Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingen mask i gödselstacken?!  (läst 1610 gånger)

varmavantar

  • Inlägg: 10
    • Småland
Ingen mask i gödselstacken?!
« skrivet: 04 nov-23 kl 21:23 »
Jag har bott på min gård i 10 år och har samlat på mig mycket hästgödsel och hönsgödsel i varsin stack. Men det konstiga är att det inte finns någon mask alls i hästgödseln och ytterst lite i hönsgödseln.... borde det inte krylla av mask i en gödselstack som är några år gammal? Vad är det för fel eftersom inte masken trivs? Fel pH? (Hur mäter man det isåfall och vad ska det ligga på och är det kalk om det är för lågt? ) Eller beror det på att det är pinnmo under? Så att masken inte trivs? Hästgödseln är blandad med mest halm och en del spån, hönsgödseln med nästan bara spån. Tacksam för tips!

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ingen mask i gödselstacken?!
« Svar #1 skrivet: 06 nov-23 kl 10:28 »
Hästgödsel brukar bli varm, så där trivs inte maskarna så bra. Hönsgösel är väldigt kväverik, kanske beror det på det.
kretslopp

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Ingen mask i gödselstacken?!
« Svar #2 skrivet: 16 feb-24 kl 19:55 »
Lite sent tillkommet svar kanske, men. Ligger gödseln på gjutenplatta, som de flesta har krav om? (Vad är pinnmo?)
Maskar kommer ju inte av sig själv, om de inte har en naturlig krypväg in i gödseln.
Jag planterade in maskar på min gödselplatta för kanske 15 år sedan. Plattan är bara delvis tömd sedan dess (ja, jag har en väldigt överdimensionerad platta) och maskarna lever och frodas fortfrande.

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Ingen mask i gödselstacken?!
« Svar #3 skrivet: 16 feb-24 kl 19:56 »
Hästgödsel brukar bli varm, så där trivs inte maskarna så bra. Hönsgösel är väldigt kväverik, kanske beror det på det.
Det brukar inte vara något problem. Maskarna håller sig i ytterkanterna där temperaturen är lagom.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14457
    • Östergötland
SV: Ingen mask i gödselstacken?!
« Svar #4 skrivet: 17 feb-24 kl 10:18 »
Hur är det med avmaskningsmedel och mask på dyngstacken? Hästar kan vara rätt mycket medicinerade, och det kanske ställer till det. Men mest beror det nog på strömaterialet.

Här har vi fårskit på en stor platta (har varit kor här förut). Fårskit är väl egentligen lite fel benämning, för det är bädden vi öser ut där och låter den brinna färdigt. För några år sedan lades det några traktorvagnar med koskit där också, och det är minst dubbelt så mycket mask i de högarna. Vi har några hästar på ett annat ställe där det blir en hög med hästskit, kutterspån och torv, men där ser jag inte mycket mask. Förmodligen torrt och obehagligt. Våra hästar medicineras minimalt.

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: Ingen mask i gödselstacken?!
« Svar #5 skrivet: 17 feb-24 kl 23:11 »
Maskmedel har inte varit problem hos mig.

Hästgödsel kan bli för torr för maskarna, då får man vattna för att hålla lagum fukthalt.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Ingen mask i gödselstacken?!
« Svar #6 skrivet: 18 feb-24 kl 13:27 »
Kompostmaskar gillar matrester, trädgårdsavfall och annat. De kanske inte bara vill äta sk*t? Fyller du på med biologiskt material?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ingen mask i gödselstacken?!
« Svar #7 skrivet: 18 feb-24 kl 20:24 »
Det kan väl inte vara bara skit, det lär vara någon slags strömaterial också, och det borde maskarna uppskatta.

Det är bra att göra som @hippoteket skriver och alltid spara lite gödsel från år till år, då har maskarna och mikroorganismerna någonstans att vara efter en har spridit ut resten av gödseln.

Det är definitivt en bra idé att ta daggmaskar från någonstans i närheten av gödselstaden och lägga i dyngan. Jag gjorde så i vår komposttunna, och det verkar fungera.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser