Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt  (läst 2506 gånger)

anna.s

  • Inlägg: 16
Slakt
« skrivet: 06 maj-10 kl 07:22 »
Jag undrar lite kring när det är dags för slakt,
 jag vet att det optimala är att väga lammen för att vet när de skall slaktas, om man inte har en våg vad skall man tänka på då? Ungefär vid vilken ålder är det dags att slakta?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Slakt
« Svar #1 skrivet: 06 maj-10 kl 11:34 »
Menar du för att skicka till slakteri? Där kan ett kilo åt fel håll betyda skillnaden mot att få betalt och att inte få några pengar alls för lammen. Vägning är ett måste!

F ö så går det inte att säga vilken ålder... lamm växer olika mycket beroende på förutsättningar. Ett lamm som är 6 månader kan väga 24 kg eller 55 kg.

Vanligtvis kan man tänka att ett lamm som föds i april, går ute och betar, kan slaktas i september - november. Givetvis spelar ras en oerhört stor roll... det finns raser där lammen aldrig blir större än 35 kg och raser där lammen lätt väger 60 kg.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Slakt
« Svar #2 skrivet: 06 maj-10 kl 17:19 »
känn på ryggen... 
kan du känna ryggrad och sidskotten är den för liten/mager
är det bara runt och mjukt...  för stor och fet

Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Slakt
« Svar #3 skrivet: 06 maj-10 kl 19:21 »
Det är omöjligt att bara gå på ålder!
De kan vara slaktmogna, dvs ha en slaktad vikt på 18-19 kg med bra klassning från 85 dagar upp till ett år!
Ras, uppfödningsmodell, moderns egenskaper, foderkvalitet, djurhälsa antal syskon de har fötts upp med, väder och vind - ja, det är så många faktorer som styr.

Skaffa en våg, med lite tur kan du hitta en begagnad grisvåg för en tusenlapp, det har du snabbt tjänat in.

Gå sedan en slakmognadsbedömningskurs och/eller kontakta någon duktig lammproducent, gärna med många djur, som du kan få vara med och väga ut lamm hos. Att känna på många lamm och diskutera med någon som kan är ett oslagbart sätt att lära sig.
Gör gärna noteringar för hur du bedömde djuren som skulle på slakt och be sedan att få jämföra med slaktresultatet.
då vet du hur dina fingrar är kalibrerade.
 

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Slakt
« Svar #4 skrivet: 07 maj-10 kl 07:27 »
Att kolla vikt är bra, men som någon skrev är de så olika beroende på ras m.m. Gör som Klipparn skrev: känn på ryggen. Tydlig ryggrad (sticker upp) för mager. Känns inte alls = för fet.
Kan skönjas men sticker inte ut = lagom. De med dessa egenskaper kan kontrollvägas.
Sedan behöver inte raser med liten storlek innebära nedklassning på slakteriet. Men man kan vänta längre med att slakta dem utan att de klassas som "får". Ända upp till 2 år faktiskt ;). Då kan de växa färdigt i lugn och ro utan intensiv gödning. Dessutom blir de sällan "för feta" om man låter bli kraftfoder.
Det finns ju raser som är slaktmogna vid 4 mån, så allt hänger på vilken ras och uppfödningsmodell man har.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Slakt
« Svar #5 skrivet: 07 maj-10 kl 08:14 »
 Vissa av allmogefåren blir dessutom i princip aldrig "slaktmogna" enligt slakteriets klassning, de har alltid ryggrad som sticker upp för mycket... Så rasen spelar stor roll.
                                             Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Slakt
« Svar #6 skrivet: 07 maj-10 kl 10:15 »
Citera
Vissa av allmogefåren blir dessutom i princip aldrig "slaktmogna" enligt slakteriets klassning, de har alltid ryggrad som sticker upp för mycket... Så rasen spelar stor roll
Vilket slakteri spelar också roll faktiskt!
Jag har lämnat Swedisk Meats och har därefter fått bättre klassning på mina får. Trots flera olika slakterier.
Vissa gutar är ju kända för att ha vass rygg oavsett kondition, men jag har inte märkt någon större skillnad mellan dem och exempelvis finull. Bara att de får växa lite längre. Däremot blev ju finull klassad som får långt tidigare i åldrarna än gutar (och för min del även roslagsfår).

saittam

  • Inlägg: 95
    • Öland
SV: Slakt
« Svar #7 skrivet: 08 maj-10 kl 22:08 »
[quote author=Birgit link=topic=89017.msg764042#msg764042 date=1273210049 på . Men man kan vänta längre med att slakta dem utan att de klassas som "får". Ända upp till 2 år faktiskt ;).

då blir det inte många kronor över om man ska hålla dom i 2 år
 ;D
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

bloke1

  • Inlägg: 54
    • Östergötland
SV: Slakt
« Svar #8 skrivet: 10 maj-10 kl 20:49 »
jag har pälsfår. jag räknar med att slaktvikten är ca 40% av levandevikten. kanske skiljer beroende på ras, men slaktutbytet är relativt lågt vilket är viktigt att tänka på vid vägningen.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Slakt
« Svar #9 skrivet: 11 maj-10 kl 20:40 »
Om man slaktar själv kan man även slakta lamm tidigt, utan att bry sig om optimal vikt eller slaktklassning. I Frankrike finns t. ex klassen "dilamm", 3-4 mån gamla. Stor delikatess, enligt fransoserna. Gärna helgrillat...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Slakt
« Svar #10 skrivet: 11 maj-10 kl 20:57 »
Om det inte är för långt från Skåne (nordvästra), så kan jag gott tänka mig att köpa några slaktlamm, även om dom inte uppfyller slakteriernas krav riktigt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 6 användare (2 dolda)
Tina Wiman, ärt, Emil i backen, Lövet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser