Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska nog köpa en ny luftvärmepump  (läst 2737 gånger)

  • Gäst
Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« skrivet: 20 jul-19 kl 12:36 »
Men jag vet inte vad jag ska välja. Den ska vara tyst inne ock gärna värma upp till andra våning. Den nya ska helst stå på marken på en ställning. Vill inte ha den på väggen om jag målar på huset. Undrar om ställningen kan stå på 2 tunga brunnslock av cement som jag har? Om man borrar+sätter i plugg.

IVT annonserar i lokaltidningen en pump under strax  under 20 tusen. Någon firma annonserar något billigare på Blocket. Men det är ju bra om reparatörer finns någonstans i närheten.


Jag leta efter mina gamla inlägg om is på luftvärmepump. Någon skrev ock tipsade om ett fabrikat om jag inte minns fel. Ska leta vidare.

Sen läste jag om att Bosch hade en pump. Bäst i test. Kunde värma upp andravåningen med. Men såg ingen prisuppgift.


Nä, jag orkar inte med en  vinter till med Electrolux värmepumpen. Dessutom är den högljudd.


Jag har haft den i 138 månader. Kostat 18000 i inköp. Fick det till 130.43kr. per månad för att ha haft den. Service har jag inte räknat med. Verkar rätt överkomligt. 130 spänn i månaden. Man har ju haft glädje av den.
« Senast ändrad: 20 jul-19 kl 15:28 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 20 jul-19 kl 13:11 »
Man kan nog säga att alla moderna "märkes" -värmepumpar är likvärdiga. Om någon tillverkare skulle ha problem med någon viss modell just i år, så är det ändå ingen som vet det förrän några år framåt i tiden.
Jag föreslår att du inte hänger upp dig på att du måste ha en värmepump av ett visst fabrikat, utan köp av den lokala återförsäljare/installatör som har varit med längst i branschen och som har bäst rykte på orten.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 20 jul-19 kl 15:50 »
det finns skillnader även på premiumpumparna. det finns flera tester på nätet och när jag valde min för 3 år sedan gick jag på prestanda (toppviktigt),ljudnivå och tillförlitlighet. Priset är faktiskt av mindre vikt då det oftast bara skiljer någon tusenlapp mellan dessa pumpar. Min är en mitsubishi ,det årets testvinnare. Sedan dess har de släppt en ännu vassare maskin. min erfarenhet stämmer med testerna. Extremt låg ljudnivå. Utedelen hörs inte trots att den står utanför sovrummet 3 m från sängen. Har bara vaknat en gång och det berodde på att en kvist blåst in i fläkten och slamrade. Innedelen viskar lite svagt och man måste vara i köket (där den är monterad) för att höra det. Faktum är att kyl o frys låter mer.
torbjörn har dock en poäng. alla märken finns inte över hela Sverige och man bör undersöka i en radie på 10 mil vad som finns. Skicka efter är svårt då det också gäller att hitta en installatör som åtar sig jobbet. Oftast installerar de bara de märken de själva säljer. Se också upp för paralellimporterade maskiner. De maskiner som levereras av generalagenten är gjorda för svensk marknad och uppfyller den prestanda som utlovas. Paralellimporterade (när en återförsäljare själv köper in från t.ex europa) är oftast gjorda för landet de köps in ifrån. En maskin gjord för frankrike/tyskland har inte samma prestanda som en maskin tillverkad för skandinavien. de saknar ofta avisningsautomatik m.m beroende på att de skall användas i ett mildare klimat. Dock brukar de erbjudas någon tusenlapp under riktpriset i Sverige och många faller för det och blir missnöjda då utlovade egenskaper inte uppfylls. idag bör man kunna få en installerad pump för runt 17-20000 beroende på märke. ROTavdrag kan utnyttjas och har du en gammal pump som skall bytas ut finns ju redan kanaler o el framdraget så installationen bör bli lite billigare. Helt rätt att ha utedelen fristående från väggen. Ljud fortplantar sig lätt i väggar. Min står på lecablock och det har klarat sig bra. Tjänade in sig redan andra året och det tack vare topprestanda.Tänk också på kylfunktionen. förra sommaren var det en njutning att sitta inne i 20 grader och titta på utetermometerns 32.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 20 jul-19 kl 16:18 »
Hur effektiv är kylfunktionen i förhållande till strömförbrukningen om man jämför med en AC?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 20 jul-19 kl 18:31 »
mycket effektiv. max strömförbrukning på min pump är 1000w. för det kan du få iskallt i hela huset. det är en myt att det kostar mer att kyla än värma. max effekt är ju samma. Jag har alltid 20 grader i mitt hus oavsett årstid ,på sommaren är pumpen inställd på ECO läge och sköter allt själv. Elkostnaden på sommaren är knappt märkbar,senaste elräkningen var på 160 kr. dyraste är nätavgiften men den kommer man ju inte undan oavsett. Förra sommaren kostade pumpen runt 500 i månaden.I år är det lite lugnare då vissa dagar är rätt kyliga. Idag har det t.ex varit runt 20-22 grader ute. då står pumpen still då varken värme eller kyla behövs. kostnaden för gågna vintern ligger på runt 1000-1200 i månaden men då används mer lyse och verkstaden värms också upp .Där finns bara fläktelement f.n . Skall ut en pump där också men behöver kanske inte vara en värstingmaskin. annars har jag tittat på mitsubishi Hero. en COP på över 7 är klart intressant.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 20 jul-19 kl 18:52 »
Parallellimport av undermåliga värmepumpar avsedda för varmare klimat förekommer knappast idag. Det var för 10-20 år sedan den var ett problem.

Ett tips till om man ska köpa en ny värmepump, är att sträva efter att välja en som har det modernare kylmediet R32 istället för det äldre R410. R410 är under utfasning av miljöskäl, och det kan tänkas bli problem om man skulle behöva göra om fyllningen av en R410-pump i framtiden. De R410-värmepumpar som säljs idag, tycks mest vara utgående modeller.

Tänk på att vissa luftvärmepumpar ska ha elanslutningen till inomhusdelen, andra till utomhusdelen. Lämpligt att välja en värmepump som ska anslutas på samma sätt som din gamla, så slipper du extra kostnader för att ta dit en elektriker (värmepumpsinstallatören har troligen ingen elinstallatörsbehörighet).

Man bör vara noga med att se till att samma firma både säljer och installerar värmepumpen, annars är det stor risk för problem med två firmor som skyller på varandra om den krånglar under garantitiden. Och, som sagt, anlita en leverantör som har sålt och installerat värmepumpar på orten i många år, har liten personalomsättning och inte har gjort sig ökänd hos Allmänna reklamationsnämnden eller hos kommunens konsumentvägledare.

Hannes62

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 20 jul-19 kl 20:12 »
Hej,

Jag funderar mellan värmepump och solpaneler.

Vilket kan bli mest fördelaktigt, ekonomiskt.

Grannen påstår att han kan sälja överskottselen och går plus.

Har du några funderingar kring det?

Mvh

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 21 jul-19 kl 07:02 »
Vill du ha varmt i huset eller vad är du ute efter? Har du direktelvärme ska du bygga bort den i första hand. Solcellerna hjälper dig inte på vintern.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 21 jul-19 kl 07:31 »
Jag har också funderat på solceller och käna på att det går att sälja el.
Hittills kan jag inte räkna hem det.
Förmodligen för att jag har för låg förbrukning och inte kommit på något sätt att slösa el på något vinstgivande, för att få upp förbrukningen i nuläget.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 21 jul-19 kl 23:25 »
Jag läste att de även sålde luft/vatten värmepump. Det värmer alltså vattnet i ett vattenburet system. Jag har ju vattenburet system här med el-patron.

Men är inte det väldigt invecklat att koppla ihop kan man undra?   Sen hade det lite svårt att värma upp under 20 minus. Då var det bra att ha en värmepatron. Det har ju jag.

Förr var det ju skön värme här innan jag köpte den där hysteriskt blåsande luftvärmepumpen. Jag skulle gärna ha det så igen. Jag borde nog prata med dem hur dyrt det hela blir och om det är väldigt mycket jobb med att koppla ihop allt. För mig låter det väldigt invecklat.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 22 jul-19 kl 08:05 »
Om jag hade vattenburen värme, skulle jag inte tveka. I så fall finns det mycket mer att välja på.
Då behöver du nog ingen blåsande flåsande luftvärmepump.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 22 jul-19 kl 08:30 »
Det bör inte vara några större problem att koppla in en L/V-värmepump till ett befintligt vattenburet system. I just det här fallet så beror ju mycket på hur elpannan ser ut och om den är förberedd för att kunna dockas mot en yttre värmekälla eller inte. Det kan vara bra att börja med att läsa på i bruksanvisning och installationsanvisning för den befintliga elpannan.
Det är en stor fördel om man kan koppla in L/V-värmepumpen så man drar nytta av den även för att värma tappvarmvatten.

