Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Bakterietest?  (läst 1557 gånger)

Stadsbarn

  • Gäst
Bakterietest?
« skrivet: 11 dec-09 kl 12:30 »
Jag hörde att man med "jämna mellanrum" ska testa sina ostar om det finns oönskade bakterier när man vill sälja. Varifrån köper man de testerna?

ninna b

  • Gäst
SV: Bakterietest?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-09 kl 21:43 »
Det vanligaste är att skicka in ostprover till ett laboratorium och få osten testad så. t.ex till Alcotrol som har avtal med Sveriges gårdsmejerister

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Bakterietest?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-09 kl 14:06 »
Tar man ut ett prov med en såndär pryl som tar ett "borr-prov", eller hur går det till praktiskt? Hur skickar man? Snigel-posten funkar väl inte?
« Senast ändrad: 12 dec-09 kl 18:11 av Mushi »

ninna b

  • Gäst
SV: Bakterietest?
« Svar #3 skrivet: 12 dec-09 kl 16:24 »
Det står på deras hemsida hur man ska gå tillväga men principen är att man beställer en väska som innehåller kylklampar sen tar man ett stycke ost ..... jag brukar skära ett stycke på ca 100 -150 gram per sort.... fyller i formuläret och skickar iväg med posten. Det går som företagspaket och är framme tills nästa dag. Ibland kan man få `lifta ´proven med kommunens leveranser och på vissa ställen finns det  speciella inlämningsställen. men som sagt .. kolla på deras hemsida för det skiljer säkert från olika delar av landet

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bakterietest?
« Svar #4 skrivet: 12 dec-09 kl 17:57 »
Vet någon vilka bakterier de testar för? Listeria? andra?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 3 användare
köksträdgård, Tur-Johan, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser