samma jäddra bagage :P

Eftersom man redan öppnat  och fifflat med luftmängd mätaren så ser inte jag något fel att göra det heller .
Speciellt inte som jag faktiskt minskat bränslemängden vesäntligt , plus att alla dessa enerverande motorstopp uteblir när jag ställt om .
Tycker det är värre när en märkesverkstad som inte har rätt utrustning börjar fiffla utan att det ingick i bilens service och därmed förstört vad jag åstadkom .
De skulle bara byta drivknutar .
Och vad jag vet så finns bara en 2,0a till denna bil men ett flertal 1,6 och 1,8 modeller .

Tack Misse för omtanken och lycka till med blockbytet .
Jag vet vilket jobb det är innan allt börjar ramla ihop .
När jag skulle byta bränslepump på min gamla lastbil så var det många saker som fick byggas om .
Bla fick jag ta bort ett bränslefilter helt , fanns ingen plats med den nya bränslepumps "klumpen"
Det blev för tajt bakom pumpen till blocket ,så en tryck olje ledning var tvunget att göra ny och bocka om mm. mm.
Så hoppas du slipper allt för många bakslag . Men borde inte bli det då det faktiskt ska gå att konvertera dessa .
Titel: SV: meka
Skrivet av: Misse skrivet 22 dec-09 kl 04:29
Att spruta kallgalv på avgas var nytt, måste prövas.
På otrimmade effektsvaga bruksbilar med hyfsat svalt avgassystem så brukar jag duscha bakre delen av avgassystemet med nån spillolja, stannar kvar på den annars i detta västkusta saltbilsnedsudlade klimat mycket mycket snabbrostande bakre ljuddämparen. En dusch även på insidan förlänger också livslängden.

Köper sällan ljuddämpare och tycker som Herr Loop att man inte byter annat än den sjuka (normalt bakre) biten.
Använder ofta containerfunna främre ljuddämpare och främre rör från volvo 240 och 740 då dessa är av motstånds-liten  rakt-igenom-typ ca 2 tum. Och oftast endast utmattade/lite rostiga precis innan främre röret går in i ljuddämparen.

Kul händelser ibland när man varit i container....en av mina favviscontainers när det gäller ljuddämpare står utanför Rolfstorp, och när ägaren kom ut och skulle kasta i nån fälg så blev han såå jäkla rädd när jag snabbt hoppade upp så jag blev synlig för honom för att inte få ont i skallen min..... ;D





Märkligt Esten att vi var och rotade i samma tråd vid samma udda tid, märkte det nu när jag skulle posta..
Titel: SV: meka
Skrivet av: Misse skrivet 22 dec-09 kl 04:50
Tack Misse för omtanken och lycka till med blockbytet .
Jag vet vilket jobb det är innan allt börjar ramla ihop .
När jag skulle byta bränslepump på min gamla lastbil så var det många saker som fick byggas om .
Bla fick jag ta bort ett bränslefilter helt , fanns ingen plats med den nya bränslepumps "klumpen"
Det blev för tajt bakom pumpen till blocket ,så en tryck olje ledning var tvunget att göra ny och bocka om mm. mm.
Så hoppas du slipper allt för många bakslag . Men borde inte bli det då det faktiskt ska gå att konvertera dessa .


Kanske är väl optimistiskt tänkt....Men jag hade tänkt att ha den begåvade LäraNyttHungrige 9 å ett halvt-åringen till att göra det mesta pysslet av det projektet.
Min tro är att enda sättet att få en bra kunskapsgrund är att låta honom göra lagom mycket misstag.

 Om jag bara visar honom en massa hur han ska göra så kommer han inte att lära sig flödande problemlösning, men bli desto bättre på att följa instruktioner. Och jag önskar att han ska vara bra på kreativ flödande problemlösning, något som han iofs redan är.

Han är mycket mer begåvad och ''tidig'' än mig och jag är inte obegåvad.
Titel: SV: meka
Skrivet av: esten skrivet 22 dec-09 kl 17:48
Märkligt Esten att vi var och rotade i samma tråd vid samma udda tid, märkte det nu när jag skulle posta..

Jag bara vaknade , och var klarvaken , lika bra att sätta sig framför datorn en stund .
Det är kul med hjälpredor ;)
Min far var barnvakt en dag åt min då 6-åriga son . Sonen skulle "bara"gå ut och reparera lite , morfar brydde sig inte mycket om det .
Men när jag kom hem hade det varit full fart ett tag .
Sonen hade skruvat ur botten pluggen på det kombinerade hydrual och växellåds systemet på traktorn , så den simmade i en STOR pöl av olja .
Titel: SV: meka
Skrivet av: Imp skrivet 23 dec-09 kl 01:05

Kanske är väl optimistiskt tänkt....Men jag hade tänkt att ha den begåvade LäraNyttHungrige 9 å ett halvt-åringen till att göra det mesta pysslet av det projektet.
Min tro är att enda sättet att få en bra kunskapsgrund är att låta honom göra lagom mycket misstag.

 Om jag bara visar honom en massa hur han ska göra så kommer han inte att lära sig flödande problemlösning, men bli desto bättre på att följa instruktioner. Och jag önskar att han ska vara bra på kreativ flödande problemlösning, något som han iofs redan är.

Han är mycket mer begåvad och ''tidig'' än mig och jag är inte obegåvad.

Helt rätt!
Har man bara en grundläggande förståelse så kan man lära sig eller lösa de flesta problem. Dock funkar det sämre med musik,jag vill kunna spela gitarr,men det är väldigt mycket lättare att lära sig hur valfri teknisk pryl funkar än det där med toner. Det borde ju annars vara liknande, en fysisk kraft som påverkar en annan sak och det blir ett resultat, men men.
Titel: SV: meka
Skrivet av: brainghost skrivet 20 mar-10 kl 07:52
Har legat o svetasat med gamla avgassystem i många år lappat o lagat , det är bara ogjort arbete, antingen handla nytt eller dra ihop delar ifrån tex bilteama  du tjänar både tid o pengar