En sak man bör komma ihåg är att L/V-värmepumpar trivs bäst om de får gå med ganska låga framledningstemperaturer (max 45-50 grader). Om huset har snålt tilltagna radiatorer så man måste brassa på med uppåt 80 grader på framledningen då det är riktigt kallt eller blåsigt väder, så kan det bli problem att hålla värmen med en L/V även om dess effekt i och för sig räcker till.

Det kan vara lämpligt att börja med att köra den befintliga elpannan som den är en hel vinter, utan stödvärme från luftvärmepump. Och under den tiden logga energiförbrukning och diverse temperaturer (ute, inne, framledning, retur etc), så kan man när eldningssäsongen är över analysera datat för att avgöra om en L/V är lämplig och hur installationen i så fall ska göras.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 22 jul-19 kl 09:03 »
Ja.mycket att tänka på. Kanske bäst med en vanlig luftvärmepump ändå. En tystare så kanske jag blir nöjd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 22 jul-19 kl 09:13 »
Äsch, det är bara att köra om du har pengarna. Blir det problem med att elementen inte blir tillräckligt varma så kan du ju sätta dit ett till, byta till ett större där det krisar, eller t o m ställa en bordsfläkt som blåser på elementet den veckan vintern är som värst.

  • Gäst
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 22 jul-19 kl 09:58 »
Man blir vankelmodig. göra si eller så. Jag hade ju elementvärme i 21 år innan jag satte in luftvärmepump. Det gick ju bra innan. Jag får väl prata med de i affären.

Senare:
Nu hitta jag ett urklipp från en vi i villa tidning. En luft/vattenvärmepump går på emellan 100 och 130 tusen.
Den summan skulle jag ju få en bra bil för. Nä en sådan pump slår jag ur hågen.
« Senast ändrad: 22 jul-19 kl 13:30 av Fixasjälvkille »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #15 skrivet: 22 jul-19 kl 23:00 »
Det lät dyrt. När jag var inblandad i att köpa in en L/V-värmepump för en del år sedan, så låg priserna runt 30000 kr. CTC (svensktillverkad) strax över, Foma (kinatillverkad) strax under.  Det slutade med att det köptes en Foma, och efter ett par år kom jag över en CTC av precis den modell jag hade funderat på, gratis från ett rivningshus. Så nu står det två L/V och parallellkörs där.

Man ska inte ta allt som står i Vi i Villa, Villaliv och liknande tidningar bokstavligt. Det är bättre att gå ut i verkligheten och göra sina egna marknadsundersökningar, så blir de kanske vinklade på ett sätt som gynnar en själv och inte den som bekostade publiceringen av en artikel i reklamblaskan. varmepumpsforum.com är också en bra källa till information.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #16 skrivet: 23 jul-19 kl 14:10 »
Vi har haft en Mitsubishi de senaste 10 åren. Den har länge fungerat bra och gett en behaglig värme till låg kostnad. Men nu brummar den eftersom avfrostningen inte fungerar så bra längre. Varje gång det är under -5 så brukar jag stänga av den för att inte störa nattsömnen.

Det är dags att antingen renovera eller köpa en ny. Jag lutar att köpa en ny för ca 20000 kr hos en lokal firma (samma som förra gången). Och denna gång ställa pumpen på marken och bygga ett skyddstak ovanför.

Helt tysta luftvärmepumpar finns inte. Innedelen låter alltid lite när den är igång. ;)




Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #17 skrivet: 24 jul-19 kl 00:18 »
Jag har bekanta som har en supertyst pump. Man hör den inte även om man sitter under. Det fladdrar inte i gardinerna heller som det gör hos mig. Ska höra vad den hette..

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #18 skrivet: 24 jul-19 kl 00:31 »
När vår blåser så lite så det inte fladdrar i gadinerna är den tyst också...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #19 skrivet: 24 jul-19 kl 08:53 »
Det är bara en fråga om vilken fläkthastighet man ställer in på innedelen. Eller om man låter den stå i "auto" -läge.  Om en luftvärmepump ska ha en chans att bli en effektiv värmekälla så bör man låta innedelens fläkt gå med högsta fart. Eller se till att innedelen är rejält överdimensionerad med stor kondensoryta i förhållande till värmepumpens effekt.

Jag kör alltid innefläktarna i mina luftvärmepumpar på högsta fart, när man vet vilka tekniska fördelar det medför är det lätt gjort att finna sig i oljudet. En annan fördel är att luftdraget är effektivt för att torka tvätt - torkställningen får stå på golvet framför innedelen. En tredje fördel är att innedelen fungerar bra som luftrenare i det läget, då det ständigt är ett ganska stort luftflöde som passerar genom dess filter. Det gäller bara att ha som rutin att rengöra filtren regelbundet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda, xaelanar, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